mitä väliä sillä on, onko amis vai korkeakoulutettu?
Saman arvoisia kuitenkin ovat eikä kumpikaan oo toista parempi.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:07"]Ei tietenkään koulutus tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä Ihmettelen, miksei ilmaisen koulutuksen Suomessa hankkisi itselleen amista korkeampaa koulutusta, jos vain rahkeet riittävät. Kun ylenssähän syynä on juuri se, ettei olla ehkä niitä "penaalin terävimpiä kyniä", eikä tätä olla valmiita myöskään perslihaksilla kompensoimaan. Eivät kaikki akateemiset ole älykkäitä, mutta ne, jotka eivät ole, ovat ainakin ahkeria. Amiksesta löytyy varmasti paljon fiksuja ja ahkeria, jos ala on sellainen, ettei sille valmistuta muualta kuin amiksesta. Kuitenkin ihmettelen, miksi opiskella vain lähihoitajaksi, jos rahkeet muka riittäisivät sairaanhoitajaksi tai jopa lääkäriksi? [/quote] itse olen putkiasentaja ja rahkeet riittäisi yliopistoon, mutta insinööriksi tai vastaavaksi opiskelu ei kiinnosta. Rakastan sitä, kun näen työni jäljen konkreettisesti ja saan tehdä oikeasti jotain käsillä. Joku suunnittelu tai kaupankäynti ei todellakaan olisi minua varten. [/quote] Rahkeet riittää, muttei "kiinnosta". Se, ettei kiinnosta, eikä jaksahan vaan kertoo siitä, ettei löydy rahkeita, ei motivaatiota. Nää on näitä perusamisselityksiä. Kerran yksi lähihoitaja ilmoittia, että pääsisi, koska tahansa kirurgiksi, mutta ei vain jaksa lukea. [/quote] Sittenhän sen vasta tietää riittäisikö rahkeet, jos pääsee isosta hakijajoukosta vaikean pääsykokeen tehtyään sisälle. Miten henkilö, joka ei ole tosissaan tai koskaan edes yrittänyt sisälle, voi sanoa, että rahkeet riittäisivät. Silloin on harhainen käsitys omista taidoista. Sama asia, että olisi maannut sohvalla koko ikänsä, ja väittäisi, että rahkeet riittävät maratonin juoksemiseen, jos vain jaksaisi treenata.
[/quote]
Miksi ihmeessä tästä edes pitää tehdä joku vastakkainasettelu? Jos joku haluaa esim. sähköasentajaksi, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan+väittelemään itsensä tämän päälle fysiikan tohtoriksi, jos on tyytyväinen ammattikoulupapereiden tuomaan elämään?
Samoin jos joku on tyytyväinen lähihoitajana työhönsä, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan itsensä kirurgiksi?
Loukkaako jotakuta se, että nämä sanovat rahkeiden riittävän, mutta kiinnostuksen puuttuvan? Kun oppiminenkin on loppujen lopuksi asioiden pänttäämistä, muistamista ja oivaltamista. Se on motivaatiosta ja työskentelystä kiinni, oppiiko jotakin. Toiset vaan oppivat helpommin kuin toiset.
[/quote]
Et voi sanoa, että rahkeet riittävät, jos mitään näyttöä ei ole. Helppohan se on sanoa, että olisin nobelisti, jos olisin vain viitsinyt paneutua. Tai että olisin huippu-urheilija, jos vain olisin treenannut enemmän. Jos ihminen hakeutuu tietylle alalle, miksi hänellä on tarve leijua tekemättömillä asioilla? Jos olet tyytyväinen työhösi, asemaasi ja koulutukseesi, tuskin tällaiseen on tarvetta. Ehkä kannattaisi sitten kehuskella niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka ovat todistetusti totta ja kanssaihmiset ovat ne myös huomanneet. Ihmisen arvo ei riipu koulutuksesta, mutta ärsyttää ihmiset, jotka pätevät olemattomilla asioilla. Tyhjät tynnyrit kolisevat.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:31"]
Ei sillä tietenkään ole yhtään mitään väliä vaikka ihmisarvon kannalta. Myöskään tunneälystä ja sosiaalisista taidoista ei koulutustaso kerro. Yleinen älykkyys voi olla noin keskimäärin parempi korkeammin koulutetuilla, mutta huippuälykkäitä löytyy kyllä amiksistakin ja jopa peruskoulun kesken jättäneistä, eikä maisterin tutkintokaan ole älykkyyden tae.
Mielestäni korkea koulutus kuitenkin kertoo joistain yksilön ominaisuuksista:
-Kunninanhimo ja eteenpäinmenevyys
-Ahkeruus, sinnikkyys ja kärsivällisyys
Amiksesta tulee helposti sellainen saamaton fiilis, ettei ole jaksanut tai viitsinyt opiskella enempää. Itse olen melkein nelikymppinen amis, mutta oma matala koulutukseni johtuu vaikeiden traumojen aiheuttamista masennusjaksoista, joiden vuoksi en ole kovinkaan paljon päässyt elämässä eteenpäin, ikävä kyllä. Nyt ei masennuksia kuitenkaan ole ja ensi viikolla menenkin ammattikorkean pääsykokeisiin. Jos ei tärppää, niin keväällä haen yliopistoon.
[/quote]
Oletko koskaan miettinyt, että tuo enemmän oma asennoitusmiskysymys.
On mielestäni jotenkin yksinkertaista ja suppeaa ajatella noin mustavalkoisesti, mitä sinä ajattelet. Siis että amis on saamaton vätys ja yliopistolainen ahkera. Samaan hengenvetoon selität itse kuitenkin, että olet itse nelikymppinen amis. Eli olet siis saamaton vätys omasta mielestäsi. Sillä ei ole väliä, millä selität sen ettet ole aiemmin korkeakouluun mennyt. Mistäs sinä tiedät kenenkään muunkaan selityksiä ja taustoja, miksi ei mene korkeakouluun.
[/quote]
Sulla on pahoja ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Kommenttisi ei liittynyt kirjoittamiini mielipiteisiin ja toteamuksiin millään tavalla, joten en luonnollisesti edes pysty vastaamaan kommenttiisi.
[/quote]
Jos tarkastelet lihavoituja kohtia, niin huomaat varmaan että puhut sinun omista mielikuvistasi. Eli sinulle itsellesi korkeakoulutetusta tulee mieleen eteenpäinpyrkivä ja ahkera, ja vastaavasti ammattikoulun käyneestä taas vätys.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:07"]Ei tietenkään koulutus tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä Ihmettelen, miksei ilmaisen koulutuksen Suomessa hankkisi itselleen amista korkeampaa koulutusta, jos vain rahkeet riittävät. Kun ylenssähän syynä on juuri se, ettei olla ehkä niitä "penaalin terävimpiä kyniä", eikä tätä olla valmiita myöskään perslihaksilla kompensoimaan. Eivät kaikki akateemiset ole älykkäitä, mutta ne, jotka eivät ole, ovat ainakin ahkeria. Amiksesta löytyy varmasti paljon fiksuja ja ahkeria, jos ala on sellainen, ettei sille valmistuta muualta kuin amiksesta. Kuitenkin ihmettelen, miksi opiskella vain lähihoitajaksi, jos rahkeet muka riittäisivät sairaanhoitajaksi tai jopa lääkäriksi? [/quote] itse olen putkiasentaja ja rahkeet riittäisi yliopistoon, mutta insinööriksi tai vastaavaksi opiskelu ei kiinnosta. Rakastan sitä, kun näen työni jäljen konkreettisesti ja saan tehdä oikeasti jotain käsillä. Joku suunnittelu tai kaupankäynti ei todellakaan olisi minua varten. [/quote] Rahkeet riittää, muttei "kiinnosta". Se, ettei kiinnosta, eikä jaksahan vaan kertoo siitä, ettei löydy rahkeita, ei motivaatiota. Nää on näitä perusamisselityksiä. Kerran yksi lähihoitaja ilmoittia, että pääsisi, koska tahansa kirurgiksi, mutta ei vain jaksa lukea. [/quote] Sittenhän sen vasta tietää riittäisikö rahkeet, jos pääsee isosta hakijajoukosta vaikean pääsykokeen tehtyään sisälle. Miten henkilö, joka ei ole tosissaan tai koskaan edes yrittänyt sisälle, voi sanoa, että rahkeet riittäisivät. Silloin on harhainen käsitys omista taidoista. Sama asia, että olisi maannut sohvalla koko ikänsä, ja väittäisi, että rahkeet riittävät maratonin juoksemiseen, jos vain jaksaisi treenata. [/quote] Miksi ihmeessä tästä edes pitää tehdä joku vastakkainasettelu? Jos joku haluaa esim. sähköasentajaksi, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan+väittelemään itsensä tämän päälle fysiikan tohtoriksi, jos on tyytyväinen ammattikoulupapereiden tuomaan elämään? Samoin jos joku on tyytyväinen lähihoitajana työhönsä, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan itsensä kirurgiksi? Loukkaako jotakuta se, että nämä sanovat rahkeiden riittävän, mutta kiinnostuksen puuttuvan? Kun oppiminenkin on loppujen lopuksi asioiden pänttäämistä, muistamista ja oivaltamista. Se on motivaatiosta ja työskentelystä kiinni, oppiiko jotakin. Toiset vaan oppivat helpommin kuin toiset. [/quote] Et voi sanoa, että rahkeet riittävät, jos mitään näyttöä ei ole. Helppohan se on sanoa, että olisin nobelisti, jos olisin vain viitsinyt paneutua. Tai että olisin huippu-urheilija, jos vain olisin treenannut enemmän. Jos ihminen hakeutuu tietylle alalle, miksi hänellä on tarve leijua tekemättömillä asioilla? Jos olet tyytyväinen työhösi, asemaasi ja koulutukseesi, tuskin tällaiseen on tarvetta. Ehkä kannattaisi sitten kehuskella niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka ovat todistetusti totta ja kanssaihmiset ovat ne myös huomanneet. Ihmisen arvo ei riipu koulutuksesta, mutta ärsyttää ihmiset, jotka pätevät olemattomilla asioilla. Tyhjät tynnyrit kolisevat.
[/quote]
Puhutko nyt sellaisesta ihmisestä, joka järjestelmällisesti kehuu rahkeiden riittävän, vai sellaisesta joka joskus on ohimennen todennut, että rahkeet riittäisivät?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:07"]Ei tietenkään koulutus tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä Ihmettelen, miksei ilmaisen koulutuksen Suomessa hankkisi itselleen amista korkeampaa koulutusta, jos vain rahkeet riittävät. Kun ylenssähän syynä on juuri se, ettei olla ehkä niitä "penaalin terävimpiä kyniä", eikä tätä olla valmiita myöskään perslihaksilla kompensoimaan. Eivät kaikki akateemiset ole älykkäitä, mutta ne, jotka eivät ole, ovat ainakin ahkeria. Amiksesta löytyy varmasti paljon fiksuja ja ahkeria, jos ala on sellainen, ettei sille valmistuta muualta kuin amiksesta. Kuitenkin ihmettelen, miksi opiskella vain lähihoitajaksi, jos rahkeet muka riittäisivät sairaanhoitajaksi tai jopa lääkäriksi? [/quote] itse olen putkiasentaja ja rahkeet riittäisi yliopistoon, mutta insinööriksi tai vastaavaksi opiskelu ei kiinnosta. Rakastan sitä, kun näen työni jäljen konkreettisesti ja saan tehdä oikeasti jotain käsillä. Joku suunnittelu tai kaupankäynti ei todellakaan olisi minua varten. [/quote] Rahkeet riittää, muttei "kiinnosta". Se, ettei kiinnosta, eikä jaksahan vaan kertoo siitä, ettei löydy rahkeita, ei motivaatiota. Nää on näitä perusamisselityksiä. Kerran yksi lähihoitaja ilmoittia, että pääsisi, koska tahansa kirurgiksi, mutta ei vain jaksa lukea. [/quote] Sittenhän sen vasta tietää riittäisikö rahkeet, jos pääsee isosta hakijajoukosta vaikean pääsykokeen tehtyään sisälle. Miten henkilö, joka ei ole tosissaan tai koskaan edes yrittänyt sisälle, voi sanoa, että rahkeet riittäisivät. Silloin on harhainen käsitys omista taidoista. Sama asia, että olisi maannut sohvalla koko ikänsä, ja väittäisi, että rahkeet riittävät maratonin juoksemiseen, jos vain jaksaisi treenata.
[/quote]
Miksi ihmeessä tästä edes pitää tehdä joku vastakkainasettelu? Jos joku haluaa esim. sähköasentajaksi, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan+väittelemään itsensä tämän päälle fysiikan tohtoriksi, jos on tyytyväinen ammattikoulupapereiden tuomaan elämään?
Samoin jos joku on tyytyväinen lähihoitajana työhönsä, niin miksi hänen pitäisi mennä lukemaan itsensä kirurgiksi?
Loukkaako jotakuta se, että nämä sanovat rahkeiden riittävän, mutta kiinnostuksen puuttuvan? Kun oppiminenkin on loppujen lopuksi asioiden pänttäämistä, muistamista ja oivaltamista. Se on motivaatiosta ja työskentelystä kiinni, oppiiko jotakin. Toiset vaan oppivat helpommin kuin toiset.
[/quote]
Et voi sanoa, että rahkeet riittävät, jos mitään näyttöä ei ole. Helppohan se on sanoa, että olisin nobelisti, jos olisin vain viitsinyt paneutua. Tai että olisin huippu-urheilija, jos vain olisin treenannut enemmän. Jos ihminen hakeutuu tietylle alalle, miksi hänellä on tarve leijua tekemättömillä asioilla? Jos olet tyytyväinen työhösi, asemaasi ja koulutukseesi, tuskin tällaiseen on tarvetta. Ehkä kannattaisi sitten kehuskella niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka ovat todistetusti totta ja kanssaihmiset ovat ne myös huomanneet. Ihmisen arvo ei riipu koulutuksesta, mutta ärsyttää ihmiset, jotka pätevät olemattomilla asioilla. Tyhjät tynnyrit kolisevat.
[/quote]
itse olen ainakin ihan huvikseni tehnyt vanhoja pääsykoetehtäviä, eivätkä olleet mitenkään vaikeita. Joillekin oppiminen on vain helppoa.
Sitä väliä, että korkeakoulutetut ei pääse oikeisiin töihin koskaan.
Sanotaanko näin että mielummin haluan korkeakoulutetun vaativiin tehtäviin ja amiksen leikkaamaan hiukseni. Molemmilla on tehtävää mutta vaadittava vaatimustaso on eri vrt. lääkäri>kosmetologi
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:01"]
Sitä väliä, että korkeakoulutetut ei pääse oikeisiin töihin koskaan.
[/quote]
Mitkä olivat niitä oikeita töitä..? Lääkärin ja opettajan työt eivät mielestäsi ainakaan?
Ei ole väliä. Olen käynyt yliopiston, mutta mitäpä sitä niillä papereilla on kehumista. Nykyään olen tällainen aliarvostettu duunari, mutta rakastan työtäni. Ennemmin töissä kuin työtön maisterin papereilla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:03"]Sanotaanko näin että mielummin haluan korkeakoulutetun vaativiin tehtäviin ja amiksen leikkaamaan hiukseni. Molemmilla on tehtävää mutta vaadittava vaatimustaso on eri vrt. lääkäri>kosmetologi
[/quote]
Miksi alapeukku? Näinhän tämä on tiivistetty hyvin! Olen aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:03"]Sanotaanko näin että mielummin haluan korkeakoulutetun vaativiin tehtäviin ja amiksen leikkaamaan hiukseni. Molemmilla on tehtävää mutta vaadittava vaatimustaso on eri vrt. lääkäri>kosmetologi
[/quote]
Miksi alapeukku? Näinhän tämä on tiivistetty hyvin! Olen aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa!
[/quote]
Alapeukku koska amiksella ei ollut aivokapasiteettia ymmärtää kommenttia
Olen käynyt yliopiston, jäin työttömäksi ja menin ravintolapuolelle amikseen. Jätin kesken, koska oli niin pöljää porukkaa. Opettajat ja opiskelijat. Opetuksen taso ihan kuraa, opiskelijoiden kanssa ei voinut keskustella mistään normaalisti. Koulutuksen tasolla näyttää olevan paljonkin merkitystä. En uskonut ennen kuin itse näin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:31"]
Ei sillä tietenkään ole yhtään mitään väliä vaikka ihmisarvon kannalta. Myöskään tunneälystä ja sosiaalisista taidoista ei koulutustaso kerro. Yleinen älykkyys voi olla noin keskimäärin parempi korkeammin koulutetuilla, mutta huippuälykkäitä löytyy kyllä amiksistakin ja jopa peruskoulun kesken jättäneistä, eikä maisterin tutkintokaan ole älykkyyden tae.
Mielestäni korkea koulutus kuitenkin kertoo joistain yksilön ominaisuuksista:
-Kunninanhimo ja eteenpäinmenevyys
-Ahkeruus, sinnikkyys ja kärsivällisyys
Amiksesta tulee helposti sellainen saamaton fiilis, ettei ole jaksanut tai viitsinyt opiskella enempää. Itse olen melkein nelikymppinen amis, mutta oma matala koulutukseni johtuu vaikeiden traumojen aiheuttamista masennusjaksoista, joiden vuoksi en ole kovinkaan paljon päässyt elämässä eteenpäin, ikävä kyllä. Nyt ei masennuksia kuitenkaan ole ja ensi viikolla menenkin ammattikorkean pääsykokeisiin. Jos ei tärppää, niin keväällä haen yliopistoon.
[/quote]
Oletko koskaan miettinyt, että tuo enemmän oma asennoitusmiskysymys.
On mielestäni jotenkin yksinkertaista ja suppeaa ajatella noin mustavalkoisesti, mitä sinä ajattelet. Siis että amis on saamaton vätys ja yliopistolainen ahkera. Samaan hengenvetoon selität itse kuitenkin, että olet itse nelikymppinen amis. Eli olet siis saamaton vätys omasta mielestäsi. Sillä ei ole väliä, millä selität sen ettet ole aiemmin korkeakouluun mennyt. Mistäs sinä tiedät kenenkään muunkaan selityksiä ja taustoja, miksi ei mene korkeakouluun.
[/quote]
Sulla on pahoja ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Kommenttisi ei liittynyt kirjoittamiini mielipiteisiin ja toteamuksiin millään tavalla, joten en luonnollisesti edes pysty vastaamaan kommenttiisi.