Miksi Suomessa liikenneturvallisuus sysätään jalankulkijoiden vastuulle?
Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.
Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.
Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.
P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:38"]
Mitähän alapeukuttamista tuossa viestissä (80) on?!
[/quote]
Jos et ole huomannut täällä ei peukuteta viestien sisällön perusteella vaan siitä "kumman puolella" ollaan. Vaikka autoilija kirjoittaisi kuinka järkevän kommentin sitä alapeukutttaa "jalankulkijoiden etuja ajavat" ja sama toisinpäin.
Tämä ei koske vain tätä keskustelua vaan, kaikkia vastaavia esim. vaikka työtön/töissä väittelyitä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:24"]
Ajan päivässä noin 20 km taajamassa pk-seudulla. Valehtelematta voin sanoa, että joka ikinen päivä näen auton ajavan punaisia päin. Joka päivä! Jalankulkijoille annan tietä vain jos lähistöllä ei ole muista autoja, niin monta kertaa olen tehnyt sen virheen, että annan itse tietä ja toinen auto ei väisty! Viimeksi tänään todistin taas tilannetta missä auto oli pysähtynyt suojatien eteen ja viereiseltä kaistalta meni monta autoa pysähtymättä ohi.
[/quote]
Täällä Vaasassa on noita nelikaistaisia puistikoita. Olen kirjoittanut ennenkin, mutta uusitaan taas: Joskus sattunut, että kun yksi pysähtyy antamaan tietää, takaa tulevat kiertävät sen pysähtyneen sitä toista kaistaa pitkin kiihdyttäen.
Mulle on käyny niin että ajan autoa ja katon että kävelijä kävelee eteenpäin, ei oo tulossa suojatielle. Mutta huppis, kun oon jo suojatiellä niin se hyppääkin sivusta melkein kylkeen.
Aikuiset ihmiset saavat olls itse syyllisiä jos jäävät auton alle. Itse en ota sitä riskiä että jään suojatiellä auton alle. Sitä on aika ikävä sairaalasta sanoa jokainen luu poikki, että se oli nautoilijan vika. Se nyt vaan on niin että liikenteessä on niin paljon asennevammaisia, känniläisiä, liian väsyneitä, jotka ovat vaaraksi muille. Taisi se vantaan 10 v lapsenkin yuliajavalla olla jotain muuta ongelmaa, kuin se että lapsella ei ollut heijastinta. Jotenkin uutisoinnin perusteella uskon, että vaikka tällä lapsella olisi ollut miljoona heijastinta, oli se silti jäänyt tämän auton alle.
Kyllä mä autoilijana varon jokaista ihmistä liikenteessä. Vaikka ne olis jalkakäytävällä niin koitan olla varautunu että saattaa alle tulla. Jalankulkijat kuvittelee (ei kaikki) että kyllä se auto näkee ja väistää, mäpäs tästä äkkiä vaan hilppasen tien yli.
Sillon kun ite olen kävellen, niin oon varautunu siihen että kuski voi syystä tai toisesta menettää auton hallinnan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:52"]
Eipä niillä heijastimilla ole mitään vaikutusta siihen varsinaiseen ongelmaan, joka on suomalaisten autoilijoiden piittaamattomuus.
[/quote]
Heijastimista on hyötyä, kun unohdetaan nyt ne suojatiet. Pimeillä teiden pientareilla kävelee/pyöräilee ihmisiä ilman heijastimia/valoja ja heidän näkyminen olisi myös suotavaa. Vaikka siellä pientareella ei autolla ajeta, niin kyllä se jalankulkija/pyörälijä on siitä huolimatta turvallista nähdä ajoissa jo sen jalankulkijan/pyöräilijän omankin mukavuuden takia. Toki jos jalankulkijaa/pyöräilijää ei haittaa, vaikka autot mukaanluettuna rekat pyyhkii siitä metrin päästä pimeällä ohi, tai huvittaa kävellä/ajaa ojassa niin turhaa sitä heijastinta on sitten laittaa joo...
[/quote]
Tarkoitus ei ollut vähätellä sitä, etteikö heijastimista olisi hyötyä niin taajamassa ja suojatiellä kuin muuallakin. Halusin vain tuoda esiin sen, että ensisijainen ongelma suomalaisessa liikennekulttuurissa on yleensä erityisesti autoilijoiden asennevammaisuus.
Minkä tahansa liikennevälineen ajo-oikeus tuo aina mukanaan myös velvollisuuksia. Muilla tienkäyttäjillä näitä velvollisuuksia on huomattavasti vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:25"]
Halusin vain tuoda esiin sen, että ensisijainen ongelma suomalaisessa liikennekulttuurissa on yleensä erityisesti autoilijoiden asennevammaisuus.
[/quote]
En ole juurikaan matkustellut niin en tiedä. Ajetaanko muualla sitten huomattavasti jouhevammin ja turvallisemmin? Eli esim. nämä Italiassa torvet soi koko ajan " vittuun siitä minun edestä" jne. jutut on ihan tuubaa?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:08"]
Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.
Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.
Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.
P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.
[/quote]
Oletko ikinä ajanut autoa pimeällä ja sateisella kelillä? Epäilen vahvasti, että et ole.
En ole pariin vuoteen lukenut näin hyvää aloitusta av:lla. Ei mitään lisättävää kuin että Suomi on liikennekulttuurin kehitysmaa. Täällä ei osata ajaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:20"]
Autoilijoilla on myös erittäin huono tietämys, milloin heidän kuuluu väistää pyöräilijää. [/quote]
No, ihan tasapuolisuuden vuoksi osalla pyöräilijöitä ei ole minkäänlaista käsitystä liikennesäännöistä, vaan ajetaan niin kuin pulloperse sika. Pyöräilijä VÄISTÄÄ oikealta tulevia eikä suojatietä saa ajaa pyörällä (erittäin harva suojatie on pyörätien jatke).
Nimenomaan, minun ei tarvi todellakaan näkyä liikenteessä. Hidastakoot muut ja arvailkoot missä olen.
MINÄ olen tärkein.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:43"]
En ole pariin vuoteen lukenut näin hyvää aloitusta av:lla. Ei mitään lisättävää kuin että Suomi on liikennekulttuurin kehitysmaa. Täällä ei osata ajaa.
[/quote]
Venäjällä riski kuolla liikkenneonnetomuudessa on 7 kertainen Suomeen verrattuna. Turkin lukuja en tiedä, mutta ajavat ihan miten sattuu, moottoripyörillä ilman kypäriä jne. Eli kyllä sitä pahempiakin on.
Kummankin vastuulla. Se vain on niin, että pimeässä risteyksessä heijastitonta jalankulkijaa on toisinaan erittäin vaikea huomata. Pelästyttänyt minut useasti. Ei sitä ennen ajonkortin saamista ymmärtänyt, kuinka näkymätön sitä tummien vaatteiden kanssa pimeällä onkaan.
Varovaisuutta kuskeille sekä jalankulkijoille. Se nyt kuitenkin on se jalankulkija, joka paremmin hahmottaa, tuleeko auto vai ei, kuin toisin päin. Ja autoilijan kannattaa suojatiemerkin huomatessaan hidastaa pimeässä risteyksessä vauhtia varmuuden vuoksi.
Ei kai tästä tapella tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:43"]
[/quote]
Venäjällä riski kuolla liikkenneonnetomuudessa on 7 kertainen Suomeen verrattuna. Turkin lukuja en tiedä, mutta ajavat ihan miten sattuu, moottoripyörillä ilman kypäriä jne. Eli kyllä sitä pahempiakin on.
[/quote]
Vertaapa Ruotsiin, joka on kulttuurisesti Suomea lähempänä kuin Venäjä tai Turkki. Ruotsalaiset vaan osaavat tämäkin asian paremmin.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:46"]
Nimenomaan, minun ei tarvi todellakaan näkyä liikenteessä. Hidastakoot muut ja arvailkoot missä olen.
MINÄ olen tärkein.
[/quote]
Ja kyllähän niiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitäisi tietää, että olen autollani kääntymässä oikealle vaikken vilkkua näyttäisikään.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:02"]
Kummankin vastuulla. Se vain on niin, että pimeässä risteyksessä heijastitonta jalankulkijaa on toisinaan erittäin vaikea huomata. Pelästyttänyt minut useasti. Ei sitä ennen ajonkortin saamista ymmärtänyt, kuinka näkymätön sitä tummien vaatteiden kanssa pimeällä onkaan.
Varovaisuutta kuskeille sekä jalankulkijoille. Se nyt kuitenkin on se jalankulkija, joka paremmin hahmottaa, tuleeko auto vai ei, kuin toisin päin. Ja autoilijan kannattaa suojatiemerkin huomatessaan hidastaa pimeässä risteyksessä vauhtia varmuuden vuoksi.
Ei kai tästä tapella tarvitse.
[/quote]
Myös se 6-vuotias lapsi, puolisokea vanhus tai kuuro-sokea keski-ikäinen jalankulkija?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:23"]
Vertaapa Ruotsiin, joka on kulttuurisesti Suomea lähempänä kuin Venäjä tai Turkki. Ruotsalaiset vaan osaavat tämäkin asian paremmin.
[/quote]
No Ruotsalaiset on kaikissa parempia niin turha verrata.
Jos jalankulkija ei käytä heijastinta, niin se on todellakin oma vika jos jää auton alle. Autosta on lähes mahdotonta havaita tummiin pukeutunutta junttia suojatiellä, erityisesti jos vastaan ajaa autoja joiden valot kadottavat tuon juntin aivan kokonaan pimentoon. Vaan kun nämä autottomat tollot eivät kykene sitä millään käsittämään. Eivät ole kai koskaan autolla ajaneet. Samoin valottomat pyöräilijät saavat syyttää itseään jos kuolevat auton alle.
Mikä siinä on niin ksittämättömän hankala tajuta: TEITÄ EI EHDI HAVAITSEMAAN PIMEÄSSÄ!!!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:32"]Jos jalankulkija ei käytä heijastinta, niin se on todellakin oma vika jos jää auton alle. Autosta on lähes mahdotonta havaita tummiin pukeutunutta junttia suojatiellä, erityisesti jos vastaan ajaa autoja joiden valot kadottavat tuon juntin aivan kokonaan pimentoon. Vaan kun nämä autottomat tollot eivät kykene sitä millään käsittämään. Eivät ole kai koskaan autolla ajaneet. Samoin valottomat pyöräilijät saavat syyttää itseään jos kuolevat auton alle.
Mikä siinä on niin ksittämättömän hankala tajuta: TEITÄ EI EHDI HAVAITSEMAAN PIMEÄSSÄ!!!
[/quote]
Mitähän alapeukuttamista tuossa viestissä (80) on?!