Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:05"]
ja miettikääs rikkaita joilla on 3 lasta ja saavat vielä lapsilisän jota eivät tarvi, koska tulos on niin suuret kuussa. Jos ne ei laita sitä rahaa lapsen tilille tai lapselle suoraan siitä kertyy jo hyvin muutaman ulkomaanmatkan rahat vuodessa :) !
[/quote]
miksi alapeukku? yhdestä lapsesta saa 100 e kerro se 12 kuukaudella. Toisesta lapsesta 100 ja jotain ja kolmannesta vielä lisää. Nämä yhteen tulee 366 euroako se oli? ja sitten kerro se luku 12 kuukaudella ja huomaat että perhana kyllä vaa siinä on jo ulkomaanmatkoja kasassa.
Tämä systeemi kannustaa lisääntymiseen? Ei todellakaan! Lapsiperheet ei saa esim. mitään verohelpotusta (Ranskassa veroprosentti pieneni mitä enemmän oli lapsia) ja me tavalliset keskituloiset maksetaan täydet maksut päivähoidosta jne. Meillä menee lapsilisät ihan ELÄMISEEN, se ei ole mitään ylimääräistä rahaa. Että kyllä se lapsilisä on tärkeä raha ihan meille tavalliseille työssäkäyville.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote] Mutta kerro vielä miten Suomi toimii ilman perustyöntekijöitä? Ja miten kaikki pääsisivät hyville palkoille?
[/quote]
Onko perustyöntekijöiden palkka muka niin surkea, että sillä ei kertakaikkiaan tule toimeen? Käsittääkseni "käytännössä" alin mahdollinen tuntiliksa vakituiselle aikuiselle yleensä siinä 10 euron hujakoilla. Kun töitä tekee 8h*22 päivää kuussa, muodostuu kuukausipalkaksi 1760 euroa, jolloin käteen jää 1500 euroa. Luulisi että tuolla summalla elelee herroiksi, kun minullakin on mahdollisuus pärjätä erinomaisesti n.1000 eurolla kuussa (josta puolet palkkaa, puolet opintotukiaisia). Koska normaalissa perheessä näitä aikuisia on kaksi, tulee rahaa tietysti enemmän. Jos liksa ei riitä asumiseen, voi esimerkiksi harkita pienemmän tai halvemman kämpän hankkimista tai sitten jotain muuta koulutusta joka takaisi korkeamman tienestin. Imo matalan palkan perusduunit saisivat olla vain siirtymävaihe korkeamman palkan hommiin. Nytkin merkittävä osa paskaduuneista, kuten kaupan kassan hommista ja siivoamisista, jää opiskelijoille, jotka eivät ole jäämässä siihen loukkuun elämänsä tappiin asti.
[/quote]
Jep, ei muuta kun teltaan asumaan ja ruokaa joka toinen päivä. Hyvin pärjää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:06"]
Te köyhät: miksette kouluttaudu tai hakeudu muuten parempiin hommiin? Ymmärrän, jos köyhyys on jollekin väliaikainen loukku, mutta eikö pitkäaikainen köyhyys ole ennemminkin oma valinta? Poislukien tietysti sairaudet jotka vaikuttavat työllistymiseen jne. Voiko joku ihminen oikeasti ajatella, että yhteiskunnan on elätettävä heidät, ja itse oman elintason eteen ei ole tehtävä mitään?
Itse olen siis opiskelija, ja köyhäilen tällä hetkellä jotta minulla olisi tulevaisuudessa varaa hyvään elintasoon.
[/quote]
Tiesitkö että kaikki eivät pääse yliopistoihin? Että on tietty määrä opiskelupaikkoja aina jokaiselle alalle? Tiesitkö että Suomessa löytyy tällä hetkellä myös tohtoreita ja maistereita jokta ovat köyhäilleet ja haaveilleet paremmasta elämästä, vain huomatakseen olevansa nyt työttömiä kun yritykset eivät palkkaakaan?
Mitä Suomi tekisi ilman lähihoitajia, siivoojia, vartijoita, kaupan työntekijöitä jne?
Matalapalkka-aloillakin tarvitaan ihmisiä.
Taidat olla aika teini?
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään pääse yliopistoihin, mutta onhan meillä amiksia, amkkeja ja lisäksi yksityisiä yrityksiä, jotka kouluttavat ihmisiä palvelukseensa. Tietysti työttömyys aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä ne ovat vain väliaikaisia, tai sitten ollaan menty lukemaan jotain filosofiaa yliopistolle, mistä käytännössä valmistuu työttömäksi, ja tämä on kyllä opiskelijoiden tiedossa.
Luulisi, että lähihoitsu, siivooja, kaupan kassa tai vartija osaisi sopeuttaa palkkansa menoihin ilman mitään tukia. Jos ei, niin voidaan kysyä, että miksi sitten ollaan päädytty niin surkeaan ammattiin, että ehdoin tahdoin ollaan yhteiskunnan elätettävänä. Itse teen opiskeluideni ohessa ns. paskahommaa, mutta meidän työntekijöistä iso osa onkin opiskelijoita, jotka tähtäävät parempaan elämänlaatuun täysin toisessa ammatissa.
[/quote]
Eli siis sun neuvos kaupan kassalle ja lähihoitajalle on se että sopeuttaa menonsa tuloihin. Kohta neuvot varmaan, että kannattaa muuttaa telttaan asumaan (ei tarvi maksaa vuokraa) ja lopettaa syöminen (iso säästö ruokamenoissa).
Ymmärrätkö sinä ollenkaan, että eläminen maksaa, ruoka maksaa ja asuminen maksaa. Eikä niitä menoja voi itse olla päättämässä. Esim. vuokra, vaikka olis halpa ja pieni loukko, silti se maksaa. Ruokaa ei mikään kauppa anna ilmaiseksi, siitä pitää maksaa vaikka söisi vain kerran päivässä. Tiettyyn rajaan sitä menojen soputtamista voi tehdä, mutta silti siinä on raja.
[/quote]
Ensimmäiseksi kannattaa kokeilla muuttoa pois pääkaupunkiseudulta...
Kaupan kassa tai lähihoitaja saanee töitä aika monesta muustakin paikasta. Noin ihan ensiapuna, jos palkka ei millään riitä syömiseen. Asumiskustannusten taso laskee aika jyrkästi ja nopeasti Kehä III:n ulkopuolella.
Ai niin, mutta kun en mä halua, kun mun kaverit ja suku...Miksi yhteiskunta ei maksa mulle enempää kun mä haluan olla mun turvaverkkoni lähistöllä, en vaan pysty lähtemään muualle...
Ja joo, näitä tarvitaan toki myös siellä pk-seudulla, mutta jokainen voi äänestää jaloillaan. Ehkä se asumisen hinta ei olis niin korkea, jollei kaikki lähihoitajat ja muut väkisin pakkaisi sinne pk-seudulle valittamaan kalliista vuokrasta.
T: Hyvätuloinen, työn perässä muualle muuttanut
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:38"]
Valtio vois laittaa ensin yt:t pystyyn, kuten kaikki muutkin firmat ovat tässä viime aikoina joutuneet tekemään. Väitän, että valtion virastoissa pyörii niin paljon turhia paperinpyörittäjiä ja "ajatustyötä" tekeviä, että sieltä kun olisi laittettu väkeä ulos, olisi saatu moninkertaiset säästöt lapsilisien leikkausten sijaan. Mutta eihän nyt omasta kuormasta voi syödä, hyvänen aika.
[/quote]
Täällä ei ole ilmeisesti ketään valtion hallinnossa olevaa henkilöä paikalla, joka voisi kertoa, että valtion virkamiehillä on ollut todella tiukka säästöohjelma jo pitkän aikaa. Eläkkeelle lähtevien tilalla ei oteta uusia, työsuhteen pyritään pitämään määräaikaisina ja kaikella lailla kiristetään.
[/quote]
Tässä kunnan virkamies. Meidän organisaatiosta on vähennetty viime vuonna 18 henkilöä eläköitymisen ja määräaikaisuuksien päättymisen seurauksena. Uusia ei siis ole otettu. Lisäksi kaksi päällikkötason paikkaa lakkautettiin ja päälliköt siirtyivät takaisin asiantuntijatehtäviin, esim. omalle lähiesimiehelle kävi näin. Rahahanat ovat muutenkin tiukalla, esim. maksulliseen koulutukseen ei enää pääse, ei ollut pikkujouluja, jne.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:38"]
Valtio vois laittaa ensin yt:t pystyyn, kuten kaikki muutkin firmat ovat tässä viime aikoina joutuneet tekemään. Väitän, että valtion virastoissa pyörii niin paljon turhia paperinpyörittäjiä ja "ajatustyötä" tekeviä, että sieltä kun olisi laittettu väkeä ulos, olisi saatu moninkertaiset säästöt lapsilisien leikkausten sijaan. Mutta eihän nyt omasta kuormasta voi syödä, hyvänen aika.
[/quote]
Täällä ei ole ilmeisesti ketään valtion hallinnossa olevaa henkilöä paikalla, joka voisi kertoa, että valtion virkamiehillä on ollut todella tiukka säästöohjelma jo pitkän aikaa. Eläkkeelle lähtevien tilalla ei oteta uusia, työsuhteen pyritään pitämään määräaikaisina ja kaikella lailla kiristetään.
[/quote]
Tässä kunnan virkamies. Meidän organisaatiosta on vähennetty viime vuonna 18 henkilöä eläköitymisen ja määräaikaisuuksien päättymisen seurauksena. Uusia ei siis ole otettu. Lisäksi kaksi päällikkötason paikkaa lakkautettiin ja päälliköt siirtyivät takaisin asiantuntijatehtäviin, esim. omalle lähiesimiehelle kävi näin. Rahahanat ovat muutenkin tiukalla, esim. maksulliseen koulutukseen ei enää pääse, ei ollut pikkujouluja, jne.
[/quote]
Työntekijöitä siis parisataa.
suomessa todellakin on niin köyhiä ihmisiä joihin tuo seitsäm euroa vaikuttaa , kaikki ei todellakaan ole hyväosaisia ja keskituloisia. pienikin summa voi kaataa ihan normaalin lapsiperheen talouden ,ja tämä kyseinen leikkaushan tarkoittaa yksinkertaisesti maamme lasten hyvinvoinnin heikentämistä.tätäkö hallitukselta haluamme.Kaikkein pienituloisimpien asemaa heikennetään. Työttömiltä, eläkeläisiltä ja opiskelijoilta leikataan indeksistä iso osa pois. Tämä tarkoittaa sitä, että hintojen nousua ei korvata täysimääräisesti etuisuuksissa eli perusturvaa leikataan. Kun päälle tulee vielä lapsilisän leikkaukset, erityisesti pienituloiset perheet joutuvat nyt maksamaan kovan hinnan. Eikö 1990-luvun lamasta ole opittu?
"Leikkauksia tehdään huomattavasti enemmän kuin veronkorotuksia. Jos muilla puolueilla olisi ollut halua puolustaa perusturvaa, olisi se voitu tehdä korottamalla hivenen enemmän suurituloisten veroja. Myös kaikkein sairaimmilta leikataan, kun lääkkeisiin tulee 50 euron omavastuuosuus.Jos ynnää yhteen ison joukon erilaisia kehysriihen päätöksiä, huomaa että nimenomaan lapset ja lapsiperheet joutuvat kantamaan ison osan kehysriihen sopeutuspäätöksistä. Yksittäisinä päätöksinä ne eivät ole dramaattisia, mutta kun laskee yhteen vaikkapa lapsilisän leikkaamisen, polttoaineverotuksen korotuksen ja työmatkavähennyksen leikkaamisen, liian moni leikkaus kohdistuu samaan tavalliseen työssäkäyvään lapsiperheeseen."
Niin, valtio tai siis STM jo leikkasi esim. THL:n ja TTL:n budjettia 25% ja todellakin näin samalla irtisanoo ihmisiä. Eduskuntaan ja ministeriöihin tätä voisi jatkaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
7 lasta MIKSI???? Jos ei ole varaa elättää lapsia, niitä ei hankita. Elämää ei pidä laskea yhteiskunnan tukien varaan, ei niitä ole kiveen hakattu, mikä vain voidaan poistaa koska tahansa.
Niitä pitäisi lisätä eikä laskea. Suomessa ollaan jo 20 vuoden ajan otettu keskiluokalta ja kaikkein heikoimmilta ja siirretty rikkaille. Mm. rikkaiden verotusta laskemalla. Rikkailla on vahvat etujärjestöt jotka ammattivalittavat julkisuudessa jatkuvasti ja tietty pitkä oikeistohallitusten ajanjakso johon ikävä kyllä keskiluokka haluaa samaistua eikä ymmärrä että niiltä viedään fyrkat.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:18"]
Niitä pitäisi lisätä eikä laskea. Suomessa ollaan jo 20 vuoden ajan otettu keskiluokalta ja kaikkein heikoimmilta ja siirretty rikkaille. Mm. rikkaiden verotusta laskemalla. Rikkailla on vahvat etujärjestöt jotka ammattivalittavat julkisuudessa jatkuvasti ja tietty pitkä oikeistohallitusten ajanjakso johon ikävä kyllä keskiluokka haluaa samaistua eikä ymmärrä että niiltä viedään fyrkat.
[/quote]
Miten helvetissä rikkaat muka nettoavat Suomen systeemissä, jossa veroa voi joutua maksamaan ansiotuloista yli 50%?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
7 lasta MIKSI???? Jos ei ole varaa elättää lapsia, niitä ei hankita. Elämää ei pidä laskea yhteiskunnan tukien varaan, ei niitä ole kiveen hakattu, mikä vain voidaan poistaa koska tahansa.
[/quote]
Aika harvalla on oikeasti "varaa" hankkia lapsia. Jos kukaan ei hankkisi lapsia, tai vain ne tosi rikkaat (ehkä 1 tai 2 lasta), niin meiltä loppuis aika äkkiä veronmaksajat. Tähän asti lähtökohta on ollut, että lapsilisää saadaan, ja sen mukaan moni köyhempi ja normaalituloisempikin on mukauttanut menonsa. Ja viivan alla on silti nolla tai joskus jopa miinusmerkkinen tulos kuun lopussa.
Onko multa vaan menny jotenkin ohi, vai tuliko tää leikkaus lähes puskista? Just kun olin kuullut siitä (viime viikolla?), niin nyt jo nujittiin päätös pöytään! Melko nopeaa toimintaa, meinaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
7 lasta MIKSI???? Jos ei ole varaa elättää lapsia, niitä ei hankita. Elämää ei pidä laskea yhteiskunnan tukien varaan, ei niitä ole kiveen hakattu, mikä vain voidaan poistaa koska tahansa.
[/quote]
Aika harvalla on oikeasti "varaa" hankkia lapsia. Jos kukaan ei hankkisi lapsia, tai vain ne tosi rikkaat (ehkä 1 tai 2 lasta), niin meiltä loppuis aika äkkiä veronmaksajat. Tähän asti lähtökohta on ollut, että lapsilisää saadaan, ja sen mukaan moni köyhempi ja normaalituloisempikin on mukauttanut menonsa. Ja viivan alla on silti nolla tai joskus jopa miinusmerkkinen tulos kuun lopussa.
Onko multa vaan menny jotenkin ohi, vai tuliko tää leikkaus lähes puskista? Just kun olin kuullut siitä (viime viikolla?), niin nyt jo nujittiin päätös pöytään! Melko nopeaa toimintaa, meinaan.
[/quote]
no kyllä aika tavallisella suomalaisella palkansaajalla on (vieläpä lapsilisien tukemana) varaa hankkia se 1 tai jopa kolmekin lasta, mutta se vaatii usein tinkimistä monesta muusta asiasta. Meidän kolmelapsinen perhe pärjää kahden ihmisen palkalla, mutta ei me kaikkia haaveita voida toteuttaa eikä niin ole tarkoituskaan. Seitsemän lapsen hankkiminen on jo sillä tavalla harkittu juttu, että luulisi ihmisen laskevan onko siihen varaa. Se on kuitenkin aika poikkeuksellinen valinta.
Ihan jo miettiminen siitä lähtökohdasta, että tässäkin äiti valitteli olevansa äitiyspäivärahalla (yhteiskunnan tuki) ja seitsemän lapsen lapsilisät (yhteiskunnan tuki), mutta kun vaan riistetään ja riistetään ja ajetaan ihmiset ahtaalle. Eikö omista valinnoista tarvitse kantaa yhtään vastuuta? Entä jos se puolisokin jää työttömäksi? Tuleeko sossun eli yhteiskunnan maksaa näiden seitsemän lapsen elättäminen? No, joo, tottakai tulee. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on sitä varten, enkä edes paheksu sitä, kunhan se on tilapäistä ja sitten tämä äitikin lähtee sen jatkuvan synnyttämisen sijaan töihin, josta saadulla palkalla elätetään se perhe. Sen sijaan paheksun sitä, että joku tekee seitsemän lasta ja vielä itkee että kun vaan riistetään, kun asiat on kuitenkin aika hemmetin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa elättää nämä seitsemän lasta eikä panostaa siihen, että kyllä yhteiskunta elättää aina vaan jatkuvan äitiysrahan, kotihoidontuen ja lapsilisän muodossa? Ei kai yhteiskunnan tarvitse olla joku tukiautomaatti? Mietitkö hetkeäkään kun sen seitsemännen pistit aluille, että onko mulla varaa elättää tää lapsi jos vaikka kaikki tuet poistuisivatkin yhtäkkiä? Voitko syyttää ketään muuta kuin itseäsi (ja miestäsi) siitä, että olet äitiysrahalla seitsemättä kertaa, etkä normaaleissa palkkatöissä, joilla muutkin itsensä pyrkivät elättämään? Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
HALLELUJAH Löysin täältä jonkun, jolla on aivot! Kiitos !
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:33"]Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
[/quote]
Joo toki vois niistäkin ottaa, ihan huvin vuoksi. Kyseessä on muutaman sadan ihmisen palkat. kai sinäkin osaat laskea, että se voitettu potti olisi aivan naurettavan pieni eikä sillä mitään tulosta saataisi.
No mieti jos vaikka töissä sulle sanottaisiin, että palkastasi nyt rupeaa lähtemään 7% pois. Tuskin mielelläsi antaisit
Meillä 5 mukulaa, vähennys siis n. 50 euroa. Pian palaan ä-lomalta duuniin. Työmatka 60km, ja tästäkin kulut kasvaa. Kolme nuorinta lasta pväkodissa, maksimimaksu.
Ei kyl hirveesti nappaa tehä duunia näiden kiristysten jälkeen, olis varmaan helpompaa heittäytyä sossun elätiks, jäisi ehkä enemmän käteen. :(
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:31"]
No ei kai tuohon nyt monenkaan talaous kaadu, mutta kyllähän se vituttaa että niiltä otetaan joilla on kaikkein tiukinta, eli nuoret lapsiperheet.
Enkä puhu nyt omaan pussiin, sillä olen tuon vaiheen ohittamassa, kolmesta lapsesta enää nuorin saa vuoden verran lapsilisää.
Tämä kertoo hallituksen pääpuolueen arvomaailmasta.
Odotan innolla milloin selviä mitä kevennyksiä on tulossa yrittäjillä ja pääomasijoittajille.
[/quote]
Luulenpa, että esim. pientä eläkettä saavat eläkeläiset ovat paljon tiukemmalla kuin nuoret lapsiperheet keskimäärin. Ja esim. mielenterveyskuntoutujat ja pitkäaikaistyöttömät, sairauden vuoksi työkyvyttömät tai vajaakuntoiset ovat paljon tiukemmalla. Mutta heidän puolestaan ei kukaan meuhkaa ja itse eivät jaksa ainakaan siinämäärin, kuin nuoret lapsiperheet.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:14"]
No mieti jos vaikka töissä sulle sanottaisiin, että palkastasi nyt rupeaa lähtemään 7% pois. Tuskin mielelläsi antaisit
[/quote]
Palkka on korvaus, jonka saat tehdystä työstä. Se jossain määrin perustuu tuntipalkkaan, joka kasvattaa sitä palkkaa. Mitä enemmän teet töitä, sitä enemmän saat palkkaa vastineeksi käyttämästäsi ajasta. Toki usein tuntipalkkaa ei voida laskea, mutta se on kuitenkin jonkinlainen perustel palkalle: Tietty työnkuva, jossa tietty vastuu on firmalle x tietyn arvoinen ja siitä työntekijä saa tietyn korvauksen. Tehyäsi sinulle osoitetun työn, saat siitä korvaukseksi x määrän euroja.
Lapsilisä on yhteiskunnan täysin vastikkeeton tuki, jonka me kaikki veronmaksajat rahoitamme ja sitä saa jokainen, joka saa sen lapsen mahastaan pykättyä ulos. Saat sen, vaikka raapisit peppuasi kotona 7 päivää viikossa.
Nämä kaksi asiaa eivät ole mitenkään rinnasteisia, hyvänen aika? Vähän sama, kun kotiäideille pitäisi maksaa palkaa siitä, että hoitavat omia lapsiaan ja pikemminkin ne isommat pitäisi saada viedä ilmaiseksi päiväkotiin hakemaan virikkeitä. Tää Suomi on kyllä ihmeellinen maa...
Miksi täällä itketään, etteivät hyvätuloiset osallistu säästötalkoisiin? Juurihan hallitus on päättänyt kohdentaa ns. solidaarisuusveron kaikkiin yli 90.000 eur/vuodessa ansaitseviin, korottaa pääomaveroa ja perintöveroa. Kuinka suuri progressio ja sen päälle tuleva raippavero tyydyttäisi perus AV-mammaa, jos nykyinen 50-60% veroaste ei ole riittävää osallistumista yhteiskunnan kustannuksiin?
On hyvä ymmärtää, että superrikkaita on Suomessa niin vähän, että vaikka heidän tuloistaan 100% verotettaisiin valtiolle, ei sillä ratkaista kestävyysvajetta.
Minusta valtion pitäisi aloittaa välittömästi yt-neuvottelut kaikissa virastoissa ja niitä vetämään tulisi palkata saneerauksen asiantuntija yksityissektorilta. Olen itse ollut valtiolla töissä ja tiedän, että löysää löytyy monista valtion asiantuntijaorganisaatiosta.