Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Naura päin narsistin naamaa. Oikein paskanen nauru.
Miksei tähån ketjuun saa enää lisättyä mitään?!
Vierailija kirjoitti:
Miksei tähån ketjuun saa enää lisättyä mitään?!
Olet trollaillut liikaa täällä, ja nyt ip-osoitteesi on blokattu, ei siinä sen kummempaa :)
Jotenkin tämä vaikuttaa kateellisten ketjulta.
Pahin loukkaus lienee se ettei osoita arvostusta, pelkoa, ihailua, riippuvuutta tai mikä nyt milloinkin on se sen hetkinen ykköstoive tällaiselle.
Poistaa haukkumaketjut av:stä. Esim torpan ketju, anopin haukkumaketjut. Moni narsisti olisi monta päivää aivan hajalla eikä tietäisi mitä tehdä täällä.
Monta narskua kerralla.
Uhkasin aikoinaan mennä narsisti exäni työpaikalle juttelemaan vähän esimiehen kanssa minkälaisia sairauksia minulle latelee ja uhkailee (olimme jo eronneet). Tämä sai miehen lopettamaan. Eli kasvojen menetyksen pelko näillä on aika suuri
Ettei häntä valita uudelleen presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ettei häntä valita uudelleen presidentiksi.
Sittenhän kaikki presidentit on muka narsisteja kun yleensä tahtovat tulla uudelleen valituksi, joten ei pidä paikkaansa.
Anoppi. Enkä tässä kerro kaikkea.
Seurasin taannoin sivusta kaverini kamppailua narsistisen avovaimonsa kanssa. Heidän tilannettaan pitkitti yhteinen lapsi joka toisaalta, onneksi oli tilanteen kärjistyttyä niin pieni ettei tajunnut tilanteen vakavuutta. Kahden vuoden henkisen kamppailun jälkeen tilanne oli se että kaverini oli kuin aave, masennus ja epätoivo olivat narsistin kynsissä sitkivästä muuten reippaasta miehestä saaneet otteen. Tilannetta hankaloitti toki vielä yhteinen lapsi jota isä koitti kaikin voimin suojella tulilinjalle ajautumasta. Totaalinen ympäristön vaihdos ja välien katkaisu oli pelastus tässä tapauksessa. Lapsen huoltajuus tässä tapauksessa on isällä ja elämä jatkuu hänen itsensä sanomana ikuisten arpien kera.
Älä puhu sille, älä tee mitään hänen puolesta, älä anna hänelle mitään. Kerro hänelle suoraan mitä ajattelet hänen käytöksestä ja toivota hyvää loppu elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
Jos ei reagoi narsistin ärsytykseen, on todennäköistä että hän nostaa panoksia niin kauan että saa haluamansa reaktion.
Exä oli erittäin huomionkipeä. Hän halusi hoivaa. Hoiva kun on huomiota. Minun olisi pitänyt koko ajan silittää ja helliä häntä. Kun nousin sohvalta, hän tökki minua takapuoleen yhdellä sormella. Suutuin tietysti ja hän sanoi, että sua on kiva kiusata kun suutut. No en sitten jatkossa reagoinut moiseen. Sitten tuli nyrkistä selkään "ai mä vaan heilautin kättä vahingossa". Sitten kovia kyynärpää lyöntejä "ai sä olit siinä, en huomannut". En reagoinut. Jossain vaiheessa hän käveli perässäni huoneesta toiseen läpsien. Laitoin yhteisiä pyykkejämme ja hän tönäisi pinon lattialle. Kysyin rauhallisesti miksi teit noin, mutta en suuttunut. Hänen vastauksensa oli, että minä olen hullu, kun kuvittelen hänen kiusaavan. Saatoin lukea sanomalehteä, hän istui lattialle niin etten nähnyt häntä lehden takaa ja sieltä hän löi lehteä, häiriten lukemista. Annoin lehden hänelle, että saa lukea vuorostaan jolloin hän vain heitti lehden pois. Raskainta oli kai valvotus. Hänellä meni myöhään iltaisin eikä koskaan voinut hiipiä hiljaa vaan piti herättää minut yleisökseen sitä omakehua kuuntelemaan. Kului kuukausia enkä oikein reagoinut siihen perseilyyn. Taisi olla kyynärpäälyöntejä seuraavalla viikolla, kun hän sitten kävi käsiksi kunnolla. Ai niin ne kerrat kun tuli kännissä kotiin,nukuin vielä kun hän työnsi likaiset sormet alapäähäni, nykyään se kai luetaan raiskaukseksi.
Kyse on aina alistuseleistä.
Narsisti on lapsen tasolla, kun tahtoo kaiken menevän mielensä mukaan ja raivostuu jos ei mene. Huomiontarve on pohjaton.
Narsistia voi pahemman uhatessa joutua myötäilemään jotta pääsee tilanteesta pois. Kun mahdollista, narsisti on jätettävä lopullisesti.Pyydän heti anteeksi, että aion nyt sohaista muurahaispesään. Lukiessani kertomasi, mielestäni kyse on vain huonosta suhteesta, joka on tullut tiensä päähän. Toisen narsismista se ei kerro. Näitä seurustelukokemuksia kun lukee, johdatten että toinen osapuoli on narsisti, pitäisi ensimmäiseksi selvittää perinpohjin mitä narsismi on. Se lähtee lapsuudesta, sen jälkeisestä narsistisesta käytöksestä jatkuvasti. Kaikki kommentit, mihin olen palstalla törmännyt on sitä että kumppani on läimäissyt ja uhannut ja uhrit eivät kerro omasta osuudestaan mitään. Ovatko he koko serustelusuhteen aikan olleet mykkiä, ei henkistä väkivaltaa ollenkaan? Tuskin. Nämä suhdestoreissa ei edes tajuta pätkän vertaakaan narsismista, ei välitetä ottaa selvää, suhde karilla niin otetaan trendisana. Kun ei edes tajuta, mitä on narsismi. Kun suhteessa kahdella ihmisellä on ongelmia, mitä tahansa se sisältääkin, kyse ei ole narsismista, kun kommunikaatio, huonon itsetunnon ilmaisu tai suksimisen pois suhteesta tökkii.
Aina tänne narsismia käsitteleviin ketjuihin tulee sinunlaisiasi opettajia.
Mikä saa sinut luulemaan, että nämä ihmiset, kuten esim. tuo, jolle vastasit, eivät olisi käyneet läpi sitä selvitystä, mitä narsismi on?
Kyllä tuon kertojen exän kohdalla täyttyy tietyt narsismin kriteerit. Huomionkipeä ihminen, joka ei kunnioita toisen tunteita eikä tämän omaa tilaa ja alistaa toista vaatimalla koko ajan tältä huomiota ja jopa käy käsiksi, kun toinen ei reagoi, on vähintäänkin narsistinen. Kaikki nuo toteutui myös minun exäni kohdalla. Sinä et tunne häntä, minä tunnen, joten minulla on oikeus analysoida hänen käytöstään ilman, että kukaan vieras tulee väittämään analyysiäni vääräksi. Olen käynyt pitkän tien tällä saralla ja tunnistin heti tuon kirjoittajan kokemukset narsismista.
Narsisti haluaa omistaa toisen ajatuksetkin ja tuo käytös on juuri sitä, millä hän siihen pyrkii.
Joku kysyi, voiko narsistilla olla velkaa. Kyllä vaan. Narsistihan voi olla sitä mieltä, että toisten tehtävä on tehdä rahaa, hänen tehtävänsä on käyttää sitä. Sen kummemmin toisen omaisuutta kuin toisen rahaakaan ei kunnioiteta. Narsisti voi tehdä velkaa sumeilematta ajattelematta yhtään, miten hän sen maksaa takaisin. Riittää, kun hän tietää, että jotain ihmistä voi tässä asiassa käyttää hyväkseen. Manipulointia, manipulointia!
Jokaisesta ihmisestä varmasti löytyy ripaus narsismia, kukapa meistä ei olisi joskus käyttäytynyt itsekkäästi, mutta kunnon narsisti ei ole ikinä mitään muuta kuin narsisti. Näyttelemään hän kykenee jonkin verran toki, tosin hänet lopulta tunnistava ihminen näkee erittäinkin hyvin sen näyttelemisen taakse. Narsisti voi esim. näytellä itkemistä, jos siitä on hänelle suurta hyötyä. Kaikki ei huomaa petosta, me ihmiset ollaan aika sinisilmäisiä ja halutaan uskoa toista ihmistä.
Tulet tapetuksi. Ärsyttää kun ihmiset ei tajua, että narsistit on oikeasti vaarallisia. Ja jos haluat kostaa, niin ehkä itsellä on myös jokin persoonallisuushäiriö.
et oikein kelpaa sille miehelle kun pulisonkejas ja löysää teepaitaas kaivelet, tyhmyri.
strateginen ilmaisu, missä pihvi?
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkiksi viime viikolla narsisitimieheni kanssa käymä asiallinen keskustelu:
Minä: Miksi valehtelit mulle eilen asiasta xx.
Narsisti Mies: Mitä tarkoitat? En ole valehdellut sulle eilen.
M: Kun puhuit asiasta x, niin et puhunut totta. Miksi?
NM: Nyt valehtelet kyllä! En ollut eilen edes kotona. Sulla taitaa olla todella huono muisti tai olet jotenkin harhainen.
M: Totta, se olikin toissapäivänä. Sekoitin päivät. Miksi valehtelit mulle toissapäivänä?
NM: Kuule, sinä et itsekään tiedä oikein mistä puhut, eikä sun muistiin näköjään voi luottaa tippaakaan. En jaksa tällaista keskustelua, kun puhut ihan mitä sattuu. *poistuu paikalta*.
Narsistin kanssa keskusteleminen on tuloksetonta. NImen omaan silloin, kun puhutaan jostakin hänen tekemisestään tai käytöksestään.
Narsisti tarttuu johonkin aivan epäolennaiseen seikkaan keskustelussa, ja alkaa rähjätä tästä. Koko keskustelu vääntyy heti väärille urille.
Narsisti ei edes yritä puolustautua, vaan kääntää koko asian toista vastaan, sillä lailla hänen ei tarvitse omasta käytöksestään tehdä mitään tiliä. Ikinä hän ei myönnä olleensa väärässä, tehneensä mitään väärin, loukanneensa toista saati että pyytäisi anteeksi.
Jos ei muu auta, niin sitten alkaa vääntää vaikka tekoitkua, uhriutuu, kuinka kaikki on aina häntä vastaan ja miten kamalia kokemuksia hänellä on, et voi tietääkään etkä ymmärtää jne jne. "Jos sää tietäisit" oli mun narsistimiehen vakiolause. Sillä sai aina kaiken kuitatuksi. Jos yritin kysyä, että mitä mun pitäisi tietää, kerro, että tiedän, niin vastaus oli vaan, että ei, ei sulle voi kertoa.
Aikojen päästä, suomujen pudottua, tajusin viimein, että ei siellä mitään ollut, ei mitään mitä minun olisi pitänyt tietää ja ymmärtää. Mutta saihan tuolla jonkun aikaa pidettyä toista hippalassa. Että kun sillä on takanaan jotain niin kamalia asioita, että sen takia sen pitää saada nyt kaikki anteeksi, tekee mitä tahansa.
Phhhhh. Siinä se. Ja kymmenen vuotta elämästä tuohon.
No meitä piinanneelle narsistille oli kaksi asiaa ihan myrkkyä: täydellinen ja säälimätön blokkaaminen meidän elämästä ja kieroilun ja huonon käytöksen julkinen paljastaminen muille ihmisille todisteiden kera. Kulissit kaatuivat. Narsku paljastettiinkin itse kiusaajaksi kun hän oli aina teeskennellyt viatonta ja urheaa uhria. Hänellä ei myöskään ollut enää mitään keinoa kostaa meille.
Kolmas asia oli myös myrkkyä: Se että teimme oikeasti niitä juttuja joita narsisti aina kehui somessa muka tekevänsä, ihan pian. Suunnitelmia tyypillä oli paljon, toimintaa ei juurikaan, koska ei ollut - eikä ole - rahaa. Kautta rantain meille kantautui tietoja kuinka narsku kiehui liemissään mutta mitäpä hän asialle voi, ei mitään. Me vain elimme elämäämme johin hän ei kuulunut enää mitenkään.