mitä väliä sillä on, onko amis vai korkeakoulutettu?
Saman arvoisia kuitenkin ovat eikä kumpikaan oo toista parempi.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"]Koulutustaso kertoo ihmisen ajatusmaailmasta, sinnikkyydestä ja kunnianhimosta. Älykkyyttäkin siitä voi hieman päätellä.
[/quote]
sillähän ei ole väliä, jos toinen tykkää oikeasti työstään?
[/quote]
Ei tietenkään ole aina näin. Tilastollisesti korkeakoulutetut ovat älykkäämpiä, tai pikemminkin älykkäät ihmiset hakeutuvat yleensä älyllisesti vaativille aloille. Älykäs yleensä nauttii kun pääsee käyttämään päätään. Se ei tietenkään tee kenestäkään parempaa tai huonompaa ihmistä.
[/quote]
[/quote]
Helvetin mobiili. Älykäs ihminen myös voi nauttia siitä, että työ on fyysistä.
[/quote]
Tietenkin voi. Kun luet edellisen kommentin huolella niin huomaat siellä sanan "yleensä."
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:25"]On se nyt jumalauta, kun ei mistään hyvin tehdystä työstä saisi olla ylpeä! Korkea koulutus on aina merkki ahkeruudesta ja tietynlaisesta sinnikkyydestä, ehkä lahjakkuudestakin. Totta helvetissä siitä saa olla ylpeä, että on saanut jotain pitkäjänteistä elämässään aikaiseksi. Aivan omituinen koko ap:n aloitus ja huokuu hirveää alemmuuskompleksia.
Yhtälailla ihminen saa olla kaikista muistakin saavutuksista ylpeä. Jos joku pitää pihansa loistokunnossa ja toinen antaa rikkaruohoittua, niin kysyykö joku, että saako se pihansa parempana pitävä olla siitä ylpeä verrattuna rikkaruohopihan omistajaan. Tottakai. Entäs jos joku osaa leipoa ihania leivonnaisia ja toinen ei saa lättyjä paistettua, niin pitääkö meidän hokea, että yhtä arvokkaita ovat leipomaan. Eivät ole. Toinen on parempi. Koulutus on yksi aika iso asia elämässä ja paremmasta koulutuksesta saa olla siinä ylpeä kuin muistakin elämänsä saavutuksista ja asioista, joissa on hyvä.
[/quote]
En ole sanonut missään, ettei saa olla ylpeä. Ärsyttää vain se, kun amiksia pidetään huonompina kuin korkeakoulutettuja, vaikka näin ei todellakaan ole.
Korkeakoulu ei kerro ahkeruudesta, kunnianhimosta tai lahjakkuudesta. Enemmänkin kiinnostuksen kohteista.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:30"]itselläni on takana lukio+teku+ttkk+aikuisamis (tässä järjestyksessä) enkä pidä itseäni sen kummempana kuin vähän pidemmälle koulutettuna sähköarskana.
Joillekin tittelitärkeille humanistihukkamaistereille asenteeni on kuin punainen vaate, sillä pitäisihän koulutuksestaan olla ylpeä. No en oikein tiedä, kun koen että sen suurimman ammattitaidon olen joutunut aina opettelemaan koulujen ulkopuolella omissa kuvioissa ja koulut käyty vain titteleiden vuoksi.
Ja sillä yleissivistyksellä et muuten maksa sähkölaskua, vaan ihan rehellisellä rahalla. Jonka tienaa hyvin myös ahkeraja taitava sähköarska tai putkari...
[/quote]
Olisit mennyt sitten suoraan amikseen tienaamaan huippupalkkaa jos vuodet koulussa olivat hukkaan heitettyjä. Erikoista ettet sitten kuitenkaan lopettanut koulua kesken. Nyt veit koulutuspaikan joltain, joka ei ole niin taitava asennushommissa kuin sinä.
Opistotasoisen koulutuksen saanut isäni eläköityi liike-elämän huipulta, maisteriäitini pakertaa kunnan kapealla leivällä. Duunarisukulaisillani on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla ja miehelläni (molemmat dosentteja) - ja yliopistossa työskentelevinä molemmat ollaan yhtä mieltä siitä että nykyinen yliopisto on todellinen sivistymättömyyden kehto. Ainoastaan älykääpiö luulee sen tai tämän koulutuksen takaavan henkistä pääomaa. Ja hyvinhän tämän näkee näistä keskusteluista.
Koulutus antaa perspektiiviä elämään, rikastuttaa näkökantoja, tarjoaa vaihtoehtoja, tutustuttaa erilaisiin ihmisiin. Mitä enemmän opiskelee, sitä ennemmän voi siis saada elämältä yleensä. Yleistän, tietysti, mutta periaatteessa ajattelen näin. Kouluttamattomuus taas voi johtaa näköalattomuuteen ja kapeakatseisuuteen. Ei tietenkään aina - mutta kuten joku jo totesikin, vaatii ihmiseltä itseltään paljon kehittää ajatteluaan oman itsensä varassa.
Vaikkapa maailmalla matkustaessani huomaan, miten koulutus, kielitaito ja hyvä yleissivistys auttavat minua saamaan elämästäni enemmän irti myös työn ulkopuolella. Erilaiseen kulttuuriin sopeutuminen, käymisen arvoisten kohteiden löytäminen ja niistä kiksien saaminen ovat ihan eri sfääreissä kuin jollain, joka ei esimerkiksi ole tutustunut kohdemaan historiaan, kirjallisuuteen tai kulttuuriin. Olen törmännyt tilanteisiin, joissa juttukaveri moittii matkakohteen maailman surkeimmaksi, kun siellä ei ollut shoppailumahdollisuuksia / ihmiset olivat sellaisia ja sellaisia / ei ollut mitään tekemistä. Itselle sama paikka on saattanut olla järisyttävä elämys.
Varmuuden vuoksi: edellinen esimerkki oli vain, jälleen kerran, kärjistetty esimerkki siitä, miten stereotyyppisesti toimii vähemmän tai enemmän koulutettu henkilö. Yritin vain löytää jonkin konkreettisen asian, jossa (myös) koulutuksen tuomasta yleissivistyksestä ja tavasta hahmottaa maailmaa on hyötyä työn ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:30"]
itselläni on takana lukio+teku+ttkk+aikuisamis (tässä järjestyksessä) enkä pidä itseäni sen kummempana kuin vähän pidemmälle koulutettuna sähköarskana.
Joillekin tittelitärkeille humanistihukkamaistereille asenteeni on kuin punainen vaate, sillä pitäisihän koulutuksestaan olla ylpeä. No en oikein tiedä, kun koen että sen suurimman ammattitaidon olen joutunut aina opettelemaan koulujen ulkopuolella omissa kuvioissa ja koulut käyty vain titteleiden vuoksi.
Ja sillä yleissivistyksellä et muuten maksa sähkölaskua, vaan ihan rehellisellä rahalla. Jonka tienaa hyvin myös ahkeraja taitava sähköarska tai putkari...
[/quote]
Taas humanistia lyödään. Opiskelin historiaa, mutta en koe olevani tittelintärkeä. Silti olen huomannut, että joskus amisten kanssa keskustelu on jotenkin yksioikoisempaa. On vahvat mielipiteet, mutta perustelut ontuu. Kaikki on silti yhtä tärkeitä tässä maailmassa. En pärjäisi ilman autonkorjaajaa, mutta myös autonkorjaajan lapset tarvitsevat meitä humanistihukkamaistereita historianopettajiksi.
No amistutkinnolla saa ainakin paremmin töitä tänäpäivänä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:30"]
itselläni on takana lukio+teku+ttkk+aikuisamis (tässä järjestyksessä) enkä pidä itseäni sen kummempana kuin vähän pidemmälle koulutettuna sähköarskana.
[/quote]
Taas humanistia lyödään. Opiskelin historiaa, mutta en koe olevani tittelintärkeä. Silti olen huomannut, että joskus amisten kanssa keskustelu on jotenkin yksioikoisempaa. On vahvat mielipiteet, mutta perustelut ontuu. Kaikki on silti yhtä tärkeitä tässä maailmassa. En pärjäisi ilman autonkorjaajaa, mutta myös autonkorjaajan lapset tarvitsevat meitä humanistihukkamaistereita historianopettajiksi.
[/quote]
Usein kouluttamattomilla om lisäksi viehättävä asenne, että esimerkiksi historia on turhaa humanistipuppaa...
Parempi ja parempi. Kaikki työt on tehtävä. Koulutetun ihmisen kanssa syntyy mielenkiintoisempia keskusteluita yleensä eikä jutut pyöri aina oman navan ympärillä. Mm. siksi koulutettu ihminen on miellyttävämpi.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:39"]
Opistotasoisen koulutuksen saanut isäni eläköityi liike-elämän huipulta, maisteriäitini pakertaa kunnan kapealla leivällä. Duunarisukulaisillani on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla ja miehelläni (molemmat dosentteja) - ja yliopistossa työskentelevinä molemmat ollaan yhtä mieltä siitä että nykyinen yliopisto on todellinen sivistymättömyyden kehto. Ainoastaan älykääpiö luulee sen tai tämän koulutuksen takaavan henkistä pääomaa. Ja hyvinhän tämän näkee näistä keskusteluista.
[/quote]
Kannattaisiko luovuttaa ne teidänkin työpaikat vähän motivoituneemmille ihmisille, jos teidän mielestä yliopisto on muka joku sivistymättömyyden kehto? Ei korkeakoulutus takaa henkistä pääomaa, mutta on aivan luonnollista, että maassa, kossa koulutus on ilmaista, ovat korkeakoulutetut keskimäärin älykkäämpiä kuin vähemmän koulutetut. Ei tämä tarkoita, etteikö voisi olla tyhmiä akateemisia tai älykköamiksia, näin on vain keskimäärin. Nyt heräsi kyllä mielenkiinto ton sun lausahduksen jälkeen, että missä oikein olette muka dosentteina, koska jos nyt ajatellaan, että maapallolla jossain on fiksuja ihmisiä niin yliopistolla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:30"]
[/quote]
[/quote]
Usein kouluttamattomilla om lisäksi viehättävä asenne, että esimerkiksi historia on turhaa humanistipuppaa...
[/quote]
mistäköhän asti ammattikoulun käynyt on ollut kouluttamaton?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:45"]Parempi ja parempi. Kaikki työt on tehtävä. Koulutetun ihmisen kanssa syntyy mielenkiintoisempia keskusteluita yleensä eikä jutut pyöri aina oman navan ympärillä. Mm. siksi koulutettu ihminen on miellyttävämpi.
[/quote]
En kyllä allekirjoita väitettäsi. Koulutuksen taso ei kerro mitään ihmisestä. Varsinkaan sitä onko miellyttävä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:25"]
Jostain syystä ihmiset suhtautuvat minuun kunnioittavammin nyt, kun vanhoilla päivilläni kävin yliopiston.
[/quote]
Itse hakeudun yleensä vähemmän pinnalliseen seuraan. Jos ihmiset kunnioittavat minua sen takia että olen korkeakoulun käynyt, minun on vaikea kunnioittaa heitä ihmisenä. Tärkeämpiäkin asioita mahtuu omaan ajatusmaailmaan.
Tunnen kyllä miellyttävän amiksen ja tosi epämiellyttävän akateemisen. Silti noin yleensä ottaen amikset ovat kapeakatseisempia ja yleensä juntimpia.
No en nyt viitsi ruveta selostamaan missä ollaan töissä ja mitä tehdään. Tutkimuksen tekemisessä ja opetuksessa ei ole mitään vikaa, päin vastoin, ja tutkijoissa (ja opiskelijoissa) on paljon todella poikkeuksellisen älykkäitä ja sivistyneitä ihmisiä, mutta kaikkein omaperäisimmät ajattelijat ovat viime aikoina lähteneet yliopistolta tai sitä suunnittelevat. Yliopistojen asioista päättävät nykyään K-kauppiaat ja hallitusammattilaiset, siitä sivistymättömyys. Ja itse pidän duunareiden haukkumista aika vahvana merkkinä sivistymättömyydestä.
Ei tietenkään koulutus tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä Ihmettelen, miksei ilmaisen koulutuksen Suomessa hankkisi itselleen amista korkeampaa koulutusta, jos vain rahkeet riittävät. Kun ylenssähän syynä on juuri se, ettei olla ehkä niitä "penaalin terävimpiä kyniä", eikä tätä olla valmiita myöskään perslihaksilla kompensoimaan. Eivät kaikki akateemiset ole älykkäitä, mutta ne, jotka eivät ole, ovat ainakin ahkeria. Amiksesta löytyy varmasti paljon fiksuja ja ahkeria, jos ala on sellainen, ettei sille valmistuta muualta kuin amiksesta. Kuitenkin ihmettelen, miksi opiskella vain lähihoitajaksi, jos rahkeet muka riittäisivät sairaanhoitajaksi tai jopa lääkäriksi?
En minä ainakaan ole täällä duunareita haukkunut. Pikemminkin ongelma tuntuu olevan se, että duunarit vähättelevät korkeakoulutettuja. Ollaan muka vain jotain kirjojen parissa nysvääviä lukutoukkia, eikä osata tai ymmärretä käytännössä mitään. Sitten ei myöskään olla käyty sitä kuuluisaa elämänkoulua, kun ollaan kaikki muka synnytty kultalusikka suussa ja se yliopistopaikkakin aivan varmasti joko rahalla tai suhteilla auennut. Valmistumisen jälkeen ei tehdä muka oikeita töitä, vaan pyöritellään papereita konttorirottina.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:54"]No en nyt viitsi ruveta selostamaan missä ollaan töissä ja mitä tehdään. Tutkimuksen tekemisessä ja opetuksessa ei ole mitään vikaa, päin vastoin, ja tutkijoissa (ja opiskelijoissa) on paljon todella poikkeuksellisen älykkäitä ja sivistyneitä ihmisiä, mutta kaikkein omaperäisimmät ajattelijat ovat viime aikoina lähteneet yliopistolta tai sitä suunnittelevat. Yliopistojen asioista päättävät nykyään K-kauppiaat ja hallitusammattilaiset, siitä sivistymättömyys. Ja itse pidän duunareiden haukkumista aika vahvana merkkinä sivistymättömyydestä.
[/quote]
Totta on tuo, että yliopistojen koskemattomuus ja laadukkuus on kärsinyt. Markkinavoimat ja kaupallistaminen jylläävät myös akateemisessa maailmassa. Yliopistomaailma tuntuu usein olevan katutappelukehä. Nimimerkki väikkäriryhmässä pyörivä, post-docin teen kyllä ulkomailla
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:07"]Ei tietenkään koulutus tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä Ihmettelen, miksei ilmaisen koulutuksen Suomessa hankkisi itselleen amista korkeampaa koulutusta, jos vain rahkeet riittävät. Kun ylenssähän syynä on juuri se, ettei olla ehkä niitä "penaalin terävimpiä kyniä", eikä tätä olla valmiita myöskään perslihaksilla kompensoimaan. Eivät kaikki akateemiset ole älykkäitä, mutta ne, jotka eivät ole, ovat ainakin ahkeria. Amiksesta löytyy varmasti paljon fiksuja ja ahkeria, jos ala on sellainen, ettei sille valmistuta muualta kuin amiksesta. Kuitenkin ihmettelen, miksi opiskella vain lähihoitajaksi, jos rahkeet muka riittäisivät sairaanhoitajaksi tai jopa lääkäriksi?
[/quote]
itse olen putkiasentaja ja rahkeet riittäisi yliopistoon, mutta insinööriksi tai vastaavaksi opiskelu ei kiinnosta. Rakastan sitä, kun näen työni jäljen konkreettisesti ja saan tehdä oikeasti jotain käsillä. Joku suunnittelu tai kaupankäynti ei todellakaan olisi minua varten.