Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
Olen vihainen kun kaikki säästöt menee taas keskiluokkaisten kontolle. Eli me joka tehdään töitä ja yritetään jollain tavalla elättää itsemme.
Eli kukaan ei puhu siitä kuinka monta kohtaa oikeasti säästölinjasta kohdistuu lapsi perheille. Laskin nopeasti seuraavat: autoveron korotus, polttoaineen korotus, korkovähennyksen kiristäminen, työmatka vähennyksine kiristäminen ja vielä lapsilisien leikkaaminen.
Ainakin meidän perheelle osuu kaikki nuo. Jos kaikki pitää jostain säätää, niin miksi se aina osuu keskiluokkaan? Onko tämä tasa-arvoa?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:55"]
No menkööt sekin 15 euroa maahanmuuttajille.
[/quote]
Todella harvassa ovat ne suomalaiset perheet, joille 15 euroa kuussa merkitsee eroa elämän ja kuoleman välillä.
Ja mitä tulee maahanmuuttajiin, oletko sinä niin paljon arvokkaampi kuin ihminen, joka pakenee sotaa pienten lastensa kanssa ja saapuu Suomeen päällään yksi ainoa vaatekerta ja pääsee asumaan kaksioon, joka kumisee tyhjyyttään? Katso, kuinka paljon tavaraa sinulla on ympärilläsi. Paljonko on huonekaluja, lamppuja, vaatteita, asioita, liinavaatteita, ruokaa, keittiökoneita, hygieniatuotteita, leluja ja puhelimia ym. teknisiä laitteita? Kun se pakolaisperhe tulee tänne, se alkaa kerätä tuota tavaramäärää aivan tyhjästä ilman minkäänlaista tukiverkkoa ja kieltä osaamatta. Häpeä!
Minun taloudessani tuo kyllä tuntuu, kolme lasta meilläkin. Ei meillä ole ennenkään leveästi eletty, ei matkustella eikä lapsilla ole kalliita harrastuksia. Nyt kun olen valmistunut ja kokopäivätöissä, olen ollut onnellinen että olen voinut viedä lapset vaikka kerran kuussa leffaan. Nyt voi olla että se jää pois. Sekin on ollut iso juttu lapsilleni, jotka ovat välillä murheellisin mielin kun eivät pääse hiihtolomalla lappiin tai jouluna Teneriffalle, kuten moni luokkakaveri.
Mä olen pienipalkkainen (brutto 1400/kk) kahden lapsen yh. Lapset harrastavat balettia ja pianonsoittoa ja satunnaisesti ratsastusta. Meillä on auto. Asumme isohkossa (64neliötä) vuokrakaksiossa. Mutta miksi ihmeessä mua ei ahdista toi lapsilisien leikkaus? Kyllä me pärjätään! Lapsilla on leluja ja vaatteita, meillä on kaikki mitä tarvitaan, ulkomaillakin käydään aina silloin tällöin (n. Kerran kahdessa vuodessa). Mihin teillä oikein sitä rahaa menee? Vai onko tämä kerrostaloasuminen sitten vaan niin halpaa verrattuna esim omakotitaloon? Keiden elämä järkkyy niin paljon tosta menetyksestä? Miksen mä ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:16"]
Minun taloudessani tuo kyllä tuntuu, kolme lasta meilläkin. Ei meillä ole ennenkään leveästi eletty, ei matkustella eikä lapsilla ole kalliita harrastuksia. Nyt kun olen valmistunut ja kokopäivätöissä, olen ollut onnellinen että olen voinut viedä lapset vaikka kerran kuussa leffaan. Nyt voi olla että se jää pois. Sekin on ollut iso juttu lapsilleni, jotka ovat välillä murheellisin mielin kun eivät pääse hiihtolomalla lappiin tai jouluna Teneriffalle, kuten moni luokkakaveri.
[/quote]
Anteeksi nyt, olen ehkä julma, mutta miksi yhteiskunnan pitää kustantaa lasten leffakäynti?
Ei ole mitään muuta kohdetta, josta voisit säästää? Ei siis mitään muuta kuin lasten leffat...
Yleensä noi reissut on maksettu ihan työtä tekemällä, en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida jotain huvituksia niille, jotka eivät tee tarpeeksi työtä elättääkseen perheensä ja maksaakseen huvituksensa?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:16"]
Minun taloudessani tuo kyllä tuntuu, kolme lasta meilläkin. Ei meillä ole ennenkään leveästi eletty, ei matkustella eikä lapsilla ole kalliita harrastuksia. Nyt kun olen valmistunut ja kokopäivätöissä, olen ollut onnellinen että olen voinut viedä lapset vaikka kerran kuussa leffaan. Nyt voi olla että se jää pois. Sekin on ollut iso juttu lapsilleni, jotka ovat välillä murheellisin mielin kun eivät pääse hiihtolomalla lappiin tai jouluna Teneriffalle, kuten moni luokkakaveri.
[/quote]
Anteeksi nyt, olen ehkä julma, mutta miksi yhteiskunnan pitää kustantaa lasten leffakäynti?
Ei ole mitään muuta kohdetta, josta voisit säästää? Ei siis mitään muuta kuin lasten leffat...
Yleensä noi reissut on maksettu ihan työtä tekemällä, en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida jotain huvituksia niille, jotka eivät tee tarpeeksi työtä elättääkseen perheensä ja maksaakseen huvituksensa?
[/quote] Ei mekään olla päästy lomailemaan lappiin eikä teneriffalle eikä leffaankaan. Mitä ihmettä se edellinen oikein kitisee?! Me ollan jouduttu syömään sillä lapsilisärahalla!
AP puhuu asiaa. Onneksi eivat elakelaisilta vieneet talla kertaa. He ovat todella tiukilla. Jos ei ole varaa lapsiin, ei niita kannata tehda.
Mä olisin leikannut eläkeläisiltä. Niillä on eniten löysää rahaa.
Eihän tuo kovalta laskulta tunnut sinänsä, MUTTA kun kaikki muu
kallistuu koko ajan. Esimerkiksi vuonna 2007 lapsilisä oli 100 eur
ja korkein päivähoidon maksu 200 eur. Nyt vuonna 2014 lapsilisä
on 104 euroa ja korkein maksuluokka (elokuusta lähtien) 283 euroa.
Eli päivähoidon maksu on noussut 40%, mutta lapsilisä noussut vain
4%. Nyt, jos laskee alle satasen, niin kyllähän tuo kuilu tulojen ja menojen
välillä kasvaa koko ajan.....
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:39"]
Anteeksi nyt, olen ehkä julma, mutta miksi yhteiskunnan pitää kustantaa lasten leffakäynti?
Ei ole mitään muuta kohdetta, josta voisit säästää? Ei siis mitään muuta kuin lasten leffat...
Yleensä noi reissut on maksettu ihan työtä tekemällä, en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida jotain huvituksia niille, jotka eivät tee tarpeeksi työtä elättääkseen perheensä ja maksaakseen huvituksensa?
[/quote]
Kun en lasten harrastuksistakaan viitsi säästää, niin sitten se leffakäynti. Lasten hyvän elämään nyt vain kuuluu muutakin kuin se, että saa ruoan pöytään ja vaatetta päälle. Lapsilisät tasaavat eriarvoisuutta. Kyllä meillä ruoka saadaa edelleen ostettua, mutta onhan se lapsille tärkeää että vaikka vanhemmilla on pienipalkkaiset työt, he saavat silti kokea jotain huvituksia joskus. Vai eikö sinua ollenkaan surettaisi jos lapsille ei koskaan saisi arkeen mitään extraa?
Lapsiperheillä on huimat tuloerot ja lapsilisien on nimenomaan tarkoitus tässä auttaa.
T. se, jonka lapsilta karsitaan se vähäkin kiva, mitä arkeen on työssäkäynnin myötä saatu
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:39"]
Yleensä noi reissut on maksettu ihan työtä tekemällä, en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida jotain huvituksia niille, jotka eivät tee tarpeeksi työtä elättääkseen perheensä ja maksaakseen huvituksensa?
[/quote]
Mikä on tarpeeksi työtä? Minä olen päivätyössä hoitoalalla ja mies tekee täyttä päivää erikoisliikkeen myyjänä. Täysipäiväsellä työllä asuu säällisesti ja saa leivän pöytään, mutta kaikki extra meillä rahoitetaan nytkin sillä että teen viikonloppuisin vielä keikkaa oman täyden työviikkoni päälle. Olisin kuvitellut että normaali, kokopäiväinen työ riittää, mutta eipä ole näin, jollei halua elää ihan kädestä suuhun. Siksi meille ne lapsilisät ovat tärkeitä.
Rikkaiden ja köyhien kuilu vaan kasvaa ja kasvaa... Rikkaille varaa laittaa lapsilisät lapsen omalle tilille jonka lapsi voi aikuistuessaan käyttää vaikka asunnon käsirahaan,vaikka vanhemmilla olisi tuo raha muutenkin lapselleen antaa.. Pienituloisten pakko käyttää lapsilisät ruokaan ja vaatteisiin! Ja saa taas aukoa turpaansa että itsehän on lapsensa päättänyt tehdä! Pitäisikö vain rikkailla olla oikeus lapsiin?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:43"]Mä olisin leikannut eläkeläisiltä. Niillä on eniten löysää rahaa.
[/quote] olisiko kuitenkin ministereillä ja kansanedustajilla vähän enemmän tätä löysää rahaa..?
Pakkoko on asua kalliisti? Muuttakaa halvempaan asuntoon, ottakaa halvempi kännykkäliittymä, jättäkää maksulliset tv-kanavat pois, opetelkaa tekemään ruokaa halvemmista kausituotteista, opettakaa lapset syömään kunnon ateriat siellä koulussa, harrastakaa ilmaisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:43"]Mä olisin leikannut eläkeläisiltä. Niillä on eniten löysää rahaa.
[/quote] olisiko kuitenkin ministereillä ja kansanedustajilla vähän enemmän tätä löysää rahaa..?
[/quote]Eläkeläisiä on aika paljon enemmän kuin ministereitä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:24"]
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
[/quote]
Keskituloisen perheen kulutuksesta lähtee n. 300€ vuodessa. Kun tuon kertoo keksituloisten isolla joukolla tajuaa että kyse on aika iso potti suoraan pois kulutuksesta. Kyse ei ole pelkästään lapsilisästä vaan kokonaisuudesta. Nyt rokotetaan pieni- ja keskitulloisia oikein urakalla ja samalla pienennetään kulutusta roimasti. Kohta tulee lisää työttömiä, hinnat nousee, valtio leikkaa lisää...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:32"]
No kyllähän noi valittajat on näitä "olen kuudetta vuotta kotiäitinä" ja nyt lähti lapselta karkkipussi pois kerran kuukaudessa.
Eipä kai tuo normaalin ihmisen taloudessa tunnu missään. Kannattaisko mennä esim. töihin? Rasittavaa, kun todellakin tässä taloustilanteessa kaikesta on nipistettävä, niin joku 7 € pudotus tuloissa johtaa heti siihen, että nyt ei lapsi saa karkkia, voi kyynel.
[/quote]
Ja pihalla saattaa samaan aikaan seistä autoja kaksin kappalein, ja lomamatka on jo jouluksi tilattu Thaikkuihin
Kun kolikko kirstuun kolahtaa, sielu taivaaseen livahtaa. Eli en aio erota kirkosta. 500 e/vuosi on halpa hinta taivaspaikasta!
Kun kolikko kirstuun kolahtaa, sielu taivaaseen livahtaa. Eli en aio erota kirkosta. 500 e/vuosi on halpa hinta taivaspaikasta!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:40"]
Minusta kyse on periaatteesta ja ARVOMAAILMASTA. Ei niinkään siitä summasta vaan siitä, että katsotaan, että lapsiperheet ovat niitä ihmisiä, joista ei niin ole väliä. Se minua siinä loukkaa ja suututtaa. Yhteiskunta ( hallitus ja päättäjät etunenässä ) selvästi viestittää, että hei nuoret ihmiset ja te kenellä on lapsia, me ei välitetä teistä, suksikaa vaikka vittuun.[/quote]
Ensin luodaan vuosien ja vuosikymmenten saatossa erittäin hyvät tuet lapsiperheille ja sitten jos taloudellisesti vaikeina aikoina sieltä joudutaan vähän nipistämään, niin heti on "päättäjien arvomaailma" muka ihan viturallaan. Herätkää nyt.
[/quote] Ei se tämän ajan nuoria aikuisia lohduta, että lapsilisää on joskus saanut. He joutuvat elämään nyt. Toisekseen, ei nyt niin huono aika ole. Se on pelkkää bluffia.