Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
No kyllähän noi valittajat on näitä "olen kuudetta vuotta kotiäitinä" ja nyt lähti lapselta karkkipussi pois kerran kuukaudessa.
Eipä kai tuo normaalin ihmisen taloudessa tunnu missään. Kannattaisko mennä esim. töihin? Rasittavaa, kun todellakin tässä taloustilanteessa kaikesta on nipistettävä, niin joku 7 € pudotus tuloissa johtaa heti siihen, että nyt ei lapsi saa karkkia, voi kyynel.
Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
No hei! Meillä on 8 lasta. 7 prosenttia lapsilisistä on jo vähän isompi summa. Mutta enpä valita, koska sehän on kiellettyä tällä palstalla. Itsepähän olemme lapsukaiset maailmaan pykänneet. Joudumme vain entistä tarkemmin miettimään miten rahamme käytämme. Toivottavasti rahat tulevat riittämään jatkossakin, eiväthän lapsilisät ole ainoa kohde missä säästettiin.
Valtio vois laittaa ensin yt:t pystyyn, kuten kaikki muutkin firmat ovat tässä viime aikoina joutuneet tekemään. Väitän, että valtion virastoissa pyörii niin paljon turhia paperinpyörittäjiä ja "ajatustyötä" tekeviä, että sieltä kun olisi laittettu väkeä ulos, olisi saatu moninkertaiset säästöt lapsilisien leikkausten sijaan. Mutta eihän nyt omasta kuormasta voi syödä, hyvänen aika.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:32"]
No kyllähän noi valittajat on näitä "olen kuudetta vuotta kotiäitinä" ja nyt lähti lapselta karkkipussi pois kerran kuukaudessa.
Eipä kai tuo normaalin ihmisen taloudessa tunnu missään. Kannattaisko mennä esim. töihin? Rasittavaa, kun todellakin tässä taloustilanteessa kaikesta on nipistettävä, niin joku 7 € pudotus tuloissa johtaa heti siihen, että nyt ei lapsi saa karkkia, voi kyynel.
[/quote]Ja kaltaisesi haudalla tanssijat ovat vapaaehtoisesti lapsettomia.
Jos perheellä on tähänkin asti ollu tiukkaa rahan suhteen, niin jatkossa on vielä tiukempaa. Eiköhän tuokin säästö napsahda noin kymmenkertaisenan menona lastensuojelun menoihin, kun perheiden pahoinvointi lisääntyy. Erittäin lyhytnäköistä säästämisä.
Minusta kyse on periaatteesta ja ARVOMAAILMASTA. Ei niinkään siitä summasta vaan siitä, että katsotaan, että lapsiperheet ovat niitä ihmisiä, joista ei niin ole väliä. Se minua siinä loukkaa ja suututtaa. Yhteiskunta ( hallitus ja päättäjät etunenässä ) selvästi viestittää, että hei nuoret ihmiset ja te kenellä on lapsia, me ei välitetä teistä, suksikaa vaikka vittuun.
Minua toi asia ei enää kosketa mutta omille aikuistuville nuorilleni tulen suosittamaan ulkomailta töiden etsimistä. Voi olla, että muuallakin voi elää jopa mukavammin kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:33"]
Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
[/quote]-7% kansanedustajien määrään
Ap ei ymmärrä, tämä ei pelasta Suomea mutta lyö niitä kaikista köyhimpiä ihan koko summalla.
Parempi olisi ollut vaikka laskea lapsilisät tuloksi ja näin verotuksen porrastus olisi ottanut enemmän niiltä joilla maksukykyä on.
Tällä logiikalla voidaan siis ap:ltä viedä kaikki rahat kun se tehdään 7 € kerrallaan...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:35"]
No hei! Meillä on 8 lasta. 7 prosenttia lapsilisistä on jo vähän isompi summa. Mutta enpä valita, koska sehän on kiellettyä tällä palstalla. Itsepähän olemme lapsukaiset maailmaan pykänneet. Joudumme vain entistä tarkemmin miettimään miten rahamme käytämme. Toivottavasti rahat tulevat riittämään jatkossakin, eiväthän lapsilisät ole ainoa kohde missä säästettiin.
[/quote]
Toisaalta te myöskin saatte lapsilisiä jo "hieman" enemmän. Viidennestä lapsestahan saanut tähän asti jo 189 euroa kuukaudessa. Eli näistä viimeisistä lapsista jää teille jatkossakin huomattavasti enemmän käteen kuin pienemmille perheille. Jos perheen talous on niin kiinni lapsilisistä että tuo leikkaus keikuttaa venettä niin pelottavaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:40"]
Minusta kyse on periaatteesta ja ARVOMAAILMASTA. Ei niinkään siitä summasta vaan siitä, että katsotaan, että lapsiperheet ovat niitä ihmisiä, joista ei niin ole väliä. Se minua siinä loukkaa ja suututtaa. Yhteiskunta ( hallitus ja päättäjät etunenässä ) selvästi viestittää, että hei nuoret ihmiset ja te kenellä on lapsia, me ei välitetä teistä, suksikaa vaikka vittuun.
Minua toi asia ei enää kosketa mutta omille aikuistuville nuorilleni tulen suosittamaan ulkomailta töiden etsimistä. Voi olla, että muuallakin voi elää jopa mukavammin kuin Suomessa.
[/quote]
Just näin. Ja kyse on myös siitä, että tällä kierroksella lähti tuo 7%, ensi vuonna on taas leikkaustarvetta ja saattaa lähteä 7%. Pää on nyt avattu, onko meillä koko lapsilisiä enää 2020?
No mutta pääasia tietysti, ettei virkamiesten hyvinvointiin hipaistakaan.
Olen yh pienituloisella alalla, tilipäivä aina kuun 14. päivä. Kyllä, toisinaan käy niin että muutamaa päivää ennen palkkaa tili on nollilla, vaikkei mitään ekstraa ole ollutkaan. Jos tästä nyt lähtee se 7% pois niin näitä kuukausia tulee useammin. Toki ruokaa kaapissa on, mutta. Se on teidän joilla on paremmat tulot (ja 2 maksajaa perheessä) vaikea tää käsittää, mutta näin se vaan on.
Mulla on kaksi lasta ja olen työtön, saan asumistukea 130 euroa/kk, ex maksaa minimielarit. On kuukausia kun jokainen sentti pitää laskea ja silloin 14 euroa on paljon rahaa, sillä saa ruokaa jo pitkäksi aikaa.
On hyvä, jos on perheitä jossa tuo raha ei tunnu missään vaikkei sitä tulisikaan, mutta ei oikeasti sovi unohtaa niitä perheitäkään jossa jokainen sentti mikä talouteen tulee, on tärkeä.
Huhhuh ihme vinisijät.. kai se suututtaa tämä 7% poistokin kun vasta lapsilisän indeksikorotuskin jäädytettiin.. Viimesen 20 vuoden ajan on lähes vuosittain leikattu lapsilisästä.. Ei kyse ole tässä enää vaan tästä 7% vaan siitä miten paljon ollaan aina valmiita laskemaan.. lapsilisä tänään on huomattavasti alhaisempi kuin 20 vuotta sitten..
Faktaa tiskiin. Pellet.
Samat yt:t myös kunnille. Kuntaliitosten jälkeen jää tuplavirkoja monen vuoden "irtisanomisajalla". Toinen juttu, mistä voisi säästää on subjektiivisen päivähoito-oikeunen lopettaminen.
Meillä kaksi lasta niin on tuo summa ainakin 15 euroa per kuukausi. Toivottavasti köyhät ja pienituloiset ymmärtää olla äänestämättä kokoomusta.
Ei tästä kauan ole, kun lapsilisä nousi 10 euroa. Pitikö sitä edes antaa?
Minä vastaan tähän pienituloisten polkemiseen niin että ostan entistä vähemmän ja harkiten, mutta teen sen ihan kostomielellä ja omaa etuani ajatellen.
No menkööt sekin 15 euroa Kreikkaan ja maahanmuuttajille.
Lapseni saa edelleen karkkia, mutta säästän omista ostoistani ja mietin monta kertaa onko jokin oikeasti tarpeen. 19
Osaan laskea. Meillä on kolme lasta ja se menee kutakuinkin niin, että vuodessa tulee vain 11 lapsilisää, tuo 7% syö melkein yhden lisän kokonaan pois.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:40"]
Minusta kyse on periaatteesta ja ARVOMAAILMASTA. Ei niinkään siitä summasta vaan siitä, että katsotaan, että lapsiperheet ovat niitä ihmisiä, joista ei niin ole väliä. Se minua siinä loukkaa ja suututtaa. Yhteiskunta ( hallitus ja päättäjät etunenässä ) selvästi viestittää, että hei nuoret ihmiset ja te kenellä on lapsia, me ei välitetä teistä, suksikaa vaikka vittuun.[/quote]
Ensin luodaan vuosien ja vuosikymmenten saatossa erittäin hyvät tuet lapsiperheille ja sitten jos taloudellisesti vaikeina aikoina sieltä joudutaan vähän nipistämään, niin heti on "päättäjien arvomaailma" muka ihan viturallaan. Herätkää nyt.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:32"]
No kyllähän noi valittajat on näitä "olen kuudetta vuotta kotiäitinä" ja nyt lähti lapselta karkkipussi pois kerran kuukaudessa.
Eipä kai tuo normaalin ihmisen taloudessa tunnu missään. Kannattaisko mennä esim. töihin? Rasittavaa, kun todellakin tässä taloustilanteessa kaikesta on nipistettävä, niin joku 7 € pudotus tuloissa johtaa heti siihen, että nyt ei lapsi saa karkkia, voi kyynel.
[/quote]Ja kaltaisesi haudalla tanssijat ovat vapaaehtoisesti lapsettomia.
Jos perheellä on tähänkin asti ollu tiukkaa rahan suhteen, niin jatkossa on vielä tiukempaa. Eiköhän tuokin säästö napsahda noin kymmenkertaisenan menona lastensuojelun menoihin, kun perheiden pahoinvointi lisääntyy. Erittäin lyhytnäköistä säästämisä.
[/quote]
Olen ihan tavallinen, keskiluokkainen työssäkäyvä kolmen lapsen äiti.
Enkä ihan oikeasti ymmärrä, miksi lapsia pitää pykätä maailmaan niin paljon, että toimeentulo on kiinni jostain 7 € leikkauksesta?
Tai ylipäänsä, että yhteiskunnan pitäisi tukea sitä, että joku perhe haluaa tehdä 8 lasta? Eikö nämä ihmiset oikeasti laske, että jos nyt teen vielä tässä yhden lapsen, meillä ei ehkä ole varaa siihen, että olen kotiäitinä vielä seitsemännenkin vuoden?
Kyllä, on kurjaa että lapsilisiä leikattiin, mutta jos todella tuon varaan on elämänsä ja toimeentulonsa ja lasten lukumäärän laskenut, on kyllä aika huteralla pohjalla. Pääsääntöisesti oman työnteon pitäisi elättää perhe. On upeaa, että meillä on Suomessa loistava sosiaaliturva, jossa työttömyyden tai sairauden tai muun vastoinkäymisen avulla henkilö pääsee sen pahimman vaiheen yli, kunnes taas pystyy elättämään itsensä ja perheensä.
Miksi perhe, jossa erilaiset tuet muodostavat ison osan tuloista tekevät lapsia siihen tilanteeseen? Ja näinhän se on, jos niitä 7 eurosia lasketaan periaatteella, että nyt lapselle ei ole varaa ostaa karkkia kerran kuukaudessa. Tuon yhtälönhän romuttaa ihan vaikka silmälasien särkyminen tai pesukoneen hajoaminen. Sitä en tajua.
No ei kai tuohon nyt monenkaan talaous kaadu, mutta kyllähän se vituttaa että niiltä otetaan joilla on kaikkein tiukinta, eli nuoret lapsiperheet.
Enkä puhu nyt omaan pussiin, sillä olen tuon vaiheen ohittamassa, kolmesta lapsesta enää nuorin saa vuoden verran lapsilisää.
Tämä kertoo hallituksen pääpuolueen arvomaailmasta.
Odotan innolla milloin selviä mitä kevennyksiä on tulossa yrittäjillä ja pääomasijoittajille.