Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Olen 52 vuotias
Just myytiin asunto
Tilillä on velkojen KAIKKIEN velkojen maksun jälkeen 500 000
Ei järki riitä ymmärtämään:)
Ihana päivä
Missäs nyt meinaatte jatkossa asua? Muutatteko mökille vai ostatteko asuntoauton? Vai onko suunnitelmissa kuitenkin asua ihan perinteisessä asumismuodossa, johon sitoutuu jatkossakin pääomia? Vai aiotteko osinkosalkun turvin ryhtyä vuokra-asukeiksi?
Alle 50 kun talo laina on maksettu. Hieman etuajassa.
Asunto- ja opintolainani sain maksetuiksi vuoden -99 lopussa.
Pidin silloin yhden hengen skumppabileet.
Työttömäksi (ilmeisesti loppuelämäkseni, koska nyt on liuta sairauksia ja ikää vielä enemmän) jäin 2011 ilman
omaa syytäni.
Hyvä, että kitkuttelin nuorempana kaurapuurolla. Ehdin omiksi tarpeikseni maailmaa nähdä ennen työttömyyttä eli nyt pärjään omistusasunnossa omillani ilman isoja tuloja (toistaiseksi ilman korvauksiakin) ja harrastelen "halvasti", mutta monipuolisesti ja omiksi tarpeiksi. Toisaalta vuokrakämppään saattaisin s saada asumistukea, jos sellaisessa asuisin.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalomme laina on suunnitelmien mukaan maksettu, kun olen 49v. Tosin pyrimme lyhentämään sitä nopeammin.
Miksi ihmeessä maksaisit pois lainaa, jonka korko on alle 1%?
Ei ole koskaan ollut senttiäkään lainaa.
M ja 47v.
Vuokralla sinkkuna asustelen.
Nyt mietinnässä ostaa maakunnasta säästöillä pieni omakotitalo, rempata sitä ja vähän hellitellä työntekoa.
Pientä kasvimaata, koiruutta ja haaveilua kivasta emännästä niin laskettelee loppuvuodet vähän chillaillen.
Joskus viisikymppisenä aikaisintaan. Tavoitteeksi voisi ottaa, että eläkkeeseen mennessä niin sitten ei se tulojen pudotus niin haittaa kun menotkin putoaa. Mutta mistäpä sitä tietää mitä vielä tulee tapahtumaan, nyt ollaan vasta kolmekymppisiä ja ensiasuntoa maksettu joku 30te vasta, taloa ollaan ostamassa joten lainaa tulee olemaan. Tosin voi olla, ettei koskaan maksetakaan talolainaa kokonaan vaan myydään pois ennen kuin on velaton ja ostetaan halvempi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52 vuotias
Just myytiin asunto
Tilillä on velkojen KAIKKIEN velkojen maksun jälkeen 500 000
Ei järki riitä ymmärtämään:)
Ihana päivä
Missäs nyt meinaatte jatkossa asua? Muutatteko mökille vai ostatteko asuntoauton? Vai onko suunnitelmissa kuitenkin asua ihan perinteisessä asumismuodossa, johon sitoutuu jatkossakin pääomia? Vai aiotteko osinkosalkun turvin ryhtyä vuokra-asukeiksi?
vuokratiin 100 neliöö helsingin keskustasta arvotalosta.
3,8 metrii huonekorkeus..cannot wait:)
Osakesalkkua ei vielä ole..mietitään just miten hajautetaan rahat
Vierailija kirjoitti:
vuokratiin 100 neliöö helsingin keskustasta arvotalosta.
3,8 metrii huonekorkeus..cannot wait:)
Osakesalkkua ei vielä ole..mietitään just miten hajautetaan rahat
Iso peukku tälle! Noita asuntoja vuokrataan niin pienellä tuotolla, että noissa on ihan järkevääkin asua vuokralla. Jotkut rahasuvut niitä omistaa eikä raaski myydä pois, mutta eivät itsekään tarvitse tällä hetkellä. Sinne saattaa myöhemmin muuttaa joku suvun jäsen, joka on nyt vasta 2-vuotias eikä tarvitse vielä omaa asuntoa.
Olen nyt 45-vuotiaana ensimmäistä kertaa vuosiin velaton ja ai että tuntuu hyvältä :)
Viimeinen velka oli opintolaina, jota olisin maksanut vielä vuoden eteenpäin, mutta onneksi hoidin sen etukäteen pois :) Korko oli mitätön ja kuukausisummakaan ei paha ollut, mutta se henkinen paionolasti että velkaa kuitenikin on ja että vielä tämän ikäisenä maksan opintolainaa, se riitti. Nyt sain mielenrauhan. Velattomuus on parasta!
50 oli ennen tavoitteena, mutta tässä tuli pari muuttujaa ja oisko se 55 sitten se nykytavoite.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 45-vuotiaana ensimmäistä kertaa vuosiin velaton ja ai että tuntuu hyvältä :)
Viimeinen velka oli opintolaina, jota olisin maksanut vielä vuoden eteenpäin, mutta onneksi hoidin sen etukäteen pois :) Korko oli mitätön ja kuukausisummakaan ei paha ollut, mutta se henkinen paionolasti että velkaa kuitenikin on ja että vielä tämän ikäisenä maksan opintolainaa, se riitti. Nyt sain mielenrauhan. Velattomuus on parasta!
Onnea! Hienoa, että osaat nauttia tilanteesta :)
Opintolaina ja omakotitalolaina maksettu kokonaan pois noin 37-vuotiaana. Lainat otettu jo nuorena.
Toimiiko muuten kukaan tuon Dave Ramseyn kirjekuorimallin mukaan päästäkseen kaikista veloista eroon?
15 vuoden päästä kun ulosotot vanhenee
50v ajattelin olla täysin velaton. Sitten on kaikki lapsetkin jo omillaan.
Avioliitossa ollessa oltiin velattomia joskus 40 vuotiaana. Tuli avioero ja uusiksi kuviot.
Nyt oon 56 ja velaton, asunto maksettu ja osakesalkku lämmittää mieltä mutta taidan vielä kesämökin ostaa itselleni
Mikä ihmeen tavoite on olla lainaton? Jos sulla ei ole lainaa niin ei voi oikein omaisuuttakaan olla.
Mä otan lainaa aina tarpeen mukaan. Lainaa menee esimerkiksi uuteen kalliimpaan kotiin, sijoitusasuntoon, autoon, uuden mökin rakentamiseen.
Miksi nämä kannattaisi maksaa käteisellä ja ilman velkaa? Silloinhan minä menettäisin kaiken pääomani
Lainattomuus ei ole mikään itseisarvo, eikä oikeastaan mitenkään järkevääkään. Ainoastaan realistinen lainanhoitokyky merkitsee.
Elämä ja menot suhteutettuna lainanhoitokykyyn tuovat käsilläolevaan elämään syvyyttä ja laajuutta, jota velaton peruspentti ei vain saavuta koskaan.
Nyt 46 ja 42 olin totaalisen velaton ja olen yhä. Oma kaksio parvekkeella ja keittiöllä.
Omakotitalo olisi ollut maksettu noin 6v kuluttua tästä hetkestä mutta oikeasti parempi näin.
Ensimmäisen asuntolainan otin 25v. Tämä nykyinen velaton on neljäs omistusasuntoni. Aion vielä ainakin kerran asuntovelkaantua.
En minäkään tajua tuota ajattelutapaa. Meillä on asunto- ja mökkilainaa yli 400000€ ja sijoituksissa noin 700000€ (ja käteistä vaihdellen muutamasta kymppitonnista sataan tuhanteen). Ei noita sijoituksia ole tarkoituskaan realisoida, ainakaan kaikkia, vaan osinkoja käytetään jos tarvis on. Ne on perinnöksi ja vanhuuden turvaksi, voihan olla että loppumetreillä joku hoivakoti nakuttaa 5000€/kk laskuja. Arvon heilahtelut kuuluvat tähän touhuun, sellaisista ei hätkähdetä. Asunto- ja mökkilainassa on melkein 20 vuotta maksuaikaa jäljellä, kyllä siihen mahtuu nousuja ja laskuja eikä haittaa mitään. Osinkovirta heiluu vähemmän kuin osakkeen kurssi, enkä minä jaksa uskoa että maailmasta kaikki yritystoiminta lakkaa niin että osakesalkuista tulee arvottomia. Jos näin käy, niin sitten on jo muitakin ongelmia kuin osakkeiden arvonpudotus.