Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa liikenneturvallisuus sysätään jalankulkijoiden vastuulle?

Vierailija
09.12.2014 |

Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.

Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.

Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.

P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni jalankulkija ei välitä liikennevaloista mitään. Suututtaa kun kävellään ihan pokkana päin punaisia välittämättä pätkääkään.

Vierailija
42/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niillä heijastimilla ole mitään vaikutusta siihen varsinaiseen ongelmaan, joka on suomalaisten autoilijoiden piittaamattomuus. Yhtä huonosti annetaan tilaa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle täydellisissä valaistusolosuhteissa kuin pimeässäkin. Ja hyvin usein näillä piittaamattomilla kuljettajilla näyttäisi olevan vain kiire jonottamaan seuraaviin liikennevaloihin. Varsinkaan kaupunkiolosuhteissa kenenkään matka tuskin kovinkaan merkittävästi hidastuu siitä, että pysähtyy päästämään jalankulkijat tien yli, kyllä sen saman auton perävalot ovat useimmiten vastassa suojatiepysähdyksen jälkeenkin. Jotenkin sellainen junttimainen itsekkyys ja itsekeskeisyys näyttäisi vain korostuvan entisestään ratin takana.

Onneksi huomaavaisiakin autoilijoita näkee aina joskus. Asenne ratkaisee aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:19"]

Lähdemme nyt kauppaan. Ilmeisesti täytyy hidastaa vauhtia jalankulkijan tasolle. Rajoitus on 80km/h, riittäiskö jos ajetaan 10km/h?

[/quote]

Missä päin Suomea on liikennevalottomia suojateitä tiellä, jossa on 80 km/h rajoitus?
[/quote]Mitä suojateitä? Ihmiset kävelevät tiellä matkalla johonkin.

Vierailija
44/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin saa lapsia varoa jos ajelee samaan aikaan kun ne pääsee koulusta. Tai onhan ne jo siinä 10-12 vuotiaita. Tien yli juoksee vaikka autoja tulee. Ei suojatieltä vaan ihan vaan juostaan autojen edestä kavereitten perässä toiselle puolelle.

Vierailija
45/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ajatte hirven päälle urpot.

Vierailija
46/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä tuntuu nimenomaan niin päin, että autoilija on syyllinen kaikkeen. Vaikka jalankulkija hyppäisi puusta puolen kilometrin päässä suojatiestä, autoilijaa syytetään. Yleisestihihän kolaritilanteissakin syytetään sitä, joka jäi henkiin, vaikka se henkiin jäänyt ei ole voinut tehdä mitään, kun toinen tulee yhtäkkiä omalla kaistalla suoraan vastaan. En tiedä onko muissa maissa sama yleinen tapa kuin Suomessa, että jalankulkijat ja pyöräiljät menevät surutta päin punaisia ja teitä ylitetään missä sattuu, vaikka suojatie olisi 50 metrin päässä. 

Vierailija
47/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:02"]En todellakaan ala joka suojatien kohalla hidastelee ja pysähtelee. Susta varmaa olis kiva ajella mun perässä ku saisit kuluttaa muutaman kilometrin matkaan helposti sen puolisenki tuntia.

[/quote]

Alueella, jolla on runsaasti suojateitä, on alhainen nopeusrajoitus muutenkin. Se, että ajat ennakoivasti, ei hetkauta sun eikä mun eikä kenenkään autoilijan elämää sinne eikä tänne, koska jos se oma elämä on kiinni siitä että matkaan kuluu muutama minuutti enemmän, on vetänyt aikataulut liian kireälle, ja ongelma ratkaistaan paremmalla organisointikyvyllä. Se voi kuitenkin pelastaa jonkun ihmisen hengen, että sopeuttaa sen nopeuden siihen ympäristöön jossa ajaa.

Vierailija
48/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nyt ideologisinta olisi niin, että JOKAINEN kantaa sen oman vastuunsa tien päällä! Niin autoilijat, jalankulkijat kuin muutkin!!
On aivan turha alkaa vaatimaan muilta yletöntä varovaisuutta jos itse vetelee menemään kuin mikäkin päätön kana liikenteen seassa!

Vierailija
49/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:09"]

Eiköhän nyt ideologisinta olisi niin, että JOKAINEN kantaa sen oman vastuunsa tien päällä! Niin autoilijat, jalankulkijat kuin muutkin!! On aivan turha alkaa vaatimaan muilta yletöntä varovaisuutta jos itse vetelee menemään kuin mikäkin päätön kana liikenteen seassa!

[/quote]

Meidän monien jalankulkijoiden (jotka ajamme myös autoa, huom) kokemus nimenomaan on se, että ei riitä että menee suojatielle varovaisesti, heijastimet näkyen, ottaen huomioon tien liukkauden ja jarrutusmatkat. Silti sieltä tullaan päälle kuin yleinen syyttäjä. Jotkut kuskit näyttävät vaan istuvan siellä autossa ja painavan kaasua, eivätkä varsinaisesti aja autoa ollenkaan. 

Liikenteessä tosiaan on paljon myös näitä päättömiä kanoja, eli lapsia ja vanhuksia, joiden arviointikyky on heikentynyt. Siksi meidän, joilla on kyky arvioida ja ennakoida, pitää yrittää tosissaan tehdä niin.

Vierailija
50/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa länsimaassa on tosiaan tapana autoilijoilla hidastaa, jos jalankulkija menee lähellekään tietä tai vilkaisee siihen suuntaan. Suomessa jos kuski näkee jalankulkijan lähestyvän tietä, hän lisää kaasua osoittaakseen, että aikoo mennä ensin.

Vierailija
51/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:12"]

Totta hitossa jalankulkijoiden pitää käyttää kunnon heijastimia. Mitäpä luulet, kumman on ensinnäkin helpompi huomata pimeällä (tai muulloin) vastaantulija, autoilijan vai lenkkeilijän? Mietippä tuota kysymystä tovi.

[/quote]

No en nyt ihan sitä tarkoittanut, että jalankulkija voi noin vain juosta auton eteen ja olettaa, että hänet huomataan. Mutta sitäpä vaan ihmettelen, että miten pimeään vuodenaikaan selvitään niissä kymmenissä ihan yhtä pohjoisessa sijaitsevissa valtioissa, joissa kukaan ei käytä heijastinta?

Niin, ja vaikkei jalankulkijaa näkisikään kymmenien metrien päästä, niin suojatiekyltin kyllä näkee. Miksi silti niin monet kuskit painavat kaasua suojatietä lähestyessään, kun eivät kerran näe kunnolla, että onko sieltä tulossa joku? ap
[/quote]
Onko sulla jotain faktaa, että siellä ei useammin kuole jalankulkija kuin täällä! Pelkkä mutu ei kerro mitään.

Vierailija
52/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:41"]Eilen juuri suojatiellä kävellessäni auto ajoi nenäni ohi kiihdyttäen, ettei tarvitse pysähtyä ja odottaa. Aivan varmasti näki että olen suojatiellä kävelemässä.
[/quote]

Asun Lahdessa ja olen töissä keskustassa ja näin kuten yllä kuvataan, käy lähes päivittäin! Lisäksi saa vielä varoa myös valo-ohjatuissa risteyksissä vaikka myös jalankulkijalle palaisi vihreä valo. MIKSI näin, sen tahtoisin tietää!

T: heijastimet on ja en hypi puskista yllättäen eteen vaan aina menen suojatietä pitkin yli.

Vierailija
53/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on osittain oikeassa. Ei pitäisi olla jalankulkijoiden vastuulla. Silti joka kerta pimeä jalankulkija on yhtä hankala havaita ja havaitseminen tuuripeliä. Mutta: kyllä täällä on todella paljon parannettavaa autoilijoiden ajotavassa. Suojateitä EI kunnioiteta pätkääkään. Olen lähes poikkeuksetta ensimmäinen, joka antaa tietä suojatien reunalla kököttävälle jalankulkijalle, ihan päiväsaikaan siis.

Eli tämä karvahattukansa ja usein tuntuu, että erityisesti se vanhempi väki ja miehet eivät vahingossakaan anna kävelijöille tietä. Useimmiten ko. liikennesääntöä taitavat noudattaa liikenneturvallisuudesta huolta kantavat äidit. Tuo kyseinen ilmiö nostaa itselläni verenpainetta lähes joka kerta: takuuvarmasti esim. aamuliikenteessä ajavat punaisilla 15-vuotta vanhoilla Toyotoillaan ainakin täkäläiset keski-ikäiset ja sen ylittäneet MIEHET (usein myös vanhemmat naiset) kovaa vauhtia suojateiden yli vaikka varmasti näkevät, että jalankulkija odottaa ylipääsyä. Olis poliiseille työtä.

Vierailija
54/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:08"] Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia. Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo. Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen. P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein. [/quote]   Suomessa uhri onkin aina syyllinen kaikkeen. Tässäkin tapauksessa laki katsoo että auto joka ei pysähdy suojatiellä on vain apua tarvitseva kuljettaja ja jalankulkijan pitäisi väistää. Jos joku terrorisoi metrossa niin se on muiden vika että se yksi terrorisoi. Tälläinen maa tämä Suomi on [/quote] mun kuulemissa tapauksissa se on niin, että autoilijan vika aina. Ihan sama polkeeko pyöräilijä yllättäen nurkan takaa alle vai leikkiikö lapsi parkkipaikalla ja autoilija ei huomaa ja ajaa päälle

[/quote]

Autoilijan pitää katsoa eteensä. Auto pitää pystyä koska tahansa pysähtyä. Kuljettajan pitää koko ajan pitää 100% keskittymisestä ajamisessa
[/quote]

Suosittelisin samaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Katsotaan eteen, ei vieruskaveria tai kännykkää. Pysähdytään kun aihetta on ja katsotaan ympärille ennen ajoradalle poukkoamista. Fokus liikenteessä, ei popissa joka raikaa kuulokkeista.

Vierailija
55/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"] Etkö tosiaan tiedä miten hanurista on ajaa, kun milloin tahansa voi jostain syöksyä joku auton eteen niin, että henkilöä ei yksinkertaisesti näe ennen kuin on liian myöhäistä? Ei ole kohtuullista vaatia, että esim. 60 km/h alueella ajettaisiin 20 km/h siksi, että jotkut tursakkeet eivät suostu käyttämään heijastimia. [/quote] 60 kilometrin alueella ei koskaan saisi ajaa 60 kilometriä tunnissa. Se on absoluuttinen maksimi nopeus.  Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit pysähtyä vaikka tien yli juoksevan ketun takia ennen kuin ajat sen päältä.  [/quote] Luuletko että auto pysähtyy kun seinään? Varsinkaan talvella. Jos siinä kettu tai ihminen päättää hypätä tielle, niin alle sitten jää.

[/quote]

Suojatien merkki on sinulle autoilijana merkki siitä, että pitää olla valmis huomaamaan ihminen, joka aikoo tien ylittää. Toisin sanoen jos joku hyppää auton eteen, sinun on PYSTYTTÄVÄ PYSÄHTYMÄÄN. Ei se kiinnosta ketään siinä vaiheessa, kun joku jää alle, olitko valmistautunut väistämään. Sinun olisi pitänyt olla.

Vierailija
56/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan päivässä noin 20 km taajamassa pk-seudulla. Valehtelematta voin sanoa, että joka ikinen päivä näen auton ajavan punaisia päin. Joka päivä!
Jalankulkijoille annan tietä vain jos lähistöllä ei ole muista autoja, niin monta kertaa olen tehnyt sen virheen, että annan itse tietä ja toinen auto ei väisty!
Viimeksi tänään todistin taas tilannetta missä auto oli pysähtynyt suojatien eteen ja viereiseltä kaistalta meni monta autoa pysähtymättä ohi.

Vierailija
57/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:52"]

Eipä niillä heijastimilla ole mitään vaikutusta siihen varsinaiseen ongelmaan, joka on suomalaisten autoilijoiden piittaamattomuus.

[/quote]

Heijastimista on hyötyä, kun unohdetaan nyt ne suojatiet. Pimeillä teiden pientareilla kävelee/pyöräilee ihmisiä ilman heijastimia/valoja ja heidän näkyminen olisi myös suotavaa. Vaikka siellä pientareella ei autolla ajeta, niin kyllä se jalankulkija/pyörälijä on siitä huolimatta turvallista nähdä ajoissa jo sen jalankulkijan/pyöräilijän omankin mukavuuden takia. Toki jos jalankulkijaa/pyöräilijää ei haittaa, vaikka autot mukaanluettuna rekat pyyhkii siitä metrin päästä pimeällä ohi, tai huvittaa kävellä/ajaa ojassa niin turhaa sitä heijastinta on sitten laittaa joo...

Vierailija
58/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monet monet kerrat jalankulkijana ottanut askeleen suojatielle päin samalla kun tietä pitkin on tullut auto. Ihan valosaan aikaan. Ei ne pysähdy. Kiihdyttävät vaan. Nuorempana eräs kuski kääntyi risteyksessä oikealle ja minä olin kävelemässä suojatielle siinä tiellä mihin kuski käänsi. Hyvä ettei varpaiden yli ajanut, senteistä oli kiinni, ja kuski huusi ikkunasta vihaisena miten MINUN olisi pitänyt väistää.. Keski-ikäinen mies ja ne onkin niitä pahimpia (vaikka toki naisetkin osaa) auton ratissa. Kertauskurssi autokoulussa olisi paikallaan.

Vierailija
59/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ongelma on minä-minä-asenne. Tämä ei näy pelkästään auton ratissa.

Vierailija
60/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:25"]Olen monet monet kerrat jalankulkijana ottanut askeleen suojatielle päin samalla kun tietä pitkin on tullut auto. Ihan valosaan aikaan. Ei ne pysähdy. Kiihdyttävät vaan. Nuorempana eräs kuski kääntyi risteyksessä oikealle ja minä olin kävelemässä suojatielle siinä tiellä mihin kuski käänsi. Hyvä ettei varpaiden yli ajanut, senteistä oli kiinni, ja kuski huusi ikkunasta vihaisena miten MINUN olisi pitänyt väistää.. Keski-ikäinen mies ja ne onkin niitä pahimpia (vaikka toki naisetkin osaa) auton ratissa. Kertauskurssi autokoulussa olisi paikallaan.
[/quote]

Minä nuorena tyttönä toivoin leikkauksesta ja ajattelin että lähden haukkaamaan happea ulos. Kävelin (hitaasti? Kyllä!) suojatiellä niin että yksi ainoa auto joutui hidastamaan vauhtia. Kun hän oli koukannut edestäni (olin edelleen suojatiellä) avasi tämä keski-ikäinen mies ikkunan ja huusi että "jää nyt vittu vielä syömään eväitä siihen".

Menetin uskoni ihmisiin silloin. Sairaala oli siinä ihan vieressä, ei tullut miehen mieleen laskea 1+1=potilas.