Kaupan myyjänä ärsyttää asiakkaat, jotka kaupan sulkeuduttua ei
tule suoraan kassalle, vaan hakevat vielä jotain. Kun sulkemisaikaan kuulutetaan että kauppan suljettu. Eikä olla edes mikään automarket vaan pienehkö market niin luulisi että kassalle ehtiis heti kun kuulutus on tullut tai fiksuna katsoisi kelloa ja olisi kaupasta ulkona ennen sulkemisaikaa.
Kommentit (198)
Monet kassamyyjät opiskelevat; yliopistossa, ammattikorkeakoulussa, lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Toinen kaupan työntekijäryhmä on perheelliset pienten lasten vanhemmat, jotka tekevät pari-kolme työvuoroa viikossa lastenhoidon ohessa.
Tervetuloa vaan ruuhkavuoroon töihin, mikäli pidätte kassamyyjiä ns. "tyhjäpäinä"!
Joskus kerran elämässä tai kerran puolessa vuodessa voi käydä niin että huomaa kauppojen ollessa sulkeutumassa että olsii ollut tarvetta käydä kaupassa kun ollaan liikkeella kaupungilla ja muistaa että kaikissa legginseissa /sukkahousuissa on reikä.
Tai näkee kaupan kun on tulossa harrastuksesta ja muistaa että leipää tai maitoa ei ole.
Tai on tietoinen että kauppa on sulkeutumaassa ja ajaa sen mitä voi nopeusrajoitusten rajoissa ja ehtii juuri ja juuri.
Kaikille voi näin käydä. Minusta työpaikasta kyllä pitää olla kiitollinen ja jos nyt ei jatkuvasti puolta tuntia tee ylimääräistä nii on mielestäni nipottamista jos ei voi ylimääräistä palvella.
Mutta.Noin tapahtuu varmasti tosi harvoin, aukioloajat ovat muutenkin pitkät.
Mutta en ole kyllä lukenut ketjua enkä siten tiedä perusteluja, miksi joillakin on minuutin tarkkaa.
(varmaan pitäisi muuttaa etelä-eurooppaan jossa on ok akateeminen vartti myöhästyä ja ei ole niiin tarkkaa, vai onko?)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:51"]
Minua häiritsee eniten se, että jotkut asiakkaat tulevat vielä sulkemisajan jälkeen kyselemään ja vaatimaan palvelua, sekä tuotetietoa. Joskus kun olen ystävällisesti pyytänyt palaamaan seuraavana päivänä, kun osaavaa henkilökuntaa on paikalla, on asiakas saanut hienoisen raivokohtauksen. En tajua, miten joku voi olettaa saavansa erikoispalvelua klo 21.15 kun myymälä suljetaan 21.00.
[/quote]
Tuli tästä mieleen omakohtaiset kokemukset jo tuolta kaukaa 80-luvun lopulta. Olin kakkostyönäni tavaratalossa kodinsisustusosastolla myyjänä. Harvoin sinne tuli asiakkaita tekemään isoja ostoksia enää puolta tuntia ennen sulkemisaikaa, jotain verhonipsuja sun muita pikkujuttuja kyllä. Niinpä pystyimme siivoamaan osastoa seuraavaa aamua varten. Kaikki aukirevityt verhokangaspakat sun muut piti laittaa ohjennuksiin. Mutta yksi painajaismainen asiakas siellä oli. Hän oli opettaja ja asui tavarataloa vastapäätä. Hän tuli aina noin kymmentä minuuttia ennen sulkemisaikaa ja halusi, että hänelle esitellään koko valikoima. Yleensä, kun hänen sulkahattunsa purjehti jostain näkyviin, nopeimmat myyjistä pakenivat verho-ompelimoon ja muut lymysivät jossain kangastelineiden takana. Sitten kun hän löysi jonkun, sanottiin että olemme sulkemassa muutaman minuutin kuluttua. Rouva ei millään halunnut ymmärtää tätä, vaan jankkasi, että hän tuli nyt kun henkilökunnalla on aikaa keskittyä palvelemaan häntä. No, ei ollut. Osa myyjistä pääsi kotiin jo tasalta ja kassojen laskijat jäivät osastolle ja pääsivät pois 15 minuuttia sulkemisajan jälkeen. Rouva kävi osaston päälliköllekin valittamassa siitä, ettei häntä palvella. Oli todella törkeää käytöstä siltä naiselta.
[/quote]
Eli teidän toive oli että kauppaan ei tulla enää puoli yhdeksältä jos kauppa menee 9 kiinni?
Hyvin hyvin harvassa työpaikassa on noin suuret odotukset ja vaatimukset, työtä tehdään jos sitä on, vaikka yötäpäivää nykyään, nekin lapset jotka tehtaissa tekeävt ne kankaat ja sisustustarvikkeet, joita myyt, ei heiltä kysytä kiinnostaako olla lukkojen takana orjana ja tehdä niitä tavaroita.
Ja jos tuolla yhdellä asiakkaalla oli pokkaa tulla puoli tuntia ennen niin kyllä monilla myyjillä on myös nokka pystyssä ja melko vaikeannäköistä tehdä työtään.
Varsinkin vanhemmat naiset ennenmuinoin kosmetiikkaosastoilla, hohhoijaa...
Olin töissä erikoisliikkeessä, ja maksettu työaika loppui samalla hetkellä, kun kauppa meni kiinni. Sinne silti aina joku piitkää palvelua vaativa asiakas tunki sisään viime minuutilla. Olin opiskelija eikä v***uakaan kiinnostanut jotkut maksavat asiakkaat ja myynti. Ei se ollut meidän kenenkään tuntityöntekijän kutsumusammatti, mutta jonkun on nekin paskaduunit tehtävä. Onneksi sain opintoni päätökseen ja pääsin oman alan töihin pois asiakaspalveluhelvetistä.
nimim. En koskaan kiusaa asiakaspalvelijoita, koska tiedän, että työ on ihan persiistä
Kyllähän myyjän työ on niitä harvoja laiskimusten töitä nykyään, ainakin risteilyllä tax free osastolla. 100 myyjää seisoskelee... ei tollaista ole enää missään muualla kuin myyjillä.
Tai autoliikkeessä.
Muualla on vedetty tyhjät pois. Kumma että joillakin aloilla on varaa maksaa vielä seisoskelusta ja harva myyjä haluaa tehdä työtä ainakaan suomessa. Mutta työnantajia ei kiinnosta.
Aukioloajat, mikä siinä on niin vaikeaa? Kauppa on auki tuona aikana eli 21.01 kauppa ei enää ole auki = kaupassa ei voi olla. Minuuttiaikataulua tässä ei voi inhimillisistä syistä pitää, joten viimeistään tuohon aikaan tulisi olla kassajonossa.
Joku sanoi aiemmin, että on töissä pitkää päivää. Kaupat ovat monesti nykyään 12h+ joka päivä auki, joten luulisi pystyvän järjestemään kauppareissut noissa puitteissa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:07"]
Aukioloajat, mikä siinä on niin vaikeaa? Kauppa on auki tuona aikana eli 21.01 kauppa ei enää ole auki = kaupassa ei voi olla. Minuuttiaikataulua tässä ei voi inhimillisistä syistä pitää, joten viimeistään tuohon aikaan tulisi olla kassajonossa.
Joku sanoi aiemmin, että on töissä pitkää päivää. Kaupat ovat monesti nykyään 12h+ joka päivä auki, joten luulisi pystyvän järjestemään kauppareissut noissa puitteissa.
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen. Monesti menen töihin puoliltapäivin ja tulen kotiin n. klo 20 ja ajan 7 avoinna olevan ruokakaupan ohi. 2 kaupoista on auki vielä klo 23 saakka. Enkä edes asu pääkaupunkiseudulla vaan Pohjois-Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:58"]
Asiaan liittyen kysymys: Saako siideriä myydä vielä kun kello on ylittänyt 21 rajan?
[/quote] Joo jos se pullo on ollut sun hallussa ennen kello kuin kello lyö 21. Nää on näitä typeriä lakeja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:58"]
Asiaan liittyen kysymys: Saako siideriä myydä vielä kun kello on ylittänyt 21 rajan?
[/quote] Joo jos se pullo on ollut sun hallussa ennen kello kuin kello lyö 21. Nää on näitä typeriä lakeja.
[/quote]
Oikein mukava laki tämä on. Oluen myynnin saisi kernaasti lopettaa jo klo 18.
Itsekin kaupassa työskennelleenä voisin sanoa, että mun mielestä ongelma ei ole siinä, jos joutuu olemaan 10 minuuttia pidempään töissä. Ongelma on lähinnä ihmisten ylimielinen ja välinpitämätön suhtautuminen '' no onhan tässä vielä kymmenen minuuttia aikaa, kyllä mä kerkeen''. Sitten odotetaan (ja kovaäänisesti vaaditaan..) vielä, että saadaan yksilöllistä ja asiantuntevaa palvelua, vaikka kauppa olisi mennyt kiinni vartti sitten. Kaikkein pahimpia vaatekauppa-ajoilta oli ne, ketä muutamaa minuuttia ennen tuli kauppaan, sovitti isoa kasaa ja jätti kaiken sikinsokin sovariin.
Se, että palkallinen työaika ei riitä sulkemiseen + jälkitöihin on toki työnantajalle kuuluva ongelma. Mutta totaalinen käytöstapojen ja ihmisen arvostamisen puute kuuluu jokaiselle ihmiselle ketä liikkeissä asioi! Ei minuakaan ne koskaan häirinneet, ketä tuli viime minuutilla juosten hakemaan maito/vessapaperia/tupakkaa. Itsekin oon tehnyt näin. Enemmän se ärsyttää myöhästyä vikasta bussista ja kävellä 5 kilsaa talvipakkasilla kotiin jonkun mattimyöhäisen takia, ketä on tullut keräämään viikon ostoksiaan kolmen minuutin varoajalla.. Ja päälle käyttäytyy vielä asiattomasti :D
Voitte toki tulla kauppaan klo 20.59, mutta klo 21.00 lähdette pihalle!
Jo nyt on kumma! Jos kauppa, pankki, virasto yms. menee KIINNI tiettynä aikana, ei sinne jäädä tämän jälkeen hengailemaan. Luulis nyt, että järkikin sen jo sanoo.
Pankkiin joutuu valitettavasti jäämään usein sulkemisajan jälkeen "hengaamaan", kun jonot ovat niin pitkät. Onneksi sentään ymmärtävät, että sulkemisaikaan saakka voi ottaa vuoronumeron. On sitten pankin oma moka, jos ei saa palveltua asiakkaita ajoissa. Eli on myös työvuorosuunnittelukysymys.
Samoin kaupassa, jos olen kassajonossa sulkemisajan jälkeen, niin koen, että se ei ole minun vikani asiakkaana, jos on vain yksi kassa ja toiminta sen verran hidasta, että joudun seisomaan jonossa vielä sulkemisajan jälkeen.
Minulla se ei ole niin minuutista kiinni, jos joku tulee 21.59 ostamaan sen maitopurkin, joskus olen päästänyt jonkun sisään vielä ihan pikaostoksille, vaikka olenkin häntä vastaan tullut ovia sulkemaan.
Mutta se mikä ärsyttää on pelikoneen pelaajat 22.00 jälkeen. Heille kun sanoo silloin kymmenen maissa, että kello on kymmenen ja kauppa suljetaan ja laitan nyt ovet kiinni, niin vastaukseksi saa jotain mumimumia ja pelaaminen jatkuu. Käyn keräämässä ulkoständit sisälle, otan iltapäivälehtien mainokset pois ja huikkaan uudelleen, että nyt pitäisi lähteä pihalle...no lisää mumimumia. No, yleensä kahden ystävällisen kehotuksen jälkeen pelikone sitten napsahtaakin lukkoon, voi niitä ilmeitä sen jälkeen. :D Joojoo, vaihda alaa jne. Mutta kyllä mielestäni aikuisen ihmisen pitäisi kahdesta kehotuksesta ottaa onkeensa ja hipsiä pihalle, jos ei kerta mitään oikeataan asiaa ole, vaan pelkkä se pelaaminen on tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:08"]
Pankkiin joutuu valitettavasti jäämään usein sulkemisajan jälkeen "hengaamaan", kun jonot ovat niin pitkät. Onneksi sentään ymmärtävät, että sulkemisaikaan saakka voi ottaa vuoronumeron. On sitten pankin oma moka, jos ei saa palveltua asiakkaita ajoissa. Eli on myös työvuorosuunnittelukysymys.
Samoin kaupassa, jos olen kassajonossa sulkemisajan jälkeen, niin koen, että se ei ole minun vikani asiakkaana, jos on vain yksi kassa ja toiminta sen verran hidasta, että joudun seisomaan jonossa vielä sulkemisajan jälkeen.
[/quote]
Toimit oikein kun olet jonossa sulkemisaikaan ja pyrkimyksesi on päästä maksamaan ostoksesi. Nythän oli kyse niistä arjen sankareista, jotka ovat vielä tuohon aikaan valitsemassa karkkeja ja jahkailemassa seuraavan viikon ruokalistaa.
Täältä on jäänyt yksi aika oleellinen juttu mun mielestä huomioimatta! Jos työaika loppuu silloin ja silloin, silloin myös olettaa niin! Lapsen on luvattu hakea hoidosta siitä ajasta puolen tunnin päästä, parturi /hammaslääkäri aika vartti siitä, kun liike on ihan vieressä... Harrastuksen on ottanut niin että justiin kerkeä syömään jotain ja vaihtaan vaatteet kun on jo esim. Ohjatussa jumpassa. No jos työaika venyy sen vartinkin yli KAIKKI nämä ajat menee umpeen ja kostautuu sille työtekijälle. Minulla ei ole yksi tai kaksi kertaa niin että kaupassa ollessani töissä työt venyy asiakkaitten takia ylitöiksi, niin kello onkin jo sitten niin paljon että en ehdi omaan seuraavaan luvattuun juttuun ajoissa!!!! Silloin jos ei ole luvattua juttua tiedossa ei haittaa vaikka menisi tunti ylitöitä!
Ne jotka ei ymmärrä asian pointtia eivät itse ole olleet töissä kaupassa selvästikään. Meillä täällä kaakkois-suomessa venäläiset on ihan pahimpia. Ollaankin otettu käyttöön se että taxfree sulkeutuu 15 minuuttia ennen sulkemista, se on ainut keino jolla edes jotenkin saadaan asiakkaat ulos sulkemisaikaan.
Vanha ketju, mutta ongelma ei ole muuttunut .
Itse olen töissä pikkukylässä, jossa posti + matkahuolto myös. Olen vikan tunnin ennen sulkemista yksin. Mulla tosiaan 15min kaupan sulkemisen jälkeen aikaa sulkea.
Mun pitäis laskea veikkausarvat ja merkata ylös koneelle, viedä roskat, siivota postin hyllyt, tulostaa veikkaus-, posti ja kassaraportit ja verrata niitä.. iltapvlehdet omille paikoilleen, merkata ylös, , sulkea kaljaverhot, viedä mahd. kassalle jääneen tuotteet takas hyllyyn, vaihtaa hevi-tarjoukset, nostaa ständit sisälle, sulkea koneet, siistiä kassapiste, tehdä tilitys., sulkea ovet...
Siis näistä osa tarkoitus tehdä sen vikan tunnin aikana - kun oon yksin. Mutta jos sattuu niin, että asiakkaita tulee koko sen vikan tunnin ajan niin kassallahan mä olen. Eli iso osa jää siihen asti löytämään tekijäänsä, kunnes kauppa on kiinni. Ja kyllä, se on tosi itsekästä, että joudun odottamaan, että joku leppoisasti seisoskelee pätkälleen mitähän vielä ostais kun klo. Jo 21 ja monta kuulutusta tullut, että Suljemme ja lopulta, että olemme suljettu. Ja kun pyydän asiakasta 2min vailla huomioimaan, että tosiaan pian menemme kiinni niin saan haukut päälle. ..ei siinä, oli jo maleksinut kaupassa kymmenisen minuuttia ennen kuin edes kohteliaasti muistutin. Mutta ei kiirehtinyt ollenkaan...päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta ongelma ei ole muuttunut .
Itse olen töissä pikkukylässä, jossa posti + matkahuolto myös. Olen vikan tunnin ennen sulkemista yksin. Mulla tosiaan 15min kaupan sulkemisen jälkeen aikaa sulkea.
Mun pitäis laskea veikkausarvat ja merkata ylös koneelle, viedä roskat, siivota postin hyllyt, tulostaa veikkaus-, posti ja kassaraportit ja verrata niitä.. iltapvlehdet omille paikoilleen, merkata ylös, , sulkea kaljaverhot, viedä mahd. kassalle jääneen tuotteet takas hyllyyn, vaihtaa hevi-tarjoukset, nostaa ständit sisälle, sulkea koneet, siistiä kassapiste, tehdä tilitys., sulkea ovet...
Siis näistä osa tarkoitus tehdä sen vikan tunnin aikana - kun oon yksin. Mutta jos sattuu niin, että asiakkaita tulee koko sen vikan tunnin ajan niin kassallahan mä olen. Eli iso osa jää siihen asti löytämään tekijäänsä, kunnes kauppa on kiinni. Ja kyllä, se on tosi itsekästä, että joudun odottamaan, että joku leppoisasti seisoskelee pätkälleen mitähän vielä ostais kun klo. Jo 21 ja monta kuulutusta tullut, että Suljemme ja lopulta, että olemme suljettu. Ja kun pyydän asiakasta 2min vailla huomioimaan, että tosiaan pian menemme kiinni niin saan haukut päälle. ..ei siinä, oli jo maleksinut kaupassa kymmenisen minuuttia ennen kuin edes kohteliaasti muistutin. Mutta ei kiirehtinyt ollenkaan...päin vastoin.
Siis en pikkukylässä vaan pikkukaupassa..
Vierailija kirjoitti:
Viime minuutilla kauppaan kälppiminen on vaan ihan hemmetin epäkohteliasta varsinkin, jos ei tajua hoitaa ostoksiaan nopeasti. Yleensä viimeisellä minuutilla asioivilla ei edes ole mitään syytä, miksei kauppaan olisi voinut tulla aiemmin, ei vaan jaksa eikä kiinnosta, kun ei ole oma työaika kyseessä.
Kaikki asiakaspalvelutyössä olevat tietää, että viimetinkaiset tyypit ärsyttää ja tekee sen usein tahallaan, oli sitten töissä kaupassa, kahvilassa, päiväkodissa, uimahallissa, virastoissa tms.
Viime minuutilla asioivalla voi olla sellainen syy, että oma työ loppui juuri ennen sitä.
Kaikki vanhemmat miehet eivät kunnioita nuorempia naisia. Ja kukaan ei oikeastaan suomessa ylipäänsä kunnioita ketään. kunnioitusta toivovat itselleen myös vanhukset, jotka kuitenkaan eivät kunnioita nuorempiaan tai katso arvolleen sopivaksi, että esim. vanhempi mies kaataisi kahvia ja keittäisi nuoremmilleen.
Elii, mitä tulee työpäivän jatkumiseen, monilla aloilla mitään varsinaista työaikaa ei edes ole ja asiakkaan mukaan mennään niin yksityisellä kuin julkisella. Työpäivä jatkuu monella korkeasti koulutetulla kotona opiskelun ja kirjallisuuden parissa jota työssä tarvitaan. itsenäistä opiskelua ja papereita viedään kotiin. työtä tehdään lähes aina ja töissäkään ei ole niin vartin tai puolen tunnin päälle jos ollaan ylimääräistä kun työt pitää tehdä niin ne pitää tehdä.
Taitaa olla joidenkin harvojen alojen luksusta että ollaan minuuttikellon kanssa lähdössä ja työ päättyy kun oven sulkee.
Ei kukaan arvosta nykyään ketään ja myyjiä ja kassoja varmasti enemmän kuin he itse arvostavat muita.
Kyllähän nämä laiskimmat peruskoulussa päätyvät usein esim. raksalle, jotka sitten tietävät miten helppoa on istumatyö, vaikka sitä ei kyllä itse jaksanutkaan kun kävi liikaa voimille.
Toisinpäin ei saa arvostella. Ei kansanedustaja saa haukkua miten helppoa on siivoojan tai kassan tai putkimiehen työ.
Sivistyksen puutetta on vaatia muilat kunnioitusta kunnioittamatta itse ensin muita.