Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa liikenneturvallisuus sysätään jalankulkijoiden vastuulle?

Vierailija
09.12.2014 |

Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.

Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.

Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.

P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"]

Auton pitäisi AINA pysähtyä suojatien eteen.

[/quote]

No ei tietenkään pysähdellä suojateiden eteen, jos suojatien lähellä ei näytä edes olevan ketään. Liikenteen sujuvuus olisi nolla, jos tuollaista idioottimaisuutta alettaisiin harrastaa.

[/quote]

Et taida osata liikennesääntöjä?

[/quote]

Ohis.

Mikä kysymys tuo on? Luuleeko kysyjä, että suojatien eteen on aina pysähdyttävä vaikka kukaan ei olisi ylittämässä tietä?

Vierailija
22/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt niitä ratkaisuja? Vai jatketaanko vaan valittamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:30"]

Mutta rehellisyyden nimissä, liikenteessä on luvattoman paljon kuskeja, joiden kyky huomioida ja ennakoida on heikkoa, ja useimmilla se on ihan asenteesta kiinni. Minä ainakin mietin usein autoa ajaessani, että monilla kuskeilla on liian suuri tilannenopeus. Heti kun tulee pienikin suora, kiihdytetään, ja esimerkiksi risteyksiin, joista yleensä on joku tulossa tien yli, ajetaan niin suurella nopeudella, että ei siinä ehdi jarruttaa, jos joku tietä ylittävä onkin jäänyt huomioimatta. Monen monta kertaa on tullut mieleen, että mitä se kuski oikein ajattelee, vai ajatteleeko mitään? Jokaisen järki sanoo, että ihmisen aistit ovat rajalliset, eikä siihen voi luottaa että ei muutama sekunti sitten nähnyt ketään esimerkiksi edessä olevan suojatien vieressä. Yhtäkkiä siinä voikin olla joku, joku luulee että autoilija on hänet huomannut.

[/quote]Mitä tälle voitaisiin tehdä?  Ehdotuksia otetaan vastaan.

[/quote]

No ensinnäkin kuskeille pitäisi pitää parin vuoden välein mm. näkötesti. Jos näkö ei ole täysin kunnossa menettää ajokortin. Kustannukset maksaa autoilijat.

Toiseksi yhdestäkin liikenneturvan vaarantamisesta pitäisi menettää ajokortti lopullisesti. 

Autoihin musta laatikko kuin lentokoneissa niin turman sattuessa saataisin aina kiinni syyllinen. 

Jos ajaa vaikka kilometriäkin yli nopeutta niin menettää kaikki vakuutuskorvaukset koski asia mitä tahansa. Vaikka joku toinen olisi syllinen kolariin niin sinäkään et saa mitään.

Kun se sateliittipaikannukseen perustuva laskutus autoille tulee niin samalla voitaisiin luoda tekninen järjestelmä joka mm. huomaisi pysöhdytkö Stop merkin edessä. Jos et niin järjestelmä automaattisesti tekee asiasta hälytyksen. 

Vierailija
24/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan asuinpaikkani lähellä on tie jossa kulkee rekkoja ja muita autoja todella paljon. Rajoitus on 40 mutta lähes KUKAAN ei noudata tätä! Tien yli menee suojatie liikennevaloilla. 3 kertaa olen meinannut jäädä auton alle tässä, yhden kerran auto ehti jopa hipaista. Autoilla on joka helvetin kerta ollut punainen valo, mutta kun kaahataan 40 alueella yli 60 niin kun valo vaihtuu yllättäin niin ei liukkaalla se auto pysähdykkään niin helposti. Mutta lähinnä se, ettei nopeusrajoituksen lisäksi nämä autoilijat huomioi liikennevaloja. Monta kertaa on jarrut vinkuneet kun pitänyt äkkiä jarruttaa. Sitten kun minä kävelen suojatietä vihreällä valolla niin nämä tollot tyyttäilevät aivan kuin vika olisi minun. Ja ei se heijastinkaan aina auta. Viimeksi joku meinasi ajaa päälle kun näpräili puhelintaan. Kuski joutui koukkaamaan sivuun ja minä olin ylittämässä tietä jo ennen kuin hän oli lähelläkään. Mikä niissä liikennesäännöissä on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Moni kuski ei välttämättä muutamien vuosien jälkeen kortin saamisesta läpäisisi enää inssiä tai teoriakoetta, ainakin vaikuttaa siltä!

Vierailija
25/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:19"]

Lähdemme nyt kauppaan. Ilmeisesti täytyy hidastaa vauhtia jalankulkijan tasolle. Rajoitus on 80km/h, riittäiskö jos ajetaan 10km/h?

[/quote]

Missä päin Suomea on liikennevalottomia suojateitä tiellä, jossa on 80 km/h rajoitus?

[/quote]

En ole ko. kommentin kirjoittaja. Kirjoitin tuon toisen jossa käytin esimerkkinä myös 80km/h nopeutta ja katuvalotonta tietä.

Suomessa ei ole missään 80km/h rajoituksella suojatietä, max. rajoitus on 60km/h mihin suojatie voidaan sijoittaa. Eli minun esimerkki ei koskenut suojatietä, vaan yleistä kuljeskelua pimeällä tienpientareella.

[/quote]

Ei silloin edes tarvitse mitään näkyvyyttä. Jos joku kävelee pientareella niin sinun ei häntä tarvitse nähdä kun sinulla ei ole mitään asiaa sinne pientareelle. 

Vierailija
26/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:49"]

Autoilijan pitää katsoa eteensä. Auto pitää pystyä koska tahansa pysähtyä. Kuljettajan pitää koko ajan pitää 100% keskittymisestä ajamisessa

[/quote]

Pysähtyä toki pitää pystyä, mutta ehtiikö pysähtyä ennen kun kolahtaa onkin toinen juttu. Tuolla kun ajaa isolla tiellä jossa pyörälijöitä joukossa, niin aika " ihmemies macgyver" pitää olla, jos joku pyörälijä yllätäen jostain syystä koukkaa eteen. Harvemmin pyörälijöitä on 100km/h rajoituksilla, mutta kyllä heitä sielläkin näkee.

100 km/h nopeudessa auto menee 33m sekunnissa ja ihmisen reagointiaika on sekunnin luokkaa.

Vierailija
27/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:40"]

Tämäkkin ketju täyttyi autoilijoiden puolustelusta.

Suomessa todellakin kaikki on jalankulkijoiden vika.

[/quote]Millaista keskustelua suunnittelit mielessäsi, olisiko kaikkien pitänyt innostua pysähtymään aina suojatien eteen?

[/quote]

Jokainen järkevä ihminen sitä kannattaa

Vierailija
28/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä liikenneturvallisuutta sysätä jalankulkijan vastuulle, vaan odotetaan ainoastaan että myös jalankulkija kantaa oman vastuunsanliikenneturvallisuudesta. Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää että ilman heijastinta häntä on mahdoton autoilijan erottaa pimeässä. Ja normaalilla järjellä varustettu ihminen myös ymmärtää että jos auto on kolmen metrin päässä niin ei voi lähteä ylittämään tietä vaikka kuinka siihen olisi oikeus, autoilijalle ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa jarruttaa. Tuntuu että tässä holhousyhteiskunnassa ihmiset ovat tottuneet siihen että yhteiskunta/joku muu pitää aina huolen. Joku muu on aina vastuussa ja itse ei tarvitse kantaa vastuuta mistään, niin myös tässä tapauksessa. Pahimpia ovat ne typerykset jotka eivät lapsiaan varusta kunnon heijastimilla. T:heijastimien käyttämättömyyttä kummasteleva ei-autoilija

Vierailija
29/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:42"]

Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit pysähtyä vaikka tien yli juoksevan ketun takia ennen kuin ajat sen päältä. 

[/quote]

Tälläistä ihmistä ei olekkaan tai sitten pitää ajaa 5km/h. Kun esim. orava pompaa sieltä pientareelta eteen, niin siinä ei edes Kimi Räikkönen ehdi reagoida kun se on jo alla.

[/quote]

Älä viitsi näsäviisastella

Vierailija
30/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:45"]

Rattijuopot/narkit ovat suurempi ongelma. Kuka takoisi noille pässinpäille järkeä päähän, jos ottaa, silloin ei ajeta! Nopeusrajoituksia tulee myös noudattaa. Noin säästyisi monta henkeä.

[/quote]

Uskomaton mielipide. Jos joku ajaa kännissä se ei tee muista autoilijoista pulmusia. Monet autoilijat joilla on lapsia kyydissä eivät päästä suojatien yli kävelemään.... lisäksi moni mamma katsoo enemmän kännykkää kuin kevyttä liikennettä

Vierailija
31/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:59"]

Ei kai täällä liikenneturvallisuutta sysätä jalankulkijan vastuulle, vaan odotetaan ainoastaan että myös jalankulkija kantaa oman vastuunsanliikenneturvallisuudesta. Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää että ilman heijastinta häntä on mahdoton autoilijan erottaa pimeässä. Ja normaalilla järjellä varustettu ihminen myös ymmärtää että jos auto on kolmen metrin päässä niin ei voi lähteä ylittämään tietä vaikka kuinka siihen olisi oikeus, autoilijalle ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa jarruttaa. Tuntuu että tässä holhousyhteiskunnassa ihmiset ovat tottuneet siihen että yhteiskunta/joku muu pitää aina huolen. Joku muu on aina vastuussa ja itse ei tarvitse kantaa vastuuta mistään, niin myös tässä tapauksessa. Pahimpia ovat ne typerykset jotka eivät lapsiaan varusta kunnon heijastimilla. T:heijastimien käyttämättömyyttä kummasteleva ei-autoilija

[/quote]

Kun tulet lähelle suojatietä niin HIDASTA niin ei ole ongelmia

Vierailija
32/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:57"]

Ei silloin edes tarvitse mitään näkyvyyttä. Jos joku kävelee pientareella niin sinun ei häntä tarvitse nähdä kun sinulla ei ole mitään asiaa sinne pientareelle. 

[/quote]

Monet tiet on kapeita ja pientareet myös. Olet siis sitä mieltä että on ihan ok. kun auto vetää 0.5m päästä ohi kun ei näe ja osaa väistää/tai pikkusen hiljentää jos vatsaantulevaa likkennettä eikä väistäminen onnistu.

Vierailija
33/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista, mutta minun ehdotukseni jalankulkijoiden turvallisuuden lisäämiseen olisi korotetut suojatiet tai töyssyt ennen suojatietä. Töyssyjä voi olla kaupunkialueella muutenkin, varsinkin kokoojakatujen pitkillä suorilla.

Vierailija
34/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"]

Etkö tosiaan tiedä miten hanurista on ajaa, kun milloin tahansa voi jostain syöksyä joku auton eteen niin, että henkilöä ei yksinkertaisesti näe ennen kuin on liian myöhäistä? Ei ole kohtuullista vaatia, että esim. 60 km/h alueella ajettaisiin 20 km/h siksi, että jotkut tursakkeet eivät suostu käyttämään heijastimia.

[/quote]

60 kilometrin alueella ei koskaan saisi ajaa 60 kilometriä tunnissa. Se on absoluuttinen maksimi nopeus. 

Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit pysähtyä vaikka tien yli juoksevan ketun takia ennen kuin ajat sen päältä. 
[/quote]
Luuletko että auto pysähtyy kun seinään? Varsinkaan talvella. Jos siinä kettu tai ihminen päättää hypätä tielle, niin alle sitten jää.

Vierailija
35/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoilla on myös erittäin huono tietämys, milloin heidän kuuluu väistää pyöräilijää. Moni ei tunnu erottavan suojatietä ja pyörätien jatketta toisistaan eikä tiedä, että auton on aina väistettävä ympyrään mennessä ja sieltä poistuessa kevyttä liikennettä. Saati, että ymmärrettäisiin mitä kolmio ennen pyörätien jatketta oikeasti tarkoittaa...

Vierailija
36/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:55"]

Monta kertaa on jarrut vinkuneet kun pitänyt äkkiä jarruttaa. Sitten kun minä kävelen suojatietä vihreällä valolla niin nämä tollot tyyttäilevät aivan kuin vika olisi minun. [/quote]

Tämä, tähän olen itsekin törmännyt. En vaan käsitä, millainen ihminen on vihainen jollekulle toiselle, vaikka on itse tehnyt virheen? Onko tämä ihan yleistäkin? Että oho, meikäläinen ei tässä osaa ajaa autoa,  mut hei, se on tuon jalankulkijan vika.

Vierailija
37/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:11"]

Kallista, mutta minun ehdotukseni jalankulkijoiden turvallisuuden lisäämiseen olisi korotetut suojatiet tai töyssyt ennen suojatietä. Töyssyjä voi olla kaupunkialueella muutenkin, varsinkin kokoojakatujen pitkillä suorilla.

[/quote]

Tommonen töyssy on pelastanut yhden pienen pojan pimeänä syysiltana. Hidastin töyssyyn, ja ihan yhtäkkiä siihen suojatielle ajaa tuhatta ja sataa tuollainen leikki-ikäinen poika. Ei sille pojalle, siis ihan ikänsä puolesta, ollut tullut edes mieleen että hän on menossa suojatielle ja pitäis katsoa onko siinä auto tulossa, oli vaan mielessään leikkinyt jotain ajatusleikkiä ja polkenut pyörällä niin lujaa kuin pääsi,  kun pelotti pimeässä ja halusi nopeasti kotiin. Onneksi olin käytännössä pysähtynyt ennen sitä töyssyä. Säikähdyksellä selvittiin, molemmat. Sillä alueella, jolla asuttiin, oli ihan normaalia että pikkunappulatkin on itsekseen liikenteessä, ja aikamoiset suojelusenkelit niillä näyttää usein olevan matkassa että ei enempää vahinkoja käy. Omiani en ole päästänyt kulkemaan yksin ennen kuin on jonkinlainen järki päässä.

Vierailija
38/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se heijastin mitään auta. Itse seison suojatien edessä ja heijastin heiluu kädessäni ja yksikään siis YKSIKÄÄN auto ei pysähdy ruuhka-aikaan suoran tien suojatien eteen. Tämä Helsingissä oman kauppareissun varrella. Pakko mennä risteykseen tai valo-ohjatuun paikkaan, että pääsee yli. No nyt joku mamma voi sitten töötätä, kun näkee minun heiluttelevan heijastinta suojatien edesä.

Vierailija
39/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:41"]

Eilen juuri suojatiellä kävellessäni auto ajoi nenäni ohi kiihdyttäen, ettei tarvitse pysähtyä ja odottaa. Aivan varmasti näki että olen suojatiellä kävelemässä.

[/quote]

Joo tämä on yleistä ja todella ärsyttävää. Aina välillä tekee mieli vähän heilauttaa kauppakassia, mutta siinä kävisi itselle ikävämmin. Ainakin tavarat rikkoutuisi.

Vierailija
40/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:59"]

[/quote]

Kun tulet lähelle suojatietä niin HIDASTA niin ei ole ongelmia
[/quote]

En todellakaan ala joka suojatien kohalla hidastelee ja pysähtelee. Susta varmaa olis kiva ajella mun perässä ku saisit kuluttaa muutaman kilometrin matkaan helposti sen puolisenki tuntia.