Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkista sektoria leikattava välittömästi

Vierailija
26.03.2014 |

Julkisen sektorin sopeutukset ja leikkaukset tarvitaan. Tarkoittaa YT:t.
Säästöä saataisiin n. 7000 miljoonaa euroa! 
+ 10% palkkoja alas ja säästö taas 3000 miljoonaa euroa!
Eikä mikään näistä näkyisi vielä missään "palvelussa".


Aivan kohtuutonta, että työsskäkäyvät lapsiperheet maksavat tämän hallituksen mokat (etelä euroopan pankkien tukemiset ja ylipaisuneen, toimimattoman julkisen sektorin, josta on lähinnä ennemmän haittaa kuin hyötyä) Olisi oikeudenmukaista.  Nyt kohdistettuna maksamaan pääsevät lapset, ahkerat työssäkävijät ja eläkeläiset. 


MIkä tärkeintä, julkisen sektorin supistuksilla ei vaarannettaisi kasvumahdollisuuksia kuten verojen nostolla ja näillä leikkauksilla tehdään. Käsittämätöntä miten "pyhiä lehmiä" julkisen sektorin kestämättömät ja perusteettomat virat ovat.


Kaikki julkiset palkankorotukset ovat olleet perusteettomia ainakin vuodesta  2008 lähtien. Julkisella sektorilla ei ole ollut mitään uutta annettavaa suomen yhteiskunnalle, päinvastoin, ylipaisuneella organisaatiolla on saatu kapuloita rattaisiin oikein urakalla. 

 

Nyt perheet köyhtyvät ja julkisen sektori senkun porskuttaa. YT:t heti sinne ja rahat vaikka   köyhimmille perheille jakoon lasten harrastuksiin, ruoka-avustuksina  miten vain, jos ei suorana rahana. 

 

Lapsissa on suomen tulevaisuus, ei mammuttimaisessa julkisessa sektorissa jossa tehokasta työaikaa on 2,5 t päivässä. Muut ajat venytellään, lounastellaan, kahvitellaan...

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku laatia luettelon, mitkä julkisen sektorin työpaikat voidaan lopettaa. Ottakaa vaikka Vantaan kaupungin henkilöstöluettelo ja luetelkaa sieltä ne työt, jotka on turhia ja kertoaa, miksi ne on turhia.

Vierailija
42/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, näin valtion virkamiehenä naurattaa aina nämä "valtiolta poistettava kaikki turhat paperinpyörittelijät"....  Itse olen työskennellyt monessa valtion virastossa ja nykypäivänä valtion virastoissakin tehdään oikeasti TÖITÄ. Esim omassa duunissani (n.500 työntekijän valtion virasto) en ole viimeiseen kuukauteen ehtinyt pitää kahvitauon taukoa ja töitä olisi niin paljon ettei pysty tekemään. Meillä ei esim eläköityviin virkoihin ole palkattu enää uusia työntekijöitä.


Turha kadehtia ainakaan meitä valtion rivityöntekijöitä, palkka on 2200eur/kk ja töitä saa painaa siihen malliin että heikompia hirvittää ja monet ovatkin sairaslomalla työuupumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalehti 24/3.

 

Säästäminen aloitettava heti, ei vasta ensi tammikuussa. Rekrytointikielto heti päälle valtiohallinnossa. Näin sanoo professori Matti Viren Turun yliopistosta. Hän katsoo kauhunsekaisin tuntein keskustelua siitä, mitä veroja vielä korotettaisiin. Päättäjät tuijottavat yksisilmäisesti alijäämää, kun huomio pitäisi kohdistaa talouskasvuun. Taloustieteen professorin mielestä hallituksen kannattaisi aloittaa julkisten menojen sopeuttaminen jo tänä vuonna.

Vierailija
44/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:56"]

Voisiko joku laatia luettelon, mitkä julkisen sektorin työpaikat voidaan lopettaa. Ottakaa vaikka Vantaan kaupungin henkilöstöluettelo ja luetelkaa sieltä ne työt, jotka on turhia ja kertoaa, miksi ne on turhia.

[/quote]

 

Tuohan on helppoa kuin heinänteko:

- rakennusvalvonta ja kaavoitus pois, turhaa byrokratiaa

- liikuntavirasto, myydään liikuntapaikat yrittäjille, jotka hoitavat niitä ja halukkaat maksavat

- Heureka ensiksi myyntiin

- suurin osa ns. sosiaalipalveluista pois, turhaa hyysäämistä, myös markkinoilta voi ostaa palvelut, kaikkea tuota ilman parjättiin 60-luvulla

- kaikki museot ja tapahtumat pois. Kuka niitä kaipaa ja ne maksaa eikä perus suomalainen kaipaa tekotaidetta vaan kunnon tv-viihdettä

 

 

Vierailija
45/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun ihmisillä n valtiolla aikaa pitää jopa 50 päivää lomaa vuodessa, ei siellä voi olla liian kiire.

 

Itse olin eräässä valtion työpaikassa, jossa muijat huokailivat kuinka koko ajan on kiire.. No jokaisen kiire on makuasia, sillä koskaan en ole ollut yhtä löysässä työpaikassa. Nuo ihmiset vain eivät koskaan olleet käväisseet yksityisen sektorin työntekijöinä!

Vierailija
46/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:50"]

Niin kauan kun ihmisillä n valtiolla aikaa pitää jopa 50 päivää lomaa vuodessa, ei siellä voi olla liian kiire.

 

Itse olin eräässä valtion työpaikassa, jossa muijat huokailivat kuinka koko ajan on kiire.. No jokaisen kiire on makuasia, sillä koskaan en ole ollut yhtä löysässä työpaikassa. Nuo ihmiset vain eivät koskaan olleet käväisseet yksityisen sektorin työntekijöinä!

[/quote]

Miten tuo on mahdollista? Ai niin, ottivat palkatonta vapaata ja sinä tulkitsit sen lomaksi. Valtiolla ei ole vuodessa 50 päivää lomaa ellet laske mukaan juhlapyhiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:56"]

Voisiko joku laatia luettelon, mitkä julkisen sektorin työpaikat voidaan lopettaa. Ottakaa vaikka Vantaan kaupungin henkilöstöluettelo ja luetelkaa sieltä ne työt, jotka on turhia ja kertoaa, miksi ne on turhia.

[/quote]

 

Tuohan on helppoa kuin heinänteko:

- rakennusvalvonta ja kaavoitus pois, turhaa byrokratiaa

- liikuntavirasto, myydään liikuntapaikat yrittäjille, jotka hoitavat niitä ja halukkaat maksavat

- Heureka ensiksi myyntiin

- suurin osa ns. sosiaalipalveluista pois, turhaa hyysäämistä, myös markkinoilta voi ostaa palvelut, kaikkea tuota ilman parjättiin 60-luvulla

- kaikki museot ja tapahtumat pois. Kuka niitä kaipaa ja ne maksaa eikä perus suomalainen kaipaa tekotaidetta vaan kunnon tv-viihdettä

 

 

[/quote]

Minustakin tuo rakennusvalvonta on ihan turha. Minusta riittää se, että olen ostanut tontin. Sitten saan rakentaa ihan mitä haluan ja ihan mihin kohtaan haluan.

 

Sosiaalipalvelut katson samoin turhiksi, koska ilman niitä pärjätään kyllä. Kyselkööt köyhät sukulaisilta apua, jos tarvitsevat.

Vierailija
48/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppanoitten (yhteiskunnan elättien) lapsissa ei ole mitään tulevaisuutta. Elättien ketju vaan jatkuu sukupolvesta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:09"]

Reppanoitten (yhteiskunnan elättien) lapsissa ei ole mitään tulevaisuutta. Elättien ketju vaan jatkuu sukupolvesta toiseen.

[/quote]

 

Voisit kysyä itseltä, että miksi ei olisi tulevaisuutta? Ajattelitko, että heidän tulevaisuus paranisi, jos he eivät saisi yhteiskunnan tukea? Haluatko huomata, kuinka taas kerran toimistosi ikkunat on hajotettu ja tietokoneen viety? Haluatko taas huomata, että kaikki tavarat on paskana eikä mitään ole viety, mutta tavarat on paskana.

 

Vierailija
50/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:30"]

Palkoista.
 

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/05/23/nain-tienataan-valtion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

 

Naisvaltaisessa opettajan ammatissa tienaa näemmä enemmän kuin insinöörinä.

 

"Valtion palkat karkaavat kunnilta ja yksityisiltä.

 

Kymmenessä vuodessa keskiansiot ovat nousseet valtiolla 44 prosenttia ja kunta- sekä yksityissektorilla 35 prosenttia.

Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan valtion palkat ovat nousseet muita enemmän lähes kaikissa ammattiryhmissä. Erityisesti ansiot ovat kasvaneet johtajilla, erityisasiantuntijoilla ja asiantuntijoilla. Kuntasektorillakin keskiansioiden nousu on ollut monissa ammateissa suurempi kuin yksityisellä puolella."

 

Naisvaltaisella kuntasektorilla vuosittaiset palkkakustannukset ovat nousseet 2.5 miljardilla eurolla vuodesta 2011. Julkisen sektorin verorahoilla sekä lainoilla maksetut palkankorotukset ovat ongelmallisia.

 

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/Henkilstkertomus_2012.pdf

 

Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?

[/quote]

[/quote]

Kannattaa muistaa, että tuo on totta vain siellä palkkataulukossa. Sen mukaan palkkani on 3900 e/kk, mutta joka kuukausi palkasta vähennetään 8% eli 312e siirtymäkauden vähennyksenä. Pari vuotta sitten saamani palkankorotus ei tule koskaan maksuun, vaikka tilastojen mukaan se on jo palkassani.

[/quote]

On tuossa melkein 1000 e/kk liikaa vähennyksen jälkeenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:30"]

Palkoista.
 

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/05/23/nain-tienataan-valtion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

 

Naisvaltaisessa opettajan ammatissa tienaa näemmä enemmän kuin insinöörinä.

 

"Valtion palkat karkaavat kunnilta ja yksityisiltä.

 

Kymmenessä vuodessa keskiansiot ovat nousseet valtiolla 44 prosenttia ja kunta- sekä yksityissektorilla 35 prosenttia.

Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan valtion palkat ovat nousseet muita enemmän lähes kaikissa ammattiryhmissä. Erityisesti ansiot ovat kasvaneet johtajilla, erityisasiantuntijoilla ja asiantuntijoilla. Kuntasektorillakin keskiansioiden nousu on ollut monissa ammateissa suurempi kuin yksityisellä puolella."

 

Naisvaltaisella kuntasektorilla vuosittaiset palkkakustannukset ovat nousseet 2.5 miljardilla eurolla vuodesta 2011. Julkisen sektorin verorahoilla sekä lainoilla maksetut palkankorotukset ovat ongelmallisia.

 

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/Henkilstkertomus_2012.pdf

 

Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?

[/quote]

[/quote]

Kannattaa muistaa, että tuo on totta vain siellä palkkataulukossa. Sen mukaan palkkani on 3900 e/kk, mutta joka kuukausi palkasta vähennetään 8% eli 312e siirtymäkauden vähennyksenä. Pari vuotta sitten saamani palkankorotus ei tule koskaan maksuun, vaikka tilastojen mukaan se on jo palkassani.

[/quote]

On tuossa melkein 1000 e/kk liikaa vähennyksen jälkeenkin.

[/quote]

Todennäköisesti, joten toivottavasti minut irtisanotaan. Sen jälkeen sinä et saa lapsellesi päivähoitopaikkaa tai päiväkodin ryhmässä on 30 lasta ja 1 hoitaja, mutta se on onneksi pieni murhe sen rinnalla, että minä tienaan liikaa.

Vierailija
52/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä, mut kokemuksesta voin todeta, et kuntauudistus liitoksineen vei entisestään systeemit ojasta allikkoon. Oon siis töissä yhdessä maan suurimmista kunnista. Ennen liitosta mulla oli yksi esimies. Liitoksen jälkeen mulla on valehtelematta 10 esimiestä. Päällikölle ja esimiehille maksettava palkka on aina vähintään kaksinkertainen verrattuna ruohonjuuritason työntekijään. Lisäksi ongelmaksi on ilmennyt se, ettei esimiesten keskinäiset tehtävät olekaan selkeitä. Tulee kalliiksi sekin, kun ei tiedetä kenellä on valta päättää mistäkin asiasta. Pitää järjestää useita kokouksia, joissa mietitään tätä dilemmaa. Päättämättömyys se vasta kalliiksi tuleekin ja sitäkin tapahtuu paljon, että asia jätetään pöydälle.

 

Ihmetystä on herättänyt myös irtisanomissuoja. Kuntauudistusten myötä entisille kunnan johtajille piti keksiä töitä. Heidät nimitettiin eri kuntaorganisaatioiden päälliköiksi. Sitten huomattiin, ettei riitäkään tarpeeksi konkreettista työtä, kun siellähän on jo ne organisaatioiden johtajat ja apulaiskaupunginjohtajat omissa sektoreissaan. Päätettiin jäädä odottamaan kaikessa hiljaisuudessa eri johtajien eläköitymisiä, jotta voidaan vaivihkaa hivuttaa jäljelle jäävät päälliköt johtotehtäviin. Olenpa kuullut parista tapauksesta suoraan itse päättäviltä tahoilta, joissa eläkeikää lähestyvä ex-johtaja nostaa täyttä palkkaa mutta käytännössä ilman työtehtäviä. Tulisi kuitenkin kalliimmaksi irtisanoa kuin antaa olla. Mutta näistähän vaietaan ja peitellään. Ikinä tällaista ei myönnettäisi julkisesti, luonnollisesti.

 

Samaan aikaan julkisia palveluita pitäisi tarjota asiakaslähtöisesti ja toimintaa tehostaa ja kehittää. Mutta kun johtajia alkaa olla yhtä paljon kuin alaisia niin jokainen tajuaa, ettei siinä tehostu ainakaan palvelut. Suunnittelu ei yksin riitä, kun jonkun pitää pystyä tuottamaan ja tarjoamaan se palvelu. Nyt kun "säästetäänkin" niin säästöt kohdistuu olemassa oleviin palveluihin (alaisiin), ei uusien suunnitteluun (esimiehet). Palveluita käyttävät kuntalaiset kärsii eniten ja haukut tulee asiakaspintaan, ei päättäville tahoille.

 

että joo: nostetaan vaan eläkeikää. Se ei tällaista rakenteellista ongelmaa poista.

 

Muistakaapa kunnallisvaaleissa taas äänestää niitä samoja kuin ennenkin niin sama meno jatkuu. Usein huomaa että tavikset eivät ymmärrä, että kuntasektorilla työtä tehdään lautakuntien, kunnanhallituksen ja -valtuuston linjausten pohjalta. Eikä korppi korpin silmää noki. Kuntien hallintovirat täytetään pitkälti poliittisella kähminnällä. Poikkeuksiakin on. Kaikki hallintovirkamiehet eivät ole suojatyöpaikassa vaan tekevät tosissaan töitä yhteisen hyvän puolesta, mutta omaan kokemukseen pohjautuen sanoisin, että noin puolet ovat niitä vapaamatkustajia. Niistä osa esittää tekevänsä töitä, osa ei edes esitä. Ne jotka tekee töitä erottaa siitä, että saavat oikeasti asioita edistettyä. 

 

Täältä ruohonjuuritasolta on helppo piipittää. Toisaalta myös näkee ja kuulee paljon ulkoa ja sisältä. Pitkällä aikavälillä huomaa kyllä epäkohdat, mutta itse ei voi niihin vaikuttaa. Kunnassa alaista ei kuunnella kehitystyössä eikä asiakaspalautetta oteta tosissaan. Kuntalaisilta tulee usein palautetta ja kun sen vie asiaan kuuluvasti eteenpäin esimiehelle, sille tuhahdetaan tai nauretaan. 

Vierailija
54/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

73 jatkaa: Se vielä, että hallitus/valtio luo kyllä puitteet kuntien toiminnalle, mutta kunnilla on huomattavan suuri valta ja lakisääteinen oikeus päättää itse siitä, mihin puitteita kohdentaa. Jos haluatte leikata julkista sektoria niin keskittykää kuntavaaleihin yhtä paljon kuin eduskuntavaaleihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, heitän konkreettisen esimerkin. Meidän pienessä kunnassa on kaksi (2) tonttitoimiston sihteeriä, joidenka toimenkuvaan kuuluu asiakaspalvelu ja postitus kaava-asioisssa ja rakennuslupien liite(kartta)asioissa. Jos kunnassa on alle 30 000 asukasta ja alle 50 kpl vapaata tonttia rakentamiseen, niin en voi mitenkään uskoa että yksi ihminen ei selviäisi tästä työmäärästä.

Kun joku kaipasi esimerkkejä turhista paperinpyörittäjistä. Sihteerikin tarvitaan, mutta ei kahta.

Vierailija
56/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah niin ihana keskustelu pomppasi taas pintaan. Näin saikkupäivän on hyvä taas kunnan elättinä eli työntekijänä muistuttaa parista asiasta. 

 

Jos julkisella töissä olevin palkkoja aletaan leikkaamaan, niin ne leikatut rahat ovat poissa - tadaa- yrityksiltä. Jos mun palkasta napsaistaan 200 euroa pois, niin mä vähennän ulkona käymistä, käyn harvemmin kampaajalla ja ostan vähemmän tavaraa. Lisäksi mä alan katselemaan muita töitä, jolloin kunta eli teidän kaikkien yhdessä omistama firma menettää hyvän työntekijän. 

Valtio ja kunnat eivät vie 50% maan rahoista. Tuo summa kiertää julkisen talouden kautta. Jos kunta saa verotuloja vaikka 1000 euroa, niin siitä menee palkkoihin 500 euroa, hankintoihin 200 ja 300 eurolla ostetaan palveluita yksityisiltä toimijoilta. 

Lakkautetaan julkinen sektori kokonaan tai kutistetaan se olemattomiin. Sen jälkeen jokainen saa maksaa omasta pussista turvallisuuspalvelut, sairaanhoidon ja koulutuksen. Ja kaikkien noiden satojen ja satojen firmojen hallinnon ja omistajien voitot. 

Lääkäripalvelut hoidetaan yksityisellä puolella tehokkaammin. Nythän ihmiset käyvät hakemassa yksityiseltä lääkäriltä lähteen kalliisiin julkisella rahalla tehtäviin hoitoihin. 

 

Vierailija
57/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnissa on järjettömän paljon irtisanomissuojan saaneita suojatyöntekijöitä, jotka tulevat järjettömän kalliiksi. Erityisesti kuntien alempi johtoporras on täynnä erilaista pikkupomoa ja koordinaattoria ym. ylimääräistä hännystelijää, joiden työ on pääosin melkoista huuhaata mutta palkka hyvä. Myös ministeröissä, yliopistoissa ja virastoissa (esimerkkinä Trafi) on jos jonkinlaista projektikoordinaattoria ja usein vireillä aivan naurettavia, ylimääräisiä hankkeita ja selvityksiä.

Vierailija
58/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lahtiset" ja "lastenrattaat" pois eli toimeentulotuen harkinnanvarainen kokonaan pois. Pelkkiä maksusitoumuksia apteekkiin ja tarjotaan jossain valmista ruokaa päivittäin eikä anneta rahaa. Työllistetään ompelijoita, puuseppiä yms., jotka korjaa ja tekee sossuperheille vaatteita ja huonekaluja. 

Vierailija
59/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:05"]

Ihmetystä on herättänyt myös irtisanomissuoja. Kuntauudistusten myötä entisille kunnan johtajille piti keksiä töitä. Heidät nimitettiin eri kuntaorganisaatioiden päälliköiksi. Sitten huomattiin, ettei riitäkään tarpeeksi konkreettista työtä, kun siellähän on jo ne organisaatioiden johtajat ja apulaiskaupunginjohtajat omissa sektoreissaan. Päätettiin jäädä odottamaan kaikessa hiljaisuudessa eri johtajien eläköitymisiä, jotta voidaan vaivihkaa hivuttaa jäljelle jäävät päälliköt johtotehtäviin. Olenpa kuullut parista tapauksesta suoraan itse päättäviltä tahoilta, joissa eläkeikää lähestyvä ex-johtaja nostaa täyttä palkkaa mutta käytännössä ilman työtehtäviä. Tulisi kuitenkin kalliimmaksi irtisanoa kuin antaa olla. Mutta näistähän vaietaan ja peitellään. Ikinä tällaista ei myönnettäisi julkisesti, luonnollisesti. [/quote]

Tuo irtisanomissuoja on aivan järjetön.Ja siis 5 vuotta on ihan kohtuuttoman pitkä aika! Olen saanut olla vastaavaa tilannetta seuraamassa, missä n. 5 hyväpalkkaista tyhjän päälle jäänyttä "päällikköä" hoitavat yhdessä tehtäviä joita tekemään riittäisi yksi tehokas tyyppi. Kaikilla se 4000-6000e palkka. Se tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Vierailija
60/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän yh-korotus pois, koska on elatusmaksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan