Te jotka olitte lapsia 1970-luvulla, mitä teillä syötiin arkisin ja viikonlopulla?
Meillä kävi yksi Maija laittamassa ruuat koko viikoksi jääkaappiin ja pakastimeen. Lihapullia ja muusia, kaalilaatikkoa tai -kâäryleitä, paahdettua maksaa ja keitinperunoita, silakkapihvejä, makaronilastikkoa jne. Aina ateriaan kuului myös salaattia, raasteita tai säilöttyjä punajuuria, kurkkuja ym. Lantturaaste oli minun suosikki!
Äiti ja isäkin teki sitten ruokaa lauantaina ja sunnuntaina. Usein oli paistia ja perunalohkoja, kokonaisena paistettu kala, vasikankotletteja, ja minun erityinen suosikki kanaa currykastikkeessa ja pilaf-riisiä. Usein oli myös sellainen kalakeitto, jossa oli valkoista kalaa, reekkoja, paljon kasviksia ja tomaattipohjainen liemi.
Ai niin perjantaina syötiin illallinen myöhâân eli joskus seiskan jälkeen. Sen teki yleensä äiti ja se oli aina sellainen viikonlopun aloitus ja juhlahetki. Silloin oli aina kaikkein parhaimman ja uusimmat ruuat. Usein tehtiin koko pellillinen pitsaa, jossa oli tomaattia, juustoa ja anjovista, Tai sitten tehtiin hampurilaisia ja hotdogeja kaalisalaatin kanssa. Silloin me lapset saatiin myös coca colaa ja jälkkäriksi oli aina jäätelöä.
Koulussa minun lempparit oli hernekeitto, risotto jossa oli meetvurstia sekä jauhemaksapihvit ja juuresmuusi.
Kommentit (28)
Isä oli metsästäjä ja kalastaja, joten riistaa ja kalaa syötiin todella paljon.
Kastikkeita, perunaa, keittoja, makaronilaatikkoa, pannukakkua, vellejä ja kilokaupalla juustovoileipiä.
Makaronilaatikkoa, perunalaatikkoa, riisivelliä, perrunavelliä, mannavelliä, makkarakeittoa, makkarakastiketta.
Kiisseliä,
Äiti paistoi usein karjalanpiirakoita ja lanttukukkoa.
Pikkulipiä ja pullaa, kahvikakkuja.
Mä söin makkaran ku se paistettiin grillissä
Saman tapaisia syötiin kuin ap, paitsi currykastikkeesta ei oltu kuultukaan, eikä pizzaa juuri tunnettu. Pizzan vastikkeena oli jotain juustopiirakkaa tai itse tehtyjä hampurilaisia. Keittoja oli usein ja perunoita ja kastiketta, paistettuja silakoita, perunalaatikkoa, kyljyksiä. Koulussa lempparit oli tilliliha ja jauhelihapihvit.
80-luvulla oli kouluruoka. Kotona oli joka kerta Saarioisten maksalaatikkoa tai makaronilaatikkoa. Joskus sattumalta muuta. Viikonloppuisin kuivaa kanaa ja perunaa, tai pahaa risottoa. Syömishäiriössä taas vedin keksiä, en kouluruokaa tarpeeksi. Leipää oli, muroja.
Meillä oli aika ankeat ruuat, kyllä niillä hengissä pysyi mutta harvoin siitä syömisestä nautti. Perunoita ja ruskeaa kastiketta jauhelihan tms kanssa. Paistettuja perunoita, makaroonivelliä, kalakeittoa, makaroonilaatikkoa, kesäkeittoa, joskus karjalanpaistia, perunamuusia sekä kalapuikkoja ja jotain muita perusruokia. Porkkana- ja lantturaastetta oli aika usein ja jotain tomaatteja sekä kurkkua. Tosi harvoin oli mitään herkkuruokaa kuten lämpöisiä voileipiä. Pitsaa ei tainnut olla koskaan. Grillillä kävin lapsuudessa kerran ja senkin ruuan tarjosi tätini. Perunoista sain niin tarpeekseni, etten syö niitä kuin töissä ja silloinkin vain sen takia etten halua paljastaa inhoavani niitä.
Viikonloppuna oli piirakoita ja karjalanpaistia.
Melko pitkälle samanlaista. Hyvää kotiruokaa. Äiti oli perhepäivähoitaja ja kotiäiti. Isä kävi sitten töissä. Hyvä lapsuus oli, säälittää vähän nykyiset lapset, joille tarjoillaan einesruokia, jos sitäkään.
Ihan samoja kuin nytkin; lihaa kalaa ja kanaa joka aterialla + pottua. Lihakastikkeen kanssa punajuurta ja suolakurkkua. Joka aterialla myös leipää ja maitoa/piimää. Noita punajuurta ja suolakurkkua kaipaan usein pottumuusin ja lihan kanssa vieläkin. Paljon muistan olleen keittoja, esim. lihakeitto ja rössypottu olivat lemppareitani. Aamiaisella puuroa ja leipää, välipalan sai ite tehä kun tuli koulusta ja joka päivä töiden jälkeen oli lämmin ruoka. Aina. Joskus herkuteltiin ja tehtiin kuumia voileipiä uunissa iso pellillinen, mikroaaltouunia ei oltu vielä keksitty.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli kouluruoka. Kotona oli joka kerta Saarioisten maksalaatikkoa tai makaronilaatikkoa. Joskus sattumalta muuta. Viikonloppuisin kuivaa kanaa ja perunaa, tai pahaa risottoa. Syömishäiriössä taas vedin keksiä, en kouluruokaa tarpeeksi. Leipää oli, muroja.
Luin vuosiluvun väärin osittain.
Mulla on jäänyt mieleen paistetut silakat, spaghetti ja jauhelihakastike ja mummon duunaamat kalapuikot maitokastikkeella. Ei mitään hajua miten mummo mahtoi ne kalapuikot tehdä, mutta ei ikinä ole tullut lähellekään sen veroisia vastaan
Weetabix oli pentuna suosikki aamupala. Vieläköhän niitä tehdään?
Arkisin päivällisinä silakkalaatikkoa, maksakastiketta, perunaa ja murusoosia, läskisoosia, lihakeittoa, riisivelliä.
Viikonloppuna palapaistia, sipulipihviä, merimiespihviä, punaviinikanaa, rosmariinipossua kun rosmariinia alkoi saamaan Suomessa tms
Mun äiti oli uskomaton kokki, pienellä rahalla herkkuja.
Samoja herkkuja syödään yhä lastenlastenkin kotona
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt mieleen paistetut silakat, spaghetti ja jauhelihakastike ja mummon duunaamat kalapuikot maitokastikkeella. Ei mitään hajua miten mummo mahtoi ne kalapuikot tehdä, mutta ei ikinä ole tullut lähellekään sen veroisia vastaan
Ai että noi paistetut silakat. Vaikka ite ysäriä ja siitä eteenpäin
Meillä oli maatila joten omasta takaa tuli perunoita, vihanneksia, omenia, marjoja, ja maitoa. Kalaa saatiin isän innokkaan kalastamisen takia. Äiti leipoi leivät, pullat, kakut, ja pikkuleivät. Monipuolista peruskotiruokaa siis syötiin. Maitoa vietiin meijeriin, ja sieltä ostettiin suoraan jogurttia ja voita. Jogurttia ostettiin aina koko laatikollinen. Edelleen tykkään tehdä noita kotoisia perusruokia raastelisukkeilla, ja omenia pitää aina olla myös.
Perunaa ja ruskeaa kastiketta. Välillä harvoi kastikkeessa oli nakinpaloja tai lihapullia. Ja keiteetyjä kananmunia. Paras herkku oli kun sattui olemaan munia samaan aikaan lihapullaruskeakastikkeen ja perunoiden kanssa, se muna muussattiin silloin kaikkien pottujen ja lihapullien kanssa yhdeksi sotkuksi ja olipa muuten hyvää.
.