mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille
Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.
Hoh hoh.
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:41"]
Kuka teitä pakottaa sinne kurssille?
Omalle kohdalle ei ole koskaa kukaan pakottanut, jopa suurin osa kursseista olen itse maksanut. En ymmärrä tuollaista asennetta, jos nautitte yhteiskunnan tukia, niin tottakait jotain vastiketta rahoille vai uskotteko joulupukkiin.
[/quote]
Voi kun ei millään jakseta ymmärtää. Minä olen kirjoittanut etten enää ole työtön ja sitäkään ei ymmärretä. Minä ainakin kritisoin sitä, että
a) kursseille valitaan ihan eri ihmsiä kuin kenelle kurssi olisi tarpeen
b) osa kouluttajista on suoraan sanottuna humpuukikouluttajia, eli osaamista ei ole.
Onko se laiskuutta arvostella sitä, että kurssin vetäjä lähtee kesken päivän hoitamaan omia asioitaan? Hyvä jo nykyään kriteerit on koventuneet, mutta millään CV;llä ei todisteta sitä, että kurssin vetäjä voi silti olla laiska. Kyllä sekin, joka kesken päivän lähti kampaajalle, paperilla ihan pätevä oli.
Mitä työtä te, jotka ette tätä ymmärrä, teette?
Niin ja tosiaan, ko. kurssilla "parempi" opettaja jo varoitteli tuosta kampaajalle lähtijästä, että älkää sitten lähtekö mihinkään, se voi tulla puoli tuntia myöhässä. No ei aina, joskus vaan 20 minuuttia. Kyllä, kyseessä oli opettaja, ei kurssilainen.
NIISYÄ ON VEROINA MAKSETTU ETUKÄTEEN NE TYÖKKÄRIT, KOKOOMUSLAINEN AIVOPESTY IDIOOTTI.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 06:48"]
Omalle kohdalle ei ole koskaa kukaan pakottanut, jopa suurin osa kursseista olen itse maksanut. En ymmärrä tuollaista asennetta, jos nautitte yhteiskunnan tukia, niin tottakait jotain vastiketta rahoille vai uskotteko joulupukkiin.
[/quote]
Voi kun ei millään jakseta ymmärtää. Minä olen kirjoittanut etten enää ole työtön ja sitäkään ei ymmärretä. Minä ainakin kritisoin sitä, että
b) osa kouluttajista on suoraan sanottuna humpuukikouluttajia, eli osaamista ei ole.
Onko se laiskuutta arvostella sitä, että kurssin vetäjä lähtee kesken päivän hoitamaan omia asioitaan? Hyvä jo nykyään kriteerit on koventuneet, mutta millään CV;llä ei todisteta sitä, että kurssin vetäjä voi silti olla laiska. Kyllä sekin, joka kesken päivän lähti kampaajalle, paperilla ihan pätevä oli.
[/quote]
En ymmärrä kurssilaisia, jotka istuvat 6 vko kurssilla saamatta sieltä mitään, antavat hyvät arvioinnit niin saamastaan valmennuksesta kuin valmentajan ammattitaidosta ja kurssin jälkeen kertovat, että mitään sieltä ei saanut, mitään ei oppinut, opettaja oli laiska ja huono jne. Miksi ihmeessä ette ota yhteyttä työkkäriin ekalla viikolla ja ilmoita, että tämä peli ei vetele, tarvitaan muutos. Mutta ei, työtön tykkää siitä, että ei tarvitse tehdä mitään.
En usko, että tämä pätee suuremmissa kaupungeissa, joissa alkaa olla isompi joukko korkeasti koulutettuja työttöminä. Ongelma on pikemmin se, mitä sisältöjä tarjota heille: eivät he tarvitse mitään "perseelle potkintaa" tai oppimisvaikeustestejä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:33"]
Sukulaismies on 33 ja pitkäaikaistyötön. Pelaa yöt ja nukkuu päivät. Ei onneksi ryyppää, mutta muuten kykkii asunnossaan yksin ja elämä pyörii pelien ympärillä.
Kursseja on tarjottu, mutta ei lähde, vaan mieluummin ottaa karenssin ja hakee sosusta sitten rahat.
Joskus on kyllä tullut mieleen, että liian helpolla kyllä rahaa tulee, kun mitään, ei siis mitään tarvitse sen eteen tehdä. Tekisi kyllä hyvää laahata se perse muutaman kuukauden edes jollekin hömppäkurssille vastikkeeksi ilmaisesta rahasta.
[/quote]
Paitsi että kieltäytymällä velvoittavasta toiminnasta, leikataan myös toimeentulotukea ja sekin voidaan lopulta lakkauttaa kokonaan.
[/quote]
No eipä tuota ole lakkautettu, vaan tuet pyörii. Korvaukset, asumituet ja karenssin aikana sossun tuet. Hyvin on kai rahaa tullut, kun on hyvä pelikone pöydällä ja kovin ei laihaltakaan vaikuta.
[/quote]
Ei ehkä vielä, mutta sekin voi tulla vielä eteen.
[/quote]
Juu semmosta päivää ei voi tulla eteen. Varo nyt, levittelet vaarallisen väärää tietoa väittämällä, että "toimeentulotuki voidaan lopulta lakkauttaa kokonaan".
Se on mahdotonta, se rikkoisi lakia niin räikeästi ja ankaralla kädellä, että sisällissota ei ihan aikusten oikeasti olisi kaukana. Joten mietippäs nyt vähän ennen kuin kirjoittelet provo-typeryyksiäsi. Kukaan vastuullinen aikuinen ei nimittäin tuollaiseen kirjoitteluun edes kyllä alentuisi.
Oletkohan koskaan kuullut Suomen perustuslaista? Ja myös YK:n ihmisoikeuksien 23. artiklasta, jonka Suomi on allekirjoittanut? Nimittäin näyttää siltä, ettet ole, ja haaveilet jostain orjayhteiskunnasta, jonka oikeuttaisit juuri näillä "peräkammarin Pettereillä". Että tsori nyt vaan, toimeentuloa EI SAA eikä sitä tulla koskaan poistamaan, missään tapauksessa Suomesta, vaikka kuinka haluaisit yhteiskuntarauhan murtamista, mikä onkin ilmiselvä motiivisi, senkin pikku anarkisti.
[/quote]
Kyllä vaan toimeentulotukea leikataan sanktiona osallistumattomuudesta :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:17"]
En usko, että tämä pätee suuremmissa kaupungeissa, joissa alkaa olla isompi joukko korkeasti koulutettuja työttöminä. Ongelma on pikemmin se, mitä sisältöjä tarjota heille: eivät he tarvitse mitään "perseelle potkintaa" tai oppimisvaikeustestejä.
[/quote]
Voi kyllä he tarvitsevat! Korkeasti koulutettu työtön ei välttämättä edes tunnista osaamistaan saati tajua, miksi ei sitä työtä saa (kömpelyys tai ylenkatse haastattelutilanteessa jne.) Suomalaisilla on hurja usko siihen, että koulutus auttaa etsimään töitä, mutta ihmeellisen moni akateemisesti koulutettu ei kykene nimeämään edes kymmentä potentiaalista työantajaa.
Ai niin, ne parhaat akateemiset työttömät meni jo töihin, ei ne jää tilastoihin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:52"]
Mäkin jäin ihmettelemään: eikö sisältöjä kursseille suunnitella, kun niitä pitää nyhjätä tyhjästä? Ja sitten sellainen työkaveri on painajainen, joka yrittää täyttää päivät sisällöillä. Ei ihme, et jengi on ihan kypsää.
[/quote]
Kyllä ne sisällöt suunniteltiin etukäteen. Opena sain käsiin paperin, jossa oli vaikka kuuden viikon kurssin ohjelma, mitä pitää käsitellä. Jollekin CV:lle oli varattu kolme päivää aikaa.
Mites, kun kurssilaisilla on kaikilla jo olemassa ihan hyvät CVt? Kannattaa tosiaan aloittaa opettamaan ihan alusta pitäen, että sun osoite tulee tohon kulmaan ja muista mainita syntymäaika...
Itse tein niin, että kaikki luki muiden CVt läpi. Keskustelimme parannusehdotuksia, viilasimme. Tähän meni kolme tuntia. Sitten kysyin, haluaako he oppia tekemään CVn enkuksi ja ruotsiksi. Kukaan ei pannut vastaan. Sitten kävimme sitä CVn tekoa läpi muilla kielillä. Siihen meni puolitoista päivää. Jäi vielä yksi päivä ja CV-aihe oli jo ihan kaluttu, vaikka oli siihen varattu se päivä.
Koska oli jo ekana CV-päivänä nähtävissä, että näin käy, järjestin tuolle päivälle retken paikalliseen kirkkoon. Seurakunnan pari työntekijää kävi kertomassa työstään ja minä kerroin englanniksi kirkon historiaa sekä yleensä Suomen uskonnollisesta tilanteesta (jos työssä kohtaa ulkomaalaisia asiakkaita, niin usein saattaa joutua tästä keskustelemaan). Ryhmä oli sellainen, että halusivat harjoitella enkun kuuntelua käytännön tilanteissa ja toivoivat, että puhun englanniksi. Seurakunta jopa ystävällisesti tarjosi kahvit.
Mielestäni tuo oli parempi vaihtoehto kuin se, että olisin istuttanut ihmisiä koko päivän tietokoneiden ääressä ja antanut aiheeksi sen, että muokkailkaa nyt vaan sitä valmista CVtä. Lopputulos olisi ollut se, että he olisi 6 tuntia surffailleet netissä.
Me kouluttajat siis saimme ohjelman. Mutta se oli sellainen ylimalkainen: nämä asiat pitää käsitellä kurssilla. Ei me mitään valmista pakettia saatu, MITEN ne asiat käsitellään - no, sellaistahan ei yleensäkään open työssä saa ja se luovuus tässä asiassa on parasta.
Mielestäni oli syytä mennä sen kulloisenkin ryhmän mukaan eikä niin, että olisin tehnyt vaan yhdet matskut ja tietyn sabluunan ja sillä menty, oli edessä sitten syrjäytyneitä pitkäaikaistyöttömiä tai akateemisia, pitkän uran tehneitä ihmisiä. Tiedän, että monet opet veti ne valmiit prujut ja loppuaika istuttiin netissä. Mun ammattiylpeys ei sallinut sellasta. :)
T. se liikaa ohjelmaa keksinyt painajaisope :)
[/quote]
Joku toinen - fiksumpi - olisi tuossa vaiheessa tajunnut, että kas, paperit on kunnossa, nyt tehdään se CV-netti eli olisitte samantien saaneet tiedot nettiin. Sen jälkeen olisitte ryhtyneet etsimään töitä: olisitte ottaneet esille erilaiset työpaikkailmoittelukanavat ja ryhtyneet katsomaan, miten kenenkin CV osuu erilaisiin työtehtäviin, mitä CV:ssä pitää muutaa, jos hakee tähän työhön suhteessa tuoihon työhän (esim. mitä kertoa kielitaidosta, atk-taidoista jne. tarkennuksia).
Veit porukan kirkolle ja puhuit englantia. Ai kun siistiä. Heillä ei kenelläkään ollut kotona radiota tai televisiota, josta voi kuunnella ulkomaankieltä? Tai et huomannut, että netistä olisit saanut koko porukalle englanninkielisen työpaikkahaastatteluharjoituksen.
Jokaisella kurssilla on tavoite. Jos tavoite on työllistyminen, olisi voinut luppoajan hakea töitä. Joku olisi vaikka selvittänyt, miten Cimon kautta pääsee ulkomaille, toinen etsiä työpaikkoja Ruotsista jne., jos kielitaitoa haluttiin kartuttaa.
[/quote]
No, meillä siellä kurssikeskuksessa ei kyllä millään kurssilla haettu niitä työpaikkoja. Se oli niiden ihmisten oman ajan puitteissa tapahtuvaa. Mutta kyllä, me katselimme avoinna olevia sopivia paikkoja ja mietimme, miten se cv sopii niihin hakuilmoituksen kriteereihin ja miten sitä pitäisi muuttaa. Harmi vaan, että kyseessä oli vaikeasti työllistyvältä alalta olevia ihmisiä sillä kurssilla ja oikeasti, niitä sen alan työpaikkoja ei vaan ollut paikkakunnalla tarjolla.
Tästä on jo jokusen vuotta aikaa, mitään CV-nettiä ei silloin vielä ollutkaan.
[/quote]
Et voi olla tosissasi! Jos kurssin jälkeen oli tarkoitus työllistyä, niin ilman muuta töitä haettiin kurssin aikana eikä iltaisin. Ja jokainen, siis ihan jokainen tuollaisen kurssin opettaja tietää, että töitä haetaan muualtakin kuin omasta kunnasta. Jos ala on vaikeasti työllistävä, niin kävikö pienessä mielessä laajentaa sitä hakuammattia?
[/quote]
Sen alan töitä oli oikeasti periodiluonteisesti ja vain Suomessa lähinnä Lapissa, jos ei halunnut aloittaa omaa yritystä. Kyllä, katselimme muitakin vaihtoehtoja, niitä oli oikeasti varsin vähän. Yksi lähti kurssin jälkeen talveksi Lappiin. Yksi perusti kurssin jälkeen oman yrityksen, mutta aika kitkuttelua on ollut, kuulemma.
Nämä ihmiset myös haki itse niitä mahdollisia työpaikkoja. Paikkakunnalla vaan oli sillä hetkellä alalla tosi vaikea tilanne, minnekään ei oikein otettu edes ilmaiseksi harjoittelijaksi. Pari kertaa olen kurssin jälkeen nähnyt näitä ihmisiä esim. kaupan kassalla ja kioskeissa töissä. Ei todellakaan omaa alaa vastaavaa, mutta jotain töitä nyt kuitenkin.
En sitten tiedä, olisiko kursseilla pitänyt painottaa enempi sitä, että hakekaa nyt ihan mitä vaan, menkää kaupan kassalle, kun ihmisillä olisi ollut kova into sitä omaa työtä tehdä...
No, ei tarvi pelätä, en ole enää sotkemassa teidän hienoja työvoimapoliittisia koulutuksia. :) Siitä on oikeasti yli 10 vuotta, kun tuota työtä tein.
[/quote]
Totta helvetissä olisi pitänyt painottaa, että otetaan kaikkea työtä vastaan,mitä saa tai haetaan uudelleenkoulutukseen, eikä vain kierrellä kirjoissa jaakaamassa englantia.
Olet kyllä todellakin pitänyt tyhjän kurssin. Jos ei oman alan töitä ole, ei voi olettaa, että nyt saan maata koko loppuelämän, kun ei mulle kukaan tule töitä tarjoamaan.
t. nainen 52v, joka on opiskellut 3 ammattia aina kun yksi on mennyt alta, muuttanut muutaman kerran töiden perässä ja kas, enpä olekaan ollut niin kauaa työttömänä, että olisi kursseille passitettu.
[/quote]
Miten joku voi olla niin kujalla kuin tuo omasta mielestään pätevääkin pätevämpi kouluttaja???
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:27"]
[/quote]
Voi kyllä he tarvitsevat! Korkeasti koulutettu työtön ei välttämättä edes tunnista osaamistaan saati tajua, miksi ei sitä työtä saa (kömpelyys tai ylenkatse haastattelutilanteessa jne.) Suomalaisilla on hurja usko siihen, että koulutus auttaa etsimään töitä, mutta ihmeellisen moni akateemisesti koulutettu ei kykene nimeämään edes kymmentä potentiaalista työantajaa.
Ai niin, ne parhaat akateemiset työttömät meni jo töihin, ei ne jää tilastoihin.
[/quote]
On se niin helppo huudella sieltä aidan toiselta puolelta tietämättä ihmisen taustoista, elämänkouluista, vaikeista elämäntilanteista, ikävien yhteensattumusten summista. Ihminen on voinut käydä sellaisten mankeleiden läpi, että on vaikea koota itseään tekopirteään, egomaaniseen työhakuvireeseen tässä "ihanassa onnistujien" systeemissä. Suuressa hybriksessäsi voit edelleenkin pitää itseäsi jonain vallan erinomaisena - ei ole tarvetta puhkaista pöhöttynyttä kuplaasi.
[/quote]
Miksi olla työnhakijana, jos ei kykene töihin? Asunto myyntiin, sossun tuelle eikä esittämään työnhakijaa.
[/quote]
Mistähän tuo asunto tähän tuli? Myisin tietysti, jos sellainen olisi. Huomaa, että täällä kommentoi lähinnä nämä työkkärin omat pikkuhitlerit ym. narsistit, joille omaisuuskin on jokin itsestäänselvyys. Työpaikkakin näköjään tullut kuin manulle illallinen. Täällä vaahdotaan omia erinomaisia it-taitoja, työnhakutaitoja. Ovatpa jotkut ressukat ruvenneet kehuskelemaan omilla kurssinvetotaidoillaan. Blaa blaa. Tosiasiassa on niin monta kertaa näytetty toteen, ettei niistäkään kursseista juuri kukaan osallistuja ole saanut töitä. Että se siitä.
[/quote]
Mutta sehän on osoitettu, että kurssin jälkeen työllistyy 70% varmemmin kuin ilman kurssia. Mietipä sitä.
En oikein ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan suurin osa työnhakijoista on ensin aktiivisia akateemisia (ei tarvitse kurssituksia) ja seuraavassa postauksessa ne jo muuttui elämäntilanteensa vuoksi hengähdystaukoa hakeviksi (ei tarvitse kurssitusta ennen kuin oma elämä kunnossa).
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:11"]
[/quote]
[/quote]
En ymmärrä kurssilaisia, jotka istuvat 6 vko kurssilla saamatta sieltä mitään, antavat hyvät arvioinnit niin saamastaan valmennuksesta kuin valmentajan ammattitaidosta ja kurssin jälkeen kertovat, että mitään sieltä ei saanut, mitään ei oppinut, opettaja oli laiska ja huono jne. Miksi ihmeessä ette ota yhteyttä työkkäriin ekalla viikolla ja ilmoita, että tämä peli ei vetele, tarvitaan muutos. Mutta ei, työtön tykkää siitä, että ei tarvitse tehdä mitään.
[/quote]
Kurssit on tosiaan pitkäaikaistyöttömille ja niitä täällä kritisoi muka kaikenmaailman inssit, joita on oikein kädestä kiskottu töihin, mutta ovat joutuneet väkisin paskakursseille.
Täällä taitaa valittaa pitkäaikaistyöttömät, joita ei kiinnosta tehdä sen eteen mitään, että korvaukset tulee ja asumistuet pyörii ja on määrättömästi vapaa-aikaa nukkua pitkään ja lorvailla ja hoidattaa lapset ilmaiseksi päiväkodissa.
[/quote]
Ei sullakaan ole kaikki muumit laaksossa, kun näköjään kahdehdit pitkäaikaistyöttömiä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kurssit on tosiaan pitkäaikaistyöttömille ja niitä täällä kritisoi muka kaikenmaailman inssit, joita on oikein kädestä kiskottu töihin, mutta ovat joutuneet väkisin paskakursseille.
Täällä taitaa valittaa pitkäaikaistyöttömät, joita ei kiinnosta tehdä sen eteen mitään, että korvaukset tulee ja asumistuet pyörii ja on määrättömästi vapaa-aikaa nukkua pitkään ja lorvailla ja hoidattaa lapset ilmaiseksi päiväkodissa.
[/quote]
Ei sullakaan ole kaikki muumit laaksossa, kun näköjään kahdehdit pitkäaikaistyöttömiä.
[/quote]
Ei ole mitään kadehtimista, mutta yhteiskunta ei vain pyöri sillä, että kolmasosa ihmisistä makaa toimettomana kotona käsi ojossa ja loput yrittää elättää heitä.
Sitten kun näille yritetään järjestää virikettä kurssien muodossa, niin voi kun väsyttää ja ei haluta nousta aamulla ylös.
Töitä löytyy esim. hoitoalalla, joten on tyhjä vinkua, että on ollut 10 vuotta työttömänä ja ei mitenkään ole saanut töitä
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
On se niin helppo huudella sieltä aidan toiselta puolelta tietämättä ihmisen taustoista, elämänkouluista, vaikeista elämäntilanteista, ikävien yhteensattumusten summista. Ihminen on voinut käydä sellaisten mankeleiden läpi, että on vaikea koota itseään tekopirteään, egomaaniseen työhakuvireeseen tässä "ihanassa onnistujien" systeemissä. Suuressa hybriksessäsi voit edelleenkin pitää itseäsi jonain vallan erinomaisena - ei ole tarvetta puhkaista pöhöttynyttä kuplaasi.
[/quote]
Miksi olla työnhakijana, jos ei kykene töihin? Asunto myyntiin, sossun tuelle eikä esittämään työnhakijaa.
[/quote]
Mistähän tuo asunto tähän tuli? Myisin tietysti, jos sellainen olisi. Huomaa, että täällä kommentoi lähinnä nämä työkkärin omat pikkuhitlerit ym. narsistit, joille omaisuuskin on jokin itsestäänselvyys. Työpaikkakin näköjään tullut kuin manulle illallinen. Täällä vaahdotaan omia erinomaisia it-taitoja, työnhakutaitoja. Ovatpa jotkut ressukat ruvenneet kehuskelemaan omilla kurssinvetotaidoillaan. Blaa blaa. Tosiasiassa on niin monta kertaa näytetty toteen, ettei niistäkään kursseista juuri kukaan osallistuja ole saanut töitä. Että se siitä.
Työttömät eivät tarvitse virikettä, hyvä 228, vaan TYÖTÄ. Haluamme osaksi työyhteisöä, haluamme palkkaa, haluamme tehdä osamme, mutta kun ei anneta. Virikkeitä jokainen kauemmin työttömänä ollut on varmasti osannut itsekin järjestää. Niillä vain ei elä. On todella vaikeaa olla työttömänä pitkän aikaa, kun ei ole enää mitään perspektiiviä tulevaisuuteen. Saa taistella koko ajan masentumista vastaan. Osa noisa kursseista on ihan yhtä tyhjän kanssa, pelkkää aikuisten ihmisten päivähoitoa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole mitään kadehtimista, mutta yhteiskunta ei vain pyöri sillä, että kolmasosa ihmisistä makaa toimettomana kotona käsi ojossa ja loput yrittää elättää heitä.
Sitten kun näille yritetään järjestää virikettä kurssien muodossa, niin voi kun väsyttää ja ei haluta nousta aamulla ylös.
Töitä löytyy esim. hoitoalalla, joten on tyhjä vinkua, että on ollut 10 vuotta työttömänä ja ei mitenkään ole saanut töitä
[/quote]
Eipä sinne hoitajiksi mennä jollain "väärällä koulutuksella", pystymetsästä.
Mä olin ollut viikon työttömänä, kun jouduin ATK-peruskurssille, yhden päivän mittaiselle. Mä soitin sille tyypille, että tsekkaisi ne mun paperit ja hän sanoi, että pakko mennä, muuten menee päivärahat. Siellä istuin raksamiesten ja siivoijien kanssa. Kurssin huipennus oli, kun piti opettajalle lähettää sähköposti. Olen koulutukseltani DI, meinasi hiukan naurattaa. Onneksi pääsin töihin.
Ei itse asiassa enää ole. Tai no, töitä olisi muttei maksajaa. Täälläkin jo monta lähäriä ja sh:ta kortistossa tai satunnaisten keikkavuorojen varassa. Sekä sairaanhoitopiirillä että kunnilla rekrykiellot säästösyistä.
[/quote]
[/quote]
Akateemisten joukossa on varmaan kaikenlaisia, mutta nyt puhun niistä, jotka joilla on pitkä ja ansiokaskin työhistoria takana ja jäävät 50+ -vuotiaina työttömiksi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:18"]
älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...
[/quote]
Joo, tämä on mukava harrastus :-)
Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.
Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.
Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.
Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.
[/quote]
Aika outoa, että sinulla ei sitä korttia ollut. Miksi ei? Senhän porukka suoritti aikoinaan töissä näytöillä eli mikä oli oman osaamisesi esteenä?
Kuka nyt ei mieluummin makaisi kotona, kuin lähtisi kurssille