mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille
Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.
Hoh hoh.
Kommentit (238)
Niinpä juuri. Kun moni "syrjäytynyt", "avuton" yms. työtön todellakin löytää sitä työtä ihan itse. Netti on hyvä paikka valittaa, kun oikein ottaa päähän, että läheisten ei tartte kuunnella. Kun päästää höyryt pois, jaksaa taas jatkaa työn hakua. Yhteen aikaan meni ihan liiallisuuksiin, kun aktivoitiin juuri niitä, jotka osasivat itsekin. Muistan takavuosilta kouluttajan - kouluttajan muuten hyvä, mutta asennevamnainen - joka aloitti meille haukkumaan työttömiä, kunnes yhtäkkiä muisti kouluttavansa työttömiä ja vaikeni. Hän oli vain sivuopettaja ja osasi kyllä opettaa, sitä en moiti. Tuolla kurssilla oli juuri niitä valikoituja tyyppejä, joille laitettiin vähän paremmat kouluttajat.
Niin, minun ryhmääni vetänyt kouluttaja oli ennen nykyistä hommaansa kuulemma itsekin työtön, mutta keksi sitten perustaa firman ja tarjosi työkkärille edullisesti kurssejaan. :) Laatu olikin sen mukaista sitten; opiskelutilat "jämiä" muilta luokilta, atk-kortti jäi suorittamatta kun ei saanut apua tarpeeksi, tehtiin makaronilaatikkoa ja mansikkarahkaa ohjaajan vedolla. Ikäjakauma 20-60 vuotta. Vanhat haukkuivat nuoria, nuoret turhautuivat kun vanhat tarvitsivat kaikessa todella paljon apua ja marmattivat vaan. Ohjaajalla ei mitään pätevyyttä työhönsä, koulutus markkinointipuolelta joskus vuosikymmeniä sitten.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:49"]
Kiitos vastauksesta 158. Esimerkkipäiväsi vaikuttaa sisällöltään monipuoliselta. Toisaalta, jos oppimisvaikeuksia ei ole, ja CV on kohdillaan, niin päivä voi tuntua pitkältäkin?
[/quote]
Esimerkki on nuorten kurssilta. Oppimisvaikeudet kiinnostavat, vaikka niitä ei olisi. Yllättävän moni pääsee ensimmäisen kerran vasta uravalmennuksessa miettimään vaikka sitä, millainen oppija on sekä testaamaan lukunopeuttaan tai päässälaskutaitojaan. Kymmensormijärjestelmän osaavat voivat testata sokkokirjoitustaan tai kirjoitusnopeuttaan ja virheettömyyttä. Huomaathan, että niitä pahoja vaikeuksia on testaamassa toinen valmentaja, jolla on myös keinoja auttaa ongelmissa, ei vain todeta, että oho, onpas ongelmia.
CV ei ole koskaan valmis, sen kun pitäisi vaihdella sen mukaan, millaista työtä hakee eli ei vain hakemus muutu vaan myös CV:n painotukset. Tätä harva muistaa.
Kannattaa muistaa, että juuri tällaisia valmennuksia tässä viestiketjussa on moitittu tarpeettomiksi ja nöyryyttäviksi, työtöntä kyykyttäviksi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:01"]
Niin, minun ryhmääni vetänyt kouluttaja oli ennen nykyistä hommaansa kuulemma itsekin työtön, mutta keksi sitten perustaa firman ja tarjosi työkkärille edullisesti kurssejaan. :) Laatu olikin sen mukaista sitten; opiskelutilat "jämiä" muilta luokilta, atk-kortti jäi suorittamatta kun ei saanut apua tarpeeksi, tehtiin makaronilaatikkoa ja mansikkarahkaa ohjaajan vedolla. Ikäjakauma 20-60 vuotta. Vanhat haukkuivat nuoria, nuoret turhautuivat kun vanhat tarvitsivat kaikessa todella paljon apua ja marmattivat vaan. Ohjaajalla ei mitään pätevyyttä työhönsä, koulutus markkinointipuolelta joskus vuosikymmeniä sitten.
[/quote]
Ja tämäkö tapahtui vuonna 2013 tai 2014?
Niin mutta täällä taitaa olla äänessä ihan aikuisia ja akateemisia sellaisia, jotka ovat nopeita oppimaan ja ymmärtävät muuttaa CV:nsäkin sen mukaiseksi, mitä työtä hakevat. Minkälaisia sisältöjä tarjotaan heille?
Minun olisi pitänyt myös lähteä jollekin "miten opit hakemaan töitä"-kurssille. Voi jeesus, vittu, mitä paskaa.
Siis joka päivä istumaan 6 tuntia kuunnellen jotain sönkötystä, mistä ei ole mitään hyötyä ja verkostoitumaan.
Minulla on ihan muutenkin tekemistä tarpeeksi, että jaksaisin lähteä teinien kanssa leikkimään tyhmää. Haluan oikeita töitä, enkä mitään paskakursseja. Onneksi kurssi oli täynnä, en mahtunut sinne. Nyt eivät kuulemma minua ahdistele tällaisilla typeryyksillä vuoteen.
Ja mut vedettiin kerran tyky-kurssille. No, ehdinkin ennen kurssin alkua vaihtaa paikkakuntaa ja työllistyä.
Tietenkään en voinut olla kahdessa paikassa yhtäaikaa ja virkailija suuttui.
Laittoi vihaisen kirjeen perään.
Ja karenssin.
Oli siis virhe löytää työ??
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:15"]
Niin mutta täällä taitaa olla äänessä ihan aikuisia ja akateemisia sellaisia, jotka ovat nopeita oppimaan ja ymmärtävät muuttaa CV:nsäkin sen mukaiseksi, mitä työtä hakevat. Minkälaisia sisältöjä tarjotaan heille?
[/quote]
Miksi CV:tä pitäisi hirveästi muuttaa? Mulla on ollut sama, jota olen muokannut sitten ajan tasalle kun on tullut jotain uutta ja poistanut vanhentunutta tietoa. Mutta kyllä siellä saa samat asiat kaikille näkyä. Hakemus on eri juttu. Olen saanut töitä ja paljon haastattelukutsuja, joten ei kannata hirveästi tapaani pitää CV samanlaisena moittia. Kysymys on aika hassu, millaisia sisältöjä tarjotaan heille. He ovat juuri vääriä valintoja noille kursseille. Valitkaa niitä, jotka kursseja tarvitsevat. Sehän se tämän viestiketjun idea onkin. Sitä paitsi, hakemus on tehtävä myös työnantajaa ajatellen, ei pelkästään haettavaa työtä ajatellen. Jos tietää minne hakee ja työnantajan vähän vanhanaikaiseksi, ei kannata mitään liian modernia tyyliä käyttää.
Sukulaismies on 33 ja pitkäaikaistyötön. Pelaa yöt ja nukkuu päivät. Ei onneksi ryyppää, mutta muuten kykkii asunnossaan yksin ja elämä pyörii pelien ympärillä.
Kursseja on tarjottu, mutta ei lähde, vaan mieluummin ottaa karenssin ja hakee sosusta sitten rahat.
Joskus on kyllä tullut mieleen, että liian helpolla kyllä rahaa tulee, kun mitään, ei siis mitään tarvitse sen eteen tehdä. Tekisi kyllä hyvää laahata se perse muutaman kuukauden edes jollekin hömppäkurssille vastikkeeksi ilmaisesta rahasta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]
Ja mut vedettiin kerran tyky-kurssille. No, ehdinkin ennen kurssin alkua vaihtaa paikkakuntaa ja työllistyä.
Ja karenssin.
[/quote]
Olen täällä puolustanut työttömiä mutta nyt en okein ymmärrä.Miten voi saada karenssin jos on töissä? Eihän silloin voi päivärahaa saada. Mulla on käynyt noin että olin päivän kurssilla ja sain töitä. Ilmoitin heti työkkäriin ja kysyin, että olenko sen kolme päivää vielä vai tarvitseeko joku varasijalta paikan. Työkkärissä sanottiin, että lopeta vaan, varasijalle on tulija. En saanut karenssia noilta kolmelta päivältä, mutta selvityspyyntöön vastauksen kävin tekemässä vapaaehtoisesti heti paikan päällä, pyysin paperit saman tien.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:33"]
Sukulaismies on 33 ja pitkäaikaistyötön. Pelaa yöt ja nukkuu päivät. Ei onneksi ryyppää, mutta muuten kykkii asunnossaan yksin ja elämä pyörii pelien ympärillä.
Kursseja on tarjottu, mutta ei lähde, vaan mieluummin ottaa karenssin ja hakee sosusta sitten rahat.
Joskus on kyllä tullut mieleen, että liian helpolla kyllä rahaa tulee, kun mitään, ei siis mitään tarvitse sen eteen tehdä. Tekisi kyllä hyvää laahata se perse muutaman kuukauden edes jollekin hömppäkurssille vastikkeeksi ilmaisesta rahasta.
[/quote]
Paitsi että kieltäytymällä velvoittavasta toiminnasta, leikataan myös toimeentulotukea ja sekin voidaan lopulta lakkauttaa kokonaan.
Yksi tuttuni oli monta vuotta sitten työllistymiskurssilla, jonka nimi oli Yllätys!Yllätys!
Siis ihan oikeasti. Se oli tarkoitettu niille, joilla ei ollut mitään ammatillista koulutusta. Niille määrättiin kaikenlaista kummallista, mm vietiin työleirille metsään keräämään risuja. se oli siis kurssi. Keräät risuja tänään ja huomenna saat itse etsiä harjoittelupaikkaa (ilmaista) jostain. Onneksi tuttavani pääsi pian ammattiopistoon, mutta hän erehtyi jättämään vähäksi aikaa ansioluetteloonsa sen Ylläripylläri-kurssin, ja se nimi oli aiheuttanut repeämisiä työhaastatteluissa ja opiskelupaikkaan pyrkiessäkin.
Kaikenlaista paskaa sitä ihmiset joutuvat kestämään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Paitsi että kieltäytymällä velvoittavasta toiminnasta, leikataan myös toimeentulotukea ja sekin voidaan lopulta lakkauttaa kokonaan.
[/quote]
No eipä tuota ole lakkautettu, vaan tuet pyörii. Korvaukset, asumituet ja karenssin aikana sossun tuet. Hyvin on kai rahaa tullut, kun on hyvä pelikone pöydällä ja kovin ei laihaltakaan vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:44"]
Yksi tuttuni oli monta vuotta sitten työllistymiskurssilla, jonka nimi oli Yllätys!Yllätys!
Siis ihan oikeasti. Se oli tarkoitettu niille, joilla ei ollut mitään ammatillista koulutusta. Niille määrättiin kaikenlaista kummallista, mm vietiin työleirille metsään keräämään risuja. se oli siis kurssi. Keräät risuja tänään ja huomenna saat itse etsiä harjoittelupaikkaa (ilmaista) jostain. Onneksi tuttavani pääsi pian ammattiopistoon, mutta hän erehtyi jättämään vähäksi aikaa ansioluetteloonsa sen Ylläripylläri-kurssin, ja se nimi oli aiheuttanut repeämisiä työhaastatteluissa ja opiskelupaikkaan pyrkiessäkin.
Kaikenlaista paskaa sitä ihmiset joutuvat kestämään.
[/quote]
Repesin kyllä tuolle kurssin nimelle :D
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:30"]
[/quote]
Miksi CV:tä pitäisi hirveästi muuttaa? Mulla on ollut sama, jota olen muokannut sitten ajan tasalle kun on tullut jotain uutta ja poistanut vanhentunutta tietoa. Mutta kyllä siellä saa samat asiat kaikille näkyä. Hakemus on eri juttu. Olen saanut töitä ja paljon haastattelukutsuja, joten ei kannata hirveästi tapaani pitää CV samanlaisena moittia. Kysymys on aika hassu, millaisia sisältöjä tarjotaan heille. He ovat juuri vääriä valintoja noille kursseille. Valitkaa niitä, jotka kursseja tarvitsevat. Sehän se tämän viestiketjun idea onkin. Sitä paitsi, hakemus on tehtävä myös työnantajaa ajatellen, ei pelkästään haettavaa työtä ajatellen. Jos tietää minne hakee ja työnantajan vähän vanhanaikaiseksi, ei kannata mitään liian modernia tyyliä käyttää.
[/quote]
Kurssien sisällöt kiinnostavat, koska yhä suurempi joukko akateemisia on jäänyt tai on jäämässä työttömäksi. Työllistyminen 50+ vuotiaille on haastavaa. Ajatteletko, ettei heille tarvitse suunnata työllistymiseen tähtääviä toimia?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
No eipä tuota ole lakkautettu, vaan tuet pyörii. Korvaukset, asumituet ja karenssin aikana sossun tuet. Hyvin on kai rahaa tullut, kun on hyvä pelikone pöydällä ja kovin ei laihaltakaan vaikuta.
[/quote]
Ei ehkä vielä, mutta sekin voi tulla vielä eteen. Juuri tuollaisten ihmisten takia nitä kursseja on. Siellä saisi vähän potkua persuksiin, vaikka itse kurssi ei sinällään mitään työtä nenän eteen toiskaan. Siinä kurssin aikana oppisi siihen sellaiseen rytmiin, että joka päivä sinne "työpaikalle" raahaudutaan ja siellä ollaan. Silloin saattaisi tulla jonkinlainen omakin palo siihen että oikeasti voisi saada palkkaakin sen tt.tuen sijaan, ja työnhaku alkaa ehkä taas maistumaan.
Ne kurssit on myös niille, joilla tilanne ei ole vielä näin huono. Heille ne on tarkoitettu siksi, ettei tuollaista yhteiskunnasta ulosjäämistä pääsisikään tapahtumaan. Jos sille sukulaismiehellesi olisi alunperinkin ollut sopivia tukitoimia joihin hän olisi osallistunut, niin tuskin olisi tuossa tilanteessa nyt.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:30"]
[/quote]
[/quote]
Kurssien sisällöt kiinnostavat, koska yhä suurempi joukko akateemisia on jäänyt tai on jäämässä työttömäksi. Työllistyminen 50+ vuotiaille on haastavaa. Ajatteletko, ettei heille tarvitse suunnata työllistymiseen tähtääviä toimia?
[/qu
Ei kannata. Tuon ikäiset voi jo ihan rauhassa minun mielestä odotella toistakymmentä vuotta eläkettä työttömyyskorvauksilla. Turhaan vanhoja ihmisiä kiusataan kaikenmaailman kursseilla. Heillä on paljon arvokasta annettavaa yhteiskunnalle ilman töitä. Moni mielellään kulkee kesällä ja syksyllä marjametsissä ja kerää sieniä ja hoitaa itseään kuntoilemalla. Samoin hoitavat lapsenlapsia. Ovat jo niin pitkään tehneet töitä, että heillä on oikeus jo levätä työrupeaman jälkeen ja käyttää aikaa itseensä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ehkä vielä, mutta sekin voi tulla vielä eteen. Juuri tuollaisten ihmisten takia nitä kursseja on. Siellä saisi vähän potkua persuksiin, vaikka itse kurssi ei sinällään mitään työtä nenän eteen toiskaan. Siinä kurssin aikana oppisi siihen sellaiseen rytmiin, että joka päivä sinne "työpaikalle" raahaudutaan ja siellä ollaan. Silloin saattaisi tulla jonkinlainen omakin palo siihen että oikeasti voisi saada palkkaakin sen tt.tuen sijaan, ja työnhaku alkaa ehkä taas maistumaan.
Ne kurssit on myös niille, joilla tilanne ei ole vielä näin huono. Heille ne on tarkoitettu siksi, ettei tuollaista yhteiskunnasta ulosjäämistä pääsisikään tapahtumaan. Jos sille sukulaismiehellesi olisi alunperinkin ollut sopivia tukitoimia joihin hän olisi osallistunut, niin tuskin olisi tuossa tilanteessa nyt.
[/quote]
No sitäpä justiin ihmettelen, kun täällä tuntuu kaikki olevan näitä kursseja vastaan, kun ovat häiriöksi sille, että kotona olis mukavampaa olla ja tehdä kaikkea kivaa.
Minun mielestä olisi aivan hyvin voinut panna tuet poikki ja panna korvaukset vastikkeellisiksi niin, että istuu jollain hömpötikurssilla muutaman kuukauden muutaman vuoden välein ja kiskoo itsensä aamulla ylös.
Mutta ei. Yöt pelataan ja valitetaan, että minähän en paskakursseille lähde, ei niistä mitään hyötyä ole
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]
Ja karenssin.
[/quote]
Eli unohdit kertoa TE-toimistolle, että et ole työtön, yritit saada työkkäritukea samaan aikaan kun olet töissä? Se työkkärin järjestelmä (15 vuotta jo sama) ei lähetä karenssikirjettä niille, jotka eivät ole työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:04"]
Olen se joka tuolla ensimmäisellä ja toisella sivulla kirjoitti syrjäytymisestä ja aktivoinnista. Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä, en kylläkään työskentele suoraan työttömien parissa, mutta opiskeluaikana näitä asioita on tullut luettua PALJON, sekä harjoittelussa myös työskenneltyä näiden parissa.
En ymmärrä, miksi tässäkin keskustelussa kymmenittäin alapeukkuja tulee puheille siitä, että ihan oikeasti ne koulutukset on ihan vain työttömien aktivoimiseksi ja "tekemiseksi", ei miksikään kiusaamiseksi. Lisäksi koulutukset tulevat kyllä loppujenlopuksi yhteiskunnalle halvemmaksi kuin passiivisena vuodesta toiseen maaava työtön. Pitkä työtön nimittäin tuo usein mukanaan muitakin ongelmia. Lyhytaikasessa työttömyydessä näitä kursseja ei yleensä velvoittavina edes anneta, eikä esimerkiksi työttömyyskassasta rahansa saaville. Kuntouttavat tukitoimet ovat tarvehankintaisia, ja ne kohennetaan sille työttömien "B-luokalle", eli niille passivoitumisen ja syrjäytymisen vaarassa oleville.
Miksi se on niin hirveää joutua yhteiskunnalta saatavien tukien vastineeksi myös tekemään jotain?
[/quote]Juurihan tässä on monta sivua selitetty tätä asiaa sinulle arvon ammatti-ihminen. KOSKA NIIHIN B-RYHMÄN JA HEIKOMMAN AINEKSEN KURSSEILLE LAITETAAN NIITÄ JOTKA EIVÄT SINNE KUULU!!!!!!!
KAIKKI EIVÄT OLE SYRJÄYTYNEITÄ JA AVUTTOMIA LUUSEREITA VAIKKA OVAT TYÖTTÖMIÄ.
[/quote]
Eihän kukaan ole sanonutkaan, että KAIKKI työttömät on? Mutta fakta on silti se, että työttömyys lisää syrjäytymisen riski merkittävästi.