Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia?
Onpas jotenkin kummallinen ajatus, että ei omista ajokorttia. Jos Helsinkiläisistä nuorista vain neljäsosa suorittaa ajokortin???
Onko elämänpiirinne niin pieni, että ette liiku koskaan mihinkään sieltä bussipysäkkien katveesta?
Oletteko oikeasti ajatelleet selvitä kaikki työelämästä ilman ajokorttia?
Ette käy koskaan kavereilla muualla Suomessa? Mökkeile? Vuokraa ulkomailla autoa? Harrasta kaupungin ulkopuolella mitään? Kuljeta tavaraa minnekään? Osta isoja tavaroita?
Oletteko tosiaan vapaaehtoisesti muiden avun tarpeessa kaikessa?
Kun itse olin nuori, niin kaikki kaverini ja tuttavani ajoivat ajokortin ja iso osa hommasi oman auton.
Kommentit (271)
Autoilu on halpaa ainoastaan niille joista ei saa puhua. Muut voivat keskittyä maksamaan.
Ja silti nämä "me ei tarvita ajokorttia tai autoa" - nuoret saapuu maalle rellestämään vuokramökille. Kun jotain sattuu, ei olekaan ajokortillista viemässä ensiapuun, ambulanssi ei tule paikalle eikä taksia ole. Mökkinaapurit taas ei ole mitenkään pakotettuja kuskeiksi, joten ihan huoleti voi odotella seuraavaan päivään murtuneen jalkasi kanssa, joskos jostain löytyisi joku, jolla on auto ja kortti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väitätte, että ajokortti olisi nykyään jotenkin kallis? Halpa se on verrattuna omaan nuoruuteen 80-l. Ja nyt on helppoa antaa itse ajo-opetus nuorelle, niin kuin nyt teenkin. Pitää vain asennuttaa se jarrupoljin.
Kaikilla ei ole isää tai äitiä, joka antaisi ajotunteja. Sinun lapsesi on etuoikeutettu. Me köyhien ja syrjäytyneiden/välinpitämättömien vanhempien jälkeläiset joututaan menemään ajokouluun ja maksamaan koko hupi omasta pussista. Ja aika harva varmaan oppii ajamaan autoa minimituntimäärällä, jos ei ole aiempaa ajokokemusta, kuten lakia noudattavalla nuorella ei ole. Kyllä siihen korttiin pari tonnia uppoaa.
Kysymys on myös siitä että kaikki eivät suoriudu ajokokeesta. Meidän poika on käynyt 3 kertaa ajokokeessa ja reputtanut. Keskeytimme autokoulun (hän harjoitteli autokoulun autolla ainakin 20 ajotuntia ) ja hankin itselleni opetusluvan ja asensin omaan autoomme opetuspolkimen. Poikamme kohdalla ongelma on vaihteiden ja kytkimen käyttö. Hän ei saa autoa edes lähtemään liikennevaloista ettei se sammu ja vaihtaminen on nykivää, Poika on itse sanonut ettei hän halua ajokorttia eikä ajaa autoa. Osaatteko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Asumme kaupungissa joten hän pystyy kyllä liiikkumaan julkisilla mutta nuorelle miehelle on aika rajoittavaa jos ei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Oikein, autoilu pitäisikin kieltää siellä missä on julkinen liikenne.
Täällä maaseudulla linja-auto kulkee vasta kuukauden päästä kun koulut alkavat.
Harmittaako teitä maalaisia, jos me kaupunkilaiset emme ajele sinne teidän luo tai pidä sitä kovinkaan tärkeänä?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on myös siitä että kaikki eivät suoriudu ajokokeesta. Meidän poika on käynyt 3 kertaa ajokokeessa ja reputtanut. Keskeytimme autokoulun (hän harjoitteli autokoulun autolla ainakin 20 ajotuntia ) ja hankin itselleni opetusluvan ja asensin omaan autoomme opetuspolkimen. Poikamme kohdalla ongelma on vaihteiden ja kytkimen käyttö. Hän ei saa autoa edes lähtemään liikennevaloista ettei se sammu ja vaihtaminen on nykivää, Poika on itse sanonut ettei hän halua ajokorttia eikä ajaa autoa. Osaatteko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Asumme kaupungissa joten hän pystyy kyllä liiikkumaan julkisilla mutta nuorelle miehelle on aika rajoittavaa jos ei ole ajokorttia.
Entä jos hän ajaisi automaattikortin?
Mulla ei ole ajokorttia ja ihan hyvin olen pärjännyt ainakin tähän asti. Asun sen verran pienessä kaupungissa, että pyörällä pääsee kaikkialle kesät talvet. Reissaaminen onnistuu julkisilla ja kimppakyydeillä. Satunnaiset taksimatkat tulevat silti halvemmaksi kuin ajokortin ja auton hankkiminen + bensat, verot ym.
N33
Vierailija kirjoitti:
Henkilöauton kortin hinnat nousseet pilviin. Joissain kaupungeissa pärjää toimivilla julkisilla.
Ennen oli paremmin töitä nuorille, jollei vanhemmat maksaneet, kykenivät itse maksaan kortin ja auton. Ketkä ehti vakitöihin, saattoi uudenkin auton ostaa (asunnon sijaan) vielä 90-luvun alussa. Suurin osa taisi ostaa kuitenkin ensin kaksion/kolmion, sitten omakotitalon ja sitten vasta uusia autoja kun olivat muutaman vuoden taloa maksaneet.
Palkatkin oli samoja kuin aikuisille, eikä nykyisiä palkattomia töitä ollut. Käsittääkseni vielä "lama" - aikana oli parempi kokonaistilanne koska palkattomat työt oli vasta tulossa eli kellä töitä oli, sai myös tarpeeksi palkkaa ostaa asunto ja auto.
Kalliita ne kortit ennenkin oli, taisi suhteessa maksaa paljon enemmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti nämä "me ei tarvita ajokorttia tai autoa" - nuoret saapuu maalle rellestämään vuokramökille. Kun jotain sattuu, ei olekaan ajokortillista viemässä ensiapuun, ambulanssi ei tule paikalle eikä taksia ole. Mökkinaapurit taas ei ole mitenkään pakotettuja kuskeiksi, joten ihan huoleti voi odotella seuraavaan päivään murtuneen jalkasi kanssa, joskos jostain löytyisi joku, jolla on auto ja kortti.
Miten he ovat sine mökilel sitten päässseet jos jollakin ei ole autoa ja korttia?
Vai tarkoitatko tilannetta että ainoa jolla on kortti on aina humalassa ettei voi ajaa? Voi muuten olla nin että kaikilla on ajokortti ja kaikki ovat humalassa, miten sitten toimitaan?
Jäi kommenttini pois.
Julkinen liikenne puuttuu tai on riittämätön suurimmassa osassa Suomea.
30km Suomalaisittain suuresta kaupungista, et pääse kuin sinne kaupunkiin ja takaisin, jos työpaikkasi on laitakaupungilla, et pääse töihin bussilla työviorojesi puitteissa.
Kesällä bussilinjoja karsitaan.
Ympäryskunnissa ei ole poikittaista julkista liikennettä.
Lapseni ovat 18 ja 20 vuotiaat ja kumpikaan ei ole edes ajatellut ajaa ajokorttia vielä, asumme Espoossa. Tästä pääsee minne vain julkisilla ja he ovat tottuneet käyttämään julkista liikennettä todella tehokkaasti. Toinen nuorista polkee myös fillarilla aika pitkiäkin matkoja ja lainaa joskus minun sähköavusteista fillaria, jos ei halua, että tulee hiki.
Minulla ja miehellä on autot molemmilla ja lähden mielelläni kyydittämään nuoria, jos tarvitsee, samoin myös mies. Vain harvalla heidän kavereistaan on ajokortti ja itsekin ajoin sen vasta noin 28 vuotiaana. Sitä ennemmin en olisi tehnyt ajokortilla yhtään mitään. Rahasta asia ei ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo viisikymppinen helsinkiläinen eikä minulla ole korttia. On aika tyypillistä täällä asuvilla. Työkavereistakaan harvalla on kortti. Jos ostaa vaikka huonekaluja tai kodinkoneita, niihin saa kotiinkuljetuksen ongelmitta. Mökkeily ei ole tätä päivää oikeastaan. Ja jos pitää tehdä työmatkoja, ne tehdään joko julkisilla tai taksikortin kanssa. Kyytejä ei ole vielä tarvinnut pyytää keneltäkään.
Mä olen jo kuuskymppinen eikä mullakaan ole ajokorttia. Hyvin on pärjännyt joukkoliikennevälineillä ja sitten tarvittaessa taksi, jos tarvitsee.
Aloittajan kysymyksiin: en käy muualla Suomessa sellaisissa paikoissa, joihin ei pääse lentäen, junalla eikä bussilla. En myöskään mökkeile. Ulkomaillakin pidän enemmän kaupunkilomista kuin paikoista joissa pitäisi vuokrata auto. Kävin muutama vuosi sitten Firenzessä ja ihan hyvin pääsi Pisaankin junalla. Kaupungista löytyy ihan riittävästi harrastusmahdollisuuksia. Pääkaupunkiseudulla toimii erinomaisesti kotiinkuljetukset. Kun esim ostan uuden tiskikoneen, ostan siihen samalla kotiinkuljetuksen, asennuksen sekä vanhan rakkineen pois viemisen. Vaikka mulla olisikin ollut auto ja ajokortti, en silti saisi esim just tiskikonetta yksin kaupasta kotiin ja vanhaa rakkinetta sorttiasemalle. Työelämästä (sekä aikoinaan sairaanhoitajana että nyt it-alalla) olen selvinnyt oikein hyvin ilman ajokorttia.
AP tässä
Tuo on kyllä tällaiselle viisikymppiselle, aina autoa ajaneelle merkillinen elämäntapa.
Itse en pysyisi edes kuvittelemaan elämää, jossa olisin riippuvainen julkisten aikatauluista. Enkä koskaan menisi Firenzestä Pisaan millään junalla, vaan ajelisin, kuten olen tehnytkin, paikallisia teitä. Voi pysähtyä missä kylässä haluan, niin pitkäksi aikaa kuin haluan.
Sinun kaveripiiriisi ei oikeasti kuulu yhtään perhettä/kaveria, joiden kanssa et mökkeile? Tai niin, että kaikki asuvat jossain julkisten lähellä, jos käyt kahvilla?
Enkä itsekään raahaa mitään tiskareita, mutta kyllä joku pienempi kodinkone on jo aika inhottavaa roudata jollain julkisilla.
Eniten minua ahdistaisi olla täydellisen riippuvainen aikatauluista ja reiteistä. Ja pienestä elonpiiristä kaupungin sisällä. Nuorempana voitiin lähteä extempore kahville 300 kilometrin päähän, kypärät päähän ja moottoripyörät tulille. Samoin lomalla voitiin yhtäkkiä päättää lähteä uimaan välimerelle. Muutama päivä ajoa ympäri Eurooppaa omien halujen mukaan ja olit jo jossain Italialaisessa tai ranskalaisessa rantakaupugissa ottamassa aurinkoa. Parin päivän, tai viikon päästä takaisin. Miten sattui huvittamaan. Kaiken tuollaisen on mahdollistanut ajokortti.
Nyt koronan aikaan, kun vanhempani ovat olleet mökillään, niin olisi ihan mahdotonta käydä tapaamassa ilman ajokorttia.
Kaupunkilaisten elämäntapa on todella erilainen, huomaan. Pienessä kuplassa, riippuvaisena julkisista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hän ajaisi automaattikortin?
Meillä on vain yksi auto ja siinä on manuaalivaihteet eikä ole varaa vaihtaa autoa. Automaattikortti rajoittaa kanssa koska sen kanssa ei sitten saa ajaa manuaalivaihteista autoa.
Tiedän että appiukolla on automaattivaihteinen auto mutta en usko että hän siksi aikaa suostuu vaihtamaan autoa. Se olisi siinä tapauksessa viimeinen oljenkorsi.
surullista, maaseudun heinähatut haluaisivat että kaupunkilaiset ajaisivat autoa, koska sitten ei tarttisi välittää siitä että tuhoaa maailman ajamalla rinkiä abc:n parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa ajokortin hankkiminen jää usein odottamaan jotain myöhempää hetkeä, koska se ei ole heti täysi-ikäisenä pakollinen hankinta. Jotkut ovat hankkineet sen myöhemmin, jotkut eivät ole kokeneet sitä tarpeelliseksi ja se on jäänyt hankkimatta.
Pk-seudulla on maan pisimmät työmatkat. Jollei juuri ole metron tai rautatien vieressä asunto ja työpaikka, auto on välttämätön.
Nyt ei kannata julkisia käyttää muutenkaan pandemian vuoksi. https://www.eroonkoronasta.fi/
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat 18 ja 20 vuotiaat ja kumpikaan ei ole edes ajatellut ajaa ajokorttia vielä, asumme Espoossa. Tästä pääsee minne vain julkisilla ja he ovat tottuneet käyttämään julkista liikennettä todella tehokkaasti. Toinen nuorista polkee myös fillarilla aika pitkiäkin matkoja ja lainaa joskus minun sähköavusteista fillaria, jos ei halua, että tulee hiki.
Minulla ja miehellä on autot molemmilla ja lähden mielelläni kyydittämään nuoria, jos tarvitsee, samoin myös mies. Vain harvalla heidän kavereistaan on ajokortti ja itsekin ajoin sen vasta noin 28 vuotiaana. Sitä ennemmin en olisi tehnyt ajokortilla yhtään mitään. Rahasta asia ei ole kiinni.
Sateella ja talvellakin polkee fillarilla ”minne vain”?
Kyllä teidän elinpiirit ovat todella pienet ja kapeat.
Mitä? Vieläkö sitä ajokorttia jossain tarvitaan, vaikka Liikkuva Poliisi on lakkautettu jo ajat sitten! Ei minultakaan ole ajokorttia kysytty liikenteessä 10-15 vuoteen! 2-3 puhallusratsiassa olen kuitenkin ollut.
Kaupungeissa ajokortin hankkiminen jää usein odottamaan jotain myöhempää hetkeä, koska se ei ole heti täysi-ikäisenä pakollinen hankinta. Jotkut ovat hankkineet sen myöhemmin, jotkut eivät ole kokeneet sitä tarpeelliseksi ja se on jäänyt hankkimatta.