Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kaikilla todellakaan ole varaa tehdä lisää lapsia! Miksi väitätte,

Vierailija
04.09.2006 |

että se ei ole totta. Olen joskus ajatellut tehdä aiemminkin aloituksen tästä aiheesta ja taas se tuli mieleen eräästä toisesta ketjusta.

Te jotka väitätte väittämäni olevan paskapuhetta, olette niitä onnekkaita joilla mies niin hyvätuloinen, että lapsia on varaa tehtailla enemmänkin. Meillä jo yksi lapsi ajoi meidät köyhyyden partaalle, visa vinkui ja kulutusluotot paukkui. Kusessa ollaan vielä ja pitkään. Olihan se hienoa olla kotona 2vuotta lapsen kanssa. Enempää lapsia ei tosiaankaan ole varaa tehdä.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme asu pääkaupunkiseudulla, meillä ei ole kahta autoa (yksi on oltava miehen työn takia), emme matkustele, polta tupakkaa, harrasta baari-iltoja tai ylipäätään harrasta. Emme pukeudu merkkivaatteisiin tai kuluta rahoja kampaamoon, kosmetologille yms.

Me olemme kaksi työssäkäyvää pienipalkkaista ihmistä. Kumpikin tekee unelmatyötään ja onnellisuus on rahaa tärkeämpää. Saamme maksettua asumiskulut ja muut elämästä aiheutuvat kulut. Sen lisäksi rahaa riittää juuri ja juuri kaikkien kolmen lasten harrastuksiin, jotka ovat sieltä halvimmasta päästä. Ei ole mitään mistä tinkiä. Jos itse haluamme lapsemme elättää, useampaan ei ole varaa. Jos taas annamme yhteiskunnan elättää, niin voinhan noita väsätä vaikka 20.

Vierailija
2/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni ei silti tulisi mennä suoraan kauppaan ostamaan yhtään mitään! Katsomme aina tarkasti, onko haluaamme tavaraa tai vaatetta käytettynä myynnissä. Jos mistään ei etsinnän jälkeen löydy, sitten harkitsen ostamista uutena. Usein mietin vielä sittenkin aika pitkään, että tarvitsemmeko todella sitä tavaraa.

Kyse kun ei ole pelkästään siitä, mitä on varaa ostaa, vaan myös siitä, miten paljon tavaraa tahtoo asuntoonsa tunkea! Kammoan täyteen ahdettuja koteja, vaikka olisivat kuinka isoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuresta perheestä ja suuresta suvusta. 10 lapseen on varaa, jopa 15 lapseen on varaa ja kukaan ei ole valittanut, että olisi tullut nälkä tai kylmä. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, ettei lapsia voisi perheeseen tulla useita. Jos on vähävarainen, on yhteiskunnan velvollisuus tukea ja auttaa. Näin toimii meidän yhteiskuntamme ja minusta se on oikein. Lapsissa on tulevaisuus. Kuka muuten tätä maata asuu ja työt tekee, hoitaa meidät vanhana?

Ihmiset, miettikää, oletteko liian vaativia ja epärealistisia taloudellisten asioiden suhteen? Vähemmälläkin pärjää. Ihmisen onnellisuus ei ole rahasta kiinni, kunhan ne välttämättömät tarpeet saadaan tyydytettyä ja kunhan perheessä riittää lämpöä ja rakkautta.

Vierailija
4/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen suuresta perheestä ja suuresta suvusta. 10 lapseen on varaa, jopa 15 lapseen on varaa ja kukaan ei ole valittanut, että olisi tullut nälkä tai kylmä. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, ettei lapsia voisi perheeseen tulla useita. Jos on vähävarainen, on yhteiskunnan velvollisuus tukea ja auttaa. Näin toimii meidän yhteiskuntamme ja minusta se on oikein. Lapsissa on tulevaisuus. Kuka muuten tätä maata asuu ja työt tekee, hoitaa meidät vanhana?

Ihmiset, miettikää, oletteko liian vaativia ja epärealistisia taloudellisten asioiden suhteen? Vähemmälläkin pärjää. Ihmisen onnellisuus ei ole rahasta kiinni, kunhan ne välttämättömät tarpeet saadaan tyydytettyä ja kunhan perheessä riittää lämpöä ja rakkautta.

miksi elää kädestä suuhun ja pelätä, että tapahtuu jotain yllättävää?

tiedätkö, yhteiskuntamme ei todellakaan aina auta. ei edes niitä jotka todella apua tarvitsevat.

Vierailija
5/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys lapsiperheissä on lisääntynyt. Yhä useampi lapsi elää köyhyysrajan alapuolella.

Ja jokaisella on varaa lapsiin??????

Vierailija
6/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoidon, lasten harrastukset, kotivakuutuksen, sähkölaskun jne...

Vierailija
7/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta auttaa mm. toimeentulotuen muodossa, jos muut avustukset (esim. opintorha, kotihoidontuki, asumislisä, lapsilisät) eivät riitä. Jokaisen kunnan velvollisuus on huolehtia, että kaikilla on riittävä toimeentulo. Ensi sijassa sosiaalitoimiston asia. Jos systeemi ei toimi, ihmisen pitää vaatia sen toimimista ja pitää huolta, että saa sen avun, jota toimeentuloon tarvitaan.

Vierailija
8/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vain ei vahingossakaa kumpikaan vanhempi oo töissä, ainakaa papereiden kanssa! tiedän perheitä, joissa neljä-seitsemän lasta, sosku maksaa kaiken: vuokran, sähkölaskut, kotivakuutuksen, sairaala- ja lääkekulut jne. ja lisäksi antaa n. 1600-2400 euroa ihan vain elämiseen joka kuukausi. Perheet elävät ihan hyvin, vuokralla tietysti ja samalla säästävät hienoihin autoihin, ulkomaan matkoihin ja loma-asuntoihin toiselta mantereelta. Töihin ei kannata mennä, sillä silloin joutuu itse kaiken maksajaksi..korkeintaan pimeitä keikkoja, jolloin raha jää taas omaan pussiin. Ja samalla suunnitellaan lisää lapsia.

Vierailija
9/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommia. He ovat työssäkäyviä ihmisiä jotka huijaavat yhteiskuntaa eli ei siis työttömiä.

Vierailija:

jos vain ei vahingossakaa kumpikaan vanhempi oo töissä, ainakaa papereiden kanssa! tiedän perheitä, joissa neljä-seitsemän lasta, sosku maksaa kaiken: vuokran, sähkölaskut, kotivakuutuksen, sairaala- ja lääkekulut jne. ja lisäksi antaa n. 1600-2400 euroa ihan vain elämiseen joka kuukausi. Perheet elävät ihan hyvin, vuokralla tietysti ja samalla säästävät hienoihin autoihin, ulkomaan matkoihin ja loma-asuntoihin toiselta mantereelta. Töihin ei kannata mennä, sillä silloin joutuu itse kaiken maksajaksi..korkeintaan pimeitä keikkoja, jolloin raha jää taas omaan pussiin. Ja samalla suunnitellaan lisää lapsia.

Vierailija
10/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yhteiskunta auttaa mm. toimeentulotuen muodossa, jos muut avustukset (esim. opintorha, kotihoidontuki, asumislisä, lapsilisät) eivät riitä. Jokaisen kunnan velvollisuus on huolehtia, että kaikilla on riittävä toimeentulo. Ensi sijassa sosiaalitoimiston asia. Jos systeemi ei toimi, ihmisen pitää vaatia sen toimimista ja pitää huolta, että saa sen avun, jota toimeentuloon tarvitaan.

Vierailija
11/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ymmärrä väitettä " ei varaa tehdä lapsia" . En ollenkaan.

Itselläni on kaksi alle kaksivuotiasta lasta joiden kanssa olen kotona. Mieheni opiskelee.

Meillä ei ole varaa autoon, mutta kuljemme bussilla ja junilla. Lastenvaunujen kanssa minä pääsen ilmaiseksi ja miehelläni on kuukausilippu.

N22, yhteistulot koko perheellä käteen yhteensä 1700e josta vuokraan 800.

Musta toi on jollain tavalla kieroontunut ajatus että vaikka jo asutaan ja eletään kokonaan tukien varassa silti on varaa tehdä lapsia juuri niin paljon kun itse haluaa. Eikö perusperiaate kaikilla pitäisi olla kuitenkin itse elättää perheensä????

En nyt aja mitään kaikkien tukien poistamista mutta jotain järkeä tähän touhuun. Kyllä mun mielestä pitäisi joku raja vetää siihen kuinka monta lasta per perhe valtio täysin elättää. En tiedä miten tälläinen voitaisiin toteuttaa (pakko adoptiolla ehkä), mutta kenenkään elämäntyö ei pitäisi olla lastenteko jos perhe ei ole lähestulkoonkaan omavarainen. Anteeksi jos ja kun loukkaan mutta en vaan voi ymmärtää näitä asenteita.

Vierailija
12/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Musta toi on jollain tavalla kieroontunut ajatus että vaikka jo asutaan ja eletään kokonaan tukien varassa silti on varaa tehdä lapsia juuri niin paljon kun itse haluaa. Eikö perusperiaate kaikilla pitäisi olla kuitenkin itse elättää perheensä????

En nyt aja mitään kaikkien tukien poistamista mutta jotain järkeä tähän touhuun. Kyllä mun mielestä pitäisi joku raja vetää siihen kuinka monta lasta per perhe valtio täysin elättää. En tiedä miten tälläinen voitaisiin toteuttaa (pakko adoptiolla ehkä), mutta kenenkään elämäntyö ei pitäisi olla lastenteko jos perhe ei ole lähestulkoonkaan omavarainen. Anteeksi jos ja kun loukkaan mutta en vaan voi ymmärtää näitä asenteita.

Vierailija
13/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja synnyttää tasan sen yhden lapsen, jonka yhteiskunta sallii. En voi kuin ihmetellä teidän inhimillisyyttänne!

Vierailija
14/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään talvisin tukien varassa eli kotihoidontuen, opintotuen ja yleisen asumistuen turvin. Me ainakin saataisiin täsmälleen sama opintotuki oli lapsia tai ei, ja asumistukea saataisiin ENEMMÄN jos lapsia ei olisi (nyt saadaan noin 300 euroa tukea koko taloudelle, ilman lapsia saataisiin 2 x 170 eur kun opintotuen asumislisää ei ole samalla tavalla porrastettu). No kotihoidontukea ei tietenkään saataisi, mutta liekö tuo nyt peruste sille että lapsia ei pitäisi varaa olla, kun kotihoidontuen nostavat käsittääkseni ihan rikkaammasta köyhimpiin.

Jotta tuo teidän järkeily, että tuella elävät eivät itse elätä lapsiaan, pitäisi paikkansa niin meidän pitäisi olla toimeentulotuella.

Vierailija
15/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja synnyttää tasan sen yhden lapsen, jonka yhteiskunta sallii. En voi kuin ihmetellä teidän inhimillisyyttänne!

Kovin oudot käsitykset tällä palstalla.. Toki tuokin selventää taas paljon tilannetta. Onhan silloin kaikilla varaa, jos heittäydytään kokonaan yhteiskunnan elätettäväksi.

No, toisille inhimillisyys on muutakin kuin lasten tekemistä, esim. unelmien työpaikka ja riittävä peruselanto.

Vierailija
16/69 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin eräästä tutkimuksesta, jonka mukaan vähävaraisten rahankäyttö ei välttämättä ole perinteisessä mielessä järkevää, vaan ne vähätkin rahat just käytetään lasten muotivaatteisiin sun muuhun muotihilavitkuttimiin jotteivät kaverit koulussa huomaa miten köyhiä ollaan. Eikä tässä ole mitään pahaa, vaan vilpitöntä halua suojella lasta leimautumiselta eli kyse on puhtaasta rakkaudesta.

Vierailija:

Mä haluan itsekin niitä, ja samoin lapseni. Musta ois tosi kurjaa jos en voisi tarjota lapsilleni sellaisia vaatteita kun he haluavat. Yleensä ne on niitä muotivaatteita, niitä on muillakin. Ois kamalaa jos ne kulkis jossain kirppisryysyissä ja niitä vielä kiusattais niistä, kamala häpeä.

Vierailija
17/69 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luin eräästä tutkimuksesta, jonka mukaan vähävaraisten rahankäyttö ei välttämättä ole perinteisessä mielessä järkevää, vaan ne vähätkin rahat just käytetään lasten muotivaatteisiin sun muuhun muotihilavitkuttimiin jotteivät kaverit koulussa huomaa miten köyhiä ollaan. Eikä tässä ole mitään pahaa, vaan vilpitöntä halua suojella lasta leimautumiselta eli kyse on puhtaasta rakkaudesta.

Vierailija:

Mä haluan itsekin niitä, ja samoin lapseni. Musta ois tosi kurjaa jos en voisi tarjota lapsilleni sellaisia vaatteita kun he haluavat. Yleensä ne on niitä muotivaatteita, niitä on muillakin. Ois kamalaa jos ne kulkis jossain kirppisryysyissä ja niitä vielä kiusattais niistä, kamala häpeä.

Mä olen aina tykännyt vaatteista. Ostan varmaan liikaakin. Ja siitä tykkään kun saan ja voin pukea lapseni hyvin. Mun tyttäreni on nyt 13-vuotias, ja siinä iässä ollaan jo aika tarkkoja vaatteiden suhteen. Poika nyt ei pahemmin välitä mitä päälleen vetää, ikää on 5-vuotta.

Se että tykkään ostaa vaatteita lapsilleni, saattaa johtua siitä että mä en nuorena tyttönä niitä uusimpia uutuksia saanut, ja mua on oikeesti kiusattu välillä vaatteistani. Muistan vieläkin miten pahalta se tuntui. Aina oli puhtaat ja ehjät vaatteet, mutta esim. kun piti liikuntatunneille ostaa uudet lenkkarit, niin ne oli tyyliä menokkaat ja muilla sitten ne addut. Ja uskokaa tai älkää, nuoresta tytöstä se oli kamalaa ja varsinkin jos joku siitä mainitsi.

Vierailija
18/69 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

--- Minunkin periaatteeni on että ELÄTÄN ITSE OMAN PERHEENI. Lapsilisät nyt toki otamme vastaan mutta muuten haluamme mieheni kanssa olla omillamme, emme elää tukien varassa. Siksi tähän perheeseen ei tulekaan lisää lapsia vaan nämä 3 saavat riittää. Näille sitten yritämme mahdollisuuksien mukaan kustantaa vaatteet ja kaikki romppeet mitä tulevat jatkossa tarvitsemaan.

Vierailija
19/69 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ihan vaan kotiäitinä viimeiset 7 vuotta, ja lapsia on tässä välissä syntynyt 5. Mies on ihan tavallinen duunari. Yhdessä saadaan rahaa kuussa kasaan 2000euroa käteen. Silti on varaa elättää lapset ilman mitään sen kummempia lisätukia. Kotihoidontuki on ainoa mun tuloni. Ollaan kyllä kovin säästäväisiä ihmisiä. Ostetaan alennusmyynneistä ja lasketaan todella tarkaan kaikki menomme. Mä kyllä ihmettelen miten ei ole lapsiin varaa.

Vierailija
20/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin silloin kun tulee autonvakuutus+verot+sähkö+vesilaskut just samalle kuukaudelle... ja sitten on edessä talvivaatteiden osto lapsille ym. ym. Ei ne lapset ihan ilmaisiksi tule, ja kun ei ole sitä rikasta miestä vaan ihan tavallinen duunari... Vuokratkin nousee joka vuosi, mutta asumistuki se vaan pysyy samana vuodesta toiseen...