LTO purkaa oloaan.
Ei voi mitään, mutta pakko purkaa ja hämmästellä. 4-5v lapsiryhmässäni on 21 lasta. Minun lisäkseni on yksi sosionomi ja yksi opistotason lastenhoitaja. Maksimimäärä lapsia siis.
Päivät ovat kiireisiä, huomiota lapsille ei yksinkertaisesti vaan pysty antamaan niin paljon kuin haluaisi. Voitte kuvitella, miten tiukkaa on keskittyä seitsemään 4-5 lapseen kerrallaan, vaikka jakaannuttaisiin kolmeen osaan. Useimmiten kuitenkin kaikki 21 on paikalla samaan aikaan ja haluavat sitä huomiota.
Tänään tein typerän laskelman:
Neljän lapsen äiti on kotona nuoremman sisaruksen kanssa.
Viiden lapsen äiti on muuten vain kotirouva (ei työtön, ei nuorempia lapsia kotona).
Kuuden lapsen äiti on osa-aikatyössä.
Kuuden lapsen äiti on kokoaikaisessa työssä.
No, tänään oli Hullut Päivät. Näistä äideistä kokoaikatyössä käyvät äidit hakivat lapset töiden jälkeen. Osa-aikatyössä olevien lasten äidit tulivat sulkemisaikaan kassit heiluen. Viiden kotirouvan isät tulivat tänään hakemaan lapsia hoidosta sulkemisaikaan, isät juoksivat autoiltaan viime minuuteilla. Neljä kotiäitiä tulivat kaikki samaan aikaan sulkemisaikaan hakemaan lapsia hoidosta kassit heiluen, nuoremmat olivat muualla hoidossa tänään.
Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Miksi ihmeessä meillä on joku idioottijärjestelmä subjektiivinen päivähoito, kun sitä ei oikeasti tarvita!?!
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:26"]
Mä en tajua tätä päiväkodin ihannointia. Ei ne nyt niin erinomaisia paikkoja ole (olen ollut töissä sellaisessa). Liian isot ryhmät. Ei se pikku-Pirjo siellä erityistä huomiota saa niin kuin vanhemmat luulee. Ryhmässä olemisen taitoja voi harjoitella monissa muissa paikassa, sitä varten ei lasta tarvitse laittaa päiväkotiin. Erityistarpeiset lapset on asia erikseen. Mutta taitaa olla vaan laiskojen mammojen selityksiä nämä ryhmäharjoittelujutut.
[/quote]
Minä en ymmärrä tätä kotihoidon ihannointia. Siellä iloiset äidit askartelevat lapsineen kärpässieniä vessapaperirullista ja ulkoilevat säällä kuin säällä, niinkö?
Sanoisin, että ehkä 10% äideistä todella on sellaisia luomuruoka-askartelu-ihananaminami-kotiäitejä. Me muut sitten olemme mitä olemme ja osa pettää piilotyöttömänä itseään, että on mukamas maailman paras äiti. Jep jep.
Ai ihana, kun tuli hiljaista. Mies vei eskarilaisen ja 3v päiväkotiin ja itse sain jäädä köllimään kotiin. Vauva tuhisee tuossa vieressä ja ei ole kiire mihinkään.
Ahhhh, mikä nautinto *venyttelee*. Jospa ottaisi torkut tässä vauvan kanssa :)
Just ton syyn,( millä ap aloitti ketjun) ja monen muunkin seikan takia EN ole töissä päiväkodissa, vaikka LTO olenkin. Paska palkka ja liikaa vastuuta/työmäärää ja työtunteja. Olin päiväkodissa töissä heti valmistumisen jälkeen 4kk ja se riitti!
Voimia vaan ap:lle ja muillekin pväkodissa työskenteleville! Arvostan työtänne!
N40+
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:05"]
Ei voi mitään, mutta pakko purkaa ja hämmästellä. 4-5v lapsiryhmässäni on 21 lasta. Minun lisäkseni on yksi sosionomi ja yksi opistotason lastenhoitaja. Maksimimäärä lapsia siis.
Päivät ovat kiireisiä, huomiota lapsille ei yksinkertaisesti vaan pysty antamaan niin paljon kuin haluaisi. Voitte kuvitella, miten tiukkaa on keskittyä seitsemään 4-5 lapseen kerrallaan, vaikka jakaannuttaisiin kolmeen osaan. Useimmiten kuitenkin kaikki 21 on paikalla samaan aikaan ja haluavat sitä huomiota.
Viiden lapsen äiti on muuten vain kotirouva (ei työtön, ei nuorempia lapsia kotona).
No, tänään oli Hullut Päivät. Näistä äideistä kokoaikatyössä käyvät äidit hakivat lapset töiden jälkeen. Osa-aikatyössä olevien lasten äidit tulivat sulkemisaikaan kassit heiluen. Viiden kotirouvan isät tulivat tänään hakemaan lapsia hoidosta sulkemisaikaan, isät juoksivat autoiltaan viime minuuteilla. Neljä kotiäitiä tulivat kaikki samaan aikaan sulkemisaikaan hakemaan lapsia hoidosta kassit heiluen, nuoremmat olivat muualla hoidossa tänään.
Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Miksi ihmeessä meillä on joku idioottijärjestelmä subjektiivinen päivähoito, kun sitä ei oikeasti tarvita!?!
[/quote]
Niinpä. Systeemi on suosta. Olis ok, jos päivähoidosta joutuisi maksamaan täyden hinnan jos tarpeeseen ei ole syynä työ, opiskelu tai muu siihen verrattava syy. Tai sitten varhaiskasvatusta kaikille 9-12 ja muu aika hoitoa vain em. mainituista syistä.
Olen yksityinen perhepäivähoitaja ja minulla on neljästä perheestä lapsia hoidossa. Yhden äiti on kotirouva, joka sisustaa ja shoppailee päivät pitkät. Ei ole töissä, koskaan ollutkaan, ei opiskele. Tapaa ystäviään kahviloissa ja käy shoppailemassa.
Toisen lapsen äiti on nuoremman lapsen kanssa kotona. Vanhempi lapsi on meillä hoidossa 7.30-16.30 joka arkipäivä. Siis yhdeksän tuntia.
Kolmannen lapsen äiti on ollut jo vuoden pois työelämästä. On jollain vuorotteluvapaalla, mutta ei omien sanojensa mukaan aio koskaan palata töihin. Mies elättää. Lapsi hoidossa 7.30-16.30 joka arkipäivä.
Neljännen lapsen äiti on osa-aikatyössä, mutta ovat miehensä kanssa sopineet niin, että tuovat lapsen hoitoon 8-16.30 joka päivä. Siitä syystä, että jos toinen tuo lapsen ja menee töihin, toinen saa omaa aikaa ja sama toisinpäin.
Välillä ihmettelen ja pyörittelen sisäisesti silmiäni, mutta mikäs minä olen sanomaan mitään - he maksavat palkkani..
Minäkin kunnallisena pph:na tiedän monta kollegaa, jotka hoitavat ihan pieniä, 1,5-3 vuotiaita, äidin ollessa kotona vauvan, max 1 vuotiaan kanssa. Isät kuljettavat joten hoitopäivä on n. 9 -10 tuntia.
Eihän se meidän asia ole arvostella. Ihmetellä saa...miksi ei voi olla vaikka 2-3 pnä, lyhyemmät päivät ?
Vaikka pph- hoito tapahtuu hoitajan kotona, ei se silti voita omaa kotia, varsinkaan vajaa 3 vuotiaalle! Onhan srk kerhoissakin alaikäraja 3 v, miksi ei päivähoidossakin mikäli äiti kotona nuoremman kanssa ?
No mitäs mieltä olet siitä, että minä kaksi kertaa vuodessa tuon lapseni tunniksi enemmän hoitoon, koska menen Hullareille heti aamusta? Olenko ihan kamala ja paha äiti, kun nyt lapseni on tunnin tänään ja huomenna enemmän sielä päiväkodissa? Ja tätä tapahtuu siis n. kaksi kertaa vuodessa, muutoin lapsi on hoidossa normaalisti 8 ja 1/2 tuntia päivässä. Pakko on käydä töissä, ja toisaalta en usein shoppaile, mutta Hullareille minulla on tapana olla käydä kääntymässä ostamassa lihaa pakkaseen ja esim. lapselle vaatetta. Itse en koe tekeväni mitenkään väärin, koska lapseni enemmän kärsisi siitä, että työpäivän jälkeen väsyneenä raahaisin väsyneen ja nälkäisen lapsen sinne tungokseen... Että anteeksi nyt vain, että ne kaksi tuntia vuodessa lapsi on enemmän sielä hoidossa, muuten mahdollisimman minimiajan (olemme mieheni kanssa tehneet järjestelyjä, jotta toinen hakee ja toinen vie tarhaan, että lapsella olisi mahdollisimman lyhyt tarhassaoloaika, emme pysty tekemään lyhennettyä päivää töissä)
Kaikille osapäivähoito esim. klo 9-12!!! Vain tarvitseville pitkät päivät. Ei aikuisillakaan ole 9 tunnin päiviä.
Itse työssäkäyvänä koitan kauhealla kiireellä hakea lasta ajoissa hoidosta. Sitten siellä on just työttömiä, jotka kehuu "oli kyllä ihana päivä ystävien kanssa ikeassa". Ja sitten joskus kun haluaisin omaa aikaa niin ei oikein mielellään saa lasta pitää hoidossa, jos itsellä vapaa päivä. Ei ole minusta reilua, että työttömät saa pitää aina hoidossa ja työssäkäyvät vain kun ovat itse töissä :(
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:05"]Ei voi mitään, mutta pakko purkaa ja hämmästellä. 4-5v lapsiryhmässäni on 21 lasta. Minun lisäkseni on yksi sosionomi ja yksi opistotason lastenhoitaja. Maksimimäärä lapsia siis.
[/quote]
Olen niin samoilla kanssasi.
Itse päiväkodissa töissä (lh)
Ja en vaan ymmärrä miten vanhemmat selittää lapselle sen että esim tuovat Tuulikki-Antin hoitoon ja jatkavat sitten matkaa vaunuissa olevan lapsen kanssa kyläilemään, puistoon jne.
Tai kotiin yksin...
Ja kyllä on vanhempia joilla mt ongelmia mutta aika stabiililta nuo vaikuttaa.
Itse pidän lastani hoidossa vain sen mikä on pakko. (Minä vien, isä hakee jolloin hoidossa oltava aika lyhenee paljon.)
Jos on vapaata, lapsi on kotona kanssani.
Päivät on usein ns ylläpitoa " puetaan, pyyhitään nenää, riisutaan, vaihdetaan vaippaa, syötetään/autetaan syömisessä, riisutaan nukutetaan, puetaan syötetään. Tänäänkin olisin halunnut harjoitella lasten kanssa ihan perus juttuja, riisumista, leikkimistä, jne. Ei vaan voi kun jollain on kakka housussa toisella ikävä ja kolmas on karkuteillä.
Annan joka päivä aivan kaikkeni ja työmatkan koitan rauhoittua jotta jaksan olla myös äiti omalle lapselleni.
Lh joka haluaisi joskus vain _olla_ lasten kanssa.
Tämä on niin tätä yhteiskuntaa, että ärsyttää! Ja pienten lasten kustannuksella! T. lastenhoitoalalla itsekin
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:32"]No mitäs mieltä olet siitä, että minä kaksi kertaa vuodessa tuon lapseni tunniksi enemmän hoitoon, koska menen Hullareille heti aamusta? Olenko ihan kamala ja paha äiti, kun nyt lapseni on tunnin tänään ja huomenna enemmän sielä päiväkodissa? Ja tätä tapahtuu siis n. kaksi kertaa vuodessa, muutoin lapsi on hoidossa normaalisti 8 ja 1/2 tuntia päivässä. Pakko on käydä töissä, ja toisaalta en usein shoppaile, mutta Hullareille minulla on tapana olla käydä kääntymässä ostamassa lihaa pakkaseen ja esim. lapselle vaatetta. Itse en koe tekeväni mitenkään väärin, koska lapseni enemmän kärsisi siitä, että työpäivän jälkeen väsyneenä raahaisin väsyneen ja nälkäisen lapsen sinne tungokseen... Että anteeksi nyt vain, että ne kaksi tuntia vuodessa lapsi on enemmän sielä hoidossa, muuten mahdollisimman minimiajan (olemme mieheni kanssa tehneet järjestelyjä, jotta toinen hakee ja toinen vie tarhaan, että lapsella olisi mahdollisimman lyhyt tarhassaoloaika, emme pysty tekemään lyhennettyä päivää töissä)
[/quote]
Ap ei tainnut nyt tarkoittaa työssä käyviä vaan niitä joille on ok tuoda lapsi hoitoon " joka päivä" 7-17 jotta saa itse vähän laatu-aikaa. Olla vauvan kanssa kotona ja antaa muiden leikittää, loruttaa syöttää ja lohduttaa oma lapsi jne...
Tajusin sinut trolliksi kun mainitsit viiden kotirouvan miehet jne. =D
Muutoin ois voinut mennä läpi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:32"]
No mitäs mieltä olet siitä, että minä kaksi kertaa vuodessa tuon lapseni tunniksi enemmän hoitoon, koska menen Hullareille heti aamusta? Olenko ihan kamala ja paha äiti, kun nyt lapseni on tunnin tänään ja huomenna enemmän sielä päiväkodissa? Ja tätä tapahtuu siis n. kaksi kertaa vuodessa, muutoin lapsi on hoidossa normaalisti 8 ja 1/2 tuntia päivässä. Pakko on käydä töissä, ja toisaalta en usein shoppaile, mutta Hullareille minulla on tapana olla käydä kääntymässä ostamassa lihaa pakkaseen ja esim. lapselle vaatetta. Itse en koe tekeväni mitenkään väärin, koska lapseni enemmän kärsisi siitä, että työpäivän jälkeen väsyneenä raahaisin väsyneen ja nälkäisen lapsen sinne tungokseen... Että anteeksi nyt vain, että ne kaksi tuntia vuodessa lapsi on enemmän sielä hoidossa, muuten mahdollisimman minimiajan (olemme mieheni kanssa tehneet järjestelyjä, jotta toinen hakee ja toinen vie tarhaan, että lapsella olisi mahdollisimman lyhyt tarhassaoloaika, emme pysty tekemään lyhennettyä päivää töissä)
[/quote]
Tiedän ja hyväksyn kyllä täysin sen, että satunnaisesti vanhemmat ottavat omaa lomaa ja omaa aikaa lapsestaan. Se on hyväksi koko perheelle. Satunnaiset vapaapäivät (äiti tai isä yksin kotona tekemättä yhtään mitään), Hullut Päivät tai ihan vaikka isän ja äidin oma yhteinen vapaapäivä on tosi hyvä juttu. Näistä tämän päivän esimerkeistä ei Hullut Päivät kuitenkaan ollut mikään poikkeus. Hoitoa perustellaan sen takia, että on tehtävä joulusiivous, juhannussiivous, kevätsiivous, on 3+1-päivät, Marimekon Ystävämyynti, Luhdan Hintaralli, sitä ja tätä..
Olen tehnyt tätä työtä jo 14 vuotta ja vuosi vuodelta menee yhä hullummaksi. Joka syksy ja joka kevät päiväkodin johtaja joutuu ohjaamaan päiväkodin vieressä asuvia lapsia muualle kaupunkiin päivähoitoon, koska päiväkotiin ei mahdu. Ihan oikeasti, nämä kotona olevat sisustaja ja shoppailijat vievät täyttä työpäivää tekeviltä vanhemmilta hoitopaikan. He sitten kuskaavat kahdella autolla viiden kilometrin päähän päiväkotiin ennen ja jälkeen työpäivän. Shoppailija tuo lapsen yhdeksäksi tunniksi hoitoon, että varmasti ehtii Stockalle ja leipäkauppaan ja kahville ja joogaan, mutta työssäkäyvät sumplivat mahdollisimman lyhyet hoitopäivät lapsilleen.
Tässä ei nyt vaan oikeasti ole mitään järkeä.
Niin ja yhden lapsen äiti on seitsemän lapsen kotiäiti, joka on nuorimman (8kk) lapsen kanssa kotona, kaikki muut ovat laitettu 8-9 tunniksi päiväkotiin ja loput ovat koulussa ja iltapäivähoidossa. En vaan voi käsittää. Ei ole kyseessä edes mikään sosiaalitapaus, vaan korkeasti koulutettu naisihminen, joka "haluaa nauttia lapsen vauva-ajasta".
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:12"]
Olen yksityinen perhepäivähoitaja ja minulla on neljästä perheestä lapsia hoidossa. Yhden äiti on kotirouva, joka sisustaa ja shoppailee päivät pitkät. Ei ole töissä, koskaan ollutkaan, ei opiskele. Tapaa ystäviään kahviloissa ja käy shoppailemassa.
Toisen lapsen äiti on nuoremman lapsen kanssa kotona. Vanhempi lapsi on meillä hoidossa 7.30-16.30 joka arkipäivä. Siis yhdeksän tuntia.
Kolmannen lapsen äiti on ollut jo vuoden pois työelämästä. On jollain vuorotteluvapaalla, mutta ei omien sanojensa mukaan aio koskaan palata töihin. Mies elättää. Lapsi hoidossa 7.30-16.30 joka arkipäivä.
Neljännen lapsen äiti on osa-aikatyössä, mutta ovat miehensä kanssa sopineet niin, että tuovat lapsen hoitoon 8-16.30 joka päivä. Siitä syystä, että jos toinen tuo lapsen ja menee töihin, toinen saa omaa aikaa ja sama toisinpäin.
Välillä ihmettelen ja pyörittelen sisäisesti silmiäni, mutta mikäs minä olen sanomaan mitään - he maksavat palkkani..
[/quote]
Sama kirjoittaja kuin ap.
Ainakin täällä stadissa stockmann on auki myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Miksi sinne hulluille päiville pitää mennä viikolla? Siksi kun päiväkoti on auki. =)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:33"]
Kaikille osapäivähoito esim. klo 9-12!!! Vain tarvitseville pitkät päivät. Ei aikuisillakaan ole 9 tunnin päiviä.
Itse työssäkäyvänä koitan kauhealla kiireellä hakea lasta ajoissa hoidosta. Sitten siellä on just työttömiä, jotka kehuu "oli kyllä ihana päivä ystävien kanssa ikeassa". Ja sitten joskus kun haluaisin omaa aikaa niin ei oikein mielellään saa lasta pitää hoidossa, jos itsellä vapaa päivä. Ei ole minusta reilua, että työttömät saa pitää aina hoidossa ja työssäkäyvät vain kun ovat itse töissä :(
[/quote]
Ei ole 9 tunnin päiviä ei mut matkojen kanssa kun kuljen dösällä, metrolla ja vielä toisen kerran dösällä mulla menee n. 1,5h yhteen suuntaan eli 3h työmatkoihin.
Etkö ap seuraa uutisia? Nythän tulee subjektiiviseen päivähoitoon muutoksia. Teidän täytyy muuten pian alkaa miettiä uusiksi palaveriaikanne ja kaffepaussinne, kun suurin osa teidän ryhmän äideistä (valtaosa ei palkkatyössä teillä) tulee hakemaan lapset kesken päiväuniajan, eli nuo osa-aikaiset eivät tietty nuku sitten enää päikkäreitä, joten muutoksia muutoksia :)
Pyörittelisittekö te lastenhoidon parissa työskentelevät silmiänne myös siinä tapauksessa, että näillä lapsilla olisi palkattu hoitaja omassa kodissa vai onko kyse vain siitä, että ovat kodin ulkopuolisessa hoidossa? Siis samalla tavallahan yhteiskunta kustantaa osan sen kotona olevan hoitajan palkasta, mutta vanhemmille jää enemmän maksettavaa kuin kunnallisessa hoidossa olevien vanhemmille.
Mä en tajua tätä päiväkodin ihannointia. Ei ne nyt niin erinomaisia paikkoja ole (olen ollut töissä sellaisessa). Liian isot ryhmät. Ei se pikku-Pirjo siellä erityistä huomiota saa niin kuin vanhemmat luulee. Ryhmässä olemisen taitoja voi harjoitella monissa muissa paikassa, sitä varten ei lasta tarvitse laittaa päiväkotiin. Erityistarpeiset lapset on asia erikseen. Mutta taitaa olla vaan laiskojen mammojen selityksiä nämä ryhmäharjoittelujutut.