Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:43"]
Ap ei ymmärrä, tämä ei pelasta Suomea mutta lyö niitä kaikista köyhimpiä ihan koko summalla.
Parempi olisi ollut vaikka laskea lapsilisät tuloksi ja näin verotuksen porrastus olisi ottanut enemmän niiltä joilla maksukykyä on.
Tällä logiikalla voidaan siis ap:ltä viedä kaikki rahat kun se tehdään 7 € kerrallaan...
[/quote]
Koko ketjua ei jaksa lukea, mutta tämä tökkäsi silmään.
Lapsilisän laskeminen tuloksi ja lisääminen ansiotuloverotuksen piiriin olisi ollut kertakaikkisen typerää. Kannustin loukkuja pitäisi purkaa, työn tekemisestä tehdä kannattavampaa, eikä päin vastoin.
Meillä myös suurperhe, ja tuo 7% säästö kirrpaisee kyllä, vaikkei sekään nyt ole kuin joitakin kymppejä. On se sitten yksi takki/kengäät mitälie vähemmän uutena. Mutta jos nuo lapsilisät olisi menneet ansiotuloverotukseen, maksaisin liki 30% veroja niistä. Kun bruttopalkkaan lisätään suurperheen lapsilisät (onhan se useampi satanen!) kiristyy veroprosentti aika ikävästi. Ja samalla palkasta jäisi vähemmän käteen, luonnollisesti, eli työntekeminen olisi entistäkin kannattamattomampaa.
Toki tämä(kin) leikkaus tipauttaa porukkaa toimeentulotuelle. Kaikkein köyhimpiin, eli niihin toimeentulotuella jo oleviin tämä lapsilisien leikkaus ei vaikuta mitenkään, lisät kun on koko ajan laskettu tuloksi. Kun tuloja on vähemmän, sossu maksaa enemmän.
Oma kysymyksensä sitten lienee lapsilisänjärjestelmän oikeudenmukaisuus, koko järjestelmä voisi olla uudistamista vailla (Ottaisin mielelläni ensimmäisestä viidennen rahan ja päin vastoin, saman varmaan tekisi moni muukin), tulosidonnaisuutta voisi tutkia yms, siirtää vaikka koo lapsilisän lastensuojelun riemuksi. Menisipä niille, jotka sen tarvitsevat, eikä välttämättä suinkaan puhtaasti rahana.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:57"]
Kaupan kassa tai lähihoitaja saanee töitä aika monesta muustakin paikasta.
[/quote]
Omakohtainen kommentti tästä. 15 vuoden kaupan alan työkokemuksella en pääse tällä hetkellä edes kaupan alan työpaikkahaastatteluihin, ikää alle 40v eli ei pelkoa edes äitiyslomista. Minulla täydet ikälisät palkassa, ei kukaan palkkaa koska opiskelijoita saa niin paljon halvemmalla. Pakko siis kouluttautua uuteen ammattiin. Myyjistä on ylitarjontaa, eihän tästä kauaa ole kun se uutisoitiin lehdissä asti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:24"]
"
Olen vihainen kun kaikki säästöt menee taas keskiluokkaisten kontolle. Eli me joka tehdään töitä ja yritetään jollain tavalla elättää itsemme.
Eli kukaan ei puhu siitä kuinka monta kohtaa oikeasti säästölinjasta kohdistuu lapsi perheille. Laskin nopeasti seuraavat: autoveron korotus, polttoaineen korotus, korkovähennyksen kiristäminen, työmatka vähennyksine kiristäminen ja vielä lapsilisien leikkaaminen.
Ainakin meidän perheelle osuu kaikki nuo. Jos kaikki pitää jostain säätää, niin miksi se aina osuu keskiluokkaan? Onko tämä tasa-arvoa?"
näin meilläkin. moni tuntuu vetävän jatkuvasti tuota "7 euron korttia" osaamatta ajatella kokonaisuutta. ja ihan periaatteen vuoksi vastustan lapsilisiin kajoamista, koska tiedän monta perhettä, jolle se pienikin raha on tarpeen. eihän kukaan lapsilisien varaan ala perhettään perustaa, mutta viime vuosien talouden kehitys on ajanut aika monet perheet ahtaalle nimenomaan leikkaamalla aina keskituloisilta ja vähempiosaisilta.
[/quote]
Auto ei kylläkään ole automaattisesti mikään välttämättömyys lapsiperheelle. Riippuu aika paljon asuinpaikasta ja työmatkasta, onko auto välttämätön. On myös lapsettomia yksinasuvia, joille auto on välttämätön työmatkojen takia. On autottomia lapsiperheitä, jotka pärjäävät ihan hyvin ilmankin. Meillä on yksi lapsi ja yksi auto. Kyllä me pärjättäisiin ilman autoa, mutta helpottaahan se elämää.
Asuntolainan korkovähennys pitäisi mielestäni poistaa kokonaan. Itse saan vähentää viime vuodelta 80 prosenttia koroista pääomatuloista. Tänä vuonna se tippuu 75 prosenttiin. Jos pääomatuloja ei ole, korkovähennys menee alijäämähyvitykseksi. Ei ole valtion tehtävä tukea asunnon ostoa. Vai oletteko oikeasti sitä mieltä, että on reilua saada vähentää perheen vakituiseen asuntoon kohdistuvia korkoja pääomatuloista? Mielestäni ei ole. Maksan noin 330 euroa vähemmän veroja pääomatuloista viime vuodelta korkovähennyksen vuoksi. Olisi pitänyt ottaa varmaan enemmän asuntolainaa.
Työmatkavähennys on kaksipiippuinen juttu. Pitkiä työmatkoja ei pitäisi tukea, koska se vähentää lasten kanssa vietettyä aikaa ja on epäekologista. Toisaalta työssäkäynti ei saisi olla siitäkään kiinni, että työmatkoihin menee tolkuttomasti rahaa.
Ja joo voitte pitää porvaripaskana, jos haluatte.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:23"]Meillä 5 mukulaa, vähennys siis n. 50 euroa. Pian palaan ä-lomalta duuniin. Työmatka 60km, ja tästäkin kulut kasvaa. Kolme nuorinta lasta pväkodissa, maksimimaksu.
Ei kyl hirveesti nappaa tehä duunia näiden kiristysten jälkeen, olis varmaan helpompaa heittäytyä sossun elätiks, jäisi ehkä enemmän käteen. :(
[/quote]
Teillä on helkkarin hyvät tulot jos 7-henkisellä perheellä menee maksimimaksu päivähoidosta.
[/quote]
No ei kyl tarvii olla, idioottimaisesti maksu määräytyy bruttotulojen mukaan.
Ja aika matala se täyden maksun raja on.
[/quote]
Miten maksu voisi määräytyä nettotulojen mukaan? Pidettäisiin veroprosentti liian korkealla, että tiputtaisiin alempaan maksuluokkaan. Ainoa järkevä tapa on, että maksu määräytyy bruttotulojen perusteella. Tulorajat ovat kyllä aika matalat.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:24"]
No hallelujaa...7 lapsen äiti/äitipuoli vastaa:
Meillä on YHTEENSÄ 7 lasta. Olemme uusperhe. (minulla 2 edellisestä liitosta, miehellä 3 ja 2 yhteistä) Minä olen kyllä tehnyt koko ikäni töitä ja teen tälläkin hetkellä omassa yrityksessä osa-aikaisena että pärjättäis. Elareita ei tule jos joku alkaa niistä vinkumaan, koska me saadaan ja maksetaan. +-0. Mitään asumistukia yms. muitakaan tukia ei tule meille. Vain nuo lapsilisät ylimääräistä ja ansiosidonnainen vanhempainraha. Olen ollut työelämässä palkansaajana jo opiskeluaikoina ja sen jälkeenkin (ettei tarvinnut nostaa opintolainaa) yhteensä 6 vuotta ja yrittäjänä 2003 vuodesta lähtien. Oliko muuta valitettavaa meidän lapsiluvusta ja minun "kotiäitiydestä"???
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa elättää nämä seitsemän lasta eikä panostaa siihen, että kyllä yhteiskunta elättää aina vaan jatkuvan äitiysrahan, kotihoidontuen ja lapsilisän muodossa? Ei kai yhteiskunnan tarvitse olla joku tukiautomaatti? Mietitkö hetkeäkään kun sen seitsemännen pistit aluille, että onko mulla varaa elättää tää lapsi jos vaikka kaikki tuet poistuisivatkin yhtäkkiä? Voitko syyttää ketään muuta kuin itseäsi (ja miestäsi) siitä, että olet äitiysrahalla seitsemättä kertaa, etkä normaaleissa palkkatöissä, joilla muutkin itsensä pyrkivät elättämään? Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
HALLELUJAH Löysin täältä jonkun, jolla on aivot! Kiitos !
[/quote]
[/quote
No juu, on. Sori nyt vaan.
Te olette yksilöinä tehneet noi valinnat, pahoittelut, että kävi noissa ekoissa liitoissa kurja tuuri. Mutta miksi yhteiskunnan pitäisi kannustaa tätä uutta yritystä? Jos sekin menee pieleen? ja Taas tulee uusia elätettäviä? "Kun se näytti ihan kivalta tyypiltä ja me sit tehtiin kaksi lasta niiden entisten kuuden lisäksi ja sit se olikin ihan mulkku ja pani naapurin Pirjoa..." Ja sit Pirjo sai sen lapsen, mut eihän se ketään elätä....
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:28"]
Voin sanoa että kun lapsilisät ovat olleet ainoa varsinainen tuloni nyt 4 vuotta niin toki tuo leikkaus tuntuu.
[/quote]
4 vuotta lapsilisä ainoa tulo????? Miksi ihmeessä
Miksi et ole tehnyt töitä????
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:24"]
No hallelujaa...7 lapsen äiti/äitipuoli vastaa:
Meillä on YHTEENSÄ 7 lasta. Olemme uusperhe. (minulla 2 edellisestä liitosta, miehellä 3 ja 2 yhteistä) Minä olen kyllä tehnyt koko ikäni töitä ja teen tälläkin hetkellä omassa yrityksessä osa-aikaisena että pärjättäis. Elareita ei tule jos joku alkaa niistä vinkumaan, koska me saadaan ja maksetaan. +-0. Mitään asumistukia yms. muitakaan tukia ei tule meille. Vain nuo lapsilisät ylimääräistä ja ansiosidonnainen vanhempainraha. Olen ollut työelämässä palkansaajana jo opiskeluaikoina ja sen jälkeenkin (ettei tarvinnut nostaa opintolainaa) yhteensä 6 vuotta ja yrittäjänä 2003 vuodesta lähtien. Oliko muuta valitettavaa meidän lapsiluvusta ja minun "kotiäitiydestä"???
[/quote]
No kyllä tässä on musta aika hemmetisti valitettavaa, ihan siinä kuuluisassa yksilönvastuussa elämässä. Ilmaisit asian niin epäselvästi, ettei käy oikein muuta ilmi, kuin että teet jotenkin osapäiväistä (miksi ihmeesssä???). Elareita ette saa, koska lapsia ja elareita on sinne ja tänne, nyt 7 elätettävää. Ja saatte jotain ansiosidonnaista asumistukea.
... Miksi tää nyt vaan kuulostaa niiiiiin sellaiselta yhteiskunna elättiperheeltä. Kume saada mitään,paitsi että joo niin..... Paljonko te oikeasti maksatte tienaamastanne rahasta a) vuokraa b) päivähoitomaksua c)
Haloo sulle!
Jos nyt suostutaan lapsilisien leikkauksiin, tulee siitä hyväksytty muoto ja ajanmittaan koko lapsilisät poistuvat, kun tulee rahapulaa valtion kassaan. Venäjällä on vasta saatu lapsilisät maksuun, mutta meillä aletaan viemään pois. Kyllä sillä muutamalla eurollakin ruokaa saa. Kympillä saa jo päivän ateriat, kun hieman miettii, mitä ostaa ja tekee. Sinä rikas, et liene tarvitse noita euroja, niin otetaan rikkailta pois. Laitetaan lapsilisätkin sosiaaliperusteisiksi, vai mitä???Kun osoittaa, että rahaa ei jää lasten ruokiin ja vaatteisiin, esitä faktat ja saat lapsilisää tarvitsemasi määrän. Mummeli tässä vaan höpöttää.
Mä en oikein tajua tätä suomalaista kateutta... jos kansanedusteaja saa kohtuullisen hyvää palkkaa, niin miksi nämä kateelliset narisijat eivät hankkiudu tehtävään? Tai lue vaikka hammaslääkäriksi, juristiksi, joksikin muuksi lääkäriksi tms. että saa palkan kohdalleen. Tuo on naurettavaa tuo toisten palkoista kitiseminen.
Suomalaiset lähtevät aina siitä, että kaikki paha on parempituloisten ja päättäjien vika, ja niiltä pitäisi saada kaikki pois. Sen sijaan duunarit ja työttömät voivat hengailla Karhu -mäyräkoirineen ja röökiaskeineen pieruverkkareissa ja kitistä, ei heidän tarvitse kouluttautua saati pyrkiä edes mihinkään parempaan. Ja oman logiikkani mukaan juuri niiden pitäisi, jotka eivät ole elämäänsä tyytyväisiä.
Oikeastaan tuo kertoo vain sen, että olemme aika neukkuja. Työläiset vaativat, ettei muuta kansanosaa olisikaan, kaikilla olisi kaikkea juuri saman verran ja samanlaista, kaikki tasapäistettäisi. Kommunismi kunniaan!
Ap voisi antaa omat lapsilisänsä pois niin muilla leikkaus olisi vähemmän. Kyllä on naurettavaa,että lapsilisä on noussut 8 vuoden aikana ehkä n.12euroa ja nyt leikataan. Itselleni ainakin joka euro on tarpeen,kun yksin yritän lastani kasvattaa sairaudestani huolimatta
Juu juu. Nipistetään lapsilisistä ja kevennetään rikkaiden verotusta. Nyt ihmiset äänestämään!!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:03"]Mä en oikein tajua tätä suomalaista kateutta... jos kansanedusteaja saa kohtuullisen hyvää palkkaa, niin miksi nämä kateelliset narisijat eivät hankkiudu tehtävään? Tai lue vaikka hammaslääkäriksi, juristiksi, joksikin muuksi lääkäriksi tms. että saa palkan kohdalleen. Tuo on naurettavaa tuo toisten palkoista kitiseminen.
Suomalaiset lähtevät aina siitä, että kaikki paha on parempituloisten ja päättäjien vika, ja niiltä pitäisi saada kaikki pois. Sen sijaan duunarit ja työttömät voivat hengailla Karhu -mäyräkoirineen ja röökiaskeineen pieruverkkareissa ja kitistä, ei heidän tarvitse kouluttautua saati pyrkiä edes mihinkään parempaan. Ja oman logiikkani mukaan juuri niiden pitäisi, jotka eivät ole elämäänsä tyytyväisiä.
Oikeastaan tuo kertoo vain sen, että olemme aika neukkuja. Työläiset vaativat, ettei muuta kansanosaa olisikaan, kaikilla olisi kaikkea juuri saman verran ja samanlaista, kaikki tasapäistettäisi. Kommunismi kunniaan!
[/quote]
Miksi kansanedustajien korkeat palkat ja hauska kulttuuri eläkkeelle jäämisestä on väärin? Hmm mietitääs..siksi kun ne saa itse päättää palkoistansa? Eettinen ristiriita? Mutta ei, ollaan kaikki hiljaa eikä valiteta mistään. Shhhhh... annetaan rikkaiden rikastua ja köyhien köyhtyä, shhh....
Jos nyt vaikka olisi se yksi lapsi, ja leikkaus olisi sen 7 € / kk niin koko lapsilisän maksuajalta (17-vuotiaaksi asti) vähennys olisi 1428 €.
Toki voi jokainen miettiä sitä, onko tämä itselle pikkurahaa vai ei, mutta pienituloisissa perheissä varmasti tuntuu. Ihan esimerkiksi, jos vanhemmat olisivat aikeissa kustantaa täysi-ikäiseksi tulevalle lapselleen autokoulun? Tuo summa on aika iso osa siitä kustannuksesta. Nyt pienituloiset saavat senkin rahan repiä jostain muualta.
Ehdotan parempaa; Lapsilisät kokonaan pois, pienituloisille kompensaatio verotusta alentamalla!
Jee, järjen ääni! En sinänsä kannata tällaista leikkausta, mutta jos on oikeasti niin tiukkaa, niin eiköhän sen kympin saa sitten sossusta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:28"]
No ei kyl tarvii olla, idioottimaisesti maksu määräytyy bruttotulojen mukaan.
Ja aika matala se täyden maksun raja on.
[/quote]
7 hengen perheessä n. 5300 euroa/brutto. Minusta se on hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote] Mutta kerro vielä miten Suomi toimii ilman perustyöntekijöitä? Ja miten kaikki pääsisivät hyville palkoille?
[/quote]
Onko perustyöntekijöiden palkka muka niin surkea, että sillä ei kertakaikkiaan tule toimeen? Käsittääkseni "käytännössä" alin mahdollinen tuntiliksa vakituiselle aikuiselle yleensä siinä 10 euron hujakoilla. Kun töitä tekee 8h*22 päivää kuussa, muodostuu kuukausipalkaksi 1760 euroa, jolloin käteen jää 1500 euroa. Luulisi että tuolla summalla elelee herroiksi, kun minullakin on mahdollisuus pärjätä erinomaisesti n.1000 eurolla kuussa (josta puolet palkkaa, puolet opintotukiaisia). Koska normaalissa perheessä näitä aikuisia on kaksi, tulee rahaa tietysti enemmän. Jos liksa ei riitä asumiseen, voi esimerkiksi harkita pienemmän tai halvemman kämpän hankkimista tai sitten jotain muuta koulutusta joka takaisi korkeamman tienestin. Imo matalan palkan perusduunit saisivat olla vain siirtymävaihe korkeamman palkan hommiin. Nytkin merkittävä osa paskaduuneista, kuten kaupan kassan hommista ja siivoamisista, jää opiskelijoille, jotka eivät ole jäämässä siihen loukkuun elämänsä tappiin asti.
[/quote]Jos muutta kauemmaksi työpaikalta, jotta asuminen olisi mahdollisesti halvempaa, bensa onsitten vastaavasti kalliimpaa. Kaikkialla julkinen ei liikenne ei pelaa kovin hyvin.
Monessa kahden aikuisen taloudessa toinen on työtön. Jos toisella on brutto 2000e (tai vähemmän) ja toinen saa työttömyysrahaa, niin ei kyllä eletä herroiksi. Ei lehtiä, ei kampaajakäyntejä, ei laffakäyntejä yms.. Rahat menevät asumiseen, ruokaan ja vakuutuksiin yms laskuihin.
Entä kuinka moni yritys nykytilanteessaa palkaa ihmisiä ja kouluttaa tehtäviin jos ihmisellä ei ole koulutusta pohjalla?
Tiedätkö miten vaikeaa on esim. oppisopimuspaikkaa löytää?
Ja on varmaan fiktiota että monet matalapalkka-aloilta saavat vielä toimeentuolotukea koska tulot eivät todellakaan ritä elämiseen SUomessa.....
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:08"]
On tämä nyt ihmeellistä. Aina keskituloisia työssäkäyviä ja työttömiä rokotetaan. Ymmärrän että talous pitää saada kuntoon ja säästöjä pitää tehdä, mutta eikö ne suurituloiset ja hyväpalkkaiset ole myös suomalaisia ja tasa veroisia meidän huonotuloisten kanssa. Miksi ei niiden tilipussille mennä. Saas nyt nähdä mihkä nämä kaikki säästörahat sitten käytetään. Tarviiko joku EU maa taas avustusta tai joko hallintorakennus korjata. Ei varmasti käytetä homekoulujen tai huono kuntoisten sairaaloiden korjauksiin tai hoitolaitoksiin tai palkkaamaan lisää työntekijöitä. Innolla odottaen. Olen kahden lapsen äiti. Olen tehnyt koko opiskeluajan työtä ja valmistuin ajallani ja kun valmistuin piti ottaa kaksi työtä että pärjää. Ja myös sen takia, koska toinen paikka on pitkäaikainen ja toisesta parempi palkkaisesta ei tiedä kuinka kauan se jatkuu, menee tarpeen mukaan noin 2-3 viikon sopimuksilla. Olen hoitoalalla, jossa mielestäni palkka on ihan ok, mutta kun haaveissa on pieni omakotitalo ja tontti. Niin pakko tehdä kahta työtä että saa säästöön joskus jonkun roposen. Mies on myös ja palkka hänelläkin kohtuullinen. tienataan yhteensä noin 5600e/ kuussa ja siitä verot pois eli käteen jää noin 4600e (toisesta työstä minulla menee 42% veroa) Tästä maksetaan vuokra,sähkölämmitys, vakuutukset, päivähoitomaksu (suurin), kännykät, netti eli laskujen jälkeen jää noin 2900e. tällä sitten pärjätään kuukausi. Meillä on kaksi autoa, koska on pitkät työmatkat molemmilla ja ei mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä, koska ollaan molemmat vuorotyössä ja bussit ei kulje siihen aikaan kun pitäisi mennä. Lapsilla ei ole ihmeempiä harrastuksia, suurin osa vaatteista kirpparilta ja miehen kanssa ei harrasteta oikeastaan mitään ja todella harvoin käydään missään (2 kertaa vuodessa leffassa). Meillä on myös koira, johon menee rahaa myös hieman. Rivitalossa vuokralla ja vuokra on kohtuullinen. Mutta melkein joka kuukausi rahat ovat tiukalla ja varsinkin jos tulee jokin yllättävä meno esim autoihin pitää ostaa joku osa tai kodinkone hajoaa. Tavallista ruokaa syödään, teen ruuat itse, ei einesruokia. Tavallista kotiruokaa. ei ostella herkkuja paljoa, leivon itse. Leipää teen itse ja haen halvasta leipäkaupasta. Ei matkustella, ei olla ikinä käyty ulkomailla. Kylpylässä käytiin uimassa tammikuussa ja ei oltu yötä. Itsestäkin 2900 euroo tuntuu paljolta ja sillä pitäisi pärjätä, mutta silti kaiken maksamisen ja ostamisen kanssa saa olla todella tarkkana. Säästöön ollaan joka kuukausi saatu noin 200e ja ollaan yritetty pitää aina noin 100e hätävara tilillä jos jotain tapahtuu. Mutta kyllä tämä erittäin kamalaa tehdä kahta vuorotyötä, välillä minulla on 3 viikontyö putki ilman vapaapäiviä. Välillä tuntuu ettei tunne enää omia lapsiaan. En tiedä miten voisimme saada rahaa säästöön jos en tekesi kahta työtä ja miten voin jättää toisen pois jos en tiedä jatkuuko toinen. kyllä me sitäkin laskettiin että saman verran jäis käteen jos jäis toinen kotiin hoitamaan lapsia liiton rahalle. Kyllä tämä maailma on mallissaan. Tuntuu niin pahalta, että vielä tästä tilanteesta viedään se muutama euro pois. Ja olen aika varma että voisi kyllä muutenkin säästää. varmasti voisi säästää jostain muusta kohteesta kuin niiltä jotka todella elävät jatkuvassa paineessa ja lapsilta jotka ovat suomen tulevaisuus. tarviiko suomen lykätä ulkomaille rahaa, pitäisi hoitaa ensin oma talous kuntoon ja pitää huoltaomistaan. Kyllä olisi parampi mieli ja helpompi purra nämä säästöt jos ne koskisivat koko kansaa.
[/quote]
Olen samaa mieltä, että lapsilisien ja näiden muiden typerien säästöjen osoite on ihan väärä, me keskituloiset, mutta kyllä ne suurituloisetkin oman kortensa kekoon laittaa ihan riittävästi. Suomessa on todellakin progressiivinen verotus, eli kyllä ne isotuloiset enemmän sitä veroakin maksavat. En koe että olemme mitään suurituloisia, mutta jos vertaan tulojamme teidän tuloihinne, teillä brutto 5600e/kk ja meillä 9000e/kk ja teillä jää käteen siitä 4600e, meillä 5000e. Aika samoilla rahoilla siis pärjäillään, vaikka me vähän enemmän tienaammekin. Ja sen isomman veromäärän jälkeen maksamme samat korotukset ja kärsimme samoista leikkauksista. Eiköhän ne säästöt pitäisi koittaa hakea ihan jostain muualta kuin yksityisihmisiltä. Eikähän siellä yritysverotuksessa ja vaikka kehitystuissa olisi vähän varaa ottaa käyttöön!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:01"]
Tiedoksi sinulle joka kannatat lasten subjektiivisen päivähoidon lopettamista säästömielessä.. eiköhän juur ed. lama-ajoista ole otettu oppii. Virikehoito eiole äidin virikehoitoa omassa sohval vaan lapsen kehityksen ja ikätason mukaista hoitoa ja kasvatusta.
Jolla estetään perheiden syrjäytymistä. Kun äidit vievät ne omat sinne päiväkodin hoiviin samalla ehkäistään ennakkoluuloja kotihoidossa oleviin lapsiin ja luodaan ystävyyssuhteita jos vaikka omad lähipiiris ei ole näitä. Asioilla on omat puolensa.
[/quote]
Perheiden syrjaytymistä ja lasten sosiaalista kasvatusta voi tukea monella muullakin tavalla kuin lykkäämällä lapset päivähoitoon. Tuosta suhbjektiivisesta hoito-oikeudesta on seurannut jopa se, että perheiden jotka voisivat hoitaa lapsiaan kotonakin koko päiväisesti, on pakko viedä lapsensa puolipäivähoitoon, koska se on ainoa paikka jossa lapset näkevät ikäisiään ja saavat sosiaalisia konteakteja oman ikäisistään. Kerrostalojen pihat ja leikkipuistot ei ole enää pullollaan kaikenikäisiä muksuja kotona olevan vanhempansa kanssa vaan suurinosa viedään päiväkoteihin, joilloin noille kotona olijoille ei löydy mistään seuraa.