Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help! Käytän liikaa rahaa mobiilipeliin enkä pysty lopettamaan

Vierailija
05.08.2022 |

Pelaan yhtä mobiilipeliä päivittäin. Olen masentunut ja peli tuo elämääni paljon iloa ja yhteisöllisyyttä. Rahaa kuluu melkein huomaamatta: pienistä euro tai parin ostoksista ja joistain isommista diileistä kertyy helposti kymppejä viikossa ja satasia kuussa. Nautin pelistä enkä tahdo lopettaa sitä, mutta rahalle olisi parempaakin käyttöä. Nollabudjettiin siirtyminen on jo ajatuksenakin mahdoton, koska silloin pelistä katoaa kaikki ilo. Tiukassa, kiveen hakatussa kuukausibudjetissa pysyminen ei myöskään onnistu multa, koska pelin erikoistarjoukset kestää vain 1-2 päivää eikä niistä kerrota etukäteen. Miten voisin jättää hyvän tarjouksen hyödyntämättä, kun riskinä on joutua maksamaan myöhemmin monta kertaa enemmän? Ja niin se budjetti ylittyy, kerta toisensa jälkeen. Joudunko vaan toteamaan, että itsekurini ei riitä tähän, vai voisinko jotenkin oppia pitämään rahankäyttöni kurissa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää pelaan pelejä missä on hyvä tarina, tai hyvä mekanismi.

Mieluiten sellanen peli missä on free roaming mahdollisuus kun on läpäissyt tarinamoodin.

Esim Falloutit ja GTA, toki uusimmissa on myös lisuke kaupat, mutta eipä niitä tarvii käyttää.

Vierailija
2/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kliseiseltä ja ehkä ärsyttävältäkin, mutta mitä nopeammin haet apua sen parempi. Apu ei tarkoita olla sitä että haet ajan kallonkutistajalle mikä päättyy diagnoosin X saamiseen, vaan voit ja kannattaa puhua tuosta jollekin läheiselle. 

Sanon sen, että noi pelit ja niiden mikromaksujärjestelmät on tehty niin, että ihmiset jotka tuohon suohon uppoaa pääsee siitä harvoin omin avuin ylös. 

Jos suinkin vaan pystyt siihen, poista peli kokonaan. Tuleeko mieleen että et millään voi koska olet käyttänyt siihen jo niin paljon aikaa sekä rahaa? Tässä on kyse asiasta nimeltä sunk cost fallacy. Voit googlata.

Mitään ihmeempiä neuvoja en osaa antaa koska voin kuvitella tilanteesi ja kuinka hankala se on (ei sillä, että itse olisin ollut samassa tilanteessa, en), mutta 1) hae apua 2) yritä ottaa itseä niskasta kiinni ja lopeta/poista se peli. 

Kannattaa ymmärtää, että tuossa hommassa ei valitettavasti voi voittaa. Tietyn summan rahaa peliin laittamalla et "voita" sitä peliä, vaan firma tekee siihen kokoajan kaikkea uutta kallista mihin koet tarvetta syytää rahaa. Lopulta ainoastaan häviät kaikki tai liikaa rahaa, mitään muuta siinä ei voi tapahtua. Kyse on kuitenkin mobiilipelistä eikä mistään oikean maailman investoinnista, missä rahalla on joku oikea vastine. Nimittäin jos se peli jostain syystä lopettaa toimintansa tai muuttuu niin, että et enää pidä siitä, et saa penniäkään takaisin ja jäljelle jää vain paska maku suuhun, häpeä ja ahdistus.

Meni lopussa vähän paasaamisen puolelle, mutta toivon sydämestäni, että pääset tuosta kuiville.

Miikka

Vierailija
4/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaikka käyttöhuoneeseen.

Vierailija
5/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppiä kirjoitti:

Kuulostaa kliseiseltä ja ehkä ärsyttävältäkin, mutta mitä nopeammin haet apua sen parempi. Apu ei tarkoita olla sitä että haet ajan kallonkutistajalle mikä päättyy diagnoosin X saamiseen, vaan voit ja kannattaa puhua tuosta jollekin läheiselle. 

Sanon sen, että noi pelit ja niiden mikromaksujärjestelmät on tehty niin, että ihmiset jotka tuohon suohon uppoaa pääsee siitä harvoin omin avuin ylös. 

Jos suinkin vaan pystyt siihen, poista peli kokonaan. Tuleeko mieleen että et millään voi koska olet käyttänyt siihen jo niin paljon aikaa sekä rahaa? Tässä on kyse asiasta nimeltä sunk cost fallacy. Voit googlata.

Mitään ihmeempiä neuvoja en osaa antaa koska voin kuvitella tilanteesi ja kuinka hankala se on (ei sillä, että itse olisin ollut samassa tilanteessa, en), mutta 1) hae apua 2) yritä ottaa itseä niskasta kiinni ja lopeta/poista se peli. 

Kannattaa ymmärtää, että tuossa hommassa ei valitettavasti voi voittaa. Tietyn summan rahaa peliin laittamalla et "voita" sitä peliä, vaan firma tekee siihen kokoajan kaikkea uutta kallista mihin koet tarvetta syytää rahaa. Lopulta ainoastaan häviät kaikki tai liikaa rahaa, mitään muuta siinä ei voi tapahtua. Kyse on kuitenkin mobiilipelistä eikä mistään oikean maailman investoinnista, missä rahalla on joku oikea vastine. Nimittäin jos se peli jostain syystä lopettaa toimintansa tai muuttuu niin, että et enää pidä siitä, et saa penniäkään takaisin ja jäljelle jää vain paska maku suuhun, häpeä ja ahdistus.

Meni lopussa vähän paasaamisen puolelle, mutta toivon sydämestäni, että pääset tuosta kuiville.

Miikka

No tässä oli kyllä kiteytettynä kaikki, mitä ap:n täytyy ymmärtää.

Vierailija
7/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mikä peli. Mäkin laitoin yhteen pelin satoja ja satoja euroja. Halvimmat jutut oli 99senttiä ja kallein ostos 99euroa. Toisaalta, se tuotti minulle iloa päivittäin ja tuottaa vieläkin. Mutta kyseessä oli kuitenkin vain kännypeli.

Vuosi sitten päätin, että mitään en enää osta, enkä ole ostanut. Eteneminen on hitaampaa tietty, mutta edistyn silti. Ja nyt tulee enemmän iloa kun saan jotain ilman rahaa.

Niin, enkä ole mikään lapsi enää vaan +40v nainen..

Vierailija
8/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää mikä peli. Mäkin laitoin yhteen pelin satoja ja satoja euroja. Halvimmat jutut oli 99senttiä ja kallein ostos 99euroa. Toisaalta, se tuotti minulle iloa päivittäin ja tuottaa vieläkin. Mutta kyseessä oli kuitenkin vain kännypeli.

Vuosi sitten päätin, että mitään en enää osta, enkä ole ostanut. Eteneminen on hitaampaa tietty, mutta edistyn silti. Ja nyt tulee enemmän iloa kun saan jotain ilman rahaa.

Mitä peliä itse pelaat? Mutakin varmaan kiinnostaa, millaisiin peleihin aikuiset lankeaa.

Vierailija
9/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä peliä itse pelaat? Mutakin varmaan kiinnostaa, millaisiin peleihin aikuiset lankeaa.

E&P

Vierailija
10/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kännykkäpeleihin tuhlaamista paheksutaan liikaa. Moni käyttää kuitenkin satasia kuussa viinaan ja tupakkaan, toiset erikoiskahveihin ja smoothieihin yms. Mitä kukaan on sanomaan, mihin muut rahojaan käyttää? Peli on pelkkä peli niin hyvässä kuin pahassakin, eli rahat voisi käyttää huonomminkin.

Se on tietysti ogelma, jos käyttää enemmän rahaa kuin itse tahtoisi.

Vierailija
11/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kännykkäpeleihin tuhlaamista paheksutaan liikaa. Moni käyttää kuitenkin satasia kuussa viinaan ja tupakkaan, toiset erikoiskahveihin ja smoothieihin yms. Mitä kukaan on sanomaan, mihin muut rahojaan käyttää? Peli on pelkkä peli niin hyvässä kuin pahassakin, eli rahat voisi käyttää huonomminkin.

Se on tietysti ogelma, jos käyttää enemmän rahaa kuin itse tahtoisi.

Niin mä aina ajattelin, että tämä on mun harrastus. En osta itselleni muuten mitään. En käy kampaajalla, en harrasta mitään. Pelistä olen saanut ystäviä ulkomaita myöten. Nykyään siis olen lopettanut rahan käytön, koska yritän säästää eikä sitä kyllä ole muutenkaan liikaa.

Vierailija
12/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda puhelimesi vaikka kuukaudeksi vanhaan Nokiaan tai johonkin Doroon. Toimii kylmän kalkkunan tavoin.

Vierailija
13/13 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E&P

Se onkin koukuttava peli, jossa eteneminen ilman rahaa on tuskallisen hidasta. Hienoa, kun olet pystynyt pysymään nollabudjetissa.