Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Lainaa on, mutta absurdia ajatella että se maksettaisiin joskus kuukausi kerrallaan kokonaan pois. Asunnossa asutaan, se myydään aikanaan ja maksetaan sillä laina loppuun. Jos jää rahaa, niin hyvä. Sitten katsotaan seuraava käytännöllinen asumismuoto. Omistusasuminen voi olla järkevä asumismuoto tietyn aikaan varallisuuden kerryttämiseksi, mutta ei koskaan käytännöllinen, kuten vuokra-asunto on.
62-vuotiaana aion olla velaton.
Täysin velaton olen tänä syksynä 2021, olen 58v! Se on juhlan paikka, ei koskaan enää mitään velkaa sen olen päättänyt. Koko velkakakku kesti 34 v. On asuttu hyvin, mutta liian kauan kesti maksaa asunnonvaihdot ja talot. Ei tämä elämäntarkoitukseksi oikein käy, sen olen hyvin tajunnut. Hullua hommaa.
ikää 41, eläkkeellä tosin jo.. velkaa nolla euroa, tilillä rahaa sen verran että saan ostettua Mummonmökin jostain korvesta, ja asunnon esim Espanjasta.. käteisellellä, siis..
Asuntolainan pois. maksaminen on keskimäärin tyhmää. Itselläni 200 000 euroa asuntolainaa ja 1,5 miljoonaa sijoitusomaisuutta. Lainan marginaali 0,4%, jopa säästötilillä saa 0,8% koron eli kannattaa laittaa rahaa ennemmin sinne kuin maksaa lainaa. Muilla sijoituksilla tuotto 5-8% vuodessa, toki ne voivat joskus laskeakin kymmeniä prosentteja. Sitten otetaan sijoituslainaa ja ostetaan lisää osakkeita.
20v laina 30 vuotiaana, joten 50 vuotiaana velaton. Vaikkakin asunto on pariin kertaan ehtinyt vaihtua välissä isompaan, lisälainaa ei ole tarvittu.
massimies kirjoitti:
Asuntolainan pois. maksaminen on keskimäärin tyhmää. Itselläni 200 000 euroa asuntolainaa ja 1,5 miljoonaa sijoitusomaisuutta. Lainan marginaali 0,4%, jopa säästötilillä saa 0,8% koron eli kannattaa laittaa rahaa ennemmin sinne kuin maksaa lainaa. Muilla sijoituksilla tuotto 5-8% vuodessa, toki ne voivat joskus laskeakin kymmeniä prosentteja. Sitten otetaan sijoituslainaa ja ostetaan lisää osakkeita.
Puoli vuotta rajua tasokorjausta ja sijoitusomaisuutesi arvo voi myös hyvin olla 0.5 miljoonaa euroa, jolloin tulee mieleen, että sitä haihtunutta rahaa olisi voinut myös käyttää lainan poismaksuun. t. vuosituhannen vaihteessa yhden asunnon velkojen suuruiset oppirahat maksanut.
Vierailija kirjoitti:
massimies kirjoitti:
Puoli vuotta rajua tasokorjausta ja sijoitusomaisuutesi arvo voi myös hyvin olla 0.5 miljoonaa euroa, jolloin tulee mieleen, että sitä haihtunutta rahaa olisi voinut myös käyttää lainan poismaksuun. t. vuosituhannen vaihteessa yhden asunnon velkojen suuruiset oppirahat maksanut.
Sitten jos kurssit laskee ostan lisää. Aina ne on nousseet uusiin huippuihin, ja osinkojakin tulee yli 50 000 euroa vuodessa. Eli en ole koskaan myymässä. Seuraavan viiden vuoden aikana saan lähemmäs miltsin kertaluontoisia tuloja jotka sijoitan myös, eli ei paljon haittaa vaikka nykyomistukset hetkellisesti puoliintuisi. Enkä todellakaan ole maksamassa asuntolainaani pois.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla rahaa osakkeissa oletteko vaihtaneet paino-arvoa kiinteään kun tulossa on mtä on?
Minkä painoarvoa kiinteään pitäisi vaihtaa?
Onneksi en asuntolainaani ottanut mitään kiinteää korkoa tai ostettua korkokattoa!
En pääse koskaan lainoista eroon. Muutama virheostos meinnisyydessä kuten täydeksi pom miksi osoittautunut auto vei minut luottokierteeseen, josta en usko koskaan pääseväni pois ellei tule isoa lottovoittoa tms, yllätysrahaa. Ainakaan perintöä ei ole meidän suvussa tulemassa miltään sukulaiselta. Olin toivonut, että saisin palkankorotuksen jossain vaiheessa mutta nyt kolmena vuotena peräkkäin yritys on jäädyttänyt ne kaikilta vaikka firmalla menee koko ajan ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla rahaa osakkeissa oletteko vaihtaneet paino-arvoa kiinteään kun tulossa on mtä on?
Onneksi en asuntolainaani ottanut mitään kiinteää korkoa tai ostettua korkokattoa!
Varmaan tarkoitti kiinteää omaisuutta, kuten asuntoja, metsää, ehkä myös sijoituskultaa tai arvoesineitä.
0-10 vuotiaana olin lainaton, sitten muistaakseni isoveljelle lainasin suurennuslasiani, jota en koskaan saanut takaisin. Siitä lähtien aina ollut jotain lainoja ulkona, tällä hetkellä pari lainaa sukulaisille jotka aloittelee yritystä. Suurennuslasia en ole vieläkään saanut takaisin, liekö hukkasi sen vai ei vain piitannut palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoitti kiinteää omaisuutta, kuten asuntoja, metsää, ehkä myös sijoituskultaa tai arvoesineitä.
Sijoituskulta ja arvoesineet ovat irtaimistoa.
Osakekursseissa nähdään yhä nousupotentiaalia, sillä korot ovat yhä miinusmerkkisiä. Joten miksi vaihtaa arvoltaan paikallaan junnaaviin asuntoihin/metsiin?
Nyt oon 38 vuotias ja jos jäätäisi tähän niin laina olisi maksettu kun oon 50 vuotias. Olin siis 30 kun eka asuntolaina otettiin 20 vuoden maksuajalla.
Mutta ollaan suunniteltu et vaihdetaan rivitalosta omakotitaloon ja tarvitaan lisää lainaa. Eli varmaan menee siihen et oon 60 tms. Mun mies on mua 5 vuotta nuorempi.
Meillä pari vuotta vielä asuntolainaa jäljellä, lyhyen autolainan saan itse maksettua vuodessa pois. Ikää nyt 44v
Aina kannattaa olla velkaa. Kaikki mikä kuollessa jää velkaa on voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto- ja mökkilaina piti olla maksettu pois n 45- vuotiaana. Siis yhdessä ex: n kanssa. Eron tultua lainat jäivät minulle. Jouduin myös ottamaan lisää lainaa. Mutta kohta ne ovat kaikki maksettu pois! Lisäksi olen huolehtinut yksin lapset murrosikäisistä teineistä nuoriksi aikuisiksi. Kaikin tavoin yksin. Hyvä minä!
N-52
Ja jonkin ajan päästä alkaa remonttilainojen maksu : putket, katto, ikkunat jne. kannattaa tehdä remontit ennen eläkeikää. Eläke on noin 40% palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa on, mutta absurdia ajatella että se maksettaisiin joskus kuukausi kerrallaan kokonaan pois. Asunnossa asutaan, se myydään aikanaan ja maksetaan sillä laina loppuun. Jos jää rahaa, niin hyvä. Sitten katsotaan seuraava käytännöllinen asumismuoto. Omistusasuminen voi olla järkevä asumismuoto tietyn aikaan varallisuuden kerryttämiseksi, mutta ei koskaan käytännöllinen, kuten vuokra-asunto on.
Höpö höpö, omistusasunto on aina monissa tapauksissa se ainoa laadukas ratkaisu. Kotikaupungissani kaupungin vuokra-asunnot ovat laadultaan silkkaa sontaa, asukkaat vielä pahempia. Yksityisille en koe järkeväksi vuokraa maksaa, miksi kartuttamisen jonkun muun omaisuutta? Asunnon lisäksi on vain huolehdittava muun omaisuuden karttumisesta, sijoituksin, säästöin jne.
Minä ainakin haluan elää elämäni laadukkaasti omassa kodissa, kerrostaloon minua ei saa edes rahalla, ne on suoraan zaatanasta.
Itse täytän 40v tänä vuonna ja vaimo vuoden nuorempi. Olemme keskituloisia. Asumme omakotitalossa, jonka ostimme 10v sitten. Talo maksoi 250t€ Tätä ennen asuimme vuokralla. Otimme lainan 25v maksuajalla. Olemme lyhentäneet lainaa ilman lyhennysvapaita, mutta ei olla toisaalta lyhennetty ylimääräistäkään. Säästöjä/sijoituksia sen verran nyt, että lainan voisi maksaa pois mutta ei näillä koroilla tunnu mielekkäältä. Eli olemme tällä hetkellä ns. nettovelattomia. Ei mitään hajua mikä ikäistemme ihmisten tilanne on keskimäärin.