Julkista sektoria leikattava välittömästi
Julkisen sektorin sopeutukset ja leikkaukset tarvitaan. Tarkoittaa YT:t.
Säästöä saataisiin n. 7000 miljoonaa euroa!
+ 10% palkkoja alas ja säästö taas 3000 miljoonaa euroa!
Eikä mikään näistä näkyisi vielä missään "palvelussa".
Aivan kohtuutonta, että työsskäkäyvät lapsiperheet maksavat tämän hallituksen mokat (etelä euroopan pankkien tukemiset ja ylipaisuneen, toimimattoman julkisen sektorin, josta on lähinnä ennemmän haittaa kuin hyötyä) Olisi oikeudenmukaista. Nyt kohdistettuna maksamaan pääsevät lapset, ahkerat työssäkävijät ja eläkeläiset.
MIkä tärkeintä, julkisen sektorin supistuksilla ei vaarannettaisi kasvumahdollisuuksia kuten verojen nostolla ja näillä leikkauksilla tehdään. Käsittämätöntä miten "pyhiä lehmiä" julkisen sektorin kestämättömät ja perusteettomat virat ovat.
Kaikki julkiset palkankorotukset ovat olleet perusteettomia ainakin vuodesta 2008 lähtien. Julkisella sektorilla ei ole ollut mitään uutta annettavaa suomen yhteiskunnalle, päinvastoin, ylipaisuneella organisaatiolla on saatu kapuloita rattaisiin oikein urakalla.
Nyt perheet köyhtyvät ja julkisen sektori senkun porskuttaa. YT:t heti sinne ja rahat vaikka köyhimmille perheille jakoon lasten harrastuksiin, ruoka-avustuksina miten vain, jos ei suorana rahana.
Lapsissa on suomen tulevaisuus, ei mammuttimaisessa julkisessa sektorissa jossa tehokasta työaikaa on 2,5 t päivässä. Muut ajat venytellään, lounastellaan, kahvitellaan...
Kommentit (102)
Ja tuo irtisanomissuoja on parhaimmillaan sitä, että jonkun pikkukunnanjohtaja siirretään sitten kaupungin hallintoon hänelle perustettuun virkaan, esimerkiksi hallintojohtajaksi. Ja koska kyse on kaupungin hallintojohtajasta, pitää tietysti palkkaa nostaa samalla. Ja muutaman vuoden päästä ko. virasta on tullut pysyväinen. Tässä naapurikaupungissa juuri yhdistyneen pikkukunnanjohtajasta tuli tämän kaupungin hallintojohtaja (uusi virka perustettiin) ja silloin sanottiin, että tuolla about 57-vuotiaalle kunnanjohtajalle piti löytää sopiva pesti. Myöhemmin paljastui, että palkkakin nousi tonnilla. No, nyt muutamaa vuotta myöhemmin bongasin lehdestä ilmoituksen, jossa haettiin kyseiselle hallintojohtajalle seuraajaa... TÄH? Eikö sen viran pitänyt olla vain siirtymäajan takia? Nyt siitä tulikin pysyväisvirka.
Toinen esimerkki valtionhallinnosta. Normaalilla työpaikalla on joku pikkupomo ja sitten pikkupomon lomaillessa joku alaisista paikkaa pakolliset. Sen sijaan valtiolla palkataan esim. apulaisosastopäällikön tittelille joku, vaikka "osasto" olisi viisi henkeä. Ja koska apulaisosastopäällikkö kuulostaa hienolle ja siihen sisältyy vastuu (paikata pomoa), pitää palkka maksaa tittelin mukaan...
Tää mua ihmetyttää: jos palkkoja leikattaisiin 10% niin kai vastaavasti sähkön, ruuan, bensan ja oluen hinta laskisi koska muuten miten ihmisten rahat enää riittäis mihinkään? Ostovoima siinä heikkenee hurjasti eikä voi suosia suomalaista ja luoda sitä 10 000 uutta työpaikkaa xD Mut siis, verotko pysyis kaikes ennallaan vaikka palkat laskis? Hitto. Konkurssi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:42"]"Lahtiset" ja "lastenrattaat" pois eli toimeentulotuen harkinnanvarainen kokonaan pois. Pelkkiä maksusitoumuksia apteekkiin ja tarjotaan jossain valmista ruokaa päivittäin eikä anneta rahaa. Työllistetään ompelijoita, puuseppiä yms., jotka korjaa ja tekee sossuperheille vaatteita ja huonekaluja.
[/quote]
Hyvä idea!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:35"]
Miksi kuvittelet ettei julkisella sektorilla on töissä niitä samoja lapsiperheitä kuin yksityisellä. Kyllä nämä leikkaukset osuvat myös valtion työntekijöihin. Ja kun palkka on 2500 kuussa, ei siitä ole mitään leikattavaa. Valtion tyntekijöiden määrä on vähentynyt viime vuosina, kun poslähtijöisen tilalle ei palkata ketään. Suorittavalla portaalla riittää töitä ihan koko päiväksi. Voi olla että johdolla on liian vähän töitä kun ehtivät puuhaamaan kaikkea aivoriihtä yms turhaa.
[/quote]
Ai ei 2500 eurossa ole leikattavaa? On siinä ja paljonkin. Suomessa on PALJON töitä mistä saa PALJON vähemmänkin palkkaa bruttona kuukaudessa. Joten kyllä tuostakin voidaan leikata.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]
Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?
[/quote]
Suorittavat työntekijät jää ja suurin osa paperinpyörittäjistä pihalle. Byrokratiaa on aivan liikaa ja aivan liika on keskijohtoa sekä kaikenmaailman suunnittelijoita ja assistentteja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:39"]
On paikkoja missä tarvitaan lisää ihmisiä hoitamaan ihmisiä, mutta paperinpyörittelijöitä voisi vähentää ja rutkasti kuntapuolella.
[/quote]
Mä olen kiinnostunut tästä legendaarisesta paperinpyörittäjästä. Olen ollut töissä useassa julkisen sektorin hallinnon tehtävässä ja kertaakaan en ole vielä törmännyt paperinpyörittäjään. Tällä viitataan varmaan henkilöihin, jotka käsittelevät hakemuksia, kirjaavat saapuneita asioita tai sihteereitä. Ihan tiedoksi, että kaikille näille henkilöille on tarvetta ja jos heidät potkitaan pois, niin se näkyy välittömästi kuntalaisten palveluissa. Jos vaikka sossusta vähennetään hakemusten käsittelijöitä, niin käsittelyajat venyvät. Jos kunnan palkanlaskijoita vähennetään, niin palkat jää maksamatta (ja silloin pienipalkkainen lapsiperhe kärsii). Jos yksikön sihteeri laitetaan pihalle, niin yksikön oman alan ammattilaiset joutuvat painimaan entistä enemmän hallinnollisten töiden parissa ja omat työt jää tekemättä.
Eli seuraavan kerran kun viittaat paperin pyörittämiseen, niin keksi tehtävä tai virka, jota tarkoitat. Ota sitten selvää, että mitä ko. henkilö tekee kyseenalaista, että onko se tehtävä tarpeellinen.
[/quote]
Kelan ja sosiaalituen käsittelyjä on todella helppo yksinkertaistaa. Kun määrätyt peksit täyttyvät niin tulee määrätyt tuet. Ei siinä mitään käsittelijöitä tarvita.
Monessa kunnan työssä ja nykyään myös yksityisissä yrityksissä on turhia virkoja hyvin paljon. Meidänkin yrityksessä on tuotannonsuunnitelijoita kolme yhdessä yksikössä. Täysin järjetöntä. Sen lisäksi on siivous, järjestys koordinaattori, kaksi pikkupomoa ja yksi iso pomo yhdessä yksikössä. Suorastaan naurettavaa.
Puolet noista voisi heittää pihalle eikä näkyisi missään.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:14"]Jep, yksityisellä puolella työvoima joustaa kun työpaikat lähtevät alta ja palkat ovat laskeneet. Palkkojen pitäisi pienetä samassa suhteessa julkisella puolella, koska yksityinen puoli maksaa julkisen puolen palkat.[/quote]
Joo, tehdään näin. Potkitaan julkiselta puolelta heti väkeä pois kun tilaukset ja työt vähenevät!
[/quote]
Niin pitäisi tehdä. IKINÄ EI pidä elää velaksi. Julkinen sektori on liian suuri Suomessa
Leikatkaa, leikatkaa, haluan myös paremminvointiyhteiskunnan jäseneksi. Lopareita en voi ottaa, muuten saan 3 kk:n karenssin. Tosin sääliksi käy tulevaa seuraajaa, tämä työ kun ei poistu ihmistä vaihtamalla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:30"]
Palkoista.
Naisvaltaisessa opettajan ammatissa tienaa näemmä enemmän kuin insinöörinä.
"Valtion palkat karkaavat kunnilta ja yksityisiltä.
Kymmenessä vuodessa keskiansiot ovat nousseet valtiolla 44 prosenttia ja kunta- sekä yksityissektorilla 35 prosenttia.
Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan valtion palkat ovat nousseet muita enemmän lähes kaikissa ammattiryhmissä. Erityisesti ansiot ovat kasvaneet johtajilla, erityisasiantuntijoilla ja asiantuntijoilla. Kuntasektorillakin keskiansioiden nousu on ollut monissa ammateissa suurempi kuin yksityisellä puolella."
Naisvaltaisella kuntasektorilla vuosittaiset palkkakustannukset ovat nousseet 2.5 miljardilla eurolla vuodesta 2011. Julkisen sektorin verorahoilla sekä lainoilla maksetut palkankorotukset ovat ongelmallisia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]
Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?
[/quote]
[/quote]
Kannattaa muistaa, että tuo on totta vain siellä palkkataulukossa. Sen mukaan palkkani on 3900 e/kk, mutta joka kuukausi palkasta vähennetään 8% eli 312e siirtymäkauden vähennyksenä. Pari vuotta sitten saamani palkankorotus ei tule koskaan maksuun, vaikka tilastojen mukaan se on jo palkassani.
[/quote]
On tuossa melkein 1000 e/kk liikaa vähennyksen jälkeenkin.
[/quote]
Todennäköisesti, joten toivottavasti minut irtisanotaan. Sen jälkeen sinä et saa lapsellesi päivähoitopaikkaa tai päiväkodin ryhmässä on 30 lasta ja 1 hoitaja, mutta se on onneksi pieni murhe sen rinnalla, että minä tienaan liikaa.
[/quote]
Ei irtisanota, vaan otetaan se tonni pois palkasta.
[/quote]
Tonni pois lastenhoitajan palkasta vai? heh heh
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:25"]Julkisen sektorin sopeutukset ja leikkaukset tarvitaan. Tarkoittaa YT:t.
Säästöä saataisiin n. 7000 miljoonaa euroa!
+ 10% palkkoja alas ja säästö taas 3000 miljoonaa euroa!
Eikä mikään näistä näkyisi vielä missään "palvelussa".
Aivan kohtuutonta, että työsskäkäyvät lapsiperheet maksavat tämän hallituksen mokat (etelä euroopan pankkien tukemiset ja ylipaisuneen, toimimattoman julkisen sektorin, josta on lähinnä ennemmän haittaa kuin hyötyä) Olisi oikeudenmukaista. Nyt kohdistettuna maksamaan pääsevät lapset, ahkerat työssäkävijät ja eläkeläiset.
MIkä tärkeintä, julkisen sektorin supistuksilla ei vaarannettaisi kasvumahdollisuuksia kuten verojen nostolla ja näillä leikkauksilla tehdään. Käsittämätöntä miten "pyhiä lehmiä" julkisen sektorin kestämättömät ja perusteettomat virat ovat.
Kaikki julkiset palkankorotukset ovat olleet perusteettomia ainakin vuodesta 2008 lähtien. Julkisella sektorilla ei ole ollut mitään uutta annettavaa suomen yhteiskunnalle, päinvastoin, ylipaisuneella organisaatiolla on saatu kapuloita rattaisiin oikein urakalla.
Nyt perheet köyhtyvät ja julkisen sektori senkun porskuttaa. YT:t heti sinne ja rahat vaikka köyhimmille perheille jakoon lasten harrastuksiin, ruoka-avustuksina miten vain, jos ei suorana rahana.
Lapsissa on suomen tulevaisuus, ei mammuttimaisessa julkisessa sektorissa jossa tehokasta työaikaa on 2,5 t päivässä. Muut ajat venytellään, lounastellaan, kahvitellaan...
[/quote]
Kyllä! Aloitetaan opettajista, palokunnasta ja ensi hoidosta. Riitojen ratkaisuun ei tarvita poliisia tai käräjiä, vaan nyrkki puhuu. Ap hoitaa ikääntyvät sukulaisensa eläkkeeltä hautaan. Näin homma sujuu.
ihmiset ei tajua, että julkista sektoria rahoittaa verojen kautta yksityinen sektori ja siltä osin kun yksityisen sektorilta saatava verotulo ei riitä, rahoitus tapahtuu velalla. Julkinen sektori ei itsessään tuo valtiolle tuloja vaan menoja. Jos ykstyisellä sektorilla menee huonosti, niin kuin nyt, se ei pysty rahoittamaan julkista sektoria verotulojen kautta ja velan määrä kasvaa. Julkista sektoria ei voida pitää enää yllä, koska rahoituspohja on heikentynyt järkyttävästi. Julkisen sektorin tulisi joustaa se mukaan, mikä yksityisen sektorin rahoituskyky on. Tuntuu erikoiselta, että muissa maissa pärjätään pienemmällä julkisella sektorilla, mutta Suomessa ei voida mitenkään kovalla kädellä puuttua siihen. Jos palattaisiin 10 vuoden takaiseen julkisen sektorin kokoon ja tehtäviin, kenenkään elämä ei siitä todellisuudessa heikkenisi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:01"]
Tää mua ihmetyttää: jos palkkoja leikattaisiin 10% niin kai vastaavasti sähkön, ruuan, bensan ja oluen hinta laskisi koska muuten miten ihmisten rahat enää riittäis mihinkään? Ostovoima siinä heikkenee hurjasti eikä voi suosia suomalaista ja luoda sitä 10 000 uutta työpaikkaa xD Mut siis, verotko pysyis kaikes ennallaan vaikka palkat laskis? Hitto. Konkurssi.
[/quote]
Julkisella sektorilla on paljon työntekijöitä joilla on 3500-6000 euron palkka. Ei siinä kukaan konkurssiin mene jos 10 % otettaisi vaikka yli 3500e tienaavilta pois. Tai vähintään julkisen palkat pitäisi nyt jäädyttää n. 5 vuoden ajaksi, koska ne ovat nousseet liian nopeasti suhteessa yksityiseen sektoriin.
Ministeriöportaassa on ainakin vähennetty väkeä ja otettu löysiä pois kun eläköityvien suurten ikäluokkien tilalle ei ole palkattu ketään, vaan hommat tehdään pienemmällä porukalla. Toki löysää on edelleen eikä hommia ole jaettu/organisoitu niin tehokkaasti kuin voisi, ehkä siksi, että johtoporras on usein poliittisin perustein nimitetty, eikä pätevyyden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:07"]
Turha kadehtia ainakaan meitä valtion rivityöntekijöitä, palkka on 2200eur/kk ja töitä saa painaa siihen malliin että heikompia hirvittää ja monet ovatkin sairaslomalla työuupumuksesta.
[/quote]
Heh. Tämähän se on valtion ja kuntien suojatyöpaikkojen yksi aiheuttaja. Saikutetaan surutta, samoin on ylipitkät viravuosien myötä kasvaneet pitkät lomat, koulutuspäivät ynnä muuta. Naiset ovat hoitovapailla ja hyvässä lykyssä ovat myös niiden äitiyslomatuuraajaat. Henkilökuntaa vaaditaankin näiden syiden vuoksi yhtäkkiä kolmannes enemmän kuin yksityisellä, jossa ei uskalleta niin estottomasti sairastaa työuupumusta, kurssittaa itseään ja porsia ja viettää vähän "laatuaikaa" vuorotteluvapaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:07"]
Turha kadehtia ainakaan meitä valtion rivityöntekijöitä, palkka on 2200eur/kk ja töitä saa painaa siihen malliin että heikompia hirvittää ja monet ovatkin sairaslomalla työuupumuksesta.
[/quote]
Heh. Tämähän se on valtion ja kuntien suojatyöpaikkojen yksi aiheuttaja. Saikutetaan surutta, samoin on ylipitkät viravuosien myötä kasvaneet pitkät lomat, koulutuspäivät ynnä muuta. Naiset ovat hoitovapailla ja hyvässä lykyssä ovat myös niiden äitiyslomatuuraajaat. Henkilökuntaa vaaditaankin näiden syiden vuoksi yhtäkkiä kolmannes enemmän kuin yksityisellä, jossa ei uskalleta niin estottomasti sairastaa työuupumusta, kurssittaa itseään ja porsia ja viettää vähän "laatuaikaa" vuorotteluvapaalla.
[/quote]
tutulla tuomarilla, joka töissä kaupungilla, oli vähän ennen eläkeikää niin isot lomakertymät, että hän sanoi itse, ettei kehtaa pitää niitä. Hän oli sellainen vanhan liiton jäärä, joka teki oikeasti töitä ja kauhisteli itse, siis itse, omaa palkkaansa ja etujaan.
Voi hyvänen aika. Luuletteko te nyt oikeasti, että julkinen sektori on yhtä kuin julkisen sektorin palkkakulut? On totta, että julkisen sektorin osuus maamme bkt:stä on vajaa 58 %. Mutta mitä siihen luetaan?
Julkisella sektorilla työskentelevien hlöiden palkat.
Eläkkeet (luku nousee Suomessa 13 prosenttiyksikköä pelkästään siksi, että julkisen sektorin menoihin kirjataan niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla tehdystä työstä maksetut eläkkeet).
Lapsilisät. Asumistuet. Sosiaalituet. Työttömyysturva. Ylipäänsä KAIKKI tulonsiirrot. Terveydenhoito. Koulutus.
Ihan kaikki julkiset menot. Arvatkaapa, paljonko palkkojen osuus tuosta kokonaissummasta. Ja miettikää sen jälkeen, paljonko esimerkiski 10 prosentin leikkaus sitten olisi. Niin. Pitäisiköhän niitä muitakin menoja siis leikata samassa suhteessa. Mutkun eihän nyt lapsilisistä voi säästää. Tai työttömyyskorvauksesta. Tai terveydenhoitomenoista. Tai....
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:25"]
Ah niin ihana keskustelu pomppasi taas pintaan. Näin saikkupäivän on hyvä taas kunnan elättinä eli työntekijänä muistuttaa parista asiasta.
Jos julkisella töissä olevin palkkoja aletaan leikkaamaan, niin ne leikatut rahat ovat poissa - tadaa- yrityksiltä. Jos mun palkasta napsaistaan 200 euroa pois, niin mä vähennän ulkona käymistä, käyn harvemmin kampaajalla ja ostan vähemmän tavaraa. Lisäksi mä alan katselemaan muita töitä, jolloin kunta eli teidän kaikkien yhdessä omistama firma menettää hyvän työntekijän.
Valtio ja kunnat eivät vie 50% maan rahoista. Tuo summa kiertää julkisen talouden kautta. Jos kunta saa verotuloja vaikka 1000 euroa, niin siitä menee palkkoihin 500 euroa, hankintoihin 200 ja 300 eurolla ostetaan palveluita yksityisiltä toimijoilta.
Lakkautetaan julkinen sektori kokonaan tai kutistetaan se olemattomiin. Sen jälkeen jokainen saa maksaa omasta pussista turvallisuuspalvelut, sairaanhoidon ja koulutuksen. Ja kaikkien noiden satojen ja satojen firmojen hallinnon ja omistajien voitot.
Lääkäripalvelut hoidetaan yksityisellä puolella tehokkaammin. Nythän ihmiset käyvät hakemassa yksityiseltä lääkäriltä lähteen kalliisiin julkisella rahalla tehtäviin hoitoihin.
[/quote]
Piti lukea edellisen vastauksen alkupuoli pariin kertaan, ennen kuin vakuutuin, että tosiaan tuo kirjoittaja taitaa olla vakavissaan. Siis julkista puolta ei saa pienentää eikä hänen palkkaansa pienentää, koska muuten häneltä riittää vähemmän rahaa kampaajalle ja Rossoon.... mikä loistava logiikka!!
Julkinen puoli pyörii yksityisen puolen tuottojen ja velkarahan varassa. Vaikeina aikoina yksityisen sektorin väki joustaa palkassaan ja työpaikat menevät uusjakoon tuon tuosta. Käynnit kampaajalla, Rossossa ja Henkkamaukalla ilman muuta vähenevät. On enemmän kuin oikein, että julkisella puolella pantaisiin suu säkkiä myöden samalla tavoin. Nyt meidän kaikkien lapset ja lapsenlapset joutuvat työllään ja veroissaan maksamaan kaiken sen velan, mitä on jouduttu ottamaan julkissektorin pyörittämiseen, kun mistään ei muka voi tinkiä.
Jos te siellä julkispuolella teette pistämättömän hyvää työtä, miksi ihmeessä ette perusta omaa yritystä - pärjäisitte markkinoilla ilman muuta!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"] Erityisesti kuntien alempi johtoporras on täynnä erilaista pikkupomoa ja koordinaattoria ym. ylimääräistä hännystelijää, joiden työ on pääosin melkoista huuhaata mutta palkka hyvä. Myös ministeröissä, yliopistoissa ja virastoissa (esimerkkinä Trafi) on jos jonkinlaista projektikoordinaattoria ja usein vireillä aivan naurettavia, ylimääräisiä hankkeita ja selvityksiä.
[/quote]
Tähän kiinnitin itsekin kunnassamme huomiota. Tarvitaanko oikeasti kaikkia niitä uusia projekteja, maksaisivatko ihmiset yksityisellä puolella samoista palveluista?
Niin, yksityisellä sektorilla bonukset poistuvat huonoina vuosina ja se tarkoittaa varmaan 10 % palkasta, miksi julkisella ei voida tehdä samaa? Ketään ei tartte irtisanoa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:56"]
Voisiko joku laatia luettelon, mitkä julkisen sektorin työpaikat voidaan lopettaa. Ottakaa vaikka Vantaan kaupungin henkilöstöluettelo ja luetelkaa sieltä ne työt, jotka on turhia ja kertoaa, miksi ne on turhia.
[/quote]
Avasin Vantaan kaupungin kotisivut, ja etusivulla kunta kuvailee resurssien käyttöään mm. seuraaviin kohteisiin:
- Aluetoimikunta keräilee ideoita Aviapoliksen alueen kehittämiseksi (mielestäni aika turha projekti, ilmankin on hyvin selvitty - koko aluetoimikunta on todennäköisesti turha, koska alueita nyt on aina ollut ilman toimikuntiakin)
- Kaupunki teki asukkaille ohjeen tulvien varalta (kyllä, totta tämä on, ja mielestäni melkoista resurssien hukkaa - eiköhän me olla selvitty tulvista ilman erityisiä kuntalaisten ohjeitakin)
- Kaupunki järjestää työbrunssin, jossa tarjoillaan uusia ideoita rekrytointiin, erityisesti vammaisten rekrytointiin (juu, kyllä vammaisia pitää rekrytoida, mutta mitähän uusia ideoita kunnalla lienee heidän palkkaamisekseen - pitääkö taas ulkomailta lainata rahaa, että joku vammainen saa siivota kirjaston nurkkia?)
- Tekninen lautakunta on kehittänyt piirinuohousta, ja pitää sitä hyvänä ja kustannustehokkaana (tsiisas, tässä vaiheessa jo vähän itkettää: kyllä piirinuohous varmaan on kannattavaa teknisen lautakunnan jäsenille, jotka nostavat palkkiot siitä keskustellessaan, mutta ei piiput tule yhtään paremmin nuohottua näinkään, eli rahantuhlausta)
En viitsi edes jatkaa pidemmälle, ihan turhaa pipertämistä pipertämisen takia koko Vantaan kaupunki näemmä.
[/quote]
Tämä tiivisti aika kattavasti ongelman ytimen. Tätä ne projekti- ja viesintäkoordinaattorit puuhaavat siellä vuodesta toiseen. Verorahoja uppoaa tähän miljoonakaupalla, mutta asukkaiden saama reaalihyöty jää todellä vähäiseksi.