Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?

Vierailija
23.10.2021 |

Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.

Kommentit (220)

161/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.

Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.

No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).

En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.

Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut ei vaan osaa.

Anna kun arvaan: puoliso maksaa oikeat laskut, niin jää sinulle pienestäkin palkasta sijoitettavaa?

Jos asuu maalla eikä käytä rahaa paljon mihinkään niin ehkä jonkun mielikuvituksessa tuo on mahdollista.

Olin pitkään sinkku, nyt pari vuotta suhteessa ja maksetaan yhteiset laskut (vesi, sähkö, jäte) puoliksi. Molemmat maksaa omat autovakuutus ja vero ja puhelinlaskut. Asuin sinkkuna maalla tuossa asunnossa jossa nyt vuokralainen, nyt keskisuuressa kaupungissa. Eikä me nyt hirveästi rahaa käytetä kuin peruselämiseen.

Eli ette kovasti nauti elämästä? Mitä jos käykin kuten mulle ja mun puolisolle, iässä 50/55 v on molemmilla merkittävää terveyskremppaa?

Onneksi ollaan matkusteltu ja harrastettu niitä asioita joista on nautittu, koska on nähtävissä, että terveys tekee sen, että purjehdukset ja nautinnot on kohta koettu. Ei siksi ettei olisi varaa, vaan kun ei pysty, eikä raha auta asiaa yhtään.

Olipa sitä rahaa missä muodossa vaan. Elämätöntä elämää ei saa takaisin.

Sijoittaa kannattaa sen verran kun on varaa menettää. Onko teillä varaa menettää ne terveet vuodet, kun olisi ollut mahdollisuus muutakin kun kituuttaa ja sijoittaa?

Miksi aina ajatellaan, että säästäminen tarkoittaa kituuttamista? Ihan hyvin itselläni on onnistunut pienillä tuloilla yhtä aikaa eläminen, säästäminen ja lainanmaksu.

Usein myös se sijoitussalkku nähdään vain omaisuuseränä, josta on hyötyä vasta "sitten joskus" vaikka monelle sijoittajalle tieto siitä, että on puskuria ja varallisuutta, tuo valtavasti mielenrauhaa ja mahdollistaa valintoja, joita ei voisi kuvitellakaan tekevänsä jos eläisi ns. kädestä suuhun. 

Vierailija
162/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan normaalisti asuntalainaa ja siinä samalla olen laittanut rahaa sijoituksiin. Nyt on tilanne, että alkuvuodesta saan maksattua asuntolainan pois 3 vuotta etuajassa sijoitustuottojeni ansiosta. Tavallinen duunari saa pelkällä indeksirahastolla mukavasti tuottoa vaikka 5 tai 10 vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.

Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.

No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).

En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.

Anna kun arvaan: puoliso maksaa oikeat laskut, niin jää sinulle pienestäkin palkasta sijoitettavaa?

Jos asuu maalla eikä käytä rahaa paljon mihinkään niin ehkä jonkun mielikuvituksessa tuo on mahdollista.

Olin pitkään sinkku, nyt pari vuotta suhteessa ja maksetaan yhteiset laskut (vesi, sähkö, jäte) puoliksi. Molemmat maksaa omat autovakuutus ja vero ja puhelinlaskut. Asuin sinkkuna maalla tuossa asunnossa jossa nyt vuokralainen, nyt keskisuuressa kaupungissa. Eikä me nyt hirveästi rahaa käytetä kuin peruselämiseen.

Eli ette kovasti nauti elämästä? Mitä jos käykin kuten mulle ja mun puolisolle, iässä 50/55 v on molemmilla merkittävää terveyskremppaa?

Onneksi ollaan matkusteltu ja harrastettu niitä asioita joista on nautittu, koska on nähtävissä, että terveys tekee sen, että purjehdukset ja nautinnot on kohta koettu. Ei siksi ettei olisi varaa, vaan kun ei pysty, eikä raha auta asiaa yhtään.

Sijoittaa kannattaa sen verran kun on varaa menettää. Onko teillä varaa menettää ne terveet vuodet, kun olisi ollut mahdollisuus muutakin kun kituuttaa ja sijoittaa?

Miksi aina ajatellaan, että säästäminen tarkoittaa kituuttamista? Ihan hyvin itselläni on onnistunut pienillä tuloilla yhtä aikaa eläminen, säästäminen ja lainanmaksu.

Usein myös se sijoitussalkku nähdään vain omaisuuseränä, josta on hyötyä vasta "sitten joskus" vaikka monelle sijoittajalle tieto siitä, että on puskuria ja varallisuutta, tuo valtavasti mielenrauhaa ja mahdollistaa valintoja, joita ei voisi kuvitellakaan tekevänsä jos eläisi ns. kädestä suuhun. 

Jep. Se on mukavaa, kun voi halutessaan irtisanoutua tylsästä työstä, muuttaa toiselle puolelle Suomea ja aloittaa vaikka uuden alan opiskelut ihan tosta vaan, kun salkku osinkoineen (ja tarvittaessa myös pääomineen) turvaa toimeentulon. Kädestä suuhun elämällä ja purjehdukseen rahat upottamalla tämä ei olisi mahdollista. Toki usein jos on varaa purjehtia on myös hyvän kokoinen sijoitussalkku.

Vierailija
164/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis kumpi on kannattavampaa: minulla on 200t pörssissä joiden tuotolla maksan asuntolainaa pois joka kk. Lopulta kun laina on maksettu on minulla velaton talo sekä yhä 200t plus arvonnousu. TAI minä maksan sillä 200t velan heti pois. Minulla on velaton talo eikä pennin jeniä.

Eikö pörssiromahdus ole mahdollinen? Sijoitusten arvo tipahtaa 20% siitä mitä on nyt, mutta velka ei romahda? Sinulla olisi asunnosta yhä velkaa, mutta sijoitusten arvo mitätön, kukaan ei hslua niitä ostaa. Eikö näin käynyt 90 luvulla? Eikö siinä tapauksessa velaton koti ole se paras vaihtoehto?

Mä olen sijoittanut pari sataa kuussa noin 5 vuoden ajan indeksirahastoihin. Tililtä näkyy, että sijoitusten arvo on noin 15 000 euroa nyt, josta tuottoa on noin 4300 euroa (eli olen sijoittanut omaa rahaa noin 10 700 e). Jos sijoitusteni arvo tippuisi nyt 20 %:a yhdessä yössä, niin mulle jäisi 12 000 e -> olisin silti voitolla yhä 1300 e.

Mitä kauemmin jaksaa roikkua mukana sijoittamisessa, niin sitä enemmän sitä historiallisesti on tienannut. Eli jos tänään sijoittaisin x summan rahaa ja kurssit tippuisivat huomenna 20 %, niin joo, olisin hävinnyt rahaa. Mutta koska olen aloittanut sijoittamisen jo useampi vuosi sitten, ei niinkään iso pudotus kuin 20 % tarkottaisi siltikään rahojen menettämistä.

Vierailija
165/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hauska tuo pelko ”entä jos menetät kaiken??” Noh, sitten menetän. Se on elämää se. Mitään ei saa jos ei ikinä uskalla edes yrittää.

Vierailija
166/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hauska tuo pelko ”entä jos menetät kaiken??” Noh, sitten menetän. Se on elämää se. Mitään ei saa jos ei ikinä uskalla edes yrittää.

varsinkin jos salkkua on edes alkeellisesti hajautettu ja edes pikkaisen katsottu mihin rahansa laittaa. Riski on samaa luokkaa kuin että taivas putoaa päähän. Ja jos riski realisoituu niin rahojen menetys tällöin on huolista pienin.

Vierailija
167/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle 155 : menee sen suuriin heti jos kopioin kommenttisi.. toki arvo voi alentua. Silloin ei myydä vaan ostetaan lisää. Aika paljon on noustu yli 90 luvun romahduksen…

Eli te ette näe mahdollisena sitä 90 luvun toisintoa, jolloin myös moni menetti työnsä, kotinsa? Miten lyhentäisit sitä asuntolainaasi, jos menetät työsi, pörssi romahtaa? Ei kai osinkoja voi saada yrityksistä, joiden arvo on romahtanut? Me jotka olemme nähneet 90 luvun kovat ajat, olemme pelokkaita. Minulla ei osunut keneenkään sukulaiseen, mutta silti se kokemus oli kova.

Vierailija
168/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka oma esimerkki:

- lainan korot ja kuoletus 824e/kk, korko - 0,48% ja marginaali 0,22.

- lainaa vastaava summa (70000€) s-rahastossa. Kk tuotto vaihdellut tämän vuoden 1000-1500e/kk.

Rahasto on siis maksanut mun lainankuoletukseni ja lisäksi olen tienannut lähes 5000e tänävuonna ylimääräistäkin

Ei todellakaan kannata maksaa lainaa pois

Kerrotko miloin nostit asuntolainan, paljo ja minkä arvoiseen asuntoon. Ja minkä verran olet lyhentänyt lainaa ja minkä verran olet kuussa sijoittanut? Nyt sijoitussumma siis 70000? Paljon asuntolainaa jäljellä?

2006, taloon joka myytiin hintaan 620 000e. Velkaa oli alussa 250000 (itseasiassa 350000 koska ostimme myös toisen tontin), nyt 70000 jäljellä ja sama määrä rahaa sijoitettuna. Ei kannata maksaa pois kun on niin halpaa rahaa. Muuta pientä sijoitusta 6000e lastenlasten rahastoihin satasen pari kuukaudessa.

Vierailija
169/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle 155 : menee sen suuriin heti jos kopioin kommenttisi.. toki arvo voi alentua. Silloin ei myydä vaan ostetaan lisää. Aika paljon on noustu yli 90 luvun romahduksen…

Eli te ette näe mahdollisena sitä 90 luvun toisintoa, jolloin myös moni menetti työnsä, kotinsa? Miten lyhentäisit sitä asuntolainaasi, jos menetät työsi, pörssi romahtaa? Ei kai osinkoja voi saada yrityksistä, joiden arvo on romahtanut? Me jotka olemme nähneet 90 luvun kovat ajat, olemme pelokkaita. Minulla ei osunut keneenkään sukulaiseen, mutta silti se kokemus oli kova.

kyllä voi. vaikka yrityksen arvo ja osinko korreloi jossain määrin, EI osinkoja makseta yrityksen arvon perusteella. Yrityksen arvo VOI laskea pörssissä vaikka osingolle ei kävisi mitenkään. toisinpäinkin voi käydä, eli vaikka osinkoa leikataan, arvo ei välttämättä laske, vaikka yleensä näin käykin.  Minulla on osakkeita jotka nostivat osinkoa vuosittain koko 90- luvun, myös 2000-luvun, 10-luvun ja vieläpä nyt 20-luvullakin ovat nostaneet....

Vierailija
170/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, kuinka paljon riskejä on valmis ottamaan saadakseen sijoitustuottoja.

Vierailija
171/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

167 : niin, mahdollista on myös että kuolen huomenna tai se maksettu talo palaa. Sellaista se on, elämä, jännitystä täynnä.

Vierailija
172/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että jos uusia sijoittajia löytyy kokoajan lisää, niin kurssit pysyvät korkeina? Eli sen vuoksiko tätä sijoittamista nyt kaikille kokoajan suositellaan? Ja tarkoitin, että jos tulee romahdus, jossa salkun arvosi laskee 20 prosenttiin siitä mitä sen arvo oli parhaimmillaan... Minulla on enää 30 000 asuntoösinaa jäljellä ja olen lyhentänyt 1500-2000 euroa kuussa, vaikka sopimus on 800 euroa. Nyt mietin tätä sijoittamusvaihtoehtoa. Indeksirahastojen puolesta kaikki puhuvat... Se pelokas

173/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy Talvivaaraan aikoinaan sijoittaneita hän voisi kertoa enemmän sijoittamisesta.

Vierailija
174/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä romahduksia ollut. IT-kupla, finanssikriisi, korona... Ja niitä tulee jatkossakin. Nytkin tuntuu olevan kupla paisumassa. Aiemminkin on ollut ties mitä öljykriisiä, tulppaanimaniaa ja 30-luvun lama. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sijoittaminen olisi järkevää. Pitää vaan tehdä fiksuja ratkaisuja parhaansa mukaan. Moni 90 lamassa kärsinyt oli 80 luvun villityksen "uhri".

Vierailija
175/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

167 : niin, mahdollista on myös että kuolen huomenna tai se maksettu talo palaa. Sellaista se on, elämä, jännitystä täynnä.

Minun kuolemani ei ole ongelma minulle. Tulipaloa varten on vakuutus. Joten näitä ei tarvitsisi katua ja syyttää itseä jälkikäteen valinnoistaan.

Vierailija
176/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Jos löytyy Talvivaaraan aikoinaan sijoittaneita hän voisi kertoa enemmän sijoittamisesta.

Oppirahat tuli Talvivaaran kanssa maksettua. Sanotaan nyt sen verran että kannattaa perehtyä mihin sijoittaa ja muistaa hajautus.

Vierailija
177/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi on. Vaikka sijoitusteni arvosta sulaisi 90% pois, mulla olisi silti n. 6 000 € arvoinen varakassa osakkeissa JOS tulisi sellainen tilanne, että joutuisin myymään osakkeeni pohjilla pois. Silloin varmasti harmittaisi, että kävi niin huono tuuri, mutta silti... Kyllä se lämmittää mieltä kun tietää, että tällaisessa kauhuskenaariossakin mulla olisi tuhansia euroja pelivaraa. Puhumattakaan siitä, että nyt käytössäni on tarpeen tullen kymppitonneja.

Vierailija
178/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että jos uusia sijoittajia löytyy kokoajan lisää, niin kurssit pysyvät korkeina? Eli sen vuoksiko tätä sijoittamista nyt kaikille kokoajan suositellaan? Ja tarkoitin, että jos tulee romahdus, jossa salkun arvosi laskee 20 prosenttiin siitä mitä sen arvo oli parhaimmillaan... Minulla on enää 30 000 asuntoösinaa jäljellä ja olen lyhentänyt 1500-2000 euroa kuussa, vaikka sopimus on 800 euroa. Nyt mietin tätä sijoittamusvaihtoehtoa. Indeksirahastojen puolesta kaikki puhuvat... Se pelokas

No jos salkun arvo laskee 20 %:iin niin et myy. AINA ovat pörssikurssit dropin jälkeen nousseet aikaisempaa ylemmäs.  Jos nyt joutuisit tulottomaksi, niin miten selviäisit tuosta lainasta kun sinulla on 100% mennyt "hukkaan". sijoittamalla sinulla olisi sitä puskuria kuitenkin se 20% säästöistä käytettävissä tulottomana. Kiihdytetty lainojen takaisimaksu auttaa vasta kun se laina on kokonaan maksettu. kun lainaa on jäljellä riskisi ovat kiihdytetyllä takaisinmaksulla suurempi kuin sijoittamalla. Ja se riski on nimenomaan akuutin kassavirtakriisin riski.

Vierailija
179/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

No lue ketju. Onhan täällä. Tuplasi rahansa.

Vierailija
180/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makselehan se laina pois. Ennen pörssin automatisointia pikkuvoittoja sai päivittäin eli pikavoittoja. Nyt voitot ovat pitemmän ajan juttuja. Moni osake on nyt jopa 50% yliarvostetttuja ja suunta on ainoastaan alaspäin. Suomen markkinat ovat niin vähän vaihdettuja että yksittäinen miljonääri voi heilautta kursseja miten haluaa. Vanha sääntö. Jos on ylimääräistä ei velkaraahaa ja on valmis sen häviämään niin jännäähän se on.