Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia?

Vierailija
19.07.2021 |

Onpas jotenkin kummallinen ajatus, että ei omista ajokorttia. Jos Helsinkiläisistä nuorista vain neljäsosa suorittaa ajokortin???

Onko elämänpiirinne niin pieni, että ette liiku koskaan mihinkään sieltä bussipysäkkien katveesta?
Oletteko oikeasti ajatelleet selvitä kaikki työelämästä ilman ajokorttia?
Ette käy koskaan kavereilla muualla Suomessa? Mökkeile? Vuokraa ulkomailla autoa? Harrasta kaupungin ulkopuolella mitään? Kuljeta tavaraa minnekään? Osta isoja tavaroita?

Oletteko tosiaan vapaaehtoisesti muiden avun tarpeessa kaikessa?

Kun itse olin nuori, niin kaikki kaverini ja tuttavani ajoivat ajokortin ja iso osa hommasi oman auton.

https://yle.fi/uutiset/3-12020290

Kommentit (271)

Vierailija
61/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo että poikani ei ole 20 autokoulu-ajotunnin jälkeen saanut inssiajoa suoritettua jokin pilkan aihe kun on jopa 8 alapeukkua tullut eikä yhtään yläpeukkua?  Mitä te oikein ajattelette, tämä masentaa häntä, ja olemem tosissaan huolissamme. 

No kyllähän se vähän pistää huvittamaan, jos karkeamotoriikka on sillä tasolla, että ei pysty koordinoimaan sen vertaa jalkojaan, että saisi auton liikkeelle.

Onko hänellä muita kehityspulmia? Onko edes tutkittu, vai onko tämä kehityshäiriö tullut vasta nyt muka esiin?

Kyllä 20 tuntia pitäisi riittää vaikka mihin. Lahjattomat harjoittelee 😂

Vierailija
62/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulta tulee ambulanssi-, paloauto-, lumiaura-, poliisi- jakeluauto-, taksi- ja rekkakuskit jotta kaupunkilaisetkin pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo että poikani ei ole 20 autokoulu-ajotunnin jälkeen saanut inssiajoa suoritettua jokin pilkan aihe kun on jopa 8 alapeukkua tullut eikä yhtään yläpeukkua?  Mitä te oikein ajattelette, tämä masentaa häntä, ja olemem tosissaan huolissamme. 

No kyllähän se vähän pistää huvittamaan, jos karkeamotoriikka on sillä tasolla, että ei pysty koordinoimaan sen vertaa jalkojaan, että saisi auton liikkeelle.

Onko hänellä muita kehityspulmia? Onko edes tutkittu, vai onko tämä kehityshäiriö tullut vasta nyt muka esiin?

Onko elämäsi noin säälittävää, että haet siihen sisältöä solvaamalla tuntemattomia syyttä?

Vierailija
64/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat 18 ja 20 vuotiaat ja kumpikaan ei ole edes ajatellut ajaa ajokorttia vielä, asumme Espoossa. Tästä pääsee minne vain julkisilla ja he ovat tottuneet käyttämään julkista liikennettä todella tehokkaasti. Toinen nuorista polkee myös fillarilla aika pitkiäkin matkoja ja lainaa joskus minun sähköavusteista fillaria, jos ei halua, että tulee hiki.

Minulla ja miehellä on autot molemmilla ja lähden mielelläni kyydittämään nuoria, jos tarvitsee, samoin myös mies. Vain harvalla heidän kavereistaan on ajokortti ja itsekin ajoin sen vasta noin 28 vuotiaana. Sitä ennemmin en olisi tehnyt ajokortilla yhtään mitään. Rahasta asia ei ole kiinni.

Sateella ja talvellakin polkee fillarilla ”minne vain”?

Kyllä teidän elinpiirit ovat todella pienet ja kapeat.

Sinun pääsi on pieni ja kapea.

Sade on keväällä ja syksyllä varsinkin aika normaali juttu ja kaupasta saa oikein hyviä vaatteita, joilla voi estää alla olevien vaatteiden kastumisen ja myös pitää itsensä lämpimänä. Julkisilla kuljettaessakin pitää olla ja kävellä välillä sateessa ja talvella voi olla helposti lunta puolikin metriä, mutta ei se juuri haittaa, vaan asiaan pitää vain varautua.

Sama juttu se on autoillessakin luonnollisesti. Minun auto on autotallissa ja autotalliin pääsee sisäkautta, mutta sade- ja lumitilanne vaikuttavat ajaessa joka tapauksessa ja ihan kaikki paikat joihin autoillaan, eivät ole sateelta suojassa. Ymmärsitkös? :)

Vierailija
65/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme Helsingissä. Mun 18-v tyttären kavereista valtaosa hankii /on jo hankkinut ajokortin. Se ehkä vaikuttaa, että asutaan pientalolähiössä missä julkiset yhteydet ei ole niin hyvät. Toisaalta myös lähempänä keskustaa asuvat kaverit hankkii ajokortin. Eletään kyllä ylemmän keskiluokan kuplassa eli lähipiiriin ei kuulu ketään jolle ajokortti olisi kustannuskysymys. Onko niin, että ajokortti jää ajamatta lähinnä köyhempien perheiden nuorilta?

Ei ole. Minun tyttäreni kirjoitti juuri keväällä ylioppilaaksi Norssin lukiosta. Ei ole ajokorttia hänellä eikä lähimmillä ystävilläkään. Mihin sitä täällä tarvitsee? Julkisilla pääsee.

Vierailija
66/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme Helsingissä. Mun 18-v tyttären kavereista valtaosa hankii /on jo hankkinut ajokortin. Se ehkä vaikuttaa, että asutaan pientalolähiössä missä julkiset yhteydet ei ole niin hyvät. Toisaalta myös lähempänä keskustaa asuvat kaverit hankkii ajokortin. Eletään kyllä ylemmän keskiluokan kuplassa eli lähipiiriin ei kuulu ketään jolle ajokortti olisi kustannuskysymys. Onko niin, että ajokortti jää ajamatta lähinnä köyhempien perheiden nuorilta?

Ei ole niin. Joidenkin nuoret eivät vain ole sellaisia, että heidän pitäisi olla koko ajan liikkeessä. Kaikilla nuorilla ei ole pakonomainen tarve lähteä kotoa pois ja olla kadulla.

Julkisilla pääsee pääkaupunkiseudulla hyvin. Meilläkin bussi menee parin sadan metrin päästä nyt kesäaikaankin 4-5 kertaa tunnissa ja talvella useammin. Se riittää hyvin normaalille nuorelle ja vanhemmallekin. Polkupyörällä tästä ajelee muutamassa minuutissa paikkaan, josta menee vielä useammin busseja ja nuoremme ovat pystyneet käymään ongelmitta kouluissaan ja töissä. Emme asu edes missään lähiössä, vaan arvostetulla omakotitaloalueella.

Vierailija
67/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulta tulee ambulanssi-, paloauto-, lumiaura-, poliisi- jakeluauto-, taksi- ja rekkakuskit jotta kaupunkilaisetkin pärjää.

Mistäs maaseudulta stadin taksikuskit tulee? Pikemminkin voisi kysyä, että mistä maista...

Vierailija
68/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Pasilassa. Pasilan asema on viiden minuutin päässä. Spåralinjoja menee vierestä, samoin bussilinjoja. Lentokentälle ja satamaan on puolen tunnin matka. En juurikaan harrasta mitään maaseutumatkailua, oli se maaseutu sitten kotimaassa tai ulkomailla. Ei ne pellot kovinkaan kiinnostavia ole. Pidän kaupunkilomista ja tästä pääsee parissa tunnissa vaikka Berliiniin. Minusta maaseudun autoiluun keskittyvä elämäntapa on ahdas. Sihnataan niitä peltoteitä toiseen kylään, jossa on samat kadut ristissä ja ihan samat olemattomat palvelut. Tätä voi sitten toistaa muutaman sata kilometriä. Mutta ehkä se jollekin riittää, minulle ei. 

Vierailija
69/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, koska maalla se oli tapana. Isäni maksoi, joten olin onnekas. Muutin sitten lukion jälkeen opiskelemaan Tampereelle jossa pienituloisena opiskelijana ei ollut mitään järkeä pitää autoa. Julkinen liikenne toimi oikein hyvin. Asuin Tampereella vuosia ja en koskenut tuona aikana auton rattiin juuri ollenkaan, koska harvalla kaverillakaan oli autoa. Joskus kun olin käymässä vanhemmilla, ajoin hieman isän automaattivaihteista autoa. No vuodet kului ja päätettiin muuttaa miehen kanssa pienemmälle paikkakunnalle. Yhtäkkiä tarvitsinkin ajotaitoa, mutta enhän minä enää osannut ajaa manuaalivaihteista autoa, koska en ollut siihen koskenut kymmeneen vuoteen. Mies onneksi sitten opetti ja kyllä se taito jossain takaraivossa oli. Meni kuitenkin pitkään, että uskalsin rennosti ajaa esimerkiksi Tampereella kun siellä piti aina välillä käydä. Ihan sama olisi ollut ajaa kortti tässä vaiheessa. 

Maksaisko isi nytkin?

:D Tietenkin! Isä halusi kustantaa "ennakkoperintönä" minulle ja veljelle kortit. Kyllähän se joitakin ihmisiä varmasti harmittaa. 

Vierailija
70/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Minun tyttäreni kirjoitti juuri keväällä ylioppilaaksi Norssin lukiosta. Ei ole ajokorttia hänellä eikä lähimmillä ystävilläkään. Mihin sitä täällä tarvitsee? Julkisilla pääsee.

Minäkin olen sanonut, että ajokortti on aika kallis henkilöllisyystodistus ja nykyään se ei edes kelpaa siihenkään joka paikassa.

Ymmärrän hyvin ajokortin hankinnan, jos julkinen liikenne ei toimi hyvin, koulu/työpaikka tai vaikka harrastuskin on hankalan matkan päässä, joutuu kuskaamaan paljon tavaraa mukanaan tai muuta vastaavaa. Esimerkiksi oma työni yrittäjänä olisi täysin mahdotonta tehdä ilman omaa autoa.

Vierailija
71/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi väitätte, että ajokortti olisi nykyään jotenkin kallis? Halpa se on verrattuna omaan nuoruuteen 80-l. Ja nyt on helppoa antaa itse ajo-opetus nuorelle, niin kuin nyt teenkin. Pitää vain asennuttaa se jarrupoljin.

Kaikilla ei ole isää tai äitiä, joka antaisi ajotunteja. Sinun lapsesi on etuoikeutettu. Me köyhien ja syrjäytyneiden/välinpitämättömien vanhempien jälkeläiset joututaan menemään ajokouluun ja maksamaan koko hupi omasta pussista. Ja aika harva varmaan oppii ajamaan autoa minimituntimäärällä, jos ei ole aiempaa ajokokemusta, kuten lakia noudattavalla nuorella ei ole. Kyllä siihen korttiin pari tonnia uppoaa.

Eikä minulla ole autoa jolla opettaa enkä manuaalivaihteisella osaa itsekään ajaa kuin auttavasti. Viimeiset 15 vuotta ajanut automaattivaihteisella. Eli yriyettävä hommata rahat lasten autokouluihin.

Vierailija
72/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä että nuoret on erilaisia ja joukkoliikenteellekin on käyttäjänsä. Jo aikanaan 90-luvulla osa kavereistani ajoi kortin ja osa jätti ajamatta

Vierailija
73/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto tuo vapauden liikkua minne vain ja milloin vain. Esimerkiksi perheenlisäyksen jälkeen julkisilla kulkeminen on aika takkuista. Tai kun hankkii koiran.

Ensin pitää vain ajaa ajokortti.

Vierailija
74/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjo esiintyy hänellä lievänä. Emme osanneet kuvitella että se estää autolla ajamisen. Kun hän oli 16 v kävimme ajamassa metsätiellä autollamme ja silloin se sujui  paremmin. Hän tosin vaati että saa ajaa paljain jaloin että on "tuntuma" polkimiin. Ajokokeessa sellainen ei tietenkään ole sallittua. Silloin kun on muuta liikennettä se tuntuu häiritsevän keskittymistä.  Se on meille kaikille surullinen juttu jos ei saa ajokorttia.  Itse olet lahjaton kusipää jolta pitäis ottaa kortti pois!

Vierailija
75/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin maksanut lapsilleni autokoulut, mutta kumpikaan ei halunnut. Ajotaitokin ruostuu, jos ei ole autoa, jolla ajaa. Ja auton hankinta sekä sen ylläpito on kallista lystiä nuorelle opiskelijalle. Ja kun jo lapsuudessaan tottuivat liikkumaan julkisilla, eivät halunneet investoida johonkin peltikotteroon, joka suurimman osan ajasta seisoisi kuitenkin parkkipaikalla. 

Vierailija
76/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suuntaus. Ajokortti on moneen työpaikkaan vaatimus.

Vierailija
77/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, koska maalla se oli tapana. Isäni maksoi, joten olin onnekas. Muutin sitten lukion jälkeen opiskelemaan Tampereelle jossa pienituloisena opiskelijana ei ollut mitään järkeä pitää autoa. Julkinen liikenne toimi oikein hyvin. Asuin Tampereella vuosia ja en koskenut tuona aikana auton rattiin juuri ollenkaan, koska harvalla kaverillakaan oli autoa. Joskus kun olin käymässä vanhemmilla, ajoin hieman isän automaattivaihteista autoa. No vuodet kului ja päätettiin muuttaa miehen kanssa pienemmälle paikkakunnalle. Yhtäkkiä tarvitsinkin ajotaitoa, mutta enhän minä enää osannut ajaa manuaalivaihteista autoa, koska en ollut siihen koskenut kymmeneen vuoteen. Mies onneksi sitten opetti ja kyllä se taito jossain takaraivossa oli. Meni kuitenkin pitkään, että uskalsin rennosti ajaa esimerkiksi Tampereella kun siellä piti aina välillä käydä. Ihan sama olisi ollut ajaa kortti tässä vaiheessa. 

Maksaisko isi nytkin?

:D Tietenkin! Isä halusi kustantaa "ennakkoperintönä" minulle ja veljelle kortit. Kyllähän se joitakin ihmisiä varmasti harmittaa. 

Ei harmita. Jokaisen elämä on erilaista ja ajokortin tarve vaihtelee.

Pelkällä ajokortilla ei tee myöskään mitään, jos ei ole hyvää luotettavaa autoa tai jos autopaikat ovat kiven alla, parkkipaikka maksaa ja se on kaukana. Jos autoa käyttää ehkä kerran pari viikossa ja silloinkin tekee vain kauppareissuja, niin eipä se silloinkaan ole kovin fiksu juttu. Kauppaostokset saa kotiovelle ja satunnainen taksin käyttäminen tulee halvemmaksi.

Vierailija
78/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma auto tuo vapauden liikkua minne vain ja milloin vain. Esimerkiksi perheenlisäyksen jälkeen julkisilla kulkeminen on aika takkuista. Tai kun hankkii koiran.

Stadin joukkoliikenne on esteetöntä. Ne vauvanvaunut saa rullattua niin bussiin kuin paikallisjunaankin ihan nostelematta. On muuten vielä ilmaista liikkua vauvan kanssa. 

Vierailija
79/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä suuntaus. Ajokortti on moneen työpaikkaan vaatimus.

Ajokorttia tarvitaan aika harvassa työpaikassa. Itse en ole ollut yhdessäkään työpaikassa, jossa sitä olisi tarvittu ja olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta alkaen. N47

Vierailija
80/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on viimeiset 25 vuotta ollut koiria. Lapsia on kaksi, nyt he ovat jo aikuisia. Vieläkään en ole tarvinnut omaa autoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi