Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LTO purkaa oloaan.

Vierailija
09.04.2014 |

Ei voi mitään, mutta pakko purkaa ja hämmästellä. 4-5v lapsiryhmässäni on 21 lasta. Minun lisäkseni on yksi sosionomi ja yksi opistotason lastenhoitaja. Maksimimäärä lapsia siis.

Päivät ovat kiireisiä, huomiota lapsille ei yksinkertaisesti vaan pysty antamaan niin paljon kuin haluaisi. Voitte kuvitella, miten tiukkaa on keskittyä seitsemään 4-5 lapseen kerrallaan, vaikka jakaannuttaisiin kolmeen osaan. Useimmiten kuitenkin kaikki 21 on paikalla samaan aikaan ja haluavat sitä huomiota.

Tänään tein typerän laskelman:

Neljän lapsen äiti on kotona nuoremman sisaruksen kanssa. 

Viiden lapsen äiti on muuten vain kotirouva (ei työtön, ei nuorempia lapsia kotona).

Kuuden lapsen äiti on osa-aikatyössä.

Kuuden lapsen äiti on kokoaikaisessa työssä.

No, tänään oli Hullut Päivät. Näistä äideistä kokoaikatyössä käyvät äidit hakivat lapset töiden jälkeen. Osa-aikatyössä olevien lasten äidit tulivat sulkemisaikaan kassit heiluen. Viiden kotirouvan isät tulivat tänään hakemaan lapsia hoidosta sulkemisaikaan, isät juoksivat autoiltaan viime minuuteilla. Neljä kotiäitiä tulivat kaikki samaan aikaan sulkemisaikaan hakemaan lapsia hoidosta kassit heiluen, nuoremmat olivat muualla hoidossa tänään.

Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Miksi ihmeessä meillä on joku idioottijärjestelmä subjektiivinen päivähoito, kun sitä ei oikeasti tarvita!?!

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäöstä erottaa ne martyyrimammat, jotka ei vietä lainkaan omaa aikaa. Kalpeat ja valjut lapset istuvat television ääressä ja läski ja rasvatukkainen mamma ylpeilee, kuinka on hyvä äiti, kun ei yhteiskunnan tuella hoidata lapsiaan.

Lapsillekin on parempi, että äidillä on aikaa hoitaa itseään, kuntoilla ja levätä ja lapset saavat tekemistä ja kavereita päivisin. 

Kotiäidin perusmalli on juuri sellainen kirpparivaatteissa kengät lintassa laahustava läski ämmä, jonka lapset kulkee naama valkeana liiallisesta sisälläolosta ja pelkäävät muita lapsia, kun niitä eivät näe.

Vierailija
142/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kuusi vuotta kotiäitinä, kahden lapsen kanssa. En ollut läski enkä rasvatukkainen, vaan meikkasin ja hoidin itseäni. Meillä oli aina päivässä rytmi, kello kymmeneltä puistoon tai pihalle (jossa tavattiin muita äitejä ja lapsia) ja sen jälkeen  lounaalle, lasten päiväunet ja minun kahvihetkeni. Luettiin kirjoja ja katsottiin videoita enemmänkin silloin, kun olin sairaana tai lapsi oli. Kirppareilla käytiin kyllä, se oli hauskaa.

Raha oli tiukalla, sitä olisi voinut olla vähän säästössä (säästäkää, jos aiotte olla kotiäitinä!). Lapsilla ei ollut yksinäistä eikä kalpeita poskia..Nopeasti se aika kuitenkin meni, ja nyt on kaksi tasapainoista teiniä meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:41"]

Ulkonäöstä erottaa ne martyyrimammat, jotka ei vietä lainkaan omaa aikaa. Kalpeat ja valjut lapset istuvat television ääressä ja läski ja rasvatukkainen mamma ylpeilee, kuinka on hyvä äiti, kun ei yhteiskunnan tuella hoidata lapsiaan.

Lapsillekin on parempi, että äidillä on aikaa hoitaa itseään, kuntoilla ja levätä ja lapset saavat tekemistä ja kavereita päivisin. 

Kotiäidin perusmalli on juuri sellainen kirpparivaatteissa kengät lintassa laahustava läski ämmä, jonka lapset kulkee naama valkeana liiallisesta sisälläolosta ja pelkäävät muita lapsia, kun niitä eivät näe.

[/quote]

Sellaisena rasvatukkaisena läskinä marttyyrimammana ei näköjään ole kiva olla, koska siitä aiheutuu niin paljon pahaa oloa minkä takia täällä on niin paljon paheksujakirjoittajia.

Hankkikaa itsellenne parempi olo, niin voitte saada ympäristönnekin voimaan paremmin. Suosittelen.

Vierailija
144/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon työtön, mutta lapsella on eskaripaikka ja pienemmällä (yli 3v) ei ole pkpaikkaa kun niitä ei ole. tiedä sitten saisko sillä 2vkon säännöllä jos sitä työllistyisi, mutta sittenhän ihmetellään ja jonotellaan.

Vierailija
145/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:47"]

Olin itse kuusi vuotta kotiäitinä, kahden lapsen kanssa. En ollut läski enkä rasvatukkainen, vaan meikkasin ja hoidin itseäni. Meillä oli aina päivässä rytmi, kello kymmeneltä puistoon tai pihalle (jossa tavattiin muita äitejä ja lapsia) ja sen jälkeen  lounaalle, lasten päiväunet ja minun kahvihetkeni. Luettiin kirjoja ja katsottiin videoita enemmänkin silloin, kun olin sairaana tai lapsi oli. Kirppareilla käytiin kyllä, se oli hauskaa.

Raha oli tiukalla, sitä olisi voinut olla vähän säästössä (säästäkää, jos aiotte olla kotiäitinä!). Lapsilla ei ollut yksinäistä eikä kalpeita poskia..Nopeasti se aika kuitenkin meni, ja nyt on kaksi tasapainoista teiniä meillä.

[/quote]

En usko, tässä on liikaa selittelyn makua.

Vierailija
146/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotilapset pärjäävät selkeästi paremmin koulussa. Ovat sosiaalisia ja osaavat säännöt ja osaavat lukea ennen kouluun menoa. Onhan sitä tehty tutkimuksiakin siitä, että kotilapset eivät selviä elämästä niin hyvin.

Päiväkodissa opitaan tärkeitä taitoja. Odottamista, sääntöjen noudattamista, kavereiden kanssa leikkimistä (ei kiusaamista, vaan kaikkien huomioonottamista), lukeminen ja laskeminen tietenkin ja muutenkin päiväkodissa osataan ottaa lapsen kehitys huomioon, mitä joku kouluttamaton kotimamma ei osaa ajatella.

Eniten kiusaajia löytyy juuri kotilapsista, koska päiväkodissa asiaan kiinnitetään koko ajan huomiota ja sitä, että kaveria ei jätetä ja kaikki otetana leikkiin mukaan. Kotilapset eivät ymmärrä tätä, vaan hoitavat ihmissuhteet kiusaamalla.

Vierailija
147/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:51"]

[/quote]

[/quote]

Et usko mitä? Minulla oli se periaate, sama on muuten Steiner-pedagogiikassakin,  että alle kolmevuotiaan lapsen tulee saada olla kotihoidossa.  Elämä oli mukavaa, koska oli alueellamme oli muitakin kotiäitejä, joilla oli samanikäisiä lapsia. Silloin, kun joku halusi käydä jossain ystävämyynnissä tai Hullareilla, naapuri hoiti lapsia sen aikaan. Näin tehtiin vuorotellen, meillä oli hyvä verkosto. Eniten kyllä tykkäsin shoppailla tuolloin kirppareilla lasten kanssa.

Vaikeinta oli silloin, kun olin itse sairaana.

Vierailija
148/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:37"]Niin kauan, kuin laki sallii minun viedä lapset päiväkotiin, niin vien. Lällästilää, mahtaa vituttaa teitä mammoja, jotka raadatte kotona ja ei ole yhtään aikaa itsellenne ;)

[/quote]

no, sähän yrität vaan lietsoa :) mut pakko sanoa, että ei tää vituta. Kun en saa huononakaan päivänä tästä raatamista. Oma aika? Miksi? Lapset on maailman ihanin juttu, ja päivittäinen kehityksen seuraaminen jotain ainutlaatuista <3.

Vierailija
149/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:57"]

Päiväkotilapset pärjäävät selkeästi paremmin koulussa. Ovat sosiaalisia ja osaavat säännöt ja osaavat lukea ennen kouluun menoa. Onhan sitä tehty tutkimuksiakin siitä, että kotilapset eivät selviä elämästä niin hyvin.

Päiväkodissa opitaan tärkeitä taitoja. Odottamista, sääntöjen noudattamista, kavereiden kanssa leikkimistä (ei kiusaamista, vaan kaikkien huomioonottamista), lukeminen ja laskeminen tietenkin ja muutenkin päiväkodissa osataan ottaa lapsen kehitys huomioon, mitä joku kouluttamaton kotimamma ei osaa ajatella.

Eniten kiusaajia löytyy juuri kotilapsista, koska päiväkodissa asiaan kiinnitetään koko ajan huomiota ja sitä, että kaveria ei jätetä ja kaikki otetana leikkiin mukaan. Kotilapset eivät ymmärrä tätä, vaan hoitavat ihmissuhteet kiusaamalla.

[/quote]

Ai, no miksi ne päiväkotilapset sitten kiusaavat sitä kotoa tullutta, joka ei ole ehtinyt ryhmäytyä...

Vierailija
150/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:37"]Niin kauan, kuin laki sallii minun viedä lapset päiväkotiin, niin vien. Lällästilää, mahtaa vituttaa teitä mammoja, jotka raadatte kotona ja ei ole yhtään aikaa itsellenne ;)

[/quote]

Ei ei, et ole ymmärtänyt. Kaikkein kamalinta on joutua olemaan sen oman lapsen kanssa ja itse sitä hoitamaan. Et ole ymmärtänyt lapsenteon syvintä olemusta.

Lapsi on tiellä äidin elämässä ja hänen henkisessä kasvussaan.

no, sähän yrität vaan lietsoa :) mut pakko sanoa, että ei tää vituta. Kun en saa huononakaan päivänä tästä raatamista. Oma aika? Miksi? Lapset on maailman ihanin juttu, ja päivittäinen kehityksen seuraaminen jotain ainutlaatuista <3.

[/quote]

Vierailija
151/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:51"]

[/quote]

[/quote]

Hieno argumentti. Sinä väität, että kaikki kotiäidit ovat laiskoja ja lihavia, ja aina kun joku kehtaa kertoa oman kokemuksensa, joka sotii mielipidettäsi vastaan, voit torpata sen tällä upealla argumentilla: "Liikaa selittelyn makua!"

Vierailija
152/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:59"]

[/quote]

Ai, no miksi ne päiväkotilapset sitten kiusaavat sitä kotoa tullutta, joka ei ole ehtinyt ryhmäytyä...

[/quote]

Koska se on hidas tollo, joka ei vaan ole vielä ehtinyt ottaa ylivoimaisia kiusaamistaitojaan käyttöön uudessa ympäristössä. Tulee usein vanhempiinsa, varsinkin siihen rasvatukkaiseen läskiin kotilehmään.

Vierailija
153/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidin lapsille max 5 tunnin hoitoaika. Se riittää vallan mainiosti. Itse ihmettelen pariskuntia, joiden lapset tekee pitkää päivää. Miten ne ei osaa organisoida lapsen päivää lyhyeksi? Esim myöhemmin töihin lähtevä vie lapset ja aiemmin kotiin tuleva hakee. Ymmärrystäni saa vain yksinhuoltajat. Heidän on hankala saada lapsen päivää kahdeksan tuntiseksi. Mielenterveystapauksien lapsille on tärkeää olla hoidossa. 

Vierailija
154/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ryhmässä toimimiseen liittyviä taitoja voi opetella myös kerhoissa ja harrastusryhmissä, joita on myös alle kouluikäisille.

Edellytykset lukemiseen oppimiseen saattavat kotona olla jopa paremmat kuin päiväkodissa. Päiväkodin satutuokiossa hoitaja lukee ja lapset kuuntelevat, mutta kotona lapsi voi samalla seurata kirjasta. En tunne ketään lasta, joka olisi oppinut lukemaan ennen kouluikää siitä syystä, että häntä olisi varsinaisesti opetettu, vaan kaikkien kohdalla lukemaan oppiminen on ollut lapsesta itsestään lähtenyt oivallus ja seurausta siitä, että heille on luettu paljon.

Vierailija
155/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:37"]

Niin kauan, kuin laki sallii minun viedä lapset päiväkotiin, niin vien. Lällästilää, mahtaa vituttaa teitä mammoja, jotka raadatte kotona ja ei ole yhtään aikaa itsellenne ;)

[/quote]

Nyt saisi laki kyllä muuttua. Poliittinen tahto näyttäisi olevan se, että palveluihin käytettäviä resursseja (työssäkäyvien verorahoja) vähennetään. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on useissa tapauksissa resurssi, jota käytetään häikäilemättä hvyäksi.

Hyvin monessa tapauksessa kyse on siitä, etteivät vanhemmat vain elä vastuun kanssa tasapainossa: oma napa on lähinnä ja oma etu menee myös lapsen edun edelle. Lastensuojelu ja siihen liittyvä sosiaalinen tuki on asia erikseen.

Sisustavat ja lapsiaan kalliisti vaatettavat hipsterikotiäidit rahoittavat elämäntapansa paitsi miehellään, niin myös minulla ja muilla veronmaksajilla. Onneksi laki muuttuu pian.

Vierailija
156/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:02"]

[/quote]

[/quote]

Koska se on hidas tollo, joka ei vaan ole vielä ehtinyt ottaa ylivoimaisia kiusaamistaitojaan käyttöön uudessa ympäristössä. Tulee usein vanhempiinsa, varsinkin siihen rasvatukkaiseen läskiin kotilehmään.

[/quote]

Mistähän sinun kiusaamistaitosi ovat peräisin?

Vierailija
157/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
158/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:09"]

[/quote]

[/quote]

Minut on hoidettu kokonaan kotona esikouluikäiseksi asti. =) M.O.T.

Vierailija
159/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 00:42"]

Minä ymmärrän aloittajaa, tällaisia "virikepaikoilla" olevia lapsia on paljon. Äkkiä laskemalla tiedän lähipiiristäni 6 perhettä ja heillä ei takuulla ole "sosiaalisia syitä" hoidolle vaan lapsia ei jakseta pitää kotona. Ollaan sen vauvan kanssa tai sitten vaan ollaan yksin kotona. Vanhemmat lapset laitetaan päiväkotiin. Ja itseäni vituttaa ihan suunnattomasti koska nämä lapset ovat lähipäiväkodissa minne omat lapseni eivät mahtuneet. Kuljetan heitä kauemmaksi hoitoon. Ja olemme moelmmat töissä eli tarvitsemme nuo paikat.

Minun mielestäni nämä viihdepaikoilla pitävät saisivat maksaa tuon oikean summan päivähoidosta eli n. 1000e /kk. Kunnan tukema paikka vain niille jotka oikeasti tarvitsevat...

[/quote]

Miten paljon sinä näiden lähipiiriläisten elämästä oikeasti tiedät? Ihmiset näyttelevät ulospäin eivätkä todellakaan kerro kaikille lähipiiriläisille omista ongelmistaan ja murheistaan. En ole vielä äiti, mutta elämässäni on ollut todella paljon vaikeita aikoja ja tälläkin hetkellä on sellainen tilanne, että eräs lähimmistä lähiomaisista voi kuolla milloin vain. Luuletko, että olen huudellut tästä tilanteesta pitkin kyliä ja kälätellyt kaikille mahdollisille tästä asiasta?

Et voi millään tietää, mitä ihmiset käyvät läpi ja monet salaavat esim. masennustaan juurikin jopa niiltä lähiomaisilta viimeiseen asti. Kun nyky-yhteiskunnassa ei saa missään nimessä näyttää olevansa heikkpo ja sairas, pitää pärjätä ja hymyillä ja olla positiivinen. Ja sitähän kaikki pyrkivät olemaan ulospäin, vaikka päänsä sisällä kirkuisivat ja itkisivät 24/7.

Vierailija
160/189 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ärsyyntynyt ihan aiheesta, mutta mä olen kyllä sitä mieltä, että pk.n tarjoama varhaiskasvatus on hyödyllistä useimmille 4+ ikäisille. Samoin ryhmän jäsenenä olemisen ja tietynlaisen sääntöihin sopeutumisen harjoittelu. Meillä ikäeroa 5.5v ja isompi menee lyhyiksi päiviksi pk.hn 4pv/vko nyt ennen kesälomaa vaikka olen vauvan kanssa kotona. Viihdyn lasteni kanssa enkä koe olevani laiska, vaan pidän tätä esikoiselle aidosti hyvänä ratkaisuna. Esikoinen hoidettiin 3-vuotiaaksi kotona eikä ole koskaan ollut pk.ssa yli 7h päivää, eli en ole mielestäni sysännyt lastani yhteiskunnan hoidettavaksi. 

Se on kyllä totta, että ns. Virikehoito maksaa yhteiskunnalle ja vie jonkun työssäkäyvän lapselta mahdollisesti paikan. Se on toki väärin, mutta mielestäni leikki-ikäisten pk-hoito ei ole pelkkää säilyttämistä, vaan myös kasvattamista, jolla on oma arvonsa ja josta on lapselle hyötyä. 

Pitkät päivät ja alle 3-vuotiaiden kärrääminen hoitoon vaikka itse on kotona ovat minunkin mielestäni käsittämättömiä juttuja, ellei ole masennusta tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi