Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkista sektoria leikattava välittömästi

Vierailija
26.03.2014 |

Julkisen sektorin sopeutukset ja leikkaukset tarvitaan. Tarkoittaa YT:t.
Säästöä saataisiin n. 7000 miljoonaa euroa! 
+ 10% palkkoja alas ja säästö taas 3000 miljoonaa euroa!
Eikä mikään näistä näkyisi vielä missään "palvelussa".


Aivan kohtuutonta, että työsskäkäyvät lapsiperheet maksavat tämän hallituksen mokat (etelä euroopan pankkien tukemiset ja ylipaisuneen, toimimattoman julkisen sektorin, josta on lähinnä ennemmän haittaa kuin hyötyä) Olisi oikeudenmukaista.  Nyt kohdistettuna maksamaan pääsevät lapset, ahkerat työssäkävijät ja eläkeläiset. 


MIkä tärkeintä, julkisen sektorin supistuksilla ei vaarannettaisi kasvumahdollisuuksia kuten verojen nostolla ja näillä leikkauksilla tehdään. Käsittämätöntä miten "pyhiä lehmiä" julkisen sektorin kestämättömät ja perusteettomat virat ovat.


Kaikki julkiset palkankorotukset ovat olleet perusteettomia ainakin vuodesta  2008 lähtien. Julkisella sektorilla ei ole ollut mitään uutta annettavaa suomen yhteiskunnalle, päinvastoin, ylipaisuneella organisaatiolla on saatu kapuloita rattaisiin oikein urakalla. 

 

Nyt perheet köyhtyvät ja julkisen sektori senkun porskuttaa. YT:t heti sinne ja rahat vaikka   köyhimmille perheille jakoon lasten harrastuksiin, ruoka-avustuksina  miten vain, jos ei suorana rahana. 

 

Lapsissa on suomen tulevaisuus, ei mammuttimaisessa julkisessa sektorissa jossa tehokasta työaikaa on 2,5 t päivässä. Muut ajat venytellään, lounastellaan, kahvitellaan...

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:33"]

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

 

Kyllä fakta on vain se, että suomen julkisen sektorin koko on yli 50% BKT:sta ja se on valtava. Se on itseasiassa maailman suurimpia. 

 

Mutta ensin on ajettava monttuun. Oikein kunnolla. Heitä on enemmistö! Eli ei tapahdu mitään ennen täydellistä romahdusta. Kreikka, Espanja ja Italia ja joukkoon voisi jo liittää Ranskankin tulevat näyttämään ketteriltä ja vaurailta mallioppilailta suomeen verrattuna ihan jo lähitulevaisuudessa. 

 

Nämä päätetyt säästöt ja julkisen sektorin koskemattomuus takaavat nopean romahduksen. Ei muuta. IMF tuo sitten jotain järkeä pöytään, mutta hinta on kova. 

 

Turhaan tässä Amerikkaan asti katsotaan, sopii vilkaista ihan tuohon suomenlahden eteläpuolelle. Viroon, jossa ei edes ole moista kommunistista vain virkaloisia hyödyttävää 'julkista sektoria'.

 

Niin, no maalla menee muutenkin nykyisin hyvin. Verot ovat alhaiset, yritystoiminta vilkasta, turisteja virtaa ja kansan elintaso noussut kovasti kauttaaltaan. 

 

Ja suomessa kävi samaan aikaan kuinka?

 

 

 

 

[/quote]

Niin, ei meilläkään mikään estä vaikkapa kokoomusta ehdottamasta leikkauksia opettajien, lääkärien ja johtavien virkamiesten palkkoihin Viron malliin. Kumma kyllä ei ole moisia ehdotuksia siltä suunnalta kuulunut, miksihän? Muistaakseni täällä on porvaripuolueissa oltu kovasti huolissaan ns. aivovuodosta - siitähän ei Virossa piitattu pätkääkään, minkä seurauksena koulutettu väki onkin muuttanut muualle. Mutta ovatpahan poissa palkanmaksurekistereistä!

Vierailija
82/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:01"]

Tää mua ihmetyttää: jos palkkoja leikattaisiin 10% niin kai vastaavasti sähkön, ruuan, bensan ja oluen hinta laskisi koska muuten miten ihmisten rahat enää riittäis mihinkään? Ostovoima siinä heikkenee hurjasti eikä voi suosia suomalaista ja luoda sitä 10 000 uutta työpaikkaa xD Mut siis, verotko pysyis kaikes ennallaan vaikka palkat laskis? Hitto. Konkurssi.

[/quote]

Julkisella sektorilla on paljon työntekijöitä joilla on 3500-6000 euron palkka. Ei siinä kukaan konkurssiin mene jos 10 % otettaisi vaikka yli 3500e tienaavilta pois. Tai vähintään julkisen palkat pitäisi nyt jäädyttää n. 5 vuoden ajaksi, koska ne ovat nousseet liian nopeasti suhteessa yksityiseen sektoriin. 

[/quote]

Arvaas mitä puoluetta ne paremmin tienaavat äänestävät? Siksi heiltä ei koskaan karsita mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:33"]

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

 

Kyllä fakta on vain se, että suomen julkisen sektorin koko on yli 50% BKT:sta ja se on valtava. Se on itseasiassa maailman suurimpia. 

 

Mutta ensin on ajettava monttuun. Oikein kunnolla. Heitä on enemmistö! Eli ei tapahdu mitään ennen täydellistä romahdusta. Kreikka, Espanja ja Italia ja joukkoon voisi jo liittää Ranskankin tulevat näyttämään ketteriltä ja vaurailta mallioppilailta suomeen verrattuna ihan jo lähitulevaisuudessa. 

 

Nämä päätetyt säästöt ja julkisen sektorin koskemattomuus takaavat nopean romahduksen. Ei muuta. IMF tuo sitten jotain järkeä pöytään, mutta hinta on kova. 

 

Turhaan tässä Amerikkaan asti katsotaan, sopii vilkaista ihan tuohon suomenlahden eteläpuolelle. Viroon, jossa ei edes ole moista kommunistista vain virkaloisia hyödyttävää 'julkista sektoria'.

 

Niin, no maalla menee muutenkin nykyisin hyvin. Verot ovat alhaiset, yritystoiminta vilkasta, turisteja virtaa ja kansan elintaso noussut kovasti kauttaaltaan. 

 

Ja suomessa kävi samaan aikaan kuinka?

 

 

 

 

[/quote]

Niin, ei meilläkään mikään estä vaikkapa kokoomusta ehdottamasta leikkauksia opettajien, lääkärien ja johtavien virkamiesten palkkoihin Viron malliin. Kumma kyllä ei ole moisia ehdotuksia siltä suunnalta kuulunut, miksihän? Muistaakseni täällä on porvaripuolueissa oltu kovasti huolissaan ns. aivovuodosta - siitähän ei Virossa piitattu pätkääkään, minkä seurauksena koulutettu väki onkin muuttanut muualle. Mutta ovatpahan poissa palkanmaksurekistereistä!

[/quote]

 

Kumma kyllä, muualla kasvatettua väkeä on palannut Viroon ihan presidenttitasoa  myöten.

Vierailija
84/102 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:05"]

Ihmetystä on herättänyt myös irtisanomissuoja. Kuntauudistusten myötä entisille kunnan johtajille piti keksiä töitä. Heidät nimitettiin eri kuntaorganisaatioiden päälliköiksi. Sitten huomattiin, ettei riitäkään tarpeeksi konkreettista työtä, kun siellähän on jo ne organisaatioiden johtajat ja apulaiskaupunginjohtajat omissa sektoreissaan. Päätettiin jäädä odottamaan kaikessa hiljaisuudessa eri johtajien eläköitymisiä, jotta voidaan vaivihkaa hivuttaa jäljelle jäävät päälliköt johtotehtäviin. Olenpa kuullut parista tapauksesta suoraan itse päättäviltä tahoilta, joissa eläkeikää lähestyvä ex-johtaja nostaa täyttä palkkaa mutta käytännössä ilman työtehtäviä. Tulisi kuitenkin kalliimmaksi irtisanoa kuin antaa olla. Mutta näistähän vaietaan ja peitellään. Ikinä tällaista ei myönnettäisi julkisesti, luonnollisesti. [/quote]

Tuo irtisanomissuoja on aivan järjetön.Ja siis 5 vuotta on ihan kohtuuttoman pitkä aika! Olen saanut olla vastaavaa tilannetta seuraamassa, missä n. 5 hyväpalkkaista tyhjän päälle jäänyttä "päällikköä" hoitavat yhdessä tehtäviä joita tekemään riittäisi yksi tehokas tyyppi. Kaikilla se 4000-6000e palkka. Se tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

[/quote]

 

niin ja joka kerta kun joku uusi Kyrvätperän kunta liitetään toiseen, sama 5 vuoden suojalaskuri pyörähtää nollaan ja starttaa uudelleen.

Vierailija
85/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:14"]Jep, yksityisellä puolella työvoima joustaa kun työpaikat lähtevät alta ja palkat ovat laskeneet. Palkkojen pitäisi pienetä samassa suhteessa julkisella puolella, koska yksityinen puoli maksaa julkisen puolen palkat.[/quote]

Kohta pakon edessä, koska rahat eivät enää riitä. Muuten Suomi on kusessa.

Vierailija
86/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan lainsäädäntö (jota tulee karsia rankalla kädellä) ja perusinfran sekä koululaitoksen ylläpito valtiolle. Kaikki muut yksityiseksi. Virastot, joiden tehtävä on lähinnä häiritä yrityksiä ja yksityisiä tulee lopettaa välittömästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 05:58"]

Ainoastaan lainsäädäntö (jota tulee karsia rankalla kädellä) ja perusinfran sekä koululaitoksen ylläpito valtiolle. Kaikki muut yksityiseksi. Virastot, joiden tehtävä on lähinnä häiritä yrityksiä ja yksityisiä tulee lopettaa välittömästi.

[/quote]

Häirintävirastoista keskeinen taitaa olla työvoimaviranomainen. Ihmeen harva siihen on tässä keskustelussa puuttunut. Ei juurikaan hyötyä, valtavasti haittaa.

Vierailija
88/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalvelut säilytettävä(terveydenhoito, poliisit ja tuomioistuimet, opetustoimi) mutta hallinnossa on paljon mistä leikata. Suomen julkinen sektori on Euroopan suurin.

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt tajuatte että julkisen sektorin prosentuaalinen koko lasketaan suhteessa BKT:hen. Laskukaava: 100%*JULK/BKT. Suomen julkinen sektori ei ole 58% BKT:stä siksi, että julkinen sektori olisi paisunut viime aikoina holtittomasti (ei ole), vaan siksi että BKT:stä on hävinnyt neljännes.

BKT ei nouse sillä, että pienennetään julkista sektoria, koska silloin ostovoima heikkenee, rahaa liikkuu vähemmän, ja BKT pienenee. Se pienenee jopa enemmän kuin julkinen sektori, jolloin prosenttiosuus ei pienene - kurjuus kyllä lisääntyy.

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

Vierailija
90/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisi leikata:

Niistää sosiaaliturvaa. Esim. lapsilisät pois ja joka ei ilman pärjää on sossun asiakas. Juurikin lastenvaunut ja sohvakalustot pois sossutuista, perustarpeet vain katetaan.

Terveydenhuollossa asiakasmaksut korkeammalle. Käännytetään päivystyksestä pois reseptinuusijat tai ohjataan ne nettiin. Yksityiselle sektorille velvollisuus osallistua kalliiseen erikoissairaanhoitoon, johon laittavat lähetteitä. Niistetään sitä tasoa, mitä julkisin varoin edes saa. Keskitytään tässäkin perustarpeisiin ja mukavuussektionkin voi saada, mutta maksamalla siitä täyden hinnan.

Sääntelyn vähentäminen. Villimpää menoa, mutta vähemmän byrokratiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/102 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio työllistää tällä hetkellä n. 80 000 työikäistä, kun 80- ja 90-lukujen taittessa luku oli reippaasti yli 200 000.

Tämä on näkynyt valtiolla pitkään jo mm. niin, ettei eläköityneiden virkoihin palkata enää uusia viranhaltijoita tilalle. Työt jaetaan muille tai tilalle palkataan nuoria määräaikaisuuksiin, joita sitten voidaan vähin äänin olla jatkamatta. Tätä tapahtuu koko ajan ilman että media siitä uutisoi. Osa määräaikaisista saa aina uuden nimittämiskirjan muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, nimittämiskirjoja voi olla kymmenittäin per työntekijä. Virasta on turha haaveilla, kun virkoja ei tule hakuun eikä ketään vakinaisteta automaattisesti vaikka olisi kuinka tehnyt samaa työtä vuosikaupalla.

Kun joskus jokin kriittinen paikka tulee eläköitymisen myötä auki, niin uuden vastaavan viran työtehtäviä laajennetaan ja palkkaluokkaa lasketaan.

Ei valtiolle enää palkata samoin ehdoin kuin kultavuosina.

Vierailija
92/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmiä ihmisiä täällä oikein on?

 

Oletko yhtään seurannut mitä kaikkia velvoitteita on keksitty julkisen sektorin hoidettavaksi? valtio valta on itse paisuttanut lisämäällä yhteiskunnan velvoitteita, eritoten 1990 luvun jälkeen julkisten velvoitteiden määrä on tuplautunut.

 

Eli nyt pitäisi keskustelu aloittaa siitä mistä yhteiskunnan tulee huolehtia. Tämä ei hoidu niin että potkitaan vaan väki pois ja velvoitteet säilyy. Ensin karsitaan tehtävät, ja sit voidaan ihmisiä vähentää. Toki siellä on varmasti tehostamisen mahdollisuus myös mutta se ei miljardeja ratkaise.

 

Mennäänkö esim jenkkiläiseen vakuutusmalliin terveydenhuollossa ( joskin sielläkin on Obama care joka takaa nyt paremmat palvelut heikompi osaisille)

 

Kerro nyt ap miten nämä asiat hoidetaan? mitkä velvoitteet jätetään kansalaisten itsensä vastattavaksi??

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/Henkilstkertomus_2012.pdf

 

Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?

[/quote]

 

Palataan palkoissa vuoden 2009 tasolle. Silloin oli asiat ihan hyvin, yhtään paremmin eivät ole nytkään, mutta palkat vaan ovat nousseet täysin ilman maksukykyä.

Vierailija
94/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:14"]Jep, yksityisellä puolella työvoima joustaa kun työpaikat lähtevät alta ja palkat ovat laskeneet. Palkkojen pitäisi pienetä samassa suhteessa julkisella puolella, koska yksityinen puoli maksaa julkisen puolen palkat.[/quote]

 

Joo, tehdään näin. Potkitaan julkiselta puolelta heti väkeä pois kun tilaukset ja työt vähenevät!

[/quote]

 

Vaan ei voi kun on viiden vuoden irtisanomisssuoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:41"]

Meilläkin on sihteerit poistettu, joten nyt lääkärit kirjoittavat omilla nakkisormillaan lähetteet ja ison osan teksteistä, tilastoivat, tekevät päällekkäisiä kirjauksia ym. Yhä vähemmän on aikaa vastaanottoon kun toimistotyöhön täytyy varta 1,5-2h/pvä.

[/quote]

 

Kiva kuulla että vihdoinkin on löydetty lääkäreille heidän kyvyilleen sopivia hommia.

Vierailija
96/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:30"]

Palkoista.
 

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/05/23/nain-tienataan-valtion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

 

Naisvaltaisessa opettajan ammatissa tienaa näemmä enemmän kuin insinöörinä.

 

"Valtion palkat karkaavat kunnilta ja yksityisiltä.

 

Kymmenessä vuodessa keskiansiot ovat nousseet valtiolla 44 prosenttia ja kunta- sekä yksityissektorilla 35 prosenttia.

Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan valtion palkat ovat nousseet muita enemmän lähes kaikissa ammattiryhmissä. Erityisesti ansiot ovat kasvaneet johtajilla, erityisasiantuntijoilla ja asiantuntijoilla. Kuntasektorillakin keskiansioiden nousu on ollut monissa ammateissa suurempi kuin yksityisellä puolella."

 

Naisvaltaisella kuntasektorilla vuosittaiset palkkakustannukset ovat nousseet 2.5 miljardilla eurolla vuodesta 2011. Julkisen sektorin verorahoilla sekä lainoilla maksetut palkankorotukset ovat ongelmallisia.

 

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:50"]

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/Henkilstkertomus_2012.pdf

 

Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?

[/quote]

[/quote]

Kannattaa muistaa, että tuo on totta vain siellä palkkataulukossa. Sen mukaan palkkani on 3900 e/kk, mutta joka kuukausi palkasta vähennetään 8% eli 312e siirtymäkauden vähennyksenä. Pari vuotta sitten saamani palkankorotus ei tule koskaan maksuun, vaikka tilastojen mukaan se on jo palkassani.

[/quote]

On tuossa melkein 1000 e/kk liikaa vähennyksen jälkeenkin.

[/quote]

Todennäköisesti, joten toivottavasti minut irtisanotaan. Sen jälkeen sinä et saa lapsellesi päivähoitopaikkaa tai päiväkodin ryhmässä on 30 lasta ja 1 hoitaja, mutta se on onneksi pieni murhe sen rinnalla, että minä tienaan liikaa.

[/quote]

Ei irtisanota, vaan otetaan se tonni pois palkasta.

Vierailija
97/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:41"]

Meilläkin on sihteerit poistettu, joten nyt lääkärit kirjoittavat omilla nakkisormillaan lähetteet ja ison osan teksteistä, tilastoivat, tekevät päällekkäisiä kirjauksia ym. Yhä vähemmän on aikaa vastaanottoon kun toimistotyöhön täytyy varta 1,5-2h/pvä.

[/quote]

 

Kiva kuulla että vihdoinkin on löydetty lääkäreille heidän kyvyilleen sopivia hommia.

[/quote]

Pistäpä suuta soukemmalle, tai lääkäriliitto tulee ja vie sinut teuraalle jumalanpilkasta.

Vierailija
99/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset menot: 

Saksa: v. 2000 923,4 miljardia euroa, v. 2013 1223,2 miljardia euroa, kasvu 32 %
Suomi: v. 2000 63,9 miljardia euroa, v. 2013 113,2 miljardia euroa, kasvu 77 %

Julkisen sektorin kokonaispalkkasumma :

Saksa: v. 2000 169,8 miljardia euroa, v. 2013 208,9 miljardia euroa, kasvu 23 %
Suomi: v. 2000 17,3 miljardia euroa, v. 2013 28,4 miljardia euroa , kasvu 64 %

Vierailija
100/102 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:56"]

Voisiko joku laatia luettelon, mitkä julkisen sektorin työpaikat voidaan lopettaa. Ottakaa vaikka Vantaan kaupungin henkilöstöluettelo ja luetelkaa sieltä ne työt, jotka on turhia ja kertoaa, miksi ne on turhia.

[/quote]

 

Avasin Vantaan kaupungin kotisivut, ja etusivulla kunta kuvailee resurssien käyttöään mm. seuraaviin kohteisiin:

 

- Aluetoimikunta keräilee ideoita Aviapoliksen alueen kehittämiseksi (mielestäni aika turha projekti, ilmankin on hyvin selvitty - koko aluetoimikunta on todennäköisesti turha, koska alueita nyt on aina ollut ilman toimikuntiakin)

 

- Kaupunki teki asukkaille ohjeen tulvien varalta (kyllä, totta tämä on, ja mielestäni melkoista resurssien hukkaa - eiköhän me olla selvitty tulvista ilman erityisiä kuntalaisten ohjeitakin)

 

- Kaupunki järjestää työbrunssin, jossa tarjoillaan uusia ideoita rekrytointiin, erityisesti vammaisten rekrytointiin (juu, kyllä vammaisia pitää rekrytoida, mutta mitähän uusia ideoita kunnalla lienee heidän palkkaamisekseen - pitääkö taas ulkomailta lainata rahaa, että joku vammainen saa siivota kirjaston nurkkia?)

 

- Tekninen lautakunta on kehittänyt piirinuohousta, ja pitää sitä hyvänä ja kustannustehokkaana (tsiisas, tässä vaiheessa jo vähän itkettää: kyllä piirinuohous varmaan on kannattavaa teknisen lautakunnan jäsenille, jotka nostavat palkkiot siitä keskustellessaan, mutta ei piiput tule yhtään paremmin nuohottua näinkään, eli rahantuhlausta)

 

En viitsi edes jatkaa pidemmälle, ihan turhaa pipertämistä pipertämisen takia koko Vantaan kaupunki näemmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä