Apua! Jouduin tietämättäni kevytyrittäjäksi
Hain syyskuussa keikkatöitä (hanttihommia tapahtumissa) yhdestä firmasta. Töitä oli tarjolla jo seuraavaksi päiväksi ja työstä tehtiin puhelimen välityksellä suullinen sopimus, jossa käytiin läpi palkkaus ja muuta. Lopuksi lähetin firman edustajalle sähköpostilla verokorttini ja muut tietoni.
Tein vielä sen jälkeen muutaman keikan, joista sovittiin sähköpostilla tai tekstareilla. Olin kuullut parilta kaverilta, että firma maksaa palkat ja kaikki toimii muutenkin hyvin, joten en osannut epäillä mitään ennen kuin huomasin, ettei palkka tullutkaan tililleni suoraan kyseiseltä firmalta vaan sen maksaja oli joku muu: laskutuspalvelu. Pienen selvitttelyn jälkeen paljastui, että olin tosiaan tehnyt työtä kevytyrittäjänä, vaikka siitä ei missään vaiheessa ollut mitään puhetta. Koko ajan puhuttiin työstä, palkasta ja muusta mikä viittasi mielestäni selvästi normaaliin työsuhteeseen, enkä itse ollut firman käyttämään laskutuspalveluun missään vaiheessa missään yhteydessä.
Onko mulla mitään mahdollisuutta saada tapahtunutta korjattua niin, että koko kevytyrittäjyysepisodi pyyhitään pois ja saan tekemästäni työstä palkan työntekijänä? Olen työtön ja pelkään, että siitä voi aiheutua tulevaisuudessa ongelmia, jos multa löytyy vähänkin taustaa kevytyrittäjänä.
Kommentit (14)
Miksi pidät aloitusta valehteluna?
Vierailija kirjoitti:
Kenelle puhut?
Ootko nyt varma. Ettei kyse ole vain siitä, että käyttävät ulkopuolista palkanlaskupalvelua ostopalveluna.
Ei onnistu tuolla tavalla. Ilmeisesti kuitenkin teit itse sopimuksen kevytyrittäjyydestä, kun et lukenut ihan tarkkaan kaikkea, minkä hyväksyit.
AVI:n työsuojelu on se, joka voi tuollaisessa auttaa. Toisaalta "laskutuspalvelu" voi hyvin hoitaa palkanmaksun niin, että et ole itse kevytyrittäjänä.
Nyt olet nalkissa siinä tai kärsit karenssin.
Olet tehnyt toimeksiantona, se pitää varmistaa silloin kun sopii, mutta ei siitä tule yrittäjän statusta vielä tuolla, sama jos möisit kirpputorilla tavaraa, tulot ilmoitettava verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta:
Koska kevyt yrittäjyys ei toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle puhut?
Varmaankin tuolle joka syyttää aloittajaa valehtelusta.
Onko sinulla Y-tunnusta? Niinpä. Et sinä silloin mikään yrittäjä ole.
Palkanmaksun voi ostaa kirjanpitopalveluilta. Sinä mikään kevytyrittäjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt varma. Ettei kyse ole vain siitä, että käyttävät ulkopuolista palkanlaskupalvelua ostopalveluna.
Palkanlaskenta hankitaan usein ostopalveluna, mutta palkat maksetaan silti palkkaavasta yrityksestä. Ei palkanlaskua suorittava firma sentään niin hyvä diili ole, että maksaisi palkatkin palvelunostajan puolesta oman firmansa tililtä.
Periaatteessa tuollainen kusetus on ihan mahdollista. Verokortista saa hetun ja muutkin tarvittavat tiedot on rekisteröityä aloittajana johonkin kevytyrittäjäpalveluun. Haiskahtaa petokselta.
Et sä mikään kevytyrittäjä ole, älä huoli. Minä olen, ja kevytyrittäjä tekee laskun tekemästään työstä. Sä et ole tehnyt, joten eiköhän palkanmaksu ole vain ulkoistettu jollekin laskutusfirmalle.
Vai tuleeko palkkasi vuokratyöyrityksen kautta, kun teet keikkatyötä?
Älä viitsi valehdella.