Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 vuoden päästä olisi eläkeaika minulle. Mihin maahan muuttaisin pienellä eläkkeelläni?

Vierailija
28.06.2026 |

Onko ideoita mikä maa sopisi minulle? Saan työeläkettä noin 1200e kk. Säästöjä noin 100 000e, jolla ajattelin ehkä ostaa jonkin asunnon? En tiedä onko järkevää vai ei. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia asiasta.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Albania olisi aika halpa. Toivottavasti saat oikeaa työeläkettä etkä kansaneläkettä, sillä sitä ei makseta Suomen ulkopuolella asuville.

Vierailija
2/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen kannattaa jäädä, muuten jää takuueläke saamatta. Pienellä eläkkeellä on hankala tulla toimeen ellei muuta todella köyhään maanosaan. Siellä ei sitten ole terveydenhoitopalveluita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mummonmökki maalta.

Vierailija
4/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poriin. 

Vierailija
5/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta, jotka ovat muuttaneet Espanjaan. En kyllä ostaisi asuntoa, maassa liikaa ongelmia tämän suhteen, mutta vuokralle

Vierailija
6/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa 5 vuoden päästä?....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Vierailija
8/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja terveydenhoidon ja lääkkeiden takia mutta ei Fuge vaan joku pikkukylä jossa halvat asunnot. Ala opiskelemaan espanjaa jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä. 

 

Tuolla eläkkeellä saat  Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.

 

Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.

 

Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.

Vierailija
10/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä. 

 

Tuolla eläkkeellä saat  Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.

 

Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.

 

Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.

Jos on säästöjä tietyn rajan yli tai muuta omaisuutta ei saa eläkkeensaajan asumistukea vaikka työeläke olisi pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Albania olisi aika halpa. Toivottavasti saat oikeaa työeläkettä etkä kansaneläkettä, sillä sitä ei makseta Suomen ulkopuolella asuville.

Poste Restante

Vierailija
12/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Italia? Kieli suomalaiselle helppo ääntää, haasteena todella kuumat kesät ellet tule kesäksi Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Portugaliin. Terveydenhoito todella mainio.

Vierailija
14/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kieliä puhut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Tuttu muutti Vietnamiin. On kuulemma tosi halpaa kaikki ja hyvä elää. 

Vierailija
16/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävität säästösi Kelan näkyvistä jo nyt. Asut vuokralla ja saat siihen asumistukea. Rahasi riittävät jokaisen talven matkusteluun all-inclusivessä Egyptissä, Turkissa, Marokossa ja monessa muussakin maassa. Eikä tarvitse tappohelteillä olla kesiä aina samassa murjussa.

Vierailija
17/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mihinkään, koska sulle kuuluu myös kansaneläkettä useampi satanen ja muuttamalla pois menetät sen. Se on toki laitonta, mutta näin Orpon hallitus kusipäisyyksissään päätti.

Vierailija
18/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon hallitus rajoittaa omien kansalaisten vapaataa liikkuvuutta EU-alueella.

Vierailija
19/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kieliä puhut?

Englanti sujuu hyvin. Osaan kreikkaa sen verran ettei minua pysty orjaksi myymään, espanjaa vasta perusteet. Pidän kielten opiskelusta, joten en usko että tulee olemaan ongelma. Olen asunut ulkomailla 5 vuotta nuorena.

Ap

Vierailija
20/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpon hallitus rajoittaa omien kansalaisten vapaataa liikkuvuutta EU-alueella.

Saa liikkua, mutta sosiaalitukia ei maksella muihin maihin kukutettavaksi liikkumisen perässä. Orpon hallitus ymmärtää rahan kiertämisen merkityksen oman maan sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi