Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille

Vierailija
16.03.2014 |

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum:

Ap ja moni sanoo, ettei halua tyhjänpäiväiselle kurssille, mutta ei vastusta hyviä kursseja. Tämä tuntuu joillekin olevan vaikea ymmärtää, ettei hyviä kursseja vastusteta. Kuka sitä ei ymmärrä, vaikka se selkeästi sanotaan? Voiko olla muut avaihtoehtoa, kuin tyhjänpäiväisiin kursseihin erikoistunut kouluttaja, yrittäjä itse tai joku opettaja, joka pystyy opettamaan vain hömppää? 

Vierailija
22/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kopioiko pitkiä pätkiä, kiitos! Tuosta että työttömyyskorvauksella saa opiskella, siitä taisikin olla jokin keskustelu jossain. Olin kovin mielivaltaista, miten siihen myönnytään.

Kannatan aikuiskoulutusrahaa, koska se on parempi kuin perusraha. Se oikeasti saattaisi motivoida monia kouluttautumaan esim. sosiaalialalle, jossa on tällä hetkellä pulaa työntekijöistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva tietää, miten moni kirjoittajista on osallistunut 2013 tai 2014 TE-toimiston uravalmennukseen (siitä tässä lienee kyse). Monen kertomukset ovat jostain 10 vuoden takaa tai kavereitten kertomia. Esimerkiksi ATK:ta ei enää opeteta (tai ei ainakaan osteta sen opetusta) vaan oletetaan, että valmennukseen tuleva osaa tehdä työhakemuksen jne. "ATK-tunnilla" tehdään työnhakuasiakirjoja, täytetään netissä sähköisiä lomakkeita tms. eikä opetella niitä perusjuttuja, jotka on koulussa opetettu. Uravalmennukseen ei sisälly harjoittelua eikä ilmaistyötä. Eikä ole edes pakko mennä, vaan voi valita karenssin ja hakea rahat sossusta.

Vierailija
24/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä siis opeteta yhtään mitään.

Se on niin tyhjänpäiväinen.

Vierailija
25/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:25"]

[[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:34"]

Olen töissä TE-toimistossa ja minusta ne kurssit voisi varsin hyvin lopettaa. Työtön saisi 300 päivän ajan työttömyyden perusteella tukea ja sen jälkeen saisi pärjätä omillaan. Voisi opiskella muiden mukana opintotuella ammatin (miksi maksaa omaehtoisen opiskelun tukea ihmiselle, josta ei ole töihin?) tai olla ilman rahaa jossain asuntolassa. Miksi ihmeessä tarjota työttömille jotain apua, jos he eivät oikeasti halua töihin?

Muuten aika iso osa yli 50v työttömistä ei osaa käyttää tietokonetta. Ja suuri osa nuoristakaan ei osaa käyttää tavallisimpia ohjelmia tehdäkseen työhakemukseen liitettävän CV:n. Sellaistakin turhuutta heille työkkärissä opetetaan.

[/quote]

Täytän tänä vuonna 50. Ainoa alle 60-v jonka tunnen ja joka, ei osaa käyttää hyvin tietokonetta, on eläkkeellä oleva lievästi vammainen veljeni, 54. Ehkä joku muukin on, mutta nyt tuttapiiriä kelatessa ei tule mieleen. Mutta nyt hänkin alkaa osata jo laskujen maksun, kun olemme sen hänelle opettaneet.  Atk-kursseja ei enää edes ole, kun osallistujia ei riitä ainakaan meillä päin. Minun ikäisteni opinnoissa atk-kurssit eivät enää olleet vapaahetoisia ja lähes kaikki sisätyötä tekevät ovat käyttäneet tietokonetta töissään. 

Minä olisin valmis poistamaan ansiosidonnaisen kokonaan. Mutta jostain syystä nämä korvauksilla ojaa kaivaamaan tyypit eivät sitä haluakaan, eli pelkäävät he vähän omaa työttömyyttä. Uskon tosin, että ansiosidonnainen häviääkin vähitellen, johan sitä heikennettiinkin. 

[/quote]

Eli sinä ja kaikki tuttavasi osaatte tehdä 18-sivuisen 2-palstaisen julkaisun, jossa kansilehdellä om päivittäin vaihtuva kuva ja sivunumerointi alkaa sivulta 3? Osaatte tehdä excel-taulukon, jossa yhdessä taulukossa tehty muutos muuttaa samalla 4-5 muun taulukon tiedot ja laskentakaava kertoo heti, ylitettiinkö tai alitettiinko tietty luku? Osaatte tehdä web-sivuja ja tietokantapohjaisia ohjelmia?

Vai sittenkin osaatte kirjoittaa googleen hakusanan?

[/quote]

OT mutta mitä noista mainitsemistasi tempuista on hyötyä tosielämässä? Onhan se it-osaajana helppo briljeerata työttömille ja vähän muillekin taidoilla, joita ei todennäköisesti edes osaa muut kuin sen alan ammattilaiset. Vai opetetaanko noita juttuja työkkärin kursseilla?

[/quote]

Jos sinulta kysytään, osaatko käytää exceliä, niin mitä vastaat? "Osaan avata ohjelman, mutta en tehdä sillä mitään muuta" - ja kuitenkin kirjoitat CV:n kohtaan ATK-taidot: Microsoft Office -paketti, hyvät taidot. Tuo lueteltu on ihan tavallista työelämässä tarvittavaa osaamista ja näitä opetetaan TE-toimiston koulutuksissa. Ei kaikissa, koska suurin osa työttömistä tietää googlen, naamakirjan ja veikkauksen sivut, mutta ei osaa käyttää wordissa sarkaimia.

[/quote]

Ei perusjampalla välttämättä ole Exceliä kotona, koska se maksaa. Useilla on OpenOffice, jonka joku tuttu tai lapsi on asentanut. Mä olen tavannut laskentapäällikön  - ei koskaan työttömänä - joka ei osannut tehdä Excelillä pylväsdiagrammia. Opetin tekemään. Olin silloin harjoittelussa. Oli paljon muutakin, mitä hänelle ja muillekin vakkareille opetin. Onhan se tietty näin, että jos nämä jäävät työttömiksi, tarvitsee opettaa noita asioita. Mutta kun yhdellä kurssilla aikoinaan se ope pyysi minua opettamaan. 

[/quote]

Perusjamppa työtön ei ole koskaan ollut töissä eikä koskaan halua töihin, koska ei suostu opettelemaan tavallisimpia työkaluohjelmia?

Vierailija
26/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:39"]

Olisi ihan kiva tietää, miten moni kirjoittajista on osallistunut 2013 tai 2014 TE-toimiston uravalmennukseen (siitä tässä lienee kyse). Monen kertomukset ovat jostain 10 vuoden takaa tai kavereitten kertomia. Esimerkiksi ATK:ta ei enää opeteta (tai ei ainakaan osteta sen opetusta) vaan oletetaan, että valmennukseen tuleva osaa tehdä työhakemuksen jne. "ATK-tunnilla" tehdään työnhakuasiakirjoja, täytetään netissä sähköisiä lomakkeita tms. eikä opetella niitä perusjuttuja, jotka on koulussa opetettu. Uravalmennukseen ei sisälly harjoittelua eikä ilmaistyötä. Eikä ole edes pakko mennä, vaan voi valita karenssin ja hakea rahat sossusta.

[/quote]

En ole, kun olen ollut töissä jo vuodesta 2010 lähtien tauotta. Tuo uravalmennus on entinen työnhakukurssi? Silloin vuosia sitten vetäjä oli ihan pihalla työnhausta, toivottavasti nyt kouluttajat jo osaavat kouluttaa. Ongelma oli se, että vuonna 197x työpaikan saanut neuvoi työnhakua sen ajan opeilla. Toivottavasti tästä jo on päästy. Noista nettilomakkeista ei vetäjä tiennyt mitään..niiden suosio alkoi juuri silloin nousta. 

Vierailija
27/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni oli kouluttajana uravalmennuksessa. Hakeutui nopeasti pois, ei jaksanut katkeria ja kiukuttelevia työttömiä pikkupomoja, jotka valitti aivan kaikesta. 

Vierailija
28/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:39"]

[/quote]

En ole, kun olen ollut töissä jo vuodesta 2010 lähtien tauotta. Tuo uravalmennus on entinen työnhakukurssi? Silloin vuosia sitten vetäjä oli ihan pihalla työnhausta, toivottavasti nyt kouluttajat jo osaavat kouluttaa. Ongelma oli se, että vuonna 197x työpaikan saanut neuvoi työnhakua sen ajan opeilla. Toivottavasti tästä jo on päästy. Noista nettilomakkeista ei vetäjä tiennyt mitään..niiden suosio alkoi juuri silloin nousta. 

[/quote]

Ei, uravalmennus ei ole entinen työnhakukurssi. Kiitos vastauksestasi, joka osoitti, että suurella osalla keskustelijoista ei ole edes aavistusta siitä, mistä he mielipiteitä esittävät (millä en nyt tarkoita sinua, et esittänyt mielipidettä nykymenosta)

Vierailija
29/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

126:lle, en nyt oiken tajunnut. Olen ollut työpaikassakin, n. 100 henkilöä, missä insinööreille ei annettu wordia ollenkaan, vaan heille sai välttää OpenOffice. Kai se on tuttu? 

Mikset osannut lainata? 

Vierailija
30/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:48"]

Tuttuni oli kouluttajana uravalmennuksessa. Hakeutui nopeasti pois, ei jaksanut katkeria ja kiukuttelevia työttömiä pikkupomoja, jotka valitti aivan kaikesta. 

[/quote]

Käsittääkseni pikkupomoja ei uravalmenneta, koska heille on toisenlaiset työllistymisväylät.

Vierailija
31/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyse oli uravalmennuksesta, kyseessä oli alanvaihtajien ryhmä. Siellä paljon keskitason ex-pomoja, jotka pakon edessä joutuvat miettimään uutta suuntaa. 

Vierailija
32/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:46"]

Siis miten laiska voi työtön olla, jos ei edes jollekin kurssille viitsi mennä viettämään aikaa vastikkeena ilmaisesta rahasta, joka tulee meidän työtätekevien veroista. 

[/quote]

Eihän kyse ole laiskuudesta, vaan siitä, että tiedostetaan noiden kurssien olevan a) kalliita b) hyödyttömiä työllistymisen kannalta. En minäkään mielelläni menisi opettelemaan tietokoneenkäytön alkeita, kun olen aika tottunut käyttäjä. Sen sijaan minulle sopisi aivan mainiosti, että olisi jonkinlainen työvelvoite, jonka kautta pääsisi tekemään jotain aidosti yhteiskuntaa hyödyttävää. Voisin mennä siivoamaan puistoja, keräämään roskia tai pitämään vanhuksille seuraa ja auttamaan syöttämisessä. Mutta sen verran passiivinen olen, että kaipaisin tämän tapahtuvan joten koordinoidusti ja ohjatusti. 

Mieluiten tietenkin tekisin jotain, jossa voisin käyttää sitä koulutusta, jonka olen yhteiskunnalta saanut. Esim. velkaneuvonnassa on pitkät jonot ja tuota työtä voisin mennä tekemään osa-aikaisesti työttömyyskorvausta vastaan, jos olisi joku systeemi jonka kautta se onnistuisi ja saisin tarvittavan opastuksen siihen alkuun.

Omalla kohdallani koen, että ammatillinen substanssiosaaminen on hallussa ja ne ongelmat ovat siellä itsensä johtamisen puolella, tai miksi sitä haluaa sanoa. En ole kovin itseohjautuva, kotityötkin jää helposti tekemättä. Kun pääsen ympäristöön, jossa minulla on raamit (koulu, työpaikka), kaikki hommat tulee sujuvasti tehtyä ja hyvin sittenkin. 

Vierailija
33/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:15"]

Kursseilla on kaksi tavoitetta, jotka toteutuvat;

- tuottaa vetäjilleen, lähinnä kouluttajafirmalle, helppoa tuloa. Kouluttajien ammattitaidosta ei ole minkäänlaisia säädöksiä, mutta syytä olisi olla.

- osa hakee kursseille saadakseen sen 9 euron lisän päivärahaan. 

Kaikki muu on liirumlaarumia. No maahanmuuttajien kurssit on varmaan ainakin jotkut ok, saavat sieltä kavereita ja kai ne suomeakin vähän oppii. 

Ennen kursseille haettiin myös ansiosidonnaisen pitkittämistä varten, mutta nykyäänhän tämä homma ei enää toimi. 

[/quote]

Itse asiassa ELY-keskukset määrittelevät vaatimukset kouluttajien pätevyydestä. Joillakin alueilla kouluttajilla on oltava pedagoginen pätevyys, toisilla alueilla siitä ei olla niin tarkkoja.

Vierailija
34/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:06"]

Kyllä kyse oli uravalmennuksesta, kyseessä oli alanvaihtajien ryhmä. Siellä paljon keskitason ex-pomoja, jotka pakon edessä joutuvat miettimään uutta suuntaa. 

[/quote]

Missä TE-toimistossa löytyy tuollainen määrä keskitason ex-pomoja, jotka on olleet työttömänä niin pitkään, että menevät uravalmennukseen?

Vierailija
35/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:53"]

126:lle, en nyt oiken tajunnut. Olen ollut työpaikassakin, n. 100 henkilöä, missä insinööreille ei annettu wordia ollenkaan, vaan heille sai välttää OpenOffice. Kai se on tuttu? 

Mikset osannut lainata? 

[/quote]

Olennaistahan todella on se, mikä on tekstinkäsittelyohjelman nimi, ei se, mitä sillä tehdään. On ihan se ja sama, osaako diplomi-insinööri olla käyttämättä wordia tai vaikka ikiaikaista teksturia. Pääasia on, että ei hallitse nykyaikaisia tekstinkäsittelyohjelmia, mikä saattaa osaltaan vaikeuttaa työllistymistä.

Minulla ei ole aavistustakaan, miksi en osaa lainata, koska sinähän se meistä se fiksu työtön olet. Minä olen vain tavallinen työssäkävijä, jonka ei tarvitse osata vauvapalstan syvintä olemusta. Riittää, että excel on tuttu.

Vierailija
36/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:37"]

Olen ollut opettajana näillä työllitämiskursseilla. Niitä oli sekä tietyn alan ammattilaisille suunnattuja, että sellaisia yleisiä. Varsinkin nuo yleiset oli sellaisia, etten ymmärrä, miten ne muut opettajat sai niiden "varsinaisten" asioiden, joita koulutuksessa piti ottaa esiin, käsittelyyn kulutettua niin monta tuntia.

Minulla on kolmen kielen, historian ja yhteiskuntaopin opettajan pätevyys, lisäksi työkokemusta pariltakin eri alalta. Kun mielestäni saimme ihan tehokkaasti 1-1,5 tunnissa käsiteltyä ne asiat, jotka kunkakin päivänä "piti", niin kyselin sitten kurssilaisilta, mitä he HALUAISI oppia, mistä voisi olla hyötyä. Kävimme sitten läpi kielioppisääntöjä, kunkin ihmisen oman alan sanastoa, asiakirjojen kirjoittamista niillä kielillä, joita minulla pätevyys opettaa, käsittelimme tekstien kääntämistä ja siihen löytyviä apukeinoja, jne.

Koska työnsaannin mahdollisuuksia mielestäni lisää hyvä yleissivistys, teimme välillä retkiä alueen historiallisiin paikkoihin, kävimme läpi Suomen historiaa, siitä small-talk-aiheita esim. ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa, jne.

Ihmiset tykkäsi, sain loppuarvioinneissa kehuja, että oli monipuolinen ja mielenkiintoinen kurssi, jne. Muut opet tuli sitten ilmeisesti kateellisiksi, sain valituksia, että ei saa tehdä retkiä... Koulun rehtori kuulusteli minua aiheesta ja sanoi sitten, että retket ym ohjelma oli hänestä ihan perusteltuja, jos niitä halusin tehdä. Mutta lopulta mut savustettiin sieltä pellolla (en ollut virassa vaan mut palkattiin erikseen aina kutakin kurssia vetämään).

No, itse olen aina jotain työtä löytänyt. Mutta kyllä, kun kuulin ihmisten juttuja siitä, millaisia ne kurssit usein oli... Jotkut oli olleet jo neljälläkin eri kurssilla ja tosi turhautuneita. Sääliksi kävi. Ehkä mä sitten tein väärin, kun yritin tehdä niistä kursseita mielenkiintoisia itselle ja muille... Mutta ei oikeasti ymmärrä, miten jotkut opet sai kulumaan päiviä jonkun cvn teon käsittelyyn, kun yleensä kaikki ihmiset osasi ihan hyvin cveitä kuitenkin laatia, vähän hienosäätöä vaan kaipasi. Mä sitten opetin tekemään cvn myös englanniksi ja ruotsiksi samalla, yms.

[/quote]

Minäkin opetan työllisyyskursseilla. Sinun kaltaisesi työkaveri on painajainen.

Sitä materiaalia pitää joskus nyhjätä tyhjästä, että saa päivän ohjelman täyteen. Tosi kiva sitten vetää päivä aiheesta x, kun jokaisen asian kohdalla kurssilaiset ilmoittavat, että nämä on kaikki jo käsitelty viime viikolla. Kun joku kouluttajista ei viitsi vaivautua ajattelemaan muita yhtään. Kyllä minäkin voin keksiä päivään tekemistä jos jonkinmoista, mutta pakko pitäytyä niissä vastuukouluttajan antamissa aiheissa.

Retket on hyviä ja niistä yleensä tykätään. En ymmärrä niistä saamaasi kritiikkiä ollenkaan.

Vierailija
37/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:15"]

Kursseilla on kaksi tavoitetta, jotka toteutuvat;

- tuottaa vetäjilleen, lähinnä kouluttajafirmalle, helppoa tuloa. Kouluttajien ammattitaidosta ei ole minkäänlaisia säädöksiä, mutta syytä olisi olla.

- osa hakee kursseille saadakseen sen 9 euron lisän päivärahaan. 

Kaikki muu on liirumlaarumia. No maahanmuuttajien kurssit on varmaan ainakin jotkut ok, saavat sieltä kavereita ja kai ne suomeakin vähän oppii. 

Ennen kursseille haettiin myös ansiosidonnaisen pitkittämistä varten, mutta nykyäänhän tämä homma ei enää toimi. 

[/quote]

Itse asiassa ELY-keskukset määrittelevät vaatimukset kouluttajien pätevyydestä. Joillakin alueilla kouluttajilla on oltava pedagoginen pätevyys, toisilla alueilla siitä ei olla niin tarkkoja.

[/quote]

Oletan, että ammattiin valmistavilla kursseilla on yleiset pätevyydet? Sen lisäksi jotain sähköasennusta ei tietenkään saa opettaa kuka tahansa, sehän on päivänselvää. Eli pakkohan ely-keskuksissakin on lainsäädäntöä toki noudattaa. mutta joitan kursseja kelpaa vetämään kuka tahansa kadulta reväisty, kuhan halvalla saa. 

Vierailija
38/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:53"]

Mikset osannut lainata? 

[/quote]

Olennaistahan todella on se, mikä on tekstinkäsittelyohjelman nimi, ei se, mitä sillä tehdään. On ihan se ja sama, osaako diplomi-insinööri olla käyttämättä wordia tai vaikka ikiaikaista teksturia. Pääasia on, että ei hallitse nykyaikaisia tekstinkäsittelyohjelmia, mikä saattaa osaltaan vaikeuttaa työllistymistä.

Minulla ei ole aavistustakaan, miksi en osaa lainata, koska sinähän se meistä se fiksu työtön olet. Minä olen vain tavallinen työssäkävijä, jonka ei tarvitse osata vauvapalstan syvintä olemusta. Riittää, että excel on tuttu.

[/quote]

Missä kohtaa sanoin olevani työtön? En missään, koska en ole ollut työtön vuoden 2010 jälkeen, jolloin olin 3 kk työtön. Ei se yhteiskunta pyöri sillä tavalla, että työttömiin kohdistuvat epäkohdat unohtaa heti kun töitä saa. 

Vierailija
39/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:06"]

[/quote]

Missä TE-toimistossa löytyy tuollainen määrä keskitason ex-pomoja, jotka on olleet työttömänä niin pitkään, että menevät uravalmennukseen?

[/quote]

En kerro, jotta ei tunnistettaisi. Kaikki eivät luonnollisesti olleet samassa ryhmässä. Pointti tässä on se, että vaikka olivat vaihtamassa alaa, moni halusi tiukasti pitää kiinni aikaisemmasta pikkupomotasosta, esim. osastopäällikkyydestä. Parhaiten työllistyivät ne, jotka ennakkoluulottomasti lähtivät kokeilemaan uutta, eivätkä harmitelleet esim. pienempää palkkaa. 

Vierailija
40/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:37"]

Olen ollut opettajana näillä työllitämiskursseilla. Niitä oli sekä tietyn alan ammattilaisille suunnattuja, että sellaisia yleisiä. Varsinkin nuo yleiset oli sellaisia, etten ymmärrä, miten ne muut opettajat sai niiden "varsinaisten" asioiden, joita koulutuksessa piti ottaa esiin, käsittelyyn kulutettua niin monta tuntia.

Minulla on kolmen kielen, historian ja yhteiskuntaopin opettajan pätevyys, lisäksi työkokemusta pariltakin eri alalta. Kun mielestäni saimme ihan tehokkaasti 1-1,5 tunnissa käsiteltyä ne asiat, jotka kunkakin päivänä "piti", niin kyselin sitten kurssilaisilta, mitä he HALUAISI oppia, mistä voisi olla hyötyä. Kävimme sitten läpi kielioppisääntöjä, kunkin ihmisen oman alan sanastoa, asiakirjojen kirjoittamista niillä kielillä, joita minulla pätevyys opettaa, käsittelimme tekstien kääntämistä ja siihen löytyviä apukeinoja, jne.

Koska työnsaannin mahdollisuuksia mielestäni lisää hyvä yleissivistys, teimme välillä retkiä alueen historiallisiin paikkoihin, kävimme läpi Suomen historiaa, siitä small-talk-aiheita esim. ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa, jne.

Ihmiset tykkäsi, sain loppuarvioinneissa kehuja, että oli monipuolinen ja mielenkiintoinen kurssi, jne. Muut opet tuli sitten ilmeisesti kateellisiksi, sain valituksia, että ei saa tehdä retkiä... Koulun rehtori kuulusteli minua aiheesta ja sanoi sitten, että retket ym ohjelma oli hänestä ihan perusteltuja, jos niitä halusin tehdä. Mutta lopulta mut savustettiin sieltä pellolla (en ollut virassa vaan mut palkattiin erikseen aina kutakin kurssia vetämään).

No, itse olen aina jotain työtä löytänyt. Mutta kyllä, kun kuulin ihmisten juttuja siitä, millaisia ne kurssit usein oli... Jotkut oli olleet jo neljälläkin eri kurssilla ja tosi turhautuneita. Sääliksi kävi. Ehkä mä sitten tein väärin, kun yritin tehdä niistä kursseita mielenkiintoisia itselle ja muille... Mutta ei oikeasti ymmärrä, miten jotkut opet sai kulumaan päiviä jonkun cvn teon käsittelyyn, kun yleensä kaikki ihmiset osasi ihan hyvin cveitä kuitenkin laatia, vähän hienosäätöä vaan kaipasi. Mä sitten opetin tekemään cvn myös englanniksi ja ruotsiksi samalla, yms.

[/quote]

Minäkin opetan työllisyyskursseilla. Sinun kaltaisesi työkaveri on painajainen.

Sitä materiaalia pitää joskus nyhjätä tyhjästä, että saa päivän ohjelman täyteen. Tosi kiva sitten vetää päivä aiheesta x, kun jokaisen asian kohdalla kurssilaiset ilmoittavat, että nämä on kaikki jo käsitelty viime viikolla. Kun joku kouluttajista ei viitsi vaivautua ajattelemaan muita yhtään. Kyllä minäkin voin keksiä päivään tekemistä jos jonkinmoista, mutta pakko pitäytyä niissä vastuukouluttajan antamissa aiheissa.

Retket on hyviä ja niistä yleensä tykätään. En ymmärrä niistä saamaasi kritiikkiä ollenkaan.

[/quote]

Eli kerrot ihan suoraan, että kurssit on suunniteltu liian pitkiksi. Tuo äärimmäisen hidas tahti oli se, mikä minuakin ärsytti. Tee vaikka niinkuin se meidän yksi ope aikoinaan, että ilmoitti lähtevänsä kampaajalle kesken päivän, niin saa päivät kulumaan.