Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kaikilla todellakaan ole varaa tehdä lisää lapsia! Miksi väitätte,

Vierailija
04.09.2006 |

että se ei ole totta. Olen joskus ajatellut tehdä aiemminkin aloituksen tästä aiheesta ja taas se tuli mieleen eräästä toisesta ketjusta.

Te jotka väitätte väittämäni olevan paskapuhetta, olette niitä onnekkaita joilla mies niin hyvätuloinen, että lapsia on varaa tehtailla enemmänkin. Meillä jo yksi lapsi ajoi meidät köyhyyden partaalle, visa vinkui ja kulutusluotot paukkui. Kusessa ollaan vielä ja pitkään. Olihan se hienoa olla kotona 2vuotta lapsen kanssa. Enempää lapsia ei tosiaankaan ole varaa tehdä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ymmärtänyt et jos et tee useampaa lasta rahan takia niin olet huono äiti. Varsinkin jos asut omistusasunnossa (sama se vaikka vuokra-asunto tulis kalliimmaks) ajat autolla (bussillakin pääsee vaikka se kulkis kerran päivässä) ja joskus haluat käydä ruokakaupassa laskematta joka senttiä.

Musta tulee tosi paska äiti, koska näistä en tingi. Ei ole lapsen etu et vanhammat kitkuttaa minkä kykenee ja on sit hermot riekaleina

Vierailija
22/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin kaksi lasta kun mies opiskeli ja minä olin töissä pienellä palkalla. Pärjättiin.

Nyt on viisi lasta ja mies tienaa semmoset 2000 e/kk brutto, itse minimiäippärahalla kotona. Pärjätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aborttia en hyväksy, varsinkaan sillä perusteella, ettei ole rahaa lapseen. Parempi on vaikka laittaa lapsi hoitoon heti vanhempainloman jälkeen kuin tappaa hänet ennen syntymää.

Vierailija
24/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti tulevat toimeen, ilman mitään lisätukia sossusta tai muualta.

Vierailija
25/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tuntuu, että mitä köyhempi, sitä suurempi tarve ostella itselleen ja lapsilleen kaikkea uuttaa/hienoa/kallista ja yrittää osoittaa olevansa varakkaampi kuin on. Oikeasti varakas väki useimmiten kierrättää lastentarvikkeita keskenään tai ostelee niitä kirpparilta.

Vierailija
26/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos osaa käyttää rahaa niin kai kyl sitä pärjää. Ei ne suuret tulot vaa pienet menot. Ei ne merkkivaatteet oo tärkeintä ja hieno huonekalut.

T:yks jolla mies opiskeli ja itse äitiyslomalla ja 2 lasta.

Tällä hetkellä 4 lasta ja miehen palkalla elellään (n. 2000E)

Vierailija
27/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koskaan emme nähneet nälkää, aina oli syötävää.

Ja tuo mitä jo joku sano " mitä köyhempi on sitä suurempi tarve esittää rahalla, ostella kalliita juttuja yms." Pitää mielestäni paikkansa.

Kyllä se on paljon siitä kiinni mitä asioita pitää tärkeänä, ja osaako rahan käytön. Harrastaakin voi ilmatteeksi ja tosiaan vaatteita kierrättää. Ja lasten urheiluvälineitäkin voi katella vaikka sieltä kirppikseltä.

Vierailija
28/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vaan pienet menot.

En ymmärrä väitettä " ei varaa tehdä lapsia" . En ollenkaan.

Itselläni on kaksi alle kaksivuotiasta lasta joiden kanssa olen kotona. Mieheni opiskelee.

Meillä ei ole varaa autoon, mutta kuljemme bussilla ja junilla. Lastenvaunujen kanssa minä pääsen ilmaiseksi ja miehelläni on kuukausilippu.

Esikoisen jäljiltä oli seuraavalle peti, vaunut, vaatteita, hoitotarvikkeita, kestovaippoja, .. lastenruoat teen itse sen sijaan että ostaisin kalliita purkkiruokia. Meillä syödään kotiruokaa, leffassa käymisen sijaan vuokrataan kotiin videoita. Kalusteita voi ostaa käytettynä, aivan kuten vaatteitakin, itse voi ommella ja neuloa lapsille ja itselleen lämmintä ylle. Meillä ei ole kalliita harrastuksia, tilaamme maksimissaan kaksi lehteä per vuosi, käytämme kirjaston palveluja ja käytämme kunnallista terveydenhuoltoa.

Omistusasuntoon meillä ei ole varaa. Eikä autoon. Televisio, tietokone netillä, kännykät ja videot meillä kyllä on. Jos olisimme olleet niin tyhmiä että olisimme ottaneet kalliita auto- ja asuntolainoja, niin voisin sanoa että minulla ei ole varaa tehdä lapsia, mutta että se johtuisi täysin omasta valinnastani mihin haluan rahani joka kuukausi käyttää.

N22, yhteistulot koko perheellä käteen yhteensä 1700e josta vuokraan 800.

Vierailija
29/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on tärkeää tehdä monta lasta, vaikka joutuisi kituuttamaan vähällä rahalla. Toiset taas tekevät esim. vain kaksi lasta varmistaakseen perheen taloudellisen hyvinvoinnin. Voin kuvitella, että joku ensin mainitusta tyypistä ei voi käsittää jälkimmäistä mallia. Itse en taas ymmärrä sitä, että erittäin pienituloiset perustavat suurperheen ja jokainen kuukausi on enemmän tai vähemmän kituuttamista ja rahaa esim. lasten harrastuksiin ei kertakaikkiaan ole.

Vierailija
30/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oikeasti varakas väki useimmiten kierrättää lastentarvikkeita keskenään tai ostelee niitä kirpparilta.

Mutta niinhän se menee, että ei ne pienet tulot vaan suuret menot! Jokainen saa varmasti rahaa palamaan niin paljon ettei tähtitaivas riitä. Kyse onkin siitä, osaako sen ' sijoittaa' järkevästi.

t. 3x äiti

Vierailija
31/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että se ei ole totta. Olen joskus ajatellut tehdä aiemminkin aloituksen tästä aiheesta ja taas se tuli mieleen eräästä toisesta ketjusta.

Te jotka väitätte väittämäni olevan paskapuhetta, olette niitä onnekkaita joilla mies niin hyvätuloinen, että lapsia on varaa tehtailla enemmänkin. Meillä jo yksi lapsi ajoi meidät köyhyyden partaalle, visa vinkui ja kulutusluotot paukkui. Kusessa ollaan vielä ja pitkään. Olihan se hienoa olla kotona 2vuotta lapsen kanssa. Enempää lapsia ei tosiaankaan ole varaa tehdä.

Vierailija
32/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Asian vierestä, mutta joskus tuntuu, että mitä köyhempi, sitä suurempi tarve ostella itselleen ja lapsilleen kaikkea uuttaa/hienoa/kallista ja yrittää osoittaa olevansa varakkaampi kuin on. Oikeasti varakas väki useimmiten kierrättää lastentarvikkeita keskenään tai ostelee niitä kirpparilta."

Tuossa on oikeasti perää. Ehkä siinä on selitys erilaisten kulutusluottojen suosiolle ja osamaksuille/pitkille maksuajoille. Monet ihmiset ostavat kaikenlaista uutta tekniikkaa kotiin vaikka sitten osamaksulla, visalla tai kulutusluotolla. Itse olen jokseenkin sitä mieltä, että jos ei ole varaa ostaa esim. jotain kodinkonetta/huonekalua käteisellä, siihen ei silloin ole varaa. ...Ehkä minä sitten olen vanhanaikainen....

Vierailija
33/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lopetin kahteen lapseen. Ja nyt sitten lapset saavat harrastaa mitä lystäävät, eivät kuljeksi rysyvaatteissa. Vanhemmatkin saavat ostella kuukausittain jotain ekstraa ja jopa uusia sitä vaatevarastoaan useammin kuin kerran 10 vuodessa. Meillä syödään hyvin eikä jumalautsi kituutella joka senttiä. Huonekalutkin ovat jotain muuta kuin mummon perintöä tai kuppasia kirpparijämiä.

Ei yhden perheen ole tarkoitus täyttää yksin koko maailmaa.

Vierailija
34/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti niin lapsethan maksaa vanhemmilleen tosi paljon! Ei lapsilisä loppuviimeksi riitä juuri mihinkään.

Totta kai jos haluaa vain loppuikänsä asua jossain vuokraneliössä 4 lapsen kanssa ja sossu maksaa vuokrat ja laskut ja sieltä vuokraneliöstä pääsee helposti kauppoihin eikä tarvii autoja yms. niin mikäs siinä. Ei kai ne lapset silloin paljon " maksa" . Mutta kun mä haluan kyllä antaa 3 lapselleni toisenkinlaisen mallin! Me käydään molemmat vanhemmat töissä, asumme omistusasunnossa ja joudumme käyttämään autoa päästäksemme töihin ja voidaksemme kuskata lapsiamme hoitopaikkoihin yms. Kun haluaa yrittää pärjätä omillaan niin kalliiksi se tulee vaikka emme miehen kanssa välitäkään mistään vaatteista tai matkoista. Mutta menee sitä rahaa silti tuhottamasti kaikkeen: ihan jo vakuutuksiin (koti- ja autovakuutus ehkä henkivakuutus).

Kyllä mä haluan myös että mulla on varaa kustantaa mun lapsille edes joku harrastus. Ja useimmat harrastukset maksavat! Esim. soittimet ovat kalliita jos haluan suoda lapsilleni musiikkiharrastuksen. Useimpien urheilulajien harrastaminen vaatii jotain kampetta. Eikä kaikkea voi aina periäkään vaikka osan voi toki ostaa käytettynä.

Vierailija
35/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pitää tietää jo etukäteen milloin tulee vakuutus ym. maksuja maksettavaksi ja niitä varten pitää laittaa rahaa sivuun ettei mene sitten sen maksukuukauden budjetti sitten nollille laskujen takia vaan jää rahaa ruokaankin. Ja lasten vaatteetkin on hyvä osaa " vähän kerrallaan" . Ostat esim. nyt syyskuussa talvihaalarin ja lokakuussa kengät. Ja kannattaa myös tehdä niitä vaateostoksia kirppiksillä. Sitten pitää karsia turhia menoja pois. Lehtitilaukset minimiin, kännykälle saldorajoitus, baarissa juokseminen seis, tupakkalakko, namilakko jne jne. Opettele käsittelemään rahaa!

Terveisin työtön kotiäiti jonka mies sai viime kuussa käteen alle 1000e ja silti pärjäillään, kun on karsittu noita menoja. Kun on pienet tulot niin pienet on oltavat menotkin.

Vierailija
36/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

julma että tekisi abortin taloudellisista syistä??

Vierailija
37/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheemme bruttotulot ovat n. 8000 euroa kuukaudessa. Asumme pienehkössä rivitaloasunnossa ja ajamme tavallisilla autoilla. Silti olemme välillä aika tiukoilla. Nyt odotan esikoistamme ja tiedän, että joudumme todella venyttämään penniä äitiysloman aikana, hoitovapaasta taitaa olla turha haaveillakaan - ei yksinkertiasesti ole varaa.

Ai miten tämä voi olla mahdollista? Mieheni on aikoinaan taannut läjisukulaisensa lainoja ja on joutunut niistä maksumieheksi. Velkapiinaa takauksesta jatkuu vielä n. 10 vuotta. Siinä vaiheessa ikää alkaa olla jo niin paljon, että raskaaksi tuleminen ei ole mikään itsestäänselvyys (ei tietysti ole koskaan). Siksi voin sanoa että meillä ei ehkä koskaan ole varaa tehdä toista lasta.

Tämä on meidän tilanteemme, jokaisella on omansa. Pitäisi ymmärtää, että perheillä voi olla vaikka minkälaisia taloustilanteita. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista, että " kun me kerran pärjäsimme niin muidenkin on pärjättävä."

Vierailija:

Me saatiin kaksi lasta kun mies opiskeli ja minä olin töissä pienellä palkalla. Pärjättiin.

Nyt on viisi lasta ja mies tienaa semmoset 2000 e/kk brutto, itse minimiäippärahalla kotona. Pärjätään.

Vierailija
38/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 (kotiäitinä jo 4v ja oikein hyvin pärjätään!)

Vierailija
39/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos osaa käyttää rahaa niin kai kyl sitä pärjää. Ei ne suuret tulot vaa pienet menot. Ei ne merkkivaatteet oo tärkeintä ja hieno huonekalut.

T:yks jolla mies opiskeli ja itse äitiyslomalla ja 2 lasta.

Tällä hetkellä 4 lasta ja miehen palkalla elellään (n. 2000E)

T:äiti, 3 lasta, hoitovapaalla ja töihin on pakko mennä mahd. pian

Vierailija
40/69 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pk-seudulla asuminen on tosi paljon kalliimpaa kuin jossain perifeiassa metsän keskellä. Ja älkää edes ehdottako että muuttakaa maalle pois työn, sukulaisten, ystävien, palveluiden ja omien juurien luota.