Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LTO purkaa oloaan.

Vierailija
09.04.2014 |

Ei voi mitään, mutta pakko purkaa ja hämmästellä. 4-5v lapsiryhmässäni on 21 lasta. Minun lisäkseni on yksi sosionomi ja yksi opistotason lastenhoitaja. Maksimimäärä lapsia siis.

Päivät ovat kiireisiä, huomiota lapsille ei yksinkertaisesti vaan pysty antamaan niin paljon kuin haluaisi. Voitte kuvitella, miten tiukkaa on keskittyä seitsemään 4-5 lapseen kerrallaan, vaikka jakaannuttaisiin kolmeen osaan. Useimmiten kuitenkin kaikki 21 on paikalla samaan aikaan ja haluavat sitä huomiota.

Tänään tein typerän laskelman:

Neljän lapsen äiti on kotona nuoremman sisaruksen kanssa. 

Viiden lapsen äiti on muuten vain kotirouva (ei työtön, ei nuorempia lapsia kotona).

Kuuden lapsen äiti on osa-aikatyössä.

Kuuden lapsen äiti on kokoaikaisessa työssä.

No, tänään oli Hullut Päivät. Näistä äideistä kokoaikatyössä käyvät äidit hakivat lapset töiden jälkeen. Osa-aikatyössä olevien lasten äidit tulivat sulkemisaikaan kassit heiluen. Viiden kotirouvan isät tulivat tänään hakemaan lapsia hoidosta sulkemisaikaan, isät juoksivat autoiltaan viime minuuteilla. Neljä kotiäitiä tulivat kaikki samaan aikaan sulkemisaikaan hakemaan lapsia hoidosta kassit heiluen, nuoremmat olivat muualla hoidossa tänään.

Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Miksi ihmeessä meillä on joku idioottijärjestelmä subjektiivinen päivähoito, kun sitä ei oikeasti tarvita!?!

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:04"]Kotiäidin lapsille max 5 tunnin hoitoaika. Se riittää vallan mainiosti. Itse ihmettelen pariskuntia, joiden lapset tekee pitkää päivää. Miten ne ei osaa organisoida lapsen päivää lyhyeksi? Esim myöhemmin töihin lähtevä vie lapset ja aiemmin kotiin tuleva hakee. Ymmärrystäni saa vain yksinhuoltajat. Heidän on hankala saada lapsen päivää kahdeksan tuntiseksi. Mielenterveystapauksien lapsille on tärkeää olla hoidossa. 

[/quote]

Musta 8h on tosi pitkä päivä lapselle ja sen lyhyemmiksi eo saada millään organisointitaidoilla :( Mies menee niin myöhään töihin kun voi ja oma työvuoro loppuu 1530, siitä ei jousteta.

Vierailija
162/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 00:42"]

Minä ymmärrän aloittajaa, tällaisia "virikepaikoilla" olevia lapsia on paljon. Äkkiä laskemalla tiedän lähipiiristäni 6 perhettä ja heillä ei takuulla ole "sosiaalisia syitä" hoidolle vaan lapsia ei jakseta pitää kotona. Ollaan sen vauvan kanssa tai sitten vaan ollaan yksin kotona. Vanhemmat lapset laitetaan päiväkotiin. Ja itseäni vituttaa ihan suunnattomasti koska nämä lapset ovat lähipäiväkodissa minne omat lapseni eivät mahtuneet. Kuljetan heitä kauemmaksi hoitoon. Ja olemme moelmmat töissä eli tarvitsemme nuo paikat.

Minun mielestäni nämä viihdepaikoilla pitävät saisivat maksaa tuon oikean summan päivähoidosta eli n. 1000e /kk. Kunnan tukema paikka vain niille jotka oikeasti tarvitsevat...

[/quote]

Miten paljon sinä näiden lähipiiriläisten elämästä oikeasti tiedät? Ihmiset näyttelevät ulospäin eivätkä todellakaan kerro kaikille lähipiiriläisille omista ongelmistaan ja murheistaan. En ole vielä äiti, mutta elämässäni on ollut todella paljon vaikeita aikoja ja tälläkin hetkellä on sellainen tilanne, että eräs lähimmistä lähiomaisista voi kuolla milloin vain. Luuletko, että olen huudellut tästä tilanteesta pitkin kyliä ja kälätellyt kaikille mahdollisille tästä asiasta?

[/quote]

Noin pahansuovalle ihmiselle ei kenenkään kannattaisi ongelmistaan kertoa. Luultavasti eivät kerrokaan. Harmillinen mätämuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi mä saan pitää ekaluokkalaisen koulussa teidän mielestä, vaikka meille syntyy vauva? Eikös hän ole jo oppinut olemaan ryhmässä ja voi käydä iltaisin harrastuksissa näkemässä muita lapsia? Mähän saan ihan täällä vaan laiskotella vauvan kanssa, kun opettaja opettaa laskemaan ja lukemaan ja koulu huolehtii lounaasta ja välituntiulkoilusta. Kyllähän sitä voisi pitää kotikoulua niin kuin vaikka Duggerit, jos olisi reippaampi ihminen!

Vierailija
164/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kotihoitoa puoltaa kiivaimmin ne, joiden puolisolla on lyhyet työpäivät, paljon etä"työ"päiviä ja lisäksi avuliaat lähellä asuvat vanhemmat. Me joiden pitäisi yksin hoitaa villi kolmevuotias ja vauva myös niinä päivinä, kun on itse vatsataudissa ja kuumeessa, ollaan näitä heikkoja ihmisiä. Mulle kävis kyllä 80-luvun kodinhoitajatkin, he tulivat avuksi, jos äiti oli sairaana, tai sitten se 60-luvun luokkayhteiskunta, että meillä asuisi joku nuori maalta tullut tyttö kotiapulaisena.

Vierailija
165/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on alle 3-vuotiaitten ryhmässä, jossa on 12 lasta. 4:llä lapsella on pikkusisarus kotona, ja äiti äitiyslomalla. Kaksi näistä äideistä tunnen paremmin ja voin sanoa, että eivät tee töitä tai opintoja, ei ole vauva puoliksi sairaalassa, eivät ole masentuneita. Haluavat vaan ottaa rennommin, eivätkä jaksa kuskata esikoista leikkipuistoon tms  joka päivä. Eli kyllä näitä todellakin löytyy. 

Ihme asenne joillakin, että "hoida sä tyhmä hoitaja vaan se lastenhoito, ei sulle meidän asiat kuulu". Miksi suhtaudutte lastenne hoitajiin näin alentavasti, silti viette lapsenne sinne? En voisi kuvitella, että tuollaisista isoista jutuista (kuten että vauva on sairaana sairaalassa) jotka koskettavat lastani, en puhuisi mitään päiväkodissa. Ja jos joku hoitaja vihjaa tai kysyy, että äitikö lepää kotona,niin en sanoisi että gradua kirjoitan, vaan suuttuisin ja syyllistyisin ja itkisin salaa ja valivali.. Ehkä nää on niitä tuppisuu-suomalaisia....

Vierailija
166/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:01"]

Mun mielestä kotihoitoa puoltaa kiivaimmin ne, joiden puolisolla on lyhyet työpäivät, paljon etä"työ"päiviä ja lisäksi avuliaat lähellä asuvat vanhemmat. Me joiden pitäisi yksin hoitaa villi kolmevuotias ja vauva myös niinä päivinä, kun on itse vatsataudissa ja kuumeessa, ollaan näitä heikkoja ihmisiä. Mulle kävis kyllä 80-luvun kodinhoitajatkin, he tulivat avuksi, jos äiti oli sairaana, tai sitten se 60-luvun luokkayhteiskunta, että meillä asuisi joku nuori maalta tullut tyttö kotiapulaisena.

[/quote]

Ui jui jui, ihan kaameet, joutuisit itse hoitamaan ihan oman kolmivuotiaasi. Ei sellaista voi nykyajan äideiltä vaatia, että ihan itse joutuisi kolmivuotiasta hoitamaan. Kaameeta, onhan se niin vanha jo, että joutaa poispotkituksi kotoa. Riesa se vai on, kun on uusi, ihanampi lapsi kotona

Vierailija
167/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:01"]

[/quote]

Ui jui jui, ihan kaameet, joutuisit itse hoitamaan ihan oman kolmivuotiaasi. Ei sellaista voi nykyajan äideiltä vaatia, että ihan itse joutuisi kolmivuotiasta hoitamaan. Kaameeta, onhan se niin vanha jo, että joutaa poispotkituksi kotoa. Riesa se vai on, kun on uusi, ihanampi lapsi kotona

[/quote]

Onko sulla sisälukutaito ihan hallussa?

Vierailija
168/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:03"]

Mun lapsi on alle 3-vuotiaitten ryhmässä, jossa on 12 lasta. 4:llä lapsella on pikkusisarus kotona, ja äiti äitiyslomalla. Kaksi näistä äideistä tunnen paremmin ja voin sanoa, että eivät tee töitä tai opintoja, ei ole vauva puoliksi sairaalassa, eivät ole masentuneita. Haluavat vaan ottaa rennommin, eivätkä jaksa kuskata esikoista leikkipuistoon tms  joka päivä. Eli kyllä näitä todellakin löytyy. 

[/quote]

no, mene sinä kylmä lehmä selittämään näille kahdelle 'paremmin' tuntemallesi mitä mieltä olet heidän valinnoistaan. Huh huh mikä tyyppi, toivottavasti nämä muut äidit ymmärtävät pysyä visusti pois ulottuviltasi, kuvottava tapaus

Vierailija
169/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:56"]

Mä en kyllä ole huomannut meidän päiväkodissa mitään pitkiä päiviä lapsilla. Lapsi on 4-vuotias ja hakiessa 15:30 ryhmässä on jäljellä 1-3 lasta, joskus omani on viimeinen. Aivan hirveää, kun muutaman kerran vuodessa pääsen vasta 16:30 jälkeen, jolloin lapsi seisoo tyhjällä pihalla yksin hoitajan kanssa. Tai kerran oli toinen äiti, joka sanoi, että ihanaa, ettei hänen lapsensa tarvinnut olla yksin, kun hänkin pääsi vasta puoli viiden jälkeen hakemaan poikkeuksellisesti. Tää on johtanut siihen, että meillä mummu hakee aina, jos ei päästä reippaasti ennen neljää hakemaan, jottei lapsen tarvi kokea oloaan hylätyksi ja yksinäiseksi.

En oikein ymmärrä, mikä tähän meidän päikkyyn on mennyt. Esikoisen kohdalla ihmiset haki yleensä neljän maissa, mutta nykyään kaikki lapset on haettu siihen mennessä, vaikka päiväkoti on viiteen auki. Ja se on kamalinta, että jo tosiaan puoli neljäkin on jo ihan viimeisiä aikoja hakea. Käykö ne ihmiset lainkaa töissä? Meillä mies vie vähän ennen yhdeksää (syö aamupalan kotona) ja sitten mä kaahaan kolmen jälkeen hakemaan.

[/quote]

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Vanhemmille on tullut hakemisestakin jonkinlainen "kilpahakeminen"  eli kukaan ei halua että oma lapsi on se viimeinen tai haetaan selvästi myöhemmin kun muut. Vaikka minun lapseni päiväkodissa ei nyt sentään 15.30 ole tyhjää vaan lähinnä 16.30 niin silti olen aina ihmetellyt miten suurin osa päästään hakemaan jo neljän maissa? Tiedän että usein syynä on se että vanhemmat vuorottelevat ja se joka menee aikaisemmin töihin hakee mutta näyttää siis siltä että joko täällä Suomessa on paljon vähemmän niitä joiden työpäivä loppuu neljältä mitä luulin tai sitten päiväkodin lapsien vanhemmista moni on todellakin kotona työttömänä tai vanhempainvapaalla tai muuta.

Yleisin työaika on yleensä ollut 8-16 ja kun ajatellaan että monella on työmatka vielä enemmän kun puolituntia eli vaikka 45 min kuten itselläni niin jos neljältä pääsee niin hakemassa on vasta 16.45. Tuohon aikaan päiväkodissa on yleensä ehkä vain 1-2 lasta. Ja entäs ne vanhemmat jotka pääsevät vasta puoli viisi tai viideltä. Melkein tarvitsee turvautua vuorohoitoon ellei sitten sitä mummia ole hakemassa.

Ihan samoin mekin teimme jos sattui menemään myöhään eli vaikka olisin voinut hakea lapsen viideltä niin pyysin mummin hakemaan jotta ei olisi sitten viimeinen päiväkodissa. Tämä että yritetään haiea mahd. aikaisin vaikka sitten soittamalla mummi hakemaan aiheuttaa tietenkin paineita niitä vanhempia ja lapsia kohtaan jotka eivät voi valita työaikojaan ja joilla ei ole ketään varahakijaa.

Vierailija
170/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:42"]Ainakin täällä stadissa stockmann on auki myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Miksi sinne hulluille päiville pitää mennä viikolla? Siksi kun päiväkoti on auki. =)

[/quote]

Menkää vaan kaikki Stockmannin Hulluille Päiville lasten kanssa. Älkää unohtako ottaa hyökkäysvaunuja mukaan! :D

Vierailija
171/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne joillakin, että "hoida sä tyhmä hoitaja vaan se lastenhoito, ei sulle meidän asiat kuulu". Miksi suhtaudutte lastenne hoitajiin näin alentavasti, silti viette lapsenne sinne? En voisi kuvitella, että tuollaisista isoista jutuista (kuten että vauva on sairaana sairaalassa) jotka koskettavat lastani, en puhuisi mitään päiväkodissa. Ja jos joku hoitaja vihjaa tai kysyy, että äitikö lepää kotona,niin en sanoisi että gradua kirjoitan, vaan suuttuisin ja syyllistyisin ja itkisin salaa ja valivali.. Ehkä nää on niitä tuppisuu-suomalaisia....

[/quote]

Miksei sais ottaa rennommin? Ottaahan miehetkin. Laiskottelevat töissä jalat pöydällä sillä välin kun vaimon pitäisi siivota, pyykätä, hoitaa lapset jne.

Vierailija
172/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:26"]

[/quote]

Miksei sais ottaa rennommin? Ottaahan miehetkin. Laiskottelevat töissä jalat pöydällä sillä välin kun vaimon pitäisi siivota, pyykätä, hoitaa lapset jne.

[/quote]

Totta. Miehet vain makaa töissä, kun äidit surffailee kotona netissä. Kyllä elämän pitää olla helpompaa kaikille.Ei se yhteiskunta niin pyöri, että kaikki tekisi töitä ja hoitaisi omia lapsiaan.

Vierailija
173/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:42"]Ainakin täällä stadissa stockmann on auki myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Miksi sinne hulluille päiville pitää mennä viikolla? Siksi kun päiväkoti on auki. =)

[/quote]

Menkää vaan kaikki Stockmannin Hulluille Päiville lasten kanssa. Älkää unohtako ottaa hyökkäysvaunuja mukaan! :D

[/quote]

No minä menin Stockalle ilman vaunuja ja ilman lasta ja katsoin myötätuntoisesti äitejä joilla oli huutava tai muuten vaan tympääntynyt kakru mukana rattaissa. Juu nyt alapeukuttamaan vaan heti sillä lapseni oli päiväkodissa! Sain itse shoppailla rauhassa ja hänkin itse sai nauttia ulkoilusta ja aamupiiristä jne. josta uskon että tykkäsi enemmän kun jos olisi ollut siellä Stockalla rattaissa.

Ai niin, olen työssäkäyvä mutta tänään oli vapaapäivä. Teen keikkatyötä ja vapaapäivä minulla on aika usein. Tietenkin jonkin verran tunsin syyllisyyttä siitä että vapaapäivänäni hän on hoidossa ja minä kotona mutta heti seuraavaan vapaapäivän vietämme yhdessä (eikä taatusti mennä Stockalle tai muuhunkaan kauppaan) ja kohta se pitkä kesäloma sieltä häämöttää joten turhaan ottaa niin ryppyotsaisesti kaikkea.

Vierailija
174/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät lastenhoitajat/LTO:t/mitä lienettekin koulutukseltanne:

jos pentuja ei tuotaisi hoitoon, ei teillä olisi töitä! Lopettakaa kitinä ja olkaa tyytyväisiä että teillä on töitä. Ei ole teiltä pois jos joku on kotona ja tuo lapsen silti hoitoon. Tarvii se lapsikin ikäistään seuraa ja sosiaalisia kontakteja! Kotona passatusta pennusta ei tule yhteiskuntakelpoista, siksi jokainen lapsi päiväkotiin.

Vierailija
175/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole tullut selitämään, miksi lapsi on virikehoidossa. Paitsi sellaiset, joilla on sairautta tai muu hyväksyttävä syy.

Minulla on yksi 1,5-vuotias lapsi. Menee hoitoon kaksivuotiaana. Suunnitelmissa ei ole toista lasta vähään aikaan, mutta jos sellainen vaikka vahingossa tulisi, niin voin kuvitella seuraavanlaisen ajatuskulun:

- vauvavuosi voi olla todella väsyttävä. Meillä ensimmäiset 10 kk menivät jotenkuten, hirvittävässä väsymyksessäkin yhden vauvan kanssa selvisi kuitenkin useimmiten ihan ok tai vähintääkin siedettävästä. Voin vain kauhulla kuvitella mitä se olisi, jos olisi  2-3-vuotias siinä lisäksi hoidettavana. Olen pohtinut, kuinka usein isompi sisarus päätyy virikehoitoon tilanteessa, jossa ensimmäinen oli helppo ja nukkui hyvin, toinen ei ollutkaan.

- Lapsi olisi kuitenkin hoidossa, jos pikkusisarusta ei syntyisi. Jos nyt ajatellaan, että me oltaisiin löydetty lapselle hyvä hoitopaikka, niin ei kai se yhtäkkiä muuttuisi vahingolliseksi sen takia, että lapselle syntyy sisarus? Tässä kohtaa myönnän, että sisarussuhteen ja perhesuhteiden takia voi muuttuakin, toki on eri jos äiti jää kotiin uuden lapsen kanssa. Mutta hoito itsessään on ihan sitä samaa, sai sitä kotona oleilevan kotiäidin virikelapsena tai töissäkäyvän yh:n lapsena.

- Verorahoja olisi varmasti parempi käyttää esimerkiksi vanhustenhoitoon, sairaanhoitoon ym kuin virikehoitoon. Moni voi kuitenkin hyvin perustella itselleen, että on ansainnut juuri tämän asian kun on maksanut veroja niin paljon, mies maksaa veroja niin paljon, tai kun joku muukin käyttää verorahoja kotona oleiluun. Verorahoja käytetään moneen turhempaakin asiaan kuin virikehoito.

Vierailija
176/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tyhmä: ei ryhmäkoko sillä pienene, että osa lapsista jäisi puolipäiväisiksi. Täyttöasteet lasketaan edelleen samalla tavalla kuin ennenkin. Ryhmään tulee vain sitten niin paljon uusia lapsia, ettei täyttöaste laske. Voit kyllä ne kahvittelut unohtaa.

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]

Ei todellakaan vapaa-aikaa, sinnehän jäävät ne lapset joilla oikeasti on hoitotarve. Ryhmäkoko tosin pienenisi niin, että henkilökunta voisi vuorotellen käydä kahvihuoneessa pienellä tauolla. Lisäksi nämä hoidon tarpeessa olevat lapset saisivat viettää loppupäivän rauhallisemmassa ympäristössä ja saada enemmän hoitoa ja huolenpitoa, enemmän huomiota per lapsi (siellä kahvilla kun ollaan vaan 10 min, vuorotellen, sitten taas kaikki ryhmässä)

lto

[/quote]

Vierailija
177/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju, en edes viitsi lukea loppuun. Nousiko työttömien lasten hoito esille? Työn hakeminen vastaa kokopäivätyötä. Omat lapset, nuorinta lukuunottamatta, hoidin kotona minimituilla kouluun saakka. 10,5-vuotta siis. Nuorimman täyttäessä 5 vein hänet kokopäivähoitoon ja aloin tosissani etsiä työpaikkaa. Se työkkärissä juokseminen, työhakemusten väsääminen, haastatteluissa käyminen yms. ei olisi onnistunut lapsi kainalossa. Jos on kotona, ei tarkoita välttämättä että makoilee Kauniita ja Rohkeita katsellen. Ja ennalta sovitun hoitoajan lapsi saa olla hoidossa, kun siitä ajasta maksetaan se hoitomaksu.  

Vierailija
178/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Ei ryhmäkoot tässä maassa pienene jos lapsia tulee vähemmän päiväkotiin, lastentarhanopettajien ja -hoitajien työttömyys vain kasvaa. Ja lto on nyt hyvä ja pitää ne tauot mitkä lain mukaan kuuluu (2 kahvitaukoja puolen tunnin lounastauko) ja kannustaa muutkin ryhmässä pitämään ne. Ihan hyvin pystyy pitämään, kun yhdessä ryhmän sisällä kierretään. Päiväunien aikaan valvojia tarvitsee vain yhden sinne unisaliin. Eli jos ryhmässä on 3 aikuista, 1 voi olla välillä tauolla, kyllä sen pystyy hoitamaan. Päiväkodissa työskentely oli ehkä elämäni helpointa työntä, oli kaksi vuotta lastenhoitaja. Lopetin, koska työ ei tarjonnut tarpeeksi haasteita. T. entinen lastenhoitaja

Vierailija
179/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki virikehoito helvetistä? Sellaisen yli 4 vuotiaankin osa-aikainen virikehoito, muutama pv viikossa 3-4h? Kun niitä kerhopaikkoja ei saa kaikki ja kun sattuu asumaan virikehoidon mekassa eli espoossa niin voinpa kertoa että kavereita ei löydy puistosta tai avoimelta. Siellä on mammat niiden 1 vuotiaiden kanssa kun 3 vuotiaat on kokopäivähoidossa.

Vierailija
180/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ootte ihan hirveitä, katkeria paskoja. ja nalle wahlroos ystävineen nauraa kun köyhät kinaa keskenään vähäisistä oikeuksistaan. näin pidetään katseet pois heidän omista toilailuistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan