Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin loukkaus narsistille?

Vierailija
11.11.2020 |

Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?

Kommentit (1115)

Vierailija
261/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F60.8 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismista on tullut eräänlainen leimakirves, jolla lyödään kaikkia vähän epämiellyttäviä heeboja, kuten ex aviomiehiä. Kusipäitä on monenlaisia, mutta eivät kaikki ole narsisteja. Luulenpa että aika harva niistä joita sellaisiksi nimitetään voi diagnosoida ylipäätään narsismin kirjoon kuuluviksi.

Olet oikeassa. Toisaalta, tämä on ihan ymmärrettävää, aika monella epämiellyttäväksi ja kusipääksi koetulla ihmisellä on juuri nuo narsistiset luonteenpiirteet korostuneita.

Voi myös kysyä, missä kohtaa menee varsinaisen persoonallisuushäiriön raja?

Rimaa hipoen diagnoosin alittava henkilö kun on lähes yhtä sietämätön kuin riman juuri ja juuri ylittävä.

Onko sillä diagnoosilla edes loppujen lopuksi mitään merkitystä? Kun on kaikki normaalit keinot ammattilaisten avustuksella kokeiltu, niin pakko vaan päättää missä oma raja menee, tilanne kun ei tule muuttumaan vaikka mitä tekisit. Mulla meni se raja siellä terapiassa, en ollut koskaan nähnyt mitään vastaavaa, tavoite oli toisella pelkästään tuhota ja kuvitteli voittavansa sillä jotakin, oikeasti toiminnallaan menetti kaiken. Raunioita nämä jättävät jälkeensä, polttaisivat jopa oman talonsa "voittaakseen". Kai siinä jossain jonkinlainen logiikka löytyy, mutta ei se mitenkään normaalia ole.

Vierailija
262/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot jonkun hänen lapsellisen kohtauksen jälkeen kuinka joku on tärkeämpi kuin hän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä diagnoosilla edes loppujen lopuksi mitään merkitystä? Kun on kaikki normaalit keinot ammattilaisten avustuksella kokeiltu, niin pakko vaan päättää missä oma raja menee, tilanne kun ei tule muuttumaan vaikka mitä tekisit. Mulla meni se raja siellä terapiassa, en ollut koskaan nähnyt mitään vastaavaa, tavoite oli toisella pelkästään tuhota ja kuvitteli voittavansa sillä jotakin, oikeasti toiminnallaan menetti kaiken. Raunioita nämä jättävät jälkeensä, polttaisivat jopa oman talonsa "voittaakseen". Kai siinä jossain jonkinlainen logiikka löytyy, mutta ei se mitenkään normaalia ole.

Hyvä pointti.

Kuten tuossa aiemmin totesin, vastahakoista, terapiakielteistä narsistia ei pitäisi terapiaan viedä...

Narsistilla kun on tällaisessa pariterapiassa vain yksi missio: Todistaa sekä sinulle että terapeutille että sinä olet se hullu ja viallinen ja syypää ongelmiin, ja valitettavan usein siinä myös onnistuen :-/

Vierailija
264/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F60.8 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti.

Kuten tuossa aiemmin totesin, vastahakoista, terapiakielteistä narsistia ei pitäisi terapiaan viedä...

Narsistilla kun on tällaisessa pariterapiassa vain yksi missio: Todistaa sekä sinulle että terapeutille että sinä olet se hullu ja viallinen ja syypää ongelmiin, ja valitettavan usein siinä myös onnistuen :-/

Tämä! Noin ylipäätään jos narsisti on hankkimassa suhteeseen ”apua” tai ”välikäsiä”, on tarkoitus ajaa oma ajatusmaailma läpi keinolla millä hyvänsä. Tähän _ei_ tule lähteä!

Vierailija
265/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiha näyttää terapiassa parhaan puolensa eli näyttelemisen. Hän puhuu terapeutit ja lasut puolelleen, itkeä tirauttaa tarvittaessa kyyneleenkin. Hän on siinä niin taitava, että saa kaikki puolelleen ja sinä jäät olemaan se "paha" henkilö, jonka syytä kaikki on.

Vierailija
266/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti kostaa surutta myös lasten ja muiden läheisten kautta, siksi ei kannata saattaa häntä suureen häpeään. Itselläni on tilanne, jossa narsistinainen tietää minuun sattuvan pahiten kun satuttaa (henkisesti) lapsiani. Täytyy tasapainotella ja yrittää luisua pois hänen vaikutuspiiristään hiljaisesti.

Muistakaa, että käyttäydytte itse aina hillitysti ja rauhallisesti. Narskun viha kuplii ja muhii siitä enemmän, mitä vähemmän hänen sikailunsa näyttää vaikuttavan teihin. Ja totta kai se vaikuttaa, mutta te olette ihan kivikasvoja, olkaa ilmeettömiä. Ei saa värähtääkään naama siihen suuntaan, että ilkeily osui teihin millään tavalla.

Hän hakee tunnereaktiota, ja mitä vähemmän reagoit, sitä kovemmaksi käyvät panokset, koska reaktio on pakko saada (eroaa normaalin ihmisen käytöksestä, normaali jättäisi sinut rauhaan). Pitäydy asiallisena ja rauhallisena, näin olet narskun niskan päällä. Hän haluaa, että sinulla menee tunteisiin ja alat sekoilla ja hän näyttää järkevältä, sitä älä anna ikinä hänelle! Tätä varten narsku kylvää eteesi koko ajan uusia syöttejä, joihin arvelee sinun tarttuvan. Älä siis anna tunteita, minkäänlaisia. Tunne on kuin pilli sieluusi, jonka kautta sinut imetään kuiviin. Kun olet narskun vaikutuspiirin ulkopuolella, koe kaikki tunteesi sensuroimatta.

Sinulla on lapsia, joita narsisti vahingoittaa henkisesti, jotta saisi sinusta tunnereaktion esiin. Neuvot sietämään tilannetta kivikasvoisena aikuisena, vanhempana. Teet virheen salliessasi henkisen väkivallan kohdistuessa lapsiisi, tajuatko ollenkaan miten vahingoittavasti se vaikuttaa lapsiin? Toinen vanhempani oli kivikasvoinen, joka seurasi hiljaa narsistin väkivaltaa lapsia kohtaan. Vasta vanhempana ymmärsin, että kivikasvo suojeli itseään pitääkseen narsistin tyytyväisenä avioliitossa, syösten lapset pahimmmalle kohtelulle ikinä. Lapsiin jää ikuiset arvet. Pidän kivikasvoa yhtä sairaana lasten kalkoinkohteluun kuin narsistia itseään. Ei kukaan tervejärkinen vanhempi aseta lapsiaan henkisen väkivallan uhriksi jotta itse säästyisi henkiseltä väkivallalta. Jos niin tekee on sellaisen vanhemman paikka terapiassa tai vankilassa. Jokaisen, aivan jokaisen vanhemman ja aikuisen tulisi puuttua tilanteeseen ja suojella lapsia, jos näkee lapsia kohdeltavan kaltoin. Ethän aseta lapsiasi uhriksi enää.

Tein itse saman virheen narsistin kanssa suhteessa. Hänellä ei ollut omia lapsia, minulla kolme. Hän otti poikani silmätikuksi ja ”kasvatti” vailla mitään emptiaa. Olin ilmeisesti erossa lasten isästä saanut jonkun helkkarin tunnelukon, koska en kertaakaan puolustamut poikaani, kun narsisti haukkui, arvosteli, piti mykkäkoulua ja mitätöi. Poika masentui teini-iässä ja huostaanotettiin. Jossain vaiheessa puhuin hänelle avoimesti ja pyysin anteeksi lamaantumistani. Poika väitti, ja väittää edelleen, että tuo mies ei ollut hänen ongelmiensa syy. Vaistoni sanoo ihan muuta. Älkää ihmiset ikinä, koskaan, milloinkaan antako kenekään aikuisen tulla pilaamaan lastenne lapsuutta. Olkaa lastenne puolella ja tukena, älkää narsistin mielivaltaisen puuhailun mahdollistaja.

Vierailija
267/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistiha näyttää terapiassa parhaan puolensa eli näyttelemisen. Hän puhuu terapeutit ja lasut puolelleen, itkeä tirauttaa tarvittaessa kyyneleenkin. Hän on siinä niin taitava, että saa kaikki puolelleen ja sinä jäät olemaan se "paha" henkilö, jonka syytä kaikki on.

Voi kyllä! Ihmettelen, miten sossuilla ei ole enempää tieto-taitoa narsistien kanssa toimimiseen ja ylipäätään narsistin tunnistamiseen.

Vierailija
268/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset....

Vierailija
269/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä! Ihmettelen, miten sossuilla ei ole enempää tieto-taitoa narsistien kanssa toimimiseen ja ylipäätään narsistin tunnistamiseen.

Annetaan nyt sellainen synninpäästö ”sossuille”, että ei ole ihan helppoa tunnistaa ihmistä, joka on harjoitellut rooliaan koko elämänsä, joka ikinen päivä, kaiken hereilläolo aikansa...

Vierailija
270/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei onnistunut vaan näytti mielipuoliselta kun "loukkaus" oli vissiin niin suuri. Kuvitteli muuten voittavansa ja huijaavansa kaikkia, mutta ei. Itse en tajunnut ennen tota että olisi oikeasti voinut olla narsismista kyse, vaihtoehtoisesti muu aivovamma....

Vierailija
271/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin itseään nerona pitävän narsistin jutuille lempeästi, että onpa hän höhlä :D en ole sellaista raivoa ennen kohdannut

Vierailija
272/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse saman virheen narsistin kanssa suhteessa. Hänellä ei ollut omia lapsia, minulla kolme. Hän otti poikani silmätikuksi ja ”kasvatti” vailla mitään emptiaa. Olin ilmeisesti erossa lasten isästä saanut jonkun helkkarin tunnelukon, koska en kertaakaan puolustamut poikaani, kun narsisti haukkui, arvosteli, piti mykkäkoulua ja mitätöi. Poika masentui teini-iässä ja huostaanotettiin. Jossain vaiheessa puhuin hänelle avoimesti ja pyysin anteeksi lamaantumistani. Poika väitti, ja väittää edelleen, että tuo mies ei ollut hänen ongelmiensa syy. Vaistoni sanoo ihan muuta. Älkää ihmiset ikinä, koskaan, milloinkaan antako kenekään aikuisen tulla pilaamaan lastenne lapsuutta. Olkaa lastenne puolella ja tukena, älkää narsistin mielivaltaisen puuhailun mahdollistaja.

Surullinen, ja hyvin tavallinen tarina. :(

Ja juuri tällaisten kertomusten takia tämä keskustelu on arvokas -> mitä paremmin ihmiset oppivat tunnistamaan narsistin, sitä useampi ymmärtää ehkä paeta ajoissa.

Vierailija
273/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ignooraus auttaa ja suututtaa sen :) Teerveisiä vaan Lieksaan 

Vierailija
274/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Hän otti poikani silmätikuksi ja ”kasvatti” vailla mitään emptiaa.

Saanko olla utelias, vaikka aihe on varmaan arka ja kivulias?

Oliko poikasi kolmikosta juuri se, joka haastoi taikka kyseenalaisti eniten tämän miehen ajatuksia taikka auktoriteettia?

Vierailija
275/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin raivo on kyllä aivan psykoottista katseltavaa. Silmistä on jotenkin kadonnut "järjen valo", se vain huutaa kimeällä äänellä ja hakkaa reikiä seiniin. Väliovet ovat menneet uusiksi. Kyseessä m40 ja itse olen sukulainen m45

Vierailija
276/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naiset....

Meillä kyseessä on nainen ja hänellä on niin lojaali "hovi" jotka kehuvat fiksuksi, maailman parhaaksi ihmiseksi, lempeäksi ja välittäväksi, anteliaaksi jne. Hän on rakentanut itselleen äiti Teresa -imagon facebookissa. Oikeasti hän on aivan äärettömän itsekäs ja laiska. Kun narsku yritti näytellä empatiaa niin se oli lähinnä huvittavan näköistä. Mm lähes huusi "oi se oli varmasti kamalaa sulle, ANTEEKSI!" Muuten hyvä mutta oli hetkeä aikaisemmin haukkunut sairaaksi. Lisäksi kasvot oli ilmeettömät ja silmät suuret kuin lautaset, ääni monotoninen. Terapeutti sitten kysyi minulta, että onko normaalisti noin ilmeetön ja näyttääkö koskaan tunteitaan.

Vierailija
277/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin loukkaus? Tietysti se ettei koskaan enää ole sen kanssa tekemisissä. Jos ei täysin eroon pääse, pidä asiasi omana tietonasi.

Vierailija
278/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on tietoa paljonkin, mutta sosiaalialan ihmisillä ole diagnosointioikeutta. Yksikään sosiaalialan ihminen ei voi työssään sanoa ääneen edes sitä, että epäilee narsistista persoonallisuushäiriötä. Ja yleinen luulo on, että sosiaalialan ihmiset ajattelevat tällaisten ihmisten olevan vain miehiä. Väärä luulo, sillä näitä ihmisiä on molemmissa sukupuolissa, se on nähty. 

Vierailija
279/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti kostaa surutta myös lasten ja muiden läheisten kautta, siksi ei kannata saattaa häntä suureen häpeään. Itselläni on tilanne, jossa narsistinainen tietää minuun sattuvan pahiten kun satuttaa (henkisesti) lapsiani. Täytyy tasapainotella ja yrittää luisua pois hänen vaikutuspiiristään hiljaisesti.

Muistakaa, että käyttäydytte itse aina hillitysti ja rauhallisesti. Narskun viha kuplii ja muhii siitä enemmän, mitä vähemmän hänen sikailunsa näyttää vaikuttavan teihin. Ja totta kai se vaikuttaa, mutta te olette ihan kivikasvoja, olkaa ilmeettömiä. Ei saa värähtääkään naama siihen suuntaan, että ilkeily osui teihin millään tavalla.

Hän hakee tunnereaktiota, ja mitä vähemmän reagoit, sitä kovemmaksi käyvät panokset, koska reaktio on pakko saada (eroaa normaalin ihmisen käytöksestä, normaali jättäisi sinut rauhaan). Pitäydy asiallisena ja rauhallisena, näin olet narskun niskan päällä. Hän haluaa, että sinulla menee tunteisiin ja alat sekoilla ja hän näyttää järkevältä, sitä älä anna ikinä hänelle! Tätä varten narsku kylvää eteesi koko ajan uusia syöttejä, joihin arvelee sinun tarttuvan. Älä siis anna tunteita, minkäänlaisia. Tunne on kuin pilli sieluusi, jonka kautta sinut imetään kuiviin. Kun olet narskun vaikutuspiirin ulkopuolella, koe kaikki tunteesi sensuroimatta.

Sinulla on lapsia, joita narsisti vahingoittaa henkisesti, jotta saisi sinusta tunnereaktion esiin. Neuvot sietämään tilannetta kivikasvoisena aikuisena, vanhempana. Teet virheen salliessasi henkisen väkivallan kohdistuessa lapsiisi, tajuatko ollenkaan miten vahingoittavasti se vaikuttaa lapsiin? Toinen vanhempani oli kivikasvoinen, joka seurasi hiljaa narsistin väkivaltaa lapsia kohtaan. Vasta vanhempana ymmärsin, että kivikasvo suojeli itseään pitääkseen narsistin tyytyväisenä avioliitossa, syösten lapset pahimmmalle kohtelulle ikinä. Lapsiin jää ikuiset arvet. Pidän kivikasvoa yhtä sairaana lasten kalkoinkohteluun kuin narsistia itseään. Ei kukaan tervejärkinen vanhempi aseta lapsiaan henkisen väkivallan uhriksi jotta itse säästyisi henkiseltä väkivallalta. Jos niin tekee on sellaisen vanhemman paikka terapiassa tai vankilassa. Jokaisen, aivan jokaisen vanhemman ja aikuisen tulisi puuttua tilanteeseen ja suojella lapsia, jos näkee lapsia kohdeltavan kaltoin. Ethän aseta lapsiasi uhriksi enää.

Aika moni pitää sitä että pääsee nussimaan lasten turvallisuudentunnetta tärkeämpänä.

Vierailija
280/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti narsistien taikapiiristä pitää vain yrittää päästä pois, se on usein parasta ainakin itselle, mitä voi tehdä. Narsistina ei kukaan synny, uhreja ovat hekin, mutta ymmärrystä on vaikea saada, kun käytös on niin lähipiiriä tuhoavaa. Miksi kukaan fiksu ihminen haluaisi tehdä pahaa narsistille? Silloinhan putoaa itse samalle tasolle. Minä en lähtisi kostamaan, vaan poistuisin kauas, jos voisin.

Narsisti EI OLE UHRI. Ainoastaan kusipää ja hirvittävän tyhmä, kun itsekritiikki puuttuu täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi