Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:55"]
No menkööt sekin 15 euroa maahanmuuttajille.
[/quote]
Todella harvassa ovat ne suomalaiset perheet, joille 15 euroa kuussa merkitsee eroa elämän ja kuoleman välillä.
Ja mitä tulee maahanmuuttajiin, oletko sinä niin paljon arvokkaampi kuin ihminen, joka pakenee sotaa pienten lastensa kanssa ja saapuu Suomeen päällään yksi ainoa vaatekerta ja pääsee asumaan kaksioon, joka kumisee tyhjyyttään? Katso, kuinka paljon tavaraa sinulla on ympärilläsi. Paljonko on huonekaluja, lamppuja, vaatteita, asioita, liinavaatteita, ruokaa, keittiökoneita, hygieniatuotteita, leluja ja puhelimia ym. teknisiä laitteita? Kun se pakolaisperhe tulee tänne, se alkaa kerätä tuota tavaramäärää aivan tyhjästä ilman minkäänlaista tukiverkkoa ja kieltä osaamatta. Häpeä!
[/quote]
Kuule, ne sotaa paenneet ovat elelleet varsin mainiosti tavaraa keräillen sen viimeiset 20 vuotta ilmaiseksi sossun ja kelan piikkiin. Gigantista tauluteeveet ja lumiat vauvasta vaariin.
ja miettikääs rikkaita joilla on 3 lasta ja saavat vielä lapsilisän jota eivät tarvi, koska tulos on niin suuret kuussa. Jos ne ei laita sitä rahaa lapsen tilille tai lapselle suoraan siitä kertyy jo hyvin muutaman ulkomaanmatkan rahat vuodessa :) !
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:49"]
Kai joidenkin talous sitten on kiinni lapsilisistä ja ihan oikeita, itse tienattuja ja ansaittuja tuloja ei ole eikä kiinnosta saadakaan vaan koko toimeentulo lasketaan sen varaan, että kyllä muut (=yhteiskunta) kustantaa. Ja voi kamala jos ei sitten kustannakaan.
[/quote]
Niitä ihan oikeita ja itse ansaittuja tuloja ei todellakaan ole kaikilla tämän päivän Suomessa. Jos keksit reseptin, jolla Suomeen saadaan täystyöllisyys, niin kerrohan se toki meille muillekin!
Kaikkein surkeimmassa jamassahan ovat ne, jotka esimerkiksi terveyden ja työkyvyn menetyksen vuoksi ovat pudonneet kauas köyhyysrajan tuolle puolen. He ovat sitä joukkoa, joille 7 euroakin on merkityksellinen.
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
On tämä nyt ihmeellistä. Aina keskituloisia työssäkäyviä ja työttömiä rokotetaan. Ymmärrän että talous pitää saada kuntoon ja säästöjä pitää tehdä, mutta eikö ne suurituloiset ja hyväpalkkaiset ole myös suomalaisia ja tasa veroisia meidän huonotuloisten kanssa. Miksi ei niiden tilipussille mennä. Saas nyt nähdä mihkä nämä kaikki säästörahat sitten käytetään. Tarviiko joku EU maa taas avustusta tai joko hallintorakennus korjata. Ei varmasti käytetä homekoulujen tai huono kuntoisten sairaaloiden korjauksiin tai hoitolaitoksiin tai palkkaamaan lisää työntekijöitä. Innolla odottaen. Olen kahden lapsen äiti. Olen tehnyt koko opiskeluajan työtä ja valmistuin ajallani ja kun valmistuin piti ottaa kaksi työtä että pärjää. Ja myös sen takia, koska toinen paikka on pitkäaikainen ja toisesta parempi palkkaisesta ei tiedä kuinka kauan se jatkuu, menee tarpeen mukaan noin 2-3 viikon sopimuksilla. Olen hoitoalalla, jossa mielestäni palkka on ihan ok, mutta kun haaveissa on pieni omakotitalo ja tontti. Niin pakko tehdä kahta työtä että saa säästöön joskus jonkun roposen. Mies on myös ja palkka hänelläkin kohtuullinen. tienataan yhteensä noin 5600e/ kuussa ja siitä verot pois eli käteen jää noin 4600e (toisesta työstä minulla menee 42% veroa) Tästä maksetaan vuokra,sähkölämmitys, vakuutukset, päivähoitomaksu (suurin), kännykät, netti eli laskujen jälkeen jää noin 2900e. tällä sitten pärjätään kuukausi. Meillä on kaksi autoa, koska on pitkät työmatkat molemmilla ja ei mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä, koska ollaan molemmat vuorotyössä ja bussit ei kulje siihen aikaan kun pitäisi mennä. Lapsilla ei ole ihmeempiä harrastuksia, suurin osa vaatteista kirpparilta ja miehen kanssa ei harrasteta oikeastaan mitään ja todella harvoin käydään missään (2 kertaa vuodessa leffassa). Meillä on myös koira, johon menee rahaa myös hieman. Rivitalossa vuokralla ja vuokra on kohtuullinen. Mutta melkein joka kuukausi rahat ovat tiukalla ja varsinkin jos tulee jokin yllättävä meno esim autoihin pitää ostaa joku osa tai kodinkone hajoaa. Tavallista ruokaa syödään, teen ruuat itse, ei einesruokia. Tavallista kotiruokaa. ei ostella herkkuja paljoa, leivon itse. Leipää teen itse ja haen halvasta leipäkaupasta. Ei matkustella, ei olla ikinä käyty ulkomailla. Kylpylässä käytiin uimassa tammikuussa ja ei oltu yötä. Itsestäkin 2900 euroo tuntuu paljolta ja sillä pitäisi pärjätä, mutta silti kaiken maksamisen ja ostamisen kanssa saa olla todella tarkkana. Säästöön ollaan joka kuukausi saatu noin 200e ja ollaan yritetty pitää aina noin 100e hätävara tilillä jos jotain tapahtuu. Mutta kyllä tämä erittäin kamalaa tehdä kahta vuorotyötä, välillä minulla on 3 viikontyö putki ilman vapaapäiviä. Välillä tuntuu ettei tunne enää omia lapsiaan. En tiedä miten voisimme saada rahaa säästöön jos en tekesi kahta työtä ja miten voin jättää toisen pois jos en tiedä jatkuuko toinen. kyllä me sitäkin laskettiin että saman verran jäis käteen jos jäis toinen kotiin hoitamaan lapsia liiton rahalle. Kyllä tämä maailma on mallissaan. Tuntuu niin pahalta, että vielä tästä tilanteesta viedään se muutama euro pois. Ja olen aika varma että voisi kyllä muutenkin säästää. varmasti voisi säästää jostain muusta kohteesta kuin niiltä jotka todella elävät jatkuvassa paineessa ja lapsilta jotka ovat suomen tulevaisuus. tarviiko suomen lykätä ulkomaille rahaa, pitäisi hoitaa ensin oma talous kuntoon ja pitää huoltaomistaan. Kyllä olisi parampi mieli ja helpompi purra nämä säästöt jos ne koskisivat koko kansaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:57"]
Ei ole silti oikein että lapsiperheitä rokotetaan. Muutenkin eläminen kallistunut ja palkan ostovoima senkun heikkenee.
[/quote]
Tämä on totta. Itse tilaan nykyään lähes kaiken netistä (ulkomailta), lapsille (3 kpl) halvalla kenkiä jne vaatteita. Näillä tuloilla ei ole varaa ostaa täältä, lasten kamppeet on ihan sikahintaisia täällä tuloihin nähden.
Vuonna 1995 demarit ja kokoomus (ja vihreät, vasemmistoliitto ja RKP) alensivat lapsilisiä 8,25 prosentilla. Meillä oli silloin kolme lasta, ja lapsilisiä tuli alennuksen jälkeen n. 300 mk (n. 50 e) vähemmän. Mutta hämmästyttävintä on se, että tuosta ajasta lapsilisät eivät ole nousseet oikeastaan lainkaan ja nyt niitä alennetaan taas.
Minun mielestäni olisi voinut säästää vaikka leikkaamalla kaikki lapsilisät samankokoisiksi. En ole koskaan ymmärtänyt miksi suurperheitä pitää erityisesti tukea isommilla lapsilisillä, ymmärtäisivät paremmin hankkia vain sen verran lapsia kuin on varaa elättää, jos suurta lapsimäärää ei erikseen suosittaisi. Tuo säästö olisi jo tuntunut jossakin, nyt ei uskallettu leikata kuin pari vaivaista euroa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:15"]
Minun mielestäni olisi voinut säästää vaikka leikkaamalla kaikki lapsilisät samankokoisiksi. En ole koskaan ymmärtänyt miksi suurperheitä pitää erityisesti tukea isommilla lapsilisillä, ymmärtäisivät paremmin hankkia vain sen verran lapsia kuin on varaa elättää, jos suurta lapsimäärää ei erikseen suosittaisi. Tuo säästö olisi jo tuntunut jossakin, nyt ei uskallettu leikata kuin pari vaivaista euroa.
[/quote]
Jos joku ihmettelee, niin kyllä, minulla on lapsia!
MInulla on brutto 2085e/kk +lisät. Lisär vaihtelee aika paljon, joskus on enemmän aamuja, joskus on listassa vain yksi sunnuntai, jos hyvin käy yövuoro osuu la-su väliin....
Ajan päivittäin 50km jotta voisin tienata rahaa.
Juu, bussikin on keksitty, mutta kun autolla työmatkaan menee 30min, bussilla kestäisi ensin "väärään" suuntaan 20min että pääsen bussiin joka vie perille ja kestää n. 45min, ja sitten pitäisi vielä kävellä n. 15min... eli 2h40min nykyisen tuntiin verrattuna. Saatan olla töissä 7.30-21.00. Aika pitkä päivä, työmatkat päälle niin joo, autosta en aio luopua...
Nyt sitten kuitenkin autovero nousee, bensavero nousee, ja omavastuu työmatkakuluista nousee. Tulee siis koko ajan kalliimaksi päästä töihin ansaitsemaan rahaa.
Tämän lisäksi sitten lapsilisistä vielä nypitään osa pois...
Mies saa kyllä ruveta etsimään töitä nyt ulkomailta, kun ei niitäkään Suomesta löydy.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:38"]
Valtio vois laittaa ensin yt:t pystyyn, kuten kaikki muutkin firmat ovat tässä viime aikoina joutuneet tekemään. Väitän, että valtion virastoissa pyörii niin paljon turhia paperinpyörittäjiä ja "ajatustyötä" tekeviä, että sieltä kun olisi laittettu väkeä ulos, olisi saatu moninkertaiset säästöt lapsilisien leikkausten sijaan. Mutta eihän nyt omasta kuormasta voi syödä, hyvänen aika.
[/quote]
Täällä ei ole ilmeisesti ketään valtion hallinnossa olevaa henkilöä paikalla, joka voisi kertoa, että valtion virkamiehillä on ollut todella tiukka säästöohjelma jo pitkän aikaa. Eläkkeelle lähtevien tilalla ei oteta uusia, työsuhteen pyritään pitämään määräaikaisina ja kaikella lailla kiristetään.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:05"]
ja miettikääs rikkaita joilla on 3 lasta ja saavat vielä lapsilisän jota eivät tarvi, koska tulos on niin suuret kuussa. Jos ne ei laita sitä rahaa lapsen tilille tai lapselle suoraan siitä kertyy jo hyvin muutaman ulkomaanmatkan rahat vuodessa :) !
[/quote]
niin totta.
Kertokaa, että miksi ihmeessä lapsilisä ei voi määräytyä tulojen mukaan? Varmasti säästyisi enemmän, jos ne otettaisiin kokonaan pois niiltä, jotka eivät siyä oikeasti tarvitse. Onko tällaista edes ehdotettu? Sitten voisi olla sellainen porrastettu systeemi, että mitä vähemmän tienaa, sen isompi lapsilisä. Me tienataan miehen kanssa sen verran, että ihan rehellisesti sanoen me ei lapsilisää välttämättä tarvittais. Joten voisin siitä luopua, jos tietäisin, että ne oikeasti köyhät saisi sitten enemmän tai heiltä ei otettaisi pois. Eikä ole sädekehää, olen tätä monesti miettynyt jo ennen tätä koko leikkaushässäkkää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa elättää nämä seitsemän lasta eikä panostaa siihen, että kyllä yhteiskunta elättää aina vaan jatkuvan äitiysrahan, kotihoidontuen ja lapsilisän muodossa? Ei kai yhteiskunnan tarvitse olla joku tukiautomaatti? Mietitkö hetkeäkään kun sen seitsemännen pistit aluille, että onko mulla varaa elättää tää lapsi jos vaikka kaikki tuet poistuisivatkin yhtäkkiä? Voitko syyttää ketään muuta kuin itseäsi (ja miestäsi) siitä, että olet äitiysrahalla seitsemättä kertaa, etkä normaaleissa palkkatöissä, joilla muutkin itsensä pyrkivät elättämään? Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote] Mutta kerro vielä miten Suomi toimii ilman perustyöntekijöitä? Ja miten kaikki pääsisivät hyville palkoille?
Jos lapsen elätys ylipäätänsä on pelkän lapsilisän varassa (oli se sitten suuruudeltaan mitä hyvänsä), kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin lisääntyy.
Lisääntyminen on ilmaista, mutta lasten elättäminen ei. Etenkin ne 6lapsiset perheet joissa äiti hoitovapailla viimeiset 10 v. Kuten joku jo sanoikin - ennen kuin teet lapsia, kannattaisi ehkä miettiä selviäisitkö ilman tukia laisinkaan?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote]
Eli siis sun neuvos kaupan kassalle ja lähihoitajalle on se että sopeuttaa menonsa tuloihin. Kohta neuvot varmaan, että kannattaa muuttaa telttaan asumaan (ei tarvi maksaa vuokraa) ja lopettaa syöminen (iso säästö ruokamenoissa).
Ymmärrätkö sinä ollenkaan, että eläminen maksaa, ruoka maksaa ja asuminen maksaa. Eikä niitä menoja voi itse olla päättämässä. Esim. vuokra, vaikka olis halpa ja pieni loukko, silti se maksaa. Ruokaa ei mikään kauppa anna ilmaiseksi, siitä pitää maksaa vaikka söisi vain kerran päivässä. Tiettyyn rajaan sitä menojen soputtamista voi tehdä, mutta silti siinä on raja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote] Mutta kerro vielä miten Suomi toimii ilman perustyöntekijöitä? Ja miten kaikki pääsisivät hyville palkoille?
[/quote]
Onko perustyöntekijöiden palkka muka niin surkea, että sillä ei kertakaikkiaan tule toimeen? Käsittääkseni "käytännössä" alin mahdollinen tuntiliksa vakituiselle aikuiselle yleensä siinä 10 euron hujakoilla. Kun töitä tekee 8h*22 päivää kuussa, muodostuu kuukausipalkaksi 1760 euroa, jolloin käteen jää 1500 euroa. Luulisi että tuolla summalla elelee herroiksi, kun minullakin on mahdollisuus pärjätä erinomaisesti n.1000 eurolla kuussa (josta puolet palkkaa, puolet opintotukiaisia). Koska normaalissa perheessä näitä aikuisia on kaksi, tulee rahaa tietysti enemmän. Jos liksa ei riitä asumiseen, voi esimerkiksi harkita pienemmän tai halvemman kämpän hankkimista tai sitten jotain muuta koulutusta joka takaisi korkeamman tienestin. Imo matalan palkan perusduunit saisivat olla vain siirtymävaihe korkeamman palkan hommiin. Nytkin merkittävä osa paskaduuneista, kuten kaupan kassan hommista ja siivoamisista, jää opiskelijoille, jotka eivät ole jäämässä siihen loukkuun elämänsä tappiin asti.
Kyllä Suomessa on ihmisiä, joille 7 euroakin on rahaa, jota ei olisi varaa menettää. Jotkut ihmiset elävät aivan toisessa todellisuudessa kuin sinä ap. Jollekulle 7 euroa on koko perheen päivän ruokaraha. Kyllä, Suomessa elää tällaisia ihmisiä. Tuhansia. Juuri nyt.