Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia?

Vierailija
19.07.2021 |

Onpas jotenkin kummallinen ajatus, että ei omista ajokorttia. Jos Helsinkiläisistä nuorista vain neljäsosa suorittaa ajokortin???

Onko elämänpiirinne niin pieni, että ette liiku koskaan mihinkään sieltä bussipysäkkien katveesta?
Oletteko oikeasti ajatelleet selvitä kaikki työelämästä ilman ajokorttia?
Ette käy koskaan kavereilla muualla Suomessa? Mökkeile? Vuokraa ulkomailla autoa? Harrasta kaupungin ulkopuolella mitään? Kuljeta tavaraa minnekään? Osta isoja tavaroita?

Oletteko tosiaan vapaaehtoisesti muiden avun tarpeessa kaikessa?

Kun itse olin nuori, niin kaikki kaverini ja tuttavani ajoivat ajokortin ja iso osa hommasi oman auton.

https://yle.fi/uutiset/3-12020290

Kommentit (271)

Vierailija
1/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta ja köyhtyvä suomen nuoriso. Kaikki vanhemmatkaan ei pysty kustantamaan korttia.

Vierailija
2/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat muuttuvat. Kenellä nuorella sitä paitsi on varaa ostaa järjettömän kallis sähköauto..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöauton kortin hinnat nousseet pilviin. Joissain kaupungeissa pärjää toimivilla julkisilla.

Vierailija
4/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, autoilu pitäisikin kieltää siellä missä on julkinen liikenne.

Täällä maaseudulla linja-auto kulkee vasta kuukauden päästä kun koulut alkavat.

Vierailija
5/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on nykyään ihan järkyttävän kallis. Itse pystyin ajamaan sen reilusta yli 20-vuotiaana vasta saatuani perinnön. Lisäksi auton hankkiminen ja huoltaminen maksaa, ja Helsingissä on pulaa autopaikoista. Rahat menee hukkaan, jos ajaa ajokortin, mutta ei sen jälkeen aja autolla ja lopulta unohtaa ajotaidon. Jos pääsee bussilla tai ratikalla kouluun, töihin, harrastuksiin ja kavereiden luo, mihin ajokorttia tarvitsee?

Vierailija
6/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti ajoi ajokortin 5-kymppisenä, ja on siis 60-luvulla syntynyt. Ihan hyvin tuntui pärjäävän ennen sitäkin, kun asui isommissa kaupungeissa.

Vierailija
7/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo viisikymppinen helsinkiläinen eikä minulla ole korttia. On aika tyypillistä täällä asuvilla. Työkavereistakaan harvalla on kortti. Jos ostaa vaikka huonekaluja tai kodinkoneita, niihin saa kotiinkuljetuksen ongelmitta. Mökkeily ei ole tätä päivää oikeastaan. Ja jos pitää tehdä työmatkoja, ne tehdään joko julkisilla tai taksikortin kanssa. Kyytejä ei ole vielä tarvinnut pyytää keneltäkään. 

Vierailija
8/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvoin maalla, mutta tiesin muuttavani maalle, joten en ajanut korttia. Taitokin olisi ruostunut, kun opiskelijalle auto ois ollut vain kallis turhake. Myöhemmin muutin maalle ja ajoin sitten kortin ja hankin auton.

Vierailija
9/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on kallis. Jos ei tuu tilaisuuksia ajaa autoa säännöllisesti, niin ei ole mitään järkeä hankkia sitä. Mun kaikki tuttavat asuu pääkaupunkiseudulla. Täällä on koulut ja työpaikat sekä julkinen liikenne. Kesämökki on, mutta en mä sinne yksin mene. Sinne mennään porukalla lapsuudenperheen kanssa.

Kyllä mua välillä ärsyttää olla riippuvainen muista. Tai että hätätilanteessa en voisi ajaa autoa. Mutta ei sitä korttia oo mitään järkeä hankkia, jos voi ajaa vain pari kertaa vuodessa. Jos muutan pois pääkaupunkiseudulta, niin sitten hankin kortin.

Vierailija
10/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kasvoin maalla, mutta tiesin muuttavani maalle, joten en ajanut korttia. Taitokin olisi ruostunut, kun opiskelijalle auto ois ollut vain kallis turhake. Myöhemmin muutin maalle ja ajoin sitten kortin ja hankin auton.

Siis tiesin muuttavani kaupunkiin!

Vierailija
11/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvoit maalla, tiestit muuttavasi maalle ja sitten vielä muutit maalle. Mikä tässä mättää?

Vierailija
12/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla? Harvalla on edes vakituista työpaikkaa. Ihan eri tilanne, kun omassa nuoruudessa. Kaikki autoihin liittyvä on ihan järkyttävän kallista. Tuntemillani nuorilla, joilla on kortti ja auto, ovat vanhemmat maksaneet molemmat.

Vierailija
13/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo viisikymppinen helsinkiläinen eikä minulla ole korttia. On aika tyypillistä täällä asuvilla. Työkavereistakaan harvalla on kortti. Jos ostaa vaikka huonekaluja tai kodinkoneita, niihin saa kotiinkuljetuksen ongelmitta. Mökkeily ei ole tätä päivää oikeastaan. Ja jos pitää tehdä työmatkoja, ne tehdään joko julkisilla tai taksikortin kanssa. Kyytejä ei ole vielä tarvinnut pyytää keneltäkään. 

Joo,ja taksin saa äkkiä jos on tarve.

Mun tiedostava nuoreni ja hänen kaverinsa,kaikilla on kortti,mutta autoa ei.

Lainaavat vanhemmiltaan jos on tarve.

Mökeille menevät fillareilla,tuosta noin vaan, sata kilsaa ei ole matka eikä mikään.

Joo ja isot tavarat tuodaan kotiin eikä maksa paljoa.

Maalla eri asia.

Pääkaupunkiseudulla on vaan opeteltava reitit ja osattava käyttää reittiopasta sujuvasti.

Bussilippu ei maksa paljoa,onko 60€ ja saa ajella...auton kustannukset kaksisataa tms...

Vierailija
14/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti ei ole elämän perusedellytys.

Vierailija
15/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi väitätte, että ajokortti olisi nykyään jotenkin kallis? Halpa se on verrattuna omaan nuoruuteen 80-l. Ja nyt on helppoa antaa itse ajo-opetus nuorelle, niin kuin nyt teenkin. Pitää vain asennuttaa se jarrupoljin.

Vierailija
16/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parkkipaikkoja, liikutaan skuutilla tai ecykällä, julkiset.

Ei vihreällä Kalliolaisella ole syytä poistua kuin Helsinki- Vantaalle. Sen 6 kertaa vuodessa.

Itsellä BC

Vierailija
17/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoit maalla, tiestit muuttavasi maalle ja sitten vielä muutit maalle. Mikä tässä mättää?

Tiesin muuttavani kaupunkiin. Korjasin jo aiemmin.

Vierailija
18/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ajoin heti 18-vuotiaana, ja samoin suurin osa kavereistani. Minulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut omaa autoa, enkä varmaan enää nyt kymmenen vuoden jälkeen osaisi tai uskaltaisi sellaista ajaa. Eipä se tässä elämäntilanteessa haittaa, sillä pääsen hyvin liikkumaan polkupyörällä, julkisilla tai tarvittaessa taksilla. En juuri nyt tarvitse enkä halua autoa. Jos joskus tarvetta omalle autolle tulee, pitää varmaan palata autokoulun penkkiin kertailemaan.

Vierailija
19/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi väitätte, että ajokortti olisi nykyään jotenkin kallis? Halpa se on verrattuna omaan nuoruuteen 80-l. Ja nyt on helppoa antaa itse ajo-opetus nuorelle, niin kuin nyt teenkin. Pitää vain asennuttaa se jarrupoljin.

Helppoa? Oletko kokeillut. Eikä sekään ilmaista. Rahaa menee minimissään 500 €, usein enemmänkin riippuen siitä kuinka paljon ajaa ja montako kertaa ottaa uusiksi.

Vierailija
20/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo kuuskymppinen eikä mullakaan ole ajokorttia. Hyvin on pärjännyt joukkoliikennevälineillä ja sitten tarvittaessa taksi, jos tarvitsee. 

Aloittajan kysymyksiin: en käy muualla Suomessa sellaisissa paikoissa, joihin ei pääse lentäen, junalla eikä bussilla. En myöskään mökkeile. Ulkomaillakin pidän enemmän kaupunkilomista kuin paikoista joissa pitäisi vuokrata auto. Kävin muutama vuosi sitten Firenzessä ja ihan hyvin pääsi Pisaankin junalla. Kaupungista löytyy ihan riittävästi harrastusmahdollisuuksia. Pääkaupunkiseudulla toimii erinomaisesti kotiinkuljetukset. Kun esim ostan uuden tiskikoneen, ostan siihen samalla kotiinkuljetuksen, asennuksen sekä vanhan rakkineen pois viemisen. Vaikka mulla olisikin ollut auto ja ajokortti, en silti saisi esim just tiskikonetta yksin kaupasta kotiin ja vanhaa rakkinetta sorttiasemalle. Työelämästä (sekä aikoinaan sairaanhoitajana että nyt it-alalla) olen selvinnyt oikein hyvin ilman ajokorttia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi