Kaupan myyjänä ärsyttää asiakkaat, jotka kaupan sulkeuduttua ei
tule suoraan kassalle, vaan hakevat vielä jotain. Kun sulkemisaikaan kuulutetaan että kauppan suljettu. Eikä olla edes mikään automarket vaan pienehkö market niin luulisi että kassalle ehtiis heti kun kuulutus on tullut tai fiksuna katsoisi kelloa ja olisi kaupasta ulkona ennen sulkemisaikaa.
Kommentit (198)
Minä olen töissä pienessä lähikaupassa. Vast'ikään meillä asiakas kahden lapsen kanssa tuli kauppaan 5-vaille kymmenen (kauppa menee kiinni kymmeneltä) ja nostivat ostoksensa kassalle. Limua ja herkkuja kun oli kuulemma karkkipäivä ja viime tingassa tulivat ostamaan kun olivat koko päivän olleet jossain. Maksun kohdalla huomattiin lompakon jääneen kotiin. Päätin sitten joustaa kerrankin ja annoin asiakkaan hakea lompakon kotoaan kun asuvat suhteellisen lähellä. Meni työpäivä sinne 22.25 asti työpäivä mutta joskus hyvä asiakaspalvelu vaatii uhrauksia ja pelastin samalla lapsien karkkipäivän. Asiakas toki tarjosi hieman vaivanpalkkaa moisesta, jouduin kieltäytyä :-)
Mutta kommentoin vielä myyjien puolesta. Meillä on palkka juoksee 15 yli kaupan sulkemisen jälkeen. Kukaan ei mielellään rankan 8-10h työpäivän jälkeen jää odottamaan sinne mattimyöhäläisiä (voin sanoa että pikkukaupassa se on rankkaa kun ollaan yksin) Eikä työnantaja maksele niitä ylimääräisiä mielikseen vaan hyvillä perusteluilla. Sellainen ei ole, että en saanut asiakkaita ulos. Sama koskee kun puhutaan, että ostokset pitäisi jättää siihen paikkaan, ei ei.. Maksaa mitä ottaa ja siinä se, loput voi hakea vaikka 24h huoltoasemalta.
T. Lähikaupan myyjä
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:58"]Asiaan liittyen kysymys: Saako siideriä myydä vielä kun kello on ylittänyt 21 rajan?
[/quote]
Ei.
[/quote]
Saapas! Saa myydä jos kauppa on suljettu 21, maksutapahtuma voi olla klo 21 jälkeen. Huoltoasemilla, Alepoissa ym. jotka ovat auki myöhempään, raja menee tasan klo 21.
Voi jee, tuli ihan nuoruus mieleen... Mun suosikki-inhokkejani olivat ne, jotka väijyivät ulkona ovien jo sulkeuduttua ja luikahtivat sisään, kun joku sisällä ollut asiakas meni ulos. Sellaiselle jos yritti sanoa että anteeksi, me ollaan suljettu tältä päivältä, niin aina tuli vastaukseksi, että mä nopeasti vain haen yhden jutun.
Yksi sellainen älykääpiö rupesi mulle länkyttämään - sitten kun lopulta oli löytänyt sen YHDEN NOPEAN JUTTUNSA ja päässyt kassalle asti - että kuule tyttö, kyllä kaupat tehdään silloin kun on kaupan aika. Vastasin, että siellähän ne kaupan ajat lukevat isolla ulko-ovessa, mutta et sinä niistä mitään tunnu piittaavan. Ukko meni ihan hiljaiseksi. Ei varmaan ollut tottunut siihen, että joku sanoo vastaan.
Perhana kun pääsisi sen äijän työpaikalle joskus asioimaan minuuttia ennen työvuoron loppumista. Asioisin oikein pitkän kaavan mukaan. Jos jotain rutinoita kuuluisi, niin tyynesti toteaisin, että nyt on kuule ASIOINNIN AIKA.
Toi on niiiiin raivostuttavaa!
Itse työskentelin aikaisemmin eräässä aika tunnetussa kioskissa;) ja sulkemisen jälkeen oli vartti aikaa hakea lattianpesu kamat, pestä lattiat, tyhjentää roskikset, laskea kassa, laittaa arvokkaat tavarat jemmaan jne. Aina ei ehtinyt aloittaa hommia aikaisemmin kun pää työ oli kuitenkin se asiakaspalvelu...
Että kiitos vaan näille valopäille jotka änkeävät isolla joukolla kioskiin/kauppaan minuuttia ennen sulkemista ja alkavat kysellä mitä ihmeellisimpiä asioita. ..
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:30"]
Täällä ainakin valitetaan asiakkaille, jotka eivät osaa käyttäytyä niin että myyjällä olisi helpompaa. Ihme asenne asiakaspalveluun. Ymmärrän hyvin sitä joka kohteliaasti esitti että lauantainamusia ei tarvitsisi kaikessa rauhassa valita enää puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, mutta en tajua muutamasta minuutista narinaa, kun se kuitenkin on vielä työaikaa.
Meidän kaupassa työntekijät jakavat ne sulkemistyöt niin, että kaikki pääsevät suurinpiirtein ajoissa kotiin. Vaatteiden vaihto ei tosiaan kuulu työaikaan.
[/quote]
Mä en ainakaan puhunut mistään maitopurkin pikanoudosta, vaan kuusihenkisen perheen "minuuttia vaille ostoksista". Vois ihan pysyä asiassa.
Helppoudestakaan ei kukaan ole sanonut mitään, vaan toivonut, että käytettäisiin talonpoikaisjärkeä, ja varattais siihen ostosreissuun puoli tuntia enemmän aikaa? Liikaa ilmeisesti?
[/quote]
Oisko liikaa lukea muutkin viestit kuin omansa? Ja myös aloitus? Siinä ei puhuttu perheen viikko-ostoksista, vaan esitettiin että kaupasta pitäisi olla ulkona jo ennen sulkemisaikaa.
[/quote]
No mikä siinä mättää, ettei sieltä kaupasta voi lähteä kassiensa kanssa kassan kautta ENNEN sulkemisaikaa? Tätähän tässä juuri on jauhettu pitkän ketjun verran? Voisiko joku vastata muuta, kuin että MINÄ ainakin menen minne haluan, ja milloin sattuu huvittamaan? Ja ehdotella liittoon valittamista?
[/quote]
Itselläni on sellaiset aiaktaulut, että monesti ehdin kauppaan vasta kymmentä-viittä minuuttia ennen 21.00. Olen aina kassalla/kävelemässä kassalle viimeistään silloin, kun kuulutus kaupan sulkeutumisesta tulee. Sori, jos häiritsen myyjien työtä. Olen luullut, että olen siellä kaupassa asiakas, joka tuo rahaa firmaan ja pitää puljua pystyssä ja sitä kautta myyjällä on työtä.
[/quote]
itseasiassa te joiden takia liikettä joudutaan pitämään auki yli aukioloaikojen, tuotte enemmän kuluja firmalle, kuin tuloja.
puhumattakaan työntekijöitten omista menoista. Esim ne puolen tunnin välein kulkevat bussit.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:29"]
Täältä on jäänyt yksi aika oleellinen juttu mun mielestä huomioimatta! Jos työaika loppuu silloin ja silloin, silloin myös olettaa niin! Lapsen on luvattu hakea hoidosta siitä ajasta puolen tunnin päästä, parturi /hammaslääkäri aika vartti siitä, kun liike on ihan vieressä... Harrastuksen on ottanut niin että justiin kerkeä syömään jotain ja vaihtaan vaatteet kun on jo esim. Ohjatussa jumpassa. No jos työaika venyy sen vartinkin yli KAIKKI nämä ajat menee umpeen ja kostautuu sille työtekijälle. Minulla ei ole yksi tai kaksi kertaa niin että kaupassa ollessani töissä työt venyy asiakkaitten takia ylitöiksi, niin kello onkin jo sitten niin paljon että en ehdi omaan seuraavaan luvattuun juttuun ajoissa!!!! Silloin jos ei ole luvattua juttua tiedossa ei haittaa vaikka menisi tunti ylitöitä!
[/quote]
Asiakkaat luulevat usein, että myyjät asuvat siellä kaupassa ja käpertyvät sulkemisajan jälkeen kassatiskin alle nukkumaan.
Ihan päätellen käytöksestä ja näistä(kin) vastauksista.
Kun perheellisen myyjän päivä pitenee, niin pitenee muuten sitten myös lastenhoitajalla.
Juu kaupan vartijana myös ottaa päähän kun viimeiset tulee ostoksille juuri sulkiessa ja siellä tehdään sitten isot ostokset. Itsellä aina tavoitteena ehtiä joka paikasta ulos sulkemisaikaan eikä sisään. Se on liikkeen sulkemisaika, ei sisäänottoaika. Itse olen vähän isommassa kaupassa, pahimmillaan puoli tuntia ekstraa pyörii viimeiset.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:08"]Kyllähän noi kaupat kuuluttaa sulkemista jo varttia ennen vähintään. ihmiset on vaan niin itsekeskeisiä, ettei niitä kiinnosta.
[/quote]
Sit pitää olla päästämättä asiakkaita sisälle vaikka jo varttia vaille (ovet kiinni).
Kauppa on auki tasaan niin kyllä sinne silloin pitää päästääkin tasaan asti ja sitten tietysti venyy ostot.
Vaihtakaa valittajat alaa jos "pari minuuttia yli" ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:08"]Kyllähän noi kaupat kuuluttaa sulkemista jo varttia ennen vähintään. ihmiset on vaan niin itsekeskeisiä, ettei niitä kiinnosta.
[/quote]
Sit pitää olla päästämättä asiakkaita sisälle vaikka jo varttia vaille (ovet kiinni).
Kauppa on auki tasaan niin kyllä sinne silloin pitää päästääkin tasaan asti ja sitten tietysti venyy ostot.
Vaihtakaa valittajat alaa jos "pari minuuttia yli" ei kiinnosta.
[/quote]
Niistä parista minuutista kertyy vuoden aikana monta tuntia palkatonta ylityötä.
Sinä oletkin ilmeisen touhukas, joten otapa sitten huomenna pari tuntia ylimääräistä työtä "talkootyönä", ei siis mitään korvausta tuosta ylimenevästä ajasta.
Teetkö sen? Vai oletko samanlainen lössönössö kuin muutkin saman valittajat, eli kitistään ja vingutaan kuin halpa koiran vinkulelu, että muiden pitää mutta itse ei tehtäisi sekuntiakaan ylimääräistä?
Ja nyt huomioidaan myös palkkaluokitukset. Jos nautit keskivertoa korkeampaa palkkaa, niin silloin voidaankin jo odottaa, että teet myös vähän ylimääräistä.
Myyjän bruttopalkka on usein sitä parin tonnin luokkaa ja käteenjäävä osuus on itselläni usein 1300-1700€/kk (riippuu vuorotyön määrästä). Että sillä palkalla ei pahemmin talkootyötä harrasteta.
Toki, jos palkkaani nostetaan sanotaanko bruttona vaikka 2500€/kk, niin mielelläni teenkin sitten näitä ylimääräisiä pari minuuttisia. Eli tassua ylös, kuinka moni olisi valmis maksamaan tuotteestaan vähän enemmän, jotta saisi rauhassa shoppailla pari minuuttia illalla ylimääräistä?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:10"]Mulla on työaikaa kaupan sulkeutumisen jälkeen vain 15 minuuttia. Lievästi sanottuna ärsyttää asiakkaat, jotka jatkaa shoppailua ihan pokkana vielä 5 yli.
[/quote] Itse olin myymälänhoitaja sesonkiluonteisella alalla. Minulle maksettiin ajasta, jolloin kauppa oli avoinna. Otin tuon ylimääräisen työajan yhtenä huonona puolena työssäni.
Opiskelin maisterin tutkinnon loppuun ja jätin tuon työn.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:41"]
...tuollaoset ssiakkaan poispotkijat jotka saattavat ...ajaa asiskkaita pois vaikka ailaa olisi ... haluaa palvella adiakkaita hyvin.
Ja mitähän halusit kertoa tällä lauseella? Jäi lievästi sanottuna hämäräksi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:48"]
Kaupan asiakkaana mua ärsyttää myyjät jotka eivät ymmärrä että ovat siellä ylipäänsä töissä asiakkaita varten
[/quote]
Myyjänä olen siellä töissä rahantuloa ja perhettäni varten. Pidän työstäni ja viihdyn asiakaspalvelussa. Asiakas ei kuitenkaan ole kuningas.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:18"]
Mites muuten, eikö se ole niin, että jos ei ehdi oluita ostaa ennen klo 21 ja klo on vaikka 21.01, niin niitä ei saa enää päästää kassa läpi?
Yks sukulainen on ollut jossain Saksassa ja siellä on ajettu ulos kaikki asiakkaat jossain kaupassa, missä ei ole porukka ollut maksanut just sulkemisaikaan, vaikka jonossakin olisivat olleet. Ainakin näin väittää ihan tosissaan.
[/quote]
Käyn opiskelijana tekemässä silloin tällöin vuoroja kaupalla, ja vain pari henkilöä on siellä 21.15 asti ja minun työaikani loppuu yhdeksältä. On se siinä sitten kiva, kun asiakkaat tulevat sieltä valtavien ostoksien kanssa ja kello on jo yli yhdeksän.
Bussi menee 21.10 ja seuraava 21.40. Jos asiakkaita ei enää ole kun kauppa on virallisesti suljettu, ehdin hyvin tuohon ensimmäiseen bussiin. Mutta kun näitä tyyppejä yleensä riittää siinä ysinkin jälkeen, niin on se mukava odotella siellä takahuoneessa/pakkasessa bussia ja olla kotona vasta yli tunti varsinaisen työajan päättymisen jälkeen, vaikka asunkin vain muutaman kilometrin päässä työpaikasta.
[/quote]
Itse kävin opiskelijana työssä, jonka jälkeen jouduin odottamaan bussia lähes puolitoista tuntia ja bussimatkaa puoli tuntia. Kuvittele, puolitoista tuntia joka ikisen työvuoron jälkeen! Ja jos sinulla matkaa muutama kilometri, miksi et kävele? Jos lähdet töistä 21.20, olet kotona 21.50.
Kuulostat, sori nyt vaan, sellaiselta kassamyyjältä, jona moni teitä stereotyyppisesti pitää.
En ole nyt vieläkään saanut selville miksi kaupassa pitää asioida sulkemisaikaan kun ne ovat yleensä avoinna 7-21 ma-pe, lauantaisin 7-18 ja sunnuntaisinkin 12-21. En ole siis myyjä itse, mutta olen päässyt kauppaan vuorotyöläisenäkin aina tarvittaessa ja aika moni kauppa toimittaa nykyään kotiinkin jos ei muuten ehdi asioimaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:19"]
En ole nyt vieläkään saanut selville miksi kaupassa pitää asioida sulkemisaikaan kun ne ovat yleensä avoinna 7-21 ma-pe, lauantaisin 7-18 ja sunnuntaisinkin 12-21. En ole siis myyjä itse, mutta olen päässyt kauppaan vuorotyöläisenäkin aina tarvittaessa ja aika moni kauppa toimittaa nykyään kotiinkin jos ei muuten ehdi asioimaan.
[/quote]
Meillä on kiireiset aikataulut(harjoituksia, työajat), eli maitoa, hedelmiä, jogurttia yms. joudun usein hakemaan silloin lähes sulkemisaikaan. Suuret ostokset teen yhtenä päivänä viikossa päiväaikaan. Heistä, jotka tulevat hakemaan ostoskärryllistä ruokaa silloin sulkemisaikaan ja reilusti yli, en osaa sanoa.
juoksin kerran hakemaan vaippoja & kello oli 20.50 kun pääsin kaupan oville, kusipäinen vartija ei sitten meinanutkaan päästää sisään koska "suljetaan just".
mitä helvettiä??! :O sulkemisaika oli siis 21.00 & ehdin erittäin hyvin napata vaippapaketin, maksaa & poistua !
olin siis maannut migreenissä lähes koko päivän, ystäväni hoiti vauvaa muttei tajunnut ilmoittaa että vaipat loppumassa..
Totuus on se, ettei ihmiset kunnioita myyjiä pätkääkään. Itse kun ei tee sitä työtä, niin ei voi ymmärtää millaisia asiakkaita välillä tulee vastaan. Ja jopa myyjilläkin on työajat. En ole omassa putiikissa töissä, vaan olen kauppakeskuksessa jossa on aukioloajat. Olen ystävällinen ja ymmärtäväinen tiettyyn rajaan asti, mutta mulla(kin) on muuta elämää kuin työ ja haluan kotiin työpäivän jälkeen. Ihan inhimillistä?
T. vaatemyyjä (kommentoin jo aikaisemmin, en muista numeroa...)
Mä vedän puolet valoista pois ja lasken verhot kaikkien kylmähyllyjen eteen kun kuulutus "olemme sulkeneet" on tullut. Viimeistään silloin pitää tajuta tulla kassan suuntaan. Mulla ei ole intressejä venyttää työpäivääni sen takia että mamma saa shopata rauhassa. Muuten kyllä rakastan työtäni, kunhan saan lähteä kotiin vuoroni päätyttyä :D
Näistä ketjuista huomaa niin selkeästi ketkä kirjoittelijoista ovat olleet kaupassa töissä ja ketkä eivät :D sympatiat muille myyjille!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:08"]
Eli jos tulee 18.59 kauppaan niin pitää lähteä 19.01?
Uimahalli sulkeutuu klo 20 ja uida saa klo 21 asti.
[/quote]
Kyllä pitää lähteä kun kauppa suljetaan. Uimahalli saattaa olla pikkasen eri juttu. Taidat tosiaan olla niitä jotka tulevat kauppaan minuuttia ennen sulkemista ja alat ihan rauhassa tehdä ostoksia?