Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
F60.8 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistiha näyttää terapiassa parhaan puolensa eli näyttelemisen. Hän puhuu terapeutit ja lasut puolelleen, itkeä tirauttaa tarvittaessa kyyneleenkin. Hän on siinä niin taitava, että saa kaikki puolelleen ja sinä jäät olemaan se "paha" henkilö, jonka syytä kaikki on.
Voi kyllä! Ihmettelen, miten sossuilla ei ole enempää tieto-taitoa narsistien kanssa toimimiseen ja ylipäätään narsistin tunnistamiseen.
Annetaan nyt sellainen synninpäästö ”sossuille”, että ei ole ihan helppoa tunnistaa ihmistä, joka on harjoitellut rooliaan koko elämänsä, joka ikinen päivä, kaiken hereilläolo aikansa...
Oletettu narsisti on niin vaikeasti määriteltävissä, ettei terapeutitkaan voi lyhyessä ajassa tunnistaa tätä persoonallisuushäiriötä. Jokaisen tähän ketjuun osallistuvan lukijan ja kirjoittajan olisi hyvä kuukkeltaa muutama aihetta koskeva linkki ja lukea ne ajatuksella. Saattaa yllättää, ja on oltava aika hyvin perillä narsismista ennenkuin sanoo jotakuta narsistiksi. On kovin helppoa nimittää narsistiksi ihmistä, jolla on jotain narsismiin viittaavaa käyttäytymistä, ja sellaistahan on suurella osalla ihmisistä. Sana narsisti alkaa yleistyä yhä enemmän kielenkäytössä ja sitä on helppo käyttää loukkaavana aseena toista kohtaan.
Aina kun joku omalla nimellään tulee julkisesti kertomaan kuinka on kokenut vääryyttä, kannattaa suhtautua varauksella. Narsistit on taitavia kirjoittamaan nyyhkytarinoita, mutta taitavia unohtamaan esim. sen, että väitetty kaltoinkohtelu on todellisuudessa ollut sitä, että esim. on huomautettu säännöistä jopa lakiasioista.
old wise kirjoitti:
F60.8 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistiha näyttää terapiassa parhaan puolensa eli näyttelemisen. Hän puhuu terapeutit ja lasut puolelleen, itkeä tirauttaa tarvittaessa kyyneleenkin. Hän on siinä niin taitava, että saa kaikki puolelleen ja sinä jäät olemaan se "paha" henkilö, jonka syytä kaikki on.
Voi kyllä! Ihmettelen, miten sossuilla ei ole enempää tieto-taitoa narsistien kanssa toimimiseen ja ylipäätään narsistin tunnistamiseen.
Annetaan nyt sellainen synninpäästö ”sossuille”, että ei ole ihan helppoa tunnistaa ihmistä, joka on harjoitellut rooliaan koko elämänsä, joka ikinen päivä, kaiken hereilläolo aikansa...
Oletettu narsisti on niin vaikeasti määriteltävissä, ettei terapeutitkaan voi lyhyessä ajassa tunnistaa tätä persoonallisuushäiriötä. Jokaisen tähän ketjuun osallistuvan lukijan ja kirjoittajan olisi hyvä kuukkeltaa muutama aihetta koskeva linkki ja lukea ne ajatuksella. Saattaa yllättää, ja on oltava aika hyvin perillä narsismista ennenkuin sanoo jotakuta narsistiksi. On kovin helppoa nimittää narsistiksi ihmistä, jolla on jotain narsismiin viittaavaa käyttäytymistä, ja sellaistahan on suurella osalla ihmisistä. Sana narsisti alkaa yleistyä yhä enemmän kielenkäytössä ja sitä on helppo käyttää loukkaavana aseena toista kohtaan.
Samaa mieltä. Jos vaikkapa ihminen rakastaa omaa peilikuvaana, täyttää somen omilla kuvillaan, on itserakas tai muuten etenee elämässä kyynärpäätaktiikalla, hän voi olla narsistinen muttei narsisti.
Oikea narsisti kaltoinkohtelee, manipuloi, kontrolloi, ja hyväksikäyttää uhriaan. Niin että uhri sairastuu ja tarvitsee terapiaa toipuakseen.
Meillä on eräässä Itä-Helsingissä sijaitsevassa venekerhossa narsisti satamapäällikkönä. Nosto- ja laskupäivät ovat yhtä helvettiä. Alun perin noina päivinä oli lista, johon tultiin aamulla ilmoittautumaan ja sen mukaan sitten pääsi nostamaan/laskemaan veneensä. Tuo narsisti muutti asian siten, että ihan sama missä järjestyksessä tullaan ilmoittautumaan, sillä narsisti päästää yleensä "kaverit" ensimmäisenä vuoroon ja "epätoivotut" veneenomistajat vasta viimeisenä (elikä ihan sama tuleeko aikaisin satamaan vai ei). Ko. narsisti on ymmärtääkseni esimiesasemassa erässä suuressa suomalaisessa firmassa. Erittäin ilkeä ja häikäilemätön tyyppi kyseessä. Tyypillinen narsku-juttu on siinä, että hänelläkin on tämä tietty hännystelijöiden "hovi" ympärillään, jotka ovat luultavasti "kavereita" ainakin siihen asti kun sanovat yhdenkin poikkiteloisen sanan häntä vastaan. Kaikessa pitää olla aina kontrolli itsellä ja kaikki päätökset menevät hänen kauttaan, kuten kaikilla despooteilla näin yleensä. Olisi varmaan täyttä helvettiä olla sellaisen "ihmisen" alaisena töissä...
Silloin kun narsisti haluaa nähdä sinun vaikeroivan, ahdistuvan tai itkevän niin tee päinvastoin - naura! Kun narsisti luulee loukkaavansa sinua esim. haukkumalla - naura! Kun narsisti esittelee saavutuksiaan - hymähdä, älä kehu. Älä kuitenkaan hauku. Ole vaan että "ok, asia selvä. entäs sitten?"
Monta kusipäätä olen elämässäni tavannut, itsekkäitäkin. Sellaisia, joilla on narsistisia piirteitä. Yhden narsistin olen kuitenkin tavannut. Tämä narsisti ei päästänyt minua asunnosta ulos, takavarikoi passini (muutin hänen luokse ulkomaille pohjois-amerikkaan) ja hän otti lompakostani väkivalloin rahaa. Tämän narsistin mielestä oli minun syy, että hän löi minua, koska ärsytinhäntä.
En viljele muotisanaa narsisti, koska sen tittelin ansaitsee lähinnä oikeasti pahat ja viekkaat olennot, joita harvoin kohtaa.
Tämä on sanottu varmaan jo monta kertaa mutta huomiotta jättäminen on pahin loukkaus.
Tosin oikeita narsisteja on n 1% väestöstä. Muilla voi olla korostuneesti narsistisia piirteitä.
Jotkut taas leimaavat narsistiksi kaikki jotka on eri mieltä. Esim tiedän naisen, joka sanoo että sen äiti, sisko, oma tytär ja kaikki enitiset miehet on narsisteja. Hänessä ei ole mitään vikaa ;)
AP voi kysyä itseltään. Vain narsisti kysyy tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvinkin ja on edelleen. Toki kyseenalaistaa edelleen lähes kaiken eikä auktoriteetteja kumartele. Mutta pikkupoikana (ikävuodet 5-11) olisi tarvinnut huumoria, leikillistä painia ja aikuista kaveria miehestä, ei uutta isää. Narsisti oletti, että kaikki kunnioittavat häntä, tekipä tai sanoipa mitä tahansa. Poikapa ei kunnioittanutkaan ja sekös vaan lisäsi narsistin raivoa. Pahimmillaan meni yksi kokonainen kesäloma niin, että mies piti pojalle mykkäkpulua ja minulle aina kun otin asian puheeksi. Kaikki tietysti oli ja on edelleen minun syytäni. Jospa vaan olisin käskenyt poikaani edes sitä ja tätä, olisin edes niin ja näin toiminut kun hän neuvoi, silloin ei olisi tarvinnut suuttua tai pitää mykkäkoulua. Ja kyllä, nykyään jo ymmärrän, että mikään teko ei olisi ollut hänelle kyllin hyvä, vaan aina olisi tullut uusi ja uusi aihe narsistin ”kostolle”.
Näin arvelinkin.
Narsisti haluaa olla ”kukkulan kuningas”.
Yksi sietämättömimmistä narsistin kokemista loukkauksista on hänen arvovaltansa kyseenalaistaminen lapsen taholta.
Mitä enemmän tilanteella on todistajia, sitä verisempi loukkaus.
Ja mikäli tilanteen todistajat on perheen muita lapsia, tämä on narsistin silmissä täysin kestämätön tilanne.
Narsistin on mielestään pakko nukertaa vastarinta todella näyttävästi, ei pelkästään kapinoivan lapsen ruotuun saattamiseksi, vaan myös varoittavaksi esimerkiksi sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sanottu varmaan jo monta kertaa mutta huomiotta jättäminen on pahin loukkaus.
Tosin oikeita narsisteja on n 1% väestöstä. Muilla voi olla korostuneesti narsistisia piirteitä.
Jotkut taas leimaavat narsistiksi kaikki jotka on eri mieltä. Esim tiedän naisen, joka sanoo että sen äiti, sisko, oma tytär ja kaikki enitiset miehet on narsisteja. Hänessä ei ole mitään vikaa ;)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…
Ei ole 1%, asiaa ei ole tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…
Ei ole 1%, asiaa ei ole tutkittu.
Mielenkiintoinen artikkeli.
On olemassa paljon asiantuntijoita, joiden näkemyksen mukaan psykopatia on narsismin äärimmäinen muoto, saman sairauden vaikein ilmenemä.
Lauerma taas näköjään tekee selvän pesäeron näiden kahden välille, nähden vain löyhän korrelaation näiden kesken.
Tahallisella loukkaamisella ei ole hyötyä. Periaatteessa haittaa, koska se kostaminen voi tapahtua loukatun toimesta. Omasta mielestä parasta on sanoa se karu totuus mahdollisimman suoraan narsistin toiminnasta/ käyttäytymisestä hänelle itselleen, pätkääkään alistumatta.
Hän ei kestä sitä totuutta ja haluaa yleensä itse katkaista välit tämän sanomisen jälkeen. Ilmeisesti ymmärtää, että ei voi saada valtasuhdetta tähän totuuden sanojaan tms.
Pelkkää voittoa on olla olematta missään tekemisissä narsistien kanssa, vaikka olisivat perheenjäseniä.
He eivät tule koskaan muuttumaan, joten väliaikainen elämä kannattaa viettää paremmassa seurassa :)
Lukematta ketjua lisään tänne loppuun oman kokemukseni ihmisestä, joka saattoi olla sekä narsisti että psykopaatti. Minä en näitä termejä tunne, mutta kaverini, jo eläkkeellä oleva asiantuntija, arveli ylimalkaisesti, tapausta tuntematta, että kyseessä voisi olla ihka aito tapaus. Erityisen huomattavaa oli tapauksen suuruudenhulluus, kontrollinhalu ja tunnekylmyys.
Kaikkein pahinta, mitä tuolle tyypille olisi voinut sanoa, oli: "Kuule, ketään ei kiinnosta se, kuka sinä olet ja mitä mieltä sinä olet." Fyysinen selän kääntäminen olisi ollut piste i:n päälle.
Jos sitä vaikka ampuis jalkaan ja se kipu ja avuton olo kun ei pahemmin voi itse tehdä mitään, tarvii heti anella muita auttamaan. Se voi loukata jännästi.
Jos näkee jonkun kommarin opettajan, niin kannattaa sanoo sille et en maksa veroja ollenkaan sun kaltaisten takia. Se tuntuu hyvälle.
Miksi narsistia tai ketään pitäisi tietoisesti loukata? En ymmärrä ap:n kysymystä. Aika moni näistä vinkeistä täällä kolahtaa keneen tahansa meistä. Itselleni tulee mieleen, haluaako ap testata epäillyn narsistin sietokykyä ja saada vahvistusta omalle näkemykselleen? Minun ex-mieheni oli diagnosoidusti narsisti paykopaattisin lisin. Olisin kuollut, jos olisin tietoisesti lähtenyt aikanaan loukkaamaan. Omassa harhaisessa päässään alkoi kääntää asiaa niin, että minä olisin se sekopää. Googletteli netistä ”millainen on naisnarsisti”, petti ja suuttui sitten minulle kun en enää luottanut, selkeästi olin hänen mielestään narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Tahallisella loukkaamisella ei ole hyötyä. Periaatteessa haittaa, koska se kostaminen voi tapahtua loukatun toimesta. Omasta mielestä parasta on sanoa se karu totuus mahdollisimman suoraan narsistin toiminnasta/ käyttäytymisestä hänelle itselleen, pätkääkään alistumatta.
Hän ei kestä sitä totuutta ja haluaa yleensä itse katkaista välit tämän sanomisen jälkeen. Ilmeisesti ymmärtää, että ei voi saada valtasuhdetta tähän totuuden sanojaan tms.
Pelkkää voittoa on olla olematta missään tekemisissä narsistien kanssa, vaikka olisivat perheenjäseniä.
He eivät tule koskaan muuttumaan, joten väliaikainen elämä kannattaa viettää paremmassa seurassa :)
Paitsi jos narsku haluaa jotakin, mitä toisella on. Esim osa naapurin tonttia, tää narsku häriköi asianajajilla ja vaikka millä, kunnes naapuri teki poliisille ilmoituksen häirinnästä, sitten vasta lopetti mutta somessa mustamaalaa naapuriaan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsistia tai ketään pitäisi tietoisesti loukata? En ymmärrä ap:n kysymystä. Aika moni näistä vinkeistä täällä kolahtaa keneen tahansa meistä. Itselleni tulee mieleen, haluaako ap testata epäillyn narsistin sietokykyä ja saada vahvistusta omalle näkemykselleen? Minun ex-mieheni oli diagnosoidusti narsisti paykopaattisin lisin. Olisin kuollut, jos olisin tietoisesti lähtenyt aikanaan loukkaamaan. Omassa harhaisessa päässään alkoi kääntää asiaa niin, että minä olisin se sekopää. Googletteli netistä ”millainen on naisnarsisti”, petti ja suuttui sitten minulle kun en enää luottanut, selkeästi olin hänen mielestään narsisti.
Arvaan että pettämisestä kiinni jäädessään selitti tekonsa jotenkin niin, että se oli sinun vikasi, eli sinä olit se, joka omalla toiminnallaan ja käytöksellään "ajoi hänet vieraaseen syliin" ?
F60.8 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvinkin ja on edelleen. Toki kyseenalaistaa edelleen lähes kaiken eikä auktoriteetteja kumartele. Mutta pikkupoikana (ikävuodet 5-11) olisi tarvinnut huumoria, leikillistä painia ja aikuista kaveria miehestä, ei uutta isää. Narsisti oletti, että kaikki kunnioittavat häntä, tekipä tai sanoipa mitä tahansa. Poikapa ei kunnioittanutkaan ja sekös vaan lisäsi narsistin raivoa. Pahimmillaan meni yksi kokonainen kesäloma niin, että mies piti pojalle mykkäkpulua ja minulle aina kun otin asian puheeksi. Kaikki tietysti oli ja on edelleen minun syytäni. Jospa vaan olisin käskenyt poikaani edes sitä ja tätä, olisin edes niin ja näin toiminut kun hän neuvoi, silloin ei olisi tarvinnut suuttua tai pitää mykkäkoulua. Ja kyllä, nykyään jo ymmärrän, että mikään teko ei olisi ollut hänelle kyllin hyvä, vaan aina olisi tullut uusi ja uusi aihe narsistin ”kostolle”.
Näin arvelinkin.
Narsisti haluaa olla ”kukkulan kuningas”.
Yksi sietämättömimmistä narsistin kokemista loukkauksista on hänen arvovaltansa kyseenalaistaminen lapsen taholta.
Mitä enemmän tilanteella on todistajia, sitä verisempi loukkaus.
Ja mikäli tilanteen todistajat on perheen muita lapsia, tämä on narsistin silmissä täysin kestämätön tilanne.
Narsistin on mielestään pakko nukertaa vastarinta todella näyttävästi, ei pelkästään kapinoivan lapsen ruotuun saattamiseksi, vaan myös varoittavaksi esimerkiksi sisaruksille.
Just tällainen "mennään mukaan" lapselta asiaan jota äiti inhoaa ja jossa kontrolloin lastaan on pahinta. Etenkin jos vielä muutkin sen kuulevat siinä.