mitä väliä sillä on, onko amis vai korkeakoulutettu?
Saman arvoisia kuitenkin ovat eikä kumpikaan oo toista parempi.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]
Olen amis. Myönnän. En häpeä sitä mitenkään. Rahkeet riittäisivät yliopisto-opintoihin helposti, mutta pidän työstäni ja saan ihan hyvää palkkaakin. Miksi siis opiskelisin jotain, mikä ei minua kiinnosta?
Tämä ei kuitenkaan tee minusta huonompaa ihmistä.
[/quote]
Mutta jostain syystä koet ilmeisesti silti alemmuutta koulutuksestasi, koska sinun piti tehdä tällainen aloitus?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]
On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]
Myös korkeakoulutetuissa on paljon sivistyksen puutetta ja tunnen amiksia, jotka lukee paljon ja harrastaa kulttuuria. Mutta tunnen myös täysin urpoja amiksia, niin pahoja etteivät ikinä edes pääsisi yliopistoon. t. korkeakoulutettu
No minä olen ammatiltani siivooja. Aloittanut siivoustyöt jo v. 1986 17-vuotiaana peruskoulu pohjalta.
Nyt olen 47-vuotias vanha kääkkä, jolla on edelleen vain se peruskoulu pohja mutta työelämässä olen ollut jo 30-vuotta ja hyvin pärjännyt ja elämää muutoinkin nähnyt.
Koskaan minusta ei silti mitään ala-ikäistä teiniäitiä tullut, olen saanut lapseni 28- ja 41-vuotiaana, eikä älykkyydessänikään kai mitään kummoisempaa vikaa ole. Yh:kaan en ole, avioliitossa jo 21-vuotta ja asun omakotitalossa ja ajan farmarivolvolla, eli aika hyvin mulla menee vaikka itse sanonkin.
Välillä olen jäänyt kyllä suu auki ihmettelemään näitä ihmisiä, jotka ovat esim. haukkuneet ja arvostelleet siivoojan ammattiani tai että koulutuksena minulla on pelkkä peruskoulu pohja. Ammatin olen oppinut työn kautta ja tykännyt aina enemmän työn tekemisestä kuin opiskelusta ja siivoojan työhän on tärkeää duunarityötä. Eli en koe itseäni älykkyydeltä mitenkään vähempi arvoiseksi, vaikka opiskelun sijaan onkin kiinostanut enemmän perus työnteko. Se on riittänyt minulle vallan mainiosti.
En koskaan ole tullut, enkä ikinä tule, toimeen sellaisen ylimielisen tyypin kanssa, jolla on esim. joku korkeampi koulutus ja virkaasema ja katsoo alaspäin esim. meitä siivoojia. Hyi!
Tyttärestä tuli nyt tarjoilija ja pojasta en tiedä vielä mitä tulee, mutta erittäin tyytyväinen olen tyttären valintoihin. :) ihan hyvä ammatti ja myöskin vielä sellaista työtä mitä tykkää tehdä.
Ikinä ei tulisi mulla esim. ihmisenä henkilökohtasesti mieleen katsoa esim. lääkärien työtä alaspäin ja arvostella sitä negatiivisesti. Arvostan kyseistä ammattia todella paljon!
Ei mustakaan sillä ole mitään väliä. Amiskin on ookoo, jos peniksen ja kukkaron paksuus täsmäävät.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]
Olen amis. Myönnän. En häpeä sitä mitenkään. Rahkeet riittäisivät yliopisto-opintoihin helposti, mutta pidän työstäni ja saan ihan hyvää palkkaakin. Miksi siis opiskelisin jotain, mikä ei minua kiinnosta?
[/quote]
Olet kyllä tyypillinen amis. Ensinnäkin kukaan ei ole mitätöinyt kenenkään ihmisarvoa, kaikki ovat samanarvoisia eikä kukaan ole "huono" tai "hyvä". Ja sitten vielä syyllistyit tyypillisimpään amis-kliseeseen eli kaiken määrittämiseen rahan tai palkan kautta. Nämä on juuri näitä asioita jotka tekevät eroja koulutettujen ja kouluttamattomien ihmisten välille.
Koulutustaso kertoo ihmisen ajatusmaailmasta, sinnikkyydestä ja kunnianhimosta. Älykkyyttäkin siitä voi hieman päätellä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]
[/quote]
Mutta jostain syystä koet ilmeisesti silti alemmuutta koulutuksestasi, koska sinun piti tehdä tällainen aloitus?
[/quote]
ei. Ärsyttää vain tämä jatkuva amis vs akateeminen väittely ja kuinka amis on aina wt ja alempiarvoinen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]
[/quote]
Olet kyllä tyypillinen amis. Ensinnäkin kukaan ei ole mitätöinyt kenenkään ihmisarvoa, kaikki ovat samanarvoisia eikä kukaan ole "huono" tai "hyvä". Ja sitten vielä syyllistyit tyypillisimpään amis-kliseeseen eli kaiken määrittämiseen rahan tai palkan kautta. Nämä on juuri näitä asioita jotka tekevät eroja koulutettujen ja kouluttamattomien ihmisten välille.
[/quote]
tiedät varmasti itsekin, että täällä jatkuvasti pidetään amiksia huonompina ja white trasheinä, vaikka asia ei ole oikeasti niin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"]Koulutustaso kertoo ihmisen ajatusmaailmasta, sinnikkyydestä ja kunnianhimosta. Älykkyyttäkin siitä voi hieman päätellä.
[/quote]
sillähän ei ole väliä, jos toinen tykkää oikeasti työstään?
Yleissivitys, ulosanti (kirjallista että verbaalista), kielitaitoa, kykyä hahmottaa abstrakteja ilmiöitä ja asioita sekä lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat nyt ainakin joitain asioita joita keksin. Nämä kaikki vaikuttavat työelämän ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"]Yleissivitys, ulosanti (kirjallista että verbaalista), kielitaitoa, kykyä hahmottaa abstrakteja ilmiöitä ja asioita sekä lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat nyt ainakin joitain asioita joita keksin. Nämä kaikki vaikuttavat työelämän ulkopuolella.
[/quote]
ja noihin ei amis mielestäsi pysty?
Vain korkeasti koulutetut voivat olla "Eliitti"kumppaneita.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:02"]Vain korkeasti koulutetut voivat olla "Eliitti"kumppaneita.
[/quote]
Eihän korkeakoulutetut voi olla sinkkuja. Velaton omakotitalo, +10000e/kk tienaava puoliso, kaksi lasta, täydellinen elämä.. Näin olen täältä oppinut.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"]
Yleissivitys, ulosanti (kirjallista että verbaalista), kielitaitoa, kykyä hahmottaa abstrakteja ilmiöitä ja asioita sekä lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat nyt ainakin joitain asioita joita keksin. Nämä kaikki vaikuttavat työelämän ulkopuolella.
[/quote]
Korkeakoulutettuna sanoisin, että korkeakoulutus ei paljoakaan kehitä noita avuja, kenties lähdekritiikkiä ja abstraktien ilmiöiden hahmottamista lukuunottamatta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"]Yleissivitys, ulosanti (kirjallista että verbaalista), kielitaitoa, kykyä hahmottaa abstrakteja ilmiöitä ja asioita sekä lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat nyt ainakin joitain asioita joita keksin. Nämä kaikki vaikuttavat työelämän ulkopuolella. [/quote] ja noihin ei amis mielestäsi pysty?
[/quote]
Tietenkin pystyy, mutta se vaatii siltä amikselta kiinnostusta näihin asioihin ja omaa paneutumista, sillä tuollaisia asioitahan ei amiksessa juuri opetella. Korkeakoulutetulla esim. lähdekriittisyys ja jonkin tason yleissivistys on ihan "automaattista" sen koulutuksen (lukio+korkeakoulu) jälkeen, mutta peruskoulupohjaisella amiksella ei. Mutta siis joo, tottakai amis pystyy samaan olemalla vain itse aktiivinen ja kiinnostunut. Harva amis vain tuntuu tätä olevan ja ne jotka ovat, kouluttautuvat usein lopulta korkeammalle kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"]
[/quote]
Korkeakoulutettuna sanoisin, että korkeakoulutus ei paljoakaan kehitä noita avuja, kenties lähdekritiikkiä ja abstraktien ilmiöiden hahmottamista lukuunottamatta.
[/quote]
kaiken lisäks medialuku on amikses pakollinen kurssi.
Voin sanoa, että minua kyllä loukkaa se, kun samalta alalta alemmin koulutettu tulee aukomaan päätään, että pääsisi helposti kouluttautumaan yhtä korkealle (tai jopa ylemmäs) kuin minä. Tulee sellainen tunne, ettei tämä kys. henkilö tajua yhtään, miten vaativaa työtä teen ja miten kauan olen opiskellut osatakseni kaikki työssäni vaadittavat asiat. Työni saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta alemmin koulutetut "kollegat" eivät aina tunnu tajuavan, kuinka monta ratasta päässäni raksuttaa koko ajan, kun yritän ottaa kaiken mahdollisen huomioon (he eivät edes tiedä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon). Heidän omat työnsä ovat sellaisia, että on tiettyjä yksinkertaisia suoraviivaisia tehtäviä, jotka he tekevät pyydettäessä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"] Yleissivitys, ulosanti (kirjallista että verbaalista), kielitaitoa, kykyä hahmottaa abstrakteja ilmiöitä ja asioita sekä lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat nyt ainakin joitain asioita joita keksin. Nämä kaikki vaikuttavat työelämän ulkopuolella. [/quote] Korkeakoulutettuna sanoisin, että korkeakoulutus ei paljoakaan kehitä noita avuja, kenties lähdekritiikkiä ja abstraktien ilmiöiden hahmottamista lukuunottamatta. [/quote] kaiken lisäks medialuku on amikses pakollinen kurssi.
[/quote]
Anteeksi mutta... :```````````D
Se, että olet tehnyt muutaman pääsykoetehtävän ja todennut, etteivät ne ole vaikeita, ei tarkoita mitään! Oletko edes tarkistanut, että sait vastaukset oikein ja mitä täysien pisteiden saamiseen vaaditaan? Lisäksi pääsykokeissa on aika iso joukko niitä, jotka kokevat ne tehtävät helpoiksi, sinä joudut kilpailemaan näiden muiden tehtävät helpoiksi kokevien kanssa. Et niiden kanssa, jotka eivät niistä tehtävistä tajua mitään. Esim. lääkikseen pyrkivistä lähes kaikki ovat lukeneet todella paljon ja kokevat ne harjoitustehtävät helpoiksi. Silti aniharva pääsee sisään, koska kilpailu on niin kovaa ja pieni desimaalivirhe voi ratkaista sen, pääseekö sisään vai jääkö rannalle. En tiedä, mitä pääsykoetehtäviä olet tehnyt, mutta sinuna lopettaisin tuon "Pääsisin sisään, jos vain haluaisin/jaksaisin/ehtisin..."-elvistelyn, kun näyttö on tähän asti aika heikkoa. Miksi sinulla on niin kova tarve todistella, että muka pääsisit sisään yliopistoon, jos kerran olet jo nyt ylpeä itsestäsi ja tyytyväinen ammattiisi. Sinusta paistaa alemmuuskompleksi valitettavan pitkälle. Tuohon Hitler-juttuun en viitsi edes lähteä sen enempää kommentoimaan muuten kuin, että et ole ainoa (amis)mies joka on vähän yli-innostunut Hitleristä ja Natsi-Saksasta (ja panssarivaunuista *pum pum*).
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:03"]On sillä väliä, ja eroja on muuallakin kuin työelämässä. Yleinen sivistyneisyys ja kyky pohtia ja käsitellä asioita on korkeakoulutetuilla valovuosia edellä. Helppo nähdä kumpaa ryhmää AP edustaa.
[/quote]