Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Asuntolainaa jäljellä vielä muutama tonni. Sen jälkeen täytyykin hakea remonttilainaa, että saan kämpän kuntoon.
Verkkopankin lainatietojen mukaan viimeinen maksuerä on maksettu 2037, jolloin olen 53-vuotias.
Eli 16 vuoden päästä, jolloin lapset ovat jo 27 ja 23 ja omillaan.
Pieni asuntolaina alueella, jossa ei asuntokauppa käy. Eli tässä oleskellaan vielä jonkin aikaa.
Miehellä vakaa työtilanne ja itsellä pätkähommia ja välillä työttömyyttä. Kun laina on maksettu niin paineet hieman helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole merkitystä, milloin asuntolaina on maksettu loppuun. Tärkeämpää on, että kuukausierä on kohtuullinen ja ennen kaikkea että en asu vuokralla.
Vuokralla pystyy vaihtamaan asuntoa, jos haluaa, jos on/tulee ikäviä naapureita tai muuta ongelmaa asunnossa.
Omistusasuntoa vaikeampi myydä ja omakotitalossa 5 vuoden vastuu. Tulevaisuudessa moni saa kyllä perintönä omakotitalon, jota ei saa myytyä eikä vuokrattua, kun tuntuu, että suuri osa saa näitä perintökämppiä.
Mieluummin olen umpivelkainen Hesassa, kuin velaton Oulussa
Vuokra-asuntoon voi onneksi pyytää terveystarkastajan, jos on jotain ongelmaa asunnossa ja taloyhtiö ei tee mitään, terveystarkastaja pistää remonttiin vauhtia.
Korkeat vuokrat vievät tulevaisuudessa kaupan alan ja palvelualan työpaikat, kun ihmisillä ei ole rahaa käydä parturissa, ravintoloissa eikä vaatekaupoissa. 10 vuoden päästä se näkyy toden teolla, kun eläkeläisten määrä vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Korkeat vuokrat vievät tulevaisuudessa kaupan alan ja palvelualan työpaikat, kun ihmisillä ei ole rahaa käydä parturissa, ravintoloissa eikä vaatekaupoissa. 10 vuoden päästä se näkyy toden teolla, kun eläkeläisten määrä vähenee.
Mutta hei, LUONTO SÄÄSTYY ja se on tulevaisuudessa pääasia. Itsellä riittää kyllä vaatteita loppuelämäksi, kaapit on vaatteita täynnä. Tosiaankin on hyvä luontoakin ajatella.
40 vuotiaana lainattomaksi, mutta uusi laina tähtäimessä.
1,6 miljoonaa eläkeläistä, asuntojen lisäksi perintönä tulee hirveät määrät astioita, vaatteita, kalusteita jne. perinnöksi. Puoliso ainoa lapsi ja nyt jo meillä on ihan tarpeeksi tavaraa. Varmaan käytettyjen tavaroiden myynti lisääntyy paljon, mutta kuka ostaa kun kaikki saa tavaroita paljon perinnöksi.
Olen 49v, ja meillä menee n. 7 vuotta vielä, eli n. 56v.
Osa sellaisista tutuista on maksanut jo, jotka ovat myyneet kotinsa sopivaan aikaan, saaneet isoa voittoa, ja onnella/tuttujen kautta saaneet seuraavan kodin edullisesti ym. Pari sellaistakin on, jotka ovat menestyneet töissä, saaneet siis isot bonukset, kultaisen kädenpuristuksen tai myyneet firmansa.
Ja eläkeläisillä on ollut ja on huomattavasti enemmän rahaa käytössä kuin meillä nuoremmilla, he ovat vaihtaneet autoakin ihan uuteen, tehneet remontteja, ostaneet kalusteita, käyvät usein parturissa, ostavat Marimekkoa ja Arabiaa eli heillä on rahaa kaikkeen sellaiseen, mihin meillä nuoremmilla sukupolvilla ei ole rahaa. 10 vuoden päästä tulee yrityksille hirveä pudotus.
Olin hetken aikaa alle 60:nä, sitten tuli perintövero ja putkiremontti.
Näillä näkymin ja nykyisellä maksusuunnitelmalla ollaan velattomia 55v iässä. Tosin jos vanhempani kuolevat ennen tätä (mitä en tietenkään toivo!), silloin isohko perintö odottaa jo aiemmin. Onhan isäkin jo 76v, ei sitä tiedä. Mutta omaan eläkesäästämiseen en kauheasti panosta siis, kaiken extran voi laittaa lainojen maksuun. Tosin ei sitä extraa kauheasti meidän ammattivalinnoilla tule.
Nykyisellä vauhdilla asuntolaina on maksettu, kun täytän 67 vuotta. Tosin noin kolmen vuoden kuluttua osakkeissa on enemmän arvoa kuin jäljellä olevassa lainamäärässä. Se tuo turvallisuuden tunnetta.
Jos muuttaisin kaksioon, olisin lainaton ensi vuonna, 55 v. Yksiössä olisin ollut velaton jo 46 v. Aion silti maksaa lainaa eläkkeelle 67 v, koska kerryttää varallisuutta, jonka voin jättää perinnöksi.
Kierrettiin maailmaa reilu 10 vuotta ja omistusasunnon velanmaksu jäi pois kuviosta, kun asuminen meni silloin työnantajan piikkiin. Tajusin vasta jälkikäteen, että siinä jäi aika paljon omaisuutta kerryttämättä. Onneksi oli edes mökkejä pari (toinen ostettu, toinen peritty), jotka nyt velattomia. Ostettiin omistusasunto pari vuotta sitten ja nykymenolla velat maksettu kun ollaan 60v, nyt siis n.45v. Talon hinta n. 0,5 M€ ja mökit yhteensä vähän alle tuon.
Ollaan ns. ylimmässä tuloluokassa, mutta kun totuttu tiettyyn elintasoon, tuntuu että kaikki menee, eikä riitäkään, kiitos mm. verotuksen jne. Mistään ökyilystä ei ole kyse, vaan normaalista ns. hyvästä elämästä.
Ollaan ostettu asuntoja sen mukaan että alta 40v velattomia, siis halvemmasta aina kalliimpaan kun tulot ja omaisuus noussut. En tosin tiedä mitä tällä kaikella rahallakaan tekee kun matkustamaankaan ei pääse... nyt on siis velaton asunto+ 2 uutta autoa+ säästäjä ja sijoituksia.
Oon teille niin kade! Itse olen 29-v ja asun yhä vuokralla kun vakkarityötä ei vaan saa....
Ystäväpariskunta sai juuri maksettua 4 huoneen kerrostaloasuntonsa Oulun keskustassa, ikää 30 ja 33. Tässä avitti tietty miehen hyväpalkkainen työ koodarina. Mukava asua 90m2 asunnossa kahden lapsen kanssa kun vastike on reilu 200 €/kk. Normaalioloissa reissaavat myös ympäri maailmaa jatkuvasti, siitäkin olen kateellinen.