Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
Joo mennään Amerikan malliin! Eikun kaikki köyhät vaan asuntovaunuihin. Köyhät kyykkyyn!
Mielestäni kysymys ei ole suinkaan siitä pelkästään, että lapsilisät laskevat sen 7% ja se olisi iso raha. Kuitenkin elokuusta korkein päivähoitomaksuluokka, jota me 2 lapsisessa perheessä maksamme kallistuu 19€/kk/lapsi. Eli siinä tulee lapsien kuluissa heti sellainen 38€/kk lisää. Ja kun otetaan lapsilisistä pois se 15€, niin kuussa meneekin rahaa enemmän jo reilut 50€. Eikä sekään vielä ole iso juttu, mutta kun vuokrakin nousi kuussa taas alkuvuonna sen 30€/kk, ruoan hinta nousee jatkuvasti ja nyt lisätään myös polttoaineen verotusta entisestään. Menojen kasvu samalla kulutuksella tulisi olemaan siis luokkaa 100 €/kk eli kulutuksesta on tingittävä.
no kyllä se tuntuis. Kaikki ei kylve rahassa!
Jos joku ap:n kaltainen mutuilija on kiinnostunut tiedosta, kannattaa lukea: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100862/sauli.pdf?sequence=1
Lainaus artikkelista:
"1990-luvun lamavuosista lähtien valtio ja kunnat ovat säästäneet lapsiperheiden tulonsiirroissa ja myös lasten palveluissa. Näin on tehty riippumatta siitä, millainen taloudellinen tilanne maassa on ollut."
Toisin sanoen tämä selitys kaikkien osallistumisesta hyvinvointivaltion pelastustalkoisiin on täyttä paskaa, kun hyvinä vuosina asiaan ei tule kuin nimellisiä kompensaatioita.
Eriarvoisuus ja luokkaerot kasvaa. Onko siitä seurannut koskaan mitään hyvää?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:55"]
No menkööt sekin 15 euroa maahanmuuttajille.
[/quote]
Todella harvassa ovat ne suomalaiset perheet, joille 15 euroa kuussa merkitsee eroa elämän ja kuoleman välillä.
Ja mitä tulee maahanmuuttajiin, oletko sinä niin paljon arvokkaampi kuin ihminen, joka pakenee sotaa pienten lastensa kanssa ja saapuu Suomeen päällään yksi ainoa vaatekerta ja pääsee asumaan kaksioon, joka kumisee tyhjyyttään? Katso, kuinka paljon tavaraa sinulla on ympärilläsi. Paljonko on huonekaluja, lamppuja, vaatteita, asioita, liinavaatteita, ruokaa, keittiökoneita, hygieniatuotteita, leluja ja puhelimia ym. teknisiä laitteita? Kun se pakolaisperhe tulee tänne, se alkaa kerätä tuota tavaramäärää aivan tyhjästä ilman minkäänlaista tukiverkkoa ja kieltä osaamatta. Häpeä!
[/quote]
Tyhjästä? Ilman tukiverkkoa? Eiköhän niiden asiat ole mallikelpoisesti muutamassa viikossa? Kantaväestöön kuuluva on saattanut tehdä vuosia raskastakin työtä, esim. yh-siivoojana, saadakseen lapsilleen telkkarin tai vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:33"]
Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
[/quote]
Alinta palkkiota nauttiva kansanedustaja saa 6355e/kk. Siitä 7% on noin 445e/kk. Enemmän tienaavilla voisi olla korkeampikin prosentti. Siihen päälle takuueläkkeet+ kaikki muut etuudet, korvaukset.
Periaatteellisella tasolla eniten huolestuttaa valtakunnan johdon rahankäyttö. Siellä kyllä on hassattu kaksin käsin rahaa menemään ties mihin ja nyt on ilmeisesti siis pakko iskeä lasten säästöpossuun, kun rahat on loppu. Shame on you Jyrki.
Ai Suomessa ei voi olla niin köyhiä että joutuisi miettimään jokaista euroa? Missä kuplassa oikein elät?!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:24"]
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
[/quote]
Ajattele, tuo pudotus on pois 1% nettotuloistamme. Todella itsekästä kun en halua siitä luopua. Ostovoimamme putoaa jatkossa siis vähintään 1% kuukaudessa. Tosiaan, jippii!
Vähän ohi aiheen, mutta tässä mielenkiintoinen artikkeli Australiasta. Siellä on laskettu, että vain ylin viidennes palkansaajista on hyvinvointivaltiossa maksajan roolissa. Kaikki muut ovat itseasiassa saamapuolella, kun huomioidaan julkiset palvelut ja tulonsiirrot. Miten mahtaa olla Suomessa?
Kai joidenkin talous sitten on kiinni lapsilisistä ja ihan oikeita, itse tienattuja ja ansaittuja tuloja ei ole eikä kiinnosta saadakaan vaan koko toimeentulo lasketaan sen varaan, että kyllä muut (=yhteiskunta) kustantaa. Ja voi kamala jos ei sitten kustannakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:43"]Mä olisin leikannut eläkeläisiltä. Niillä on eniten löysää rahaa.
[/quote] olisiko kuitenkin ministereillä ja kansanedustajilla vähän enemmän tätä löysää rahaa..?
[/quote]Eläkeläisiä on aika paljon enemmän kuin ministereitä.
[/quote] miksi ei silti ministerit voisivat huimasta palkastaan vähän luopua vaikka siitä ei yhteensä tulisi paljoo paskaakaan?? Kantaisivat hekin kortensa kekoon kun heillä on siihen varaa!
Eiköhän siitä valiteta siksi,että samalla kaikki muu kallistuu.Nyt vaan paasataan että kyllä se riittää elämiseen,vaikka lähtee pois pari euroa.Joo näillä hinnoilla mutta unohdetaan samalla ne korotukset joita on tulossa.
Suomessa ei ole varaa vähentää prosentin prosenttia ns. rikkailta, sillä heidän ansiotulostaan menee jo nyt 50-60% veroa. Kun pitää säästää, pitää säästötalkoisiin osallistua yhtälailla köyhät ja rikkaat. Jos aina vaikeina aikoina mennään vain rikkaimpien kukkaroille, kannustaa se vähemmän hankkimaan hyväpalkkaista työtä (--> pienemmät verotulot valtiolle), tai sitten nämä massikeisarit karkaavat ulkomaille (--> pienemmät verotulot valtiolle).
Sitäpaitsi, myös rikkaammat lisääntyvät siinä missä köyhätkin, joten lapsilisistä säästö koskettaa yhtälailla heitä kuin meitä köyhimpiäkin. Jos joku on päättänyt lisääntyä vain lapsilisien toivossa, sietääkin tällaisen ihmisen tuloja vähentää. Jokaisen pitäisi tähdätä siihen, että pystyy itse elättämään itsensä ilman mitään valtion tukia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:33"]
Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
[/quote]
Alinta palkkiota nauttiva kansanedustaja saa 6355e/kk. Siitä 7% on noin 445e/kk. Enemmän tienaavilla voisi olla korkeampikin prosentti. Siihen päälle takuueläkkeet+ kaikki muut etuudet, korvaukset.
Periaatteellisella tasolla eniten huolestuttaa valtakunnan johdon rahankäyttö. Siellä kyllä on hassattu kaksin käsin rahaa menemään ties mihin ja nyt on ilmeisesti siis pakko iskeä lasten säästöpossuun, kun rahat on loppu. Shame on you Jyrki.
[/quote] 6355€/kk MITÄ VITTUA???!!! Siihen vielä päälle kansanedustajien (joilla lapsia) lapsilisät!!! Miksi Oi miksi eivät ymmärrä miten paljon Suomen kansa heitä enemmän arvostaisivat jos luopuisivat itse vähän enemmästä, kun kerta meidän puolesta,meidän asioista saavat tehdä "järkeviä" päätöksiä.
Ei ole silti oikein että lapsiperheitä rokotetaan. Muutenkin eläminen kallistunut ja palkan ostovoima senkun heikkenee.
Saan nettona palkkaa 1100 euroa kuussa, jolla maksan asumisen, veden, sähkön, kännykän, vakuutukset jne kolmelle henkilölle kuussa. Ruokaan meillä jää n. 300 euroa kuussa. Lapsilisillä ostan lapsille tarpeelliset vaatteet ja tarvikkeet, tottakai suurimman osan käytettyinä. Kyllä se 15 euroa meidän taloudessa todellakin tuntuu, ruokaostoksissakin saan joka pennin laskea ja heräteostoihin ei ole varaa. Tammikuussa esim piti oikeasti miettiä, voidaanko ostaa kontaktimuovia lapsen uusiin koulukirjoihin. Uskon, että asia voi tuntua monesta utopistiselta, mutta näin täällä vaan mennään.
Sossusta saisi kai toimeentulotukea silloin tällöin joitakin satasia. Ollaan tähän asti kuitenkin pärjätty, joten en ole halunnut sieltä mitään hakea. Nyt varmaan pitänee sinne lähteä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:49"]
Kai joidenkin talous sitten on kiinni lapsilisistä ja ihan oikeita, itse tienattuja ja ansaittuja tuloja ei ole eikä kiinnosta saadakaan vaan koko toimeentulo lasketaan sen varaan, että kyllä muut (=yhteiskunta) kustantaa. Ja voi kamala jos ei sitten kustannakaan.
[/quote]
Niistä ihan oikeista, itse tienatuista tuloista ei vaan tänä päivänä tahdo olla mihinkään. Itse teen kahta työtä, yksinhuoltaja kun olen, ja silti käteen jää vain pari sataa enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaalla.
Kun jo asuu mahdollisimman halvasti, syö saidasti, säästää mistä voi...niin mistä revitään rahat entistä kalliimpiin työmatkakuluihin ja ruokaan, kaikkeen? Meiltä lähtee lapsilisiä parikymppiä kuussa. Pieni raha, mutta silti kahden päivän ruokaraha. Yhdistettynä kaikkeen muuhun, kohtuutonta.
Kun kolikko kirstuun kolahtaa, sielu taivaaseen livahtaa. Eli en aio erota kirkosta. 500 e/vuosi on halpa hinta taivaspaikasta!