Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?

Vierailija
23.10.2021 |

Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.

Kommentit (220)

Vierailija
121/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä ottaisin asuntolainaa, kun se asunnon voi ostaa käteiselläkin?

Joku ottaisi lainaa ja käteisen sijoittaisi ja saisi sillä vielä enemmän käteistä. 

Kyllä minä tämän tiedän. Asunnon hinta oli vain pieni osa perinnöstäni.

No miksi et tee rahalla rahaa? 

Vierailija
122/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa toimitaan noin ja hyvin menee. Siellä ollaan paljon varakkaampia kuin Suomessa.

Tota varakkuushomma selitää sekin, että siellä ei ole perintöveroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on monin verroin rahaa tärkeämpää :)

Vierailija
124/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitäkin haluaa.

Itselleni on upea tunne, kun ei ole kukaan vaatimassa saataviaan, ts. velattomana on hyvä olla.

hah. Minusta on vielä upeampi tunne kun Nordea itse maksaa minun lainan korkoni nordealle. Minun ei tarvitse palkkarahojani siihen käyttää kuten ei velattomanakaan tarvisi, mutta nyt jää vielä vähän nordealta saamistani rahoista muuhunkin käyttöön.

Vierailija
125/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei sijoittamisesta mitään tietäisikään, niin kuka tahansa pystyy sijoittamaan matalakuluisiin indeksirahastoihin esim. kerran kuussa tietyn summan. Näin saat hyvän hajautuksen sekä toimialallisesti, maantieteellisesti että ajallisesti, eikä todellakaan vaadi mtn aktiivista seurantaa / toimenpiteitä. Väitän, että tällainen taktiikka on myös käytännössä riskitön ts. rahojen menetys on mahdotonta. Toki pörssikurssit aina heittelee, mutta tämä ei tarkoita, että ko. indeksiin sisältyvät firmat olisivat oikeasti menettäneet arvonsa, vaikka kurssit jonakin hetkenä laskisivatkin.

Itse ymmärrän sijoittamisesta melko paljonkin, mutta silti olen todennut tällaisen passiivisen lähestymistavan parhaaksi sijoitustaktiikaksi. Toistaiseksi vuosituottoni ollut n. 25 %. Toki pitkällä aikavälillä tuotto tulee olemaan varmasti lähellä pörssin km. 7 % vuosituottoa.

Jos olisin tässä n. 5 vuoden aikana lyhentänyt vain asuntolainaa, olisin menettänyt yli 20 000 euron tuotot. Puhumattakaan pidemmästä aikavälistä. Eli en kyllä itse näe mitenkään järkeväksi maksaa ensin asuntolainaa pois ja sitten vasta aloittaa sijoittaminen. Varsinkin kun sijoittamisessa kulujen minimoimisen ohella aikaisin aloittaminen on kaikista tärkeintä (korkoa korolle -efektin näkökulmasta).

Vierailija
126/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitäkin haluaa.

Itselleni on upea tunne, kun ei ole kukaan vaatimassa saataviaan, ts. velattomana on hyvä olla.

hah. Minusta on vielä upeampi tunne kun Nordea itse maksaa minun lainan korkoni nordealle. Minun ei tarvitse palkkarahojani siihen käyttää kuten ei velattomanakaan tarvisi, mutta nyt jää vielä vähän nordealta saamistani rahoista muuhunkin käyttöön.

Kuten sanoin, kuka mitäkin haluaa.

Vierailija
127/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa toimitaan noin ja hyvin menee. Siellä ollaan paljon varakkaampia kuin Suomessa.

Joo siellä voi hyvin ne joihinka joku on sijoittanut ei ne sijoittajat.Sitäpaitsi  miksi täällä tarvitsee aina vedota johonkin mitä ulkomailla tehdään.Me olemme Suomessa ja minä en ainakaan sijoita muuhun kuin asuntooni.Lyökää vaan tyhmät johonkin kieroon rahanne siinäs sitten näätte.

Vierailija
128/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

No sitten maksetaan niillä sijoituksilla lainaa pois. 

Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä

No korot eivät ole kyllä olleet alhaalla noin pitkään, mutta en usko että heti ovat kovassa nousussa. Otin asuntolainan vuonna 2007, jolloin korot oli hieman vajaa 5 %. 

Meillä 5% v 2004 ja tarkkaa päivää en tietenkään muista mutta siitä lähtien vain laskenut

Vuonna 2007 oli kyllä vielä 4,85 % ja siitä seuraavana vuonna taisi alkaa laskea. 

4,85

Vierailija
129/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota varakkuushomma selitää sekin, että siellä ei ole perintöveroa.

Perintöveroa tai ei, ainakaan omat 50-luvulla syntyneet vanhempani eivät saaneet perintöä siitä syystä, että perittävää ei ole ollut ja lapsiakin perintöä jakamassa on ollut monta. Vielä 50 vuotta sitten suomalaiset menivät Ruotsiin teollisuustyöhön paremman elintason perässä. Pieni rintamamiestila keskellä ei mitään ja rapistunut ok-talo syrjäseudulla ei ole minkään arvoinen. Vasta boomereiden alkaessa kuolla tavallinen, ei erityisen varakkaista oloista lähtenyt suomalainen voi alkaa odottaa saavansa perintöä. Sekin riippuu vanhempien asuinpaikasta ja omaisuus on edelleen useimmiten kiinteää. Asuntoja ja kesämökkejä, joissa sijainti ratkaisee kaiken.

Vierailija
130/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä ottaisin asuntolainaa, kun se asunnon voi ostaa käteiselläkin?

Joku ottaisi lainaa ja käteisen sijoittaisi ja saisi sillä vielä enemmän käteistä. 

Kyllä minä tämän tiedän. Asunnon hinta oli vain pieni osa perinnöstäni.

No miksi et tee rahalla rahaa? 

Mistä niin päättelit?

Vierailija
131/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis kumpi on kannattavampaa: minulla on 200t pörssissä joiden tuotolla maksan asuntolainaa pois joka kk. Lopulta kun laina on maksettu on minulla velaton talo sekä yhä 200t plus arvonnousu. TAI minä maksan sillä 200t velan heti pois. Minulla on velaton talo eikä pennin jeniä.

Mutta meneekö nuo sijoitukset aina noin, että aina vain voittaa eikä koskaan häviä mitään? 

Ei tietenkään. Sehän tässä onkin.

Kerrotko jonkun esim 20 vuoden ajanjakson jolloin kurssit ovat pääasiassa laskeneet ja joku olisi menettänyt rahaa hyvin hajautetulla salkulla?

Vierailija
132/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä noihin sijoituksiin sitten menee, kun olette niillä noin isoja salkkuja kerryttäneet? Itse olen laittanut säännöllisesti rahastoihin jo yli kymmenen vuotta, en muista tarkkaan, mutta ei siellä tuottoineen silti ole vielä kuin n. 40.000€. Tätä nykyä mulla menee rahastoihin yhteensä 500€ kuussa, mutta pitkään meni vain 50, oli hoitovapaata sun muuta. Silti osa täälläkin sanoo laittaneensa jopa vain 35€ kuussa. Miten ihmeessä te noilla summilla sadan tonnin salkun olette tehneet?

Vierailija
133/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissäkin tehdään noin, sillä asunnot ovat niin kalliita, ettei niiden maksaminen ole mahdollista.

... sitten kaatui Swissair keskiluokkaisen asuntovelallisen syliin. Se oli heille kuin Nokia suomalaisille. Moni ei ole tuosta rytinästä kovin hyvin selvinnyt.

Vierailija
134/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

No sitten maksetaan niillä sijoituksilla lainaa pois. 

Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä

No korot eivät ole kyllä olleet alhaalla noin pitkään, mutta en usko että heti ovat kovassa nousussa. Otin asuntolainan vuonna 2007, jolloin korot oli hieman vajaa 5 %. 

Meillä 5% v 2004 ja tarkkaa päivää en tietenkään muista mutta siitä lähtien vain laskenut

Vuonna 2007 oli kyllä vielä 4,85 % ja siitä seuraavana vuonna taisi alkaa laskea. 

4,85 < 5

Laskea siis ihan kunnolla. 

Vierailija
135/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sää voit maksaa vielä nopeammin sen sun asuntolainas pois jos

onnistut siottamisessa. rahan tekemistähän se siottaminen

parhaimillaan on

Vierailija
136/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hajauttanut säästämistä.

Ekana säästöpottina lyhennän asuntolainaa kuukausittain pikkuisen ekstraa. Vaikeiden aikojen koittaessa voin nipsaista ekstralyhennyksen pois, jolloin käyttöön jää enemmän rahaa ja maksettava annuiteetti on myös kutistunut. Lainasivut on myös kivempi avata kun sieltä ei tuijota takaisin niin iso summa.

Toisena säästöpottina indeksisijoitan kuukausittain. Näihin en koske.

Kolmantena pottina säästän säästötilille, koska parin vuoden sisällä haluan ostaa isomman asunnon. Ensi asuntokaupoissa jätän säästöistä jonkun 5000-10000 puskuriksi, saman tein viime kerralla.

Vierailija
137/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teillä noihin sijoituksiin sitten menee, kun olette niillä noin isoja salkkuja kerryttäneet? Itse olen laittanut säännöllisesti rahastoihin jo yli kymmenen vuotta, en muista tarkkaan, mutta ei siellä tuottoineen silti ole vielä kuin n. 40.000€. Tätä nykyä mulla menee rahastoihin yhteensä 500€ kuussa, mutta pitkään meni vain 50, oli hoitovapaata sun muuta. Silti osa täälläkin sanoo laittaneensa jopa vain 35€ kuussa. Miten ihmeessä te noilla summilla sadan tonnin salkun olette tehneet?

Itse aloitin jollain 100-200 eurolla kuussa, ja olen kasvattanut summaa pikkuhiljaa, kun palkka on noussut. Nykyään menee noin 1000 e kuussa. Myös kaikki ns. ylimääräinen, kuten bonukset ja veronpalautukset menevät aina sijoituksiin. Nyt 4,5 vuoden jälkeen salkku reilut 70 000 e, josta tuottoa noin 20 000 e.

Vierailija
138/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä menee kuukaudessa noin 1500-2500 €. ja kyllä minä ALOITIN 35€/kk. Ja kun on pitänyt huolen että palkankorotuksistakin nettosummasta puolet menee sijoituksiin eikä elintasoinflaatioon JA sijoittaa tuotot kuukausttain takaisin niin summa pikkuhiljaa kasvaa.

Vierailija
139/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysyy vastaamaan mihinkään, menee heti sen suuriin. 5 vuotta olen sijoittanut, omaa rahaa 45 T ja nyt arvo reilu 100 T.

Vierailija
140/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin jollain 100-200 eurolla kuussa, ja olen kasvattanut summaa pikkuhiljaa, kun palkka on noussut. Nykyään menee noin 1000 e kuussa. Myös kaikki ns. ylimääräinen, kuten bonukset ja veronpalautukset menevät aina sijoituksiin. Nyt 4,5 vuoden jälkeen salkku reilut 70 000 e, josta tuottoa noin 20 000 e.

Pikkuhiljaa? Tonni kuussa neljän ja puolen vuoden ajan on reilut 50 tonnia. Käytännössä sun on pitänyt nostaa satasesta tonniin aika lailla saman tien.

Mutta hyvä saada näitä lukuja. Iso salkku vaatii isot tulot. Ei kovin monella ole varaa laittaa tonnia sijoituksiin, saati 1500-2500 kuussa. Se on monelle kuukauden kaikki nettotulot.