Kaupan myyjänä ärsyttää asiakkaat, jotka kaupan sulkeuduttua ei
tule suoraan kassalle, vaan hakevat vielä jotain. Kun sulkemisaikaan kuulutetaan että kauppan suljettu. Eikä olla edes mikään automarket vaan pienehkö market niin luulisi että kassalle ehtiis heti kun kuulutus on tullut tai fiksuna katsoisi kelloa ja olisi kaupasta ulkona ennen sulkemisaikaa.
Kommentit (198)
...tuollaoset ssiakkaan poispotkijat jotka saattavat ...ajaa asiskkaita pois vaikka ailaa olisi ... haluaa palvella adiakkaita hyvin.
Se sana on ASIAKAS. Yritä edes.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:10"]
Joskus kerran elämässä tai kerran puolessa vuodessa voi käydä niin että huomaa kauppojen ollessa sulkeutumassa että olsii ollut tarvetta käydä kaupassa kun ollaan liikkeella kaupungilla ja muistaa että kaikissa legginseissa /sukkahousuissa on reikä.
Tai näkee kaupan kun on tulossa harrastuksesta ja muistaa että leipää tai maitoa ei ole.
Tai on tietoinen että kauppa on sulkeutumaassa ja ajaa sen mitä voi nopeusrajoitusten rajoissa ja ehtii juuri ja juuri.
Kaikille voi näin käydä. Minusta työpaikasta kyllä pitää olla kiitollinen ja jos nyt ei jatkuvasti puolta tuntia tee ylimääräistä nii on mielestäni nipottamista jos ei voi ylimääräistä palvella.
Mutta.Noin tapahtuu varmasti tosi harvoin, aukioloajat ovat muutenkin pitkät.
[/quote]
Ei tarvita kuin 178 ihmistä jotka kerran puolessa vuodessa tarvitsevat litran maitoa, kanamunia, vehnäjauhoja, voita, jugurttia ja sukkahousut ja arvan pyöriessä hyvin niin avot, 365 iltana vuodessa on se maija myöhäinen shoppailemassa kaupan jo sulkeuduttua. Suuremmassa kaupungissa niitä voi olla useita.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:18"]
Mä en ymmärrä tätä suomalaista tyyliä, jossa ei tunneta asiakaspalvelua alkuunsakaan. Huomaa, että olette töissä vieraalla ja kaupan myynti ei kiinnosta teitä pätkän vertaa. Missään muualla maailmassa ei kauppaa suljeta, jos asiakas on vielä ostamassa jotain. Kauppa ennen kaikkea!
Omistan miehen kanssa kaksikin pienehköä liikettä ja tasan palvelu jatkuu, kunnes viimeinen on tavaransa saanut. Ovi voidaan vetää kiinni, mutta sisällä olevat palvellaan. Ja olenpa joskus vielä koputuksesta avannut oven, vaikka ehdin juuri laittaa kiinni. Raha on tervetullutta ja toivon, että sen ymmärtää myös nämä palkkatyöläiset.
[/quote] Juuri näin....koska kuka sen työntekijän palkan oikeasti maksaa...se ASIAKAS!!!
[/quote]
Olette molemmat oikeassa, tämä on hyvää asiakaspalvelua. Pienyrittäjähän toki maksaa työntekijöilleen jokaisen ylityöminuutin.
Mutta entä jos työntekijällä menee bussi/juna/tms. nenän edestä ja seuraava tulee tunnin kuluttua tai ei tule ollenkaan. Tai lapsi pitää hakea hoidosta tiettyyn aikaan mennessä? Kuinka asia ratkaistaan ja miten korvataan? Olen varma, että työntekijä ei hymyssä suin tee niitä ylitöitä tällöin.
Itsekin kassalla olleena osaan toimia nykyään oikein, en lähde kauppaan enää lähellä sulkemisaikaa. Jos kello on 20.45, en mene. Tiedän miltä se tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:18"]
Eli teidän toive oli että kauppaan ei tulla enää puoli yhdeksältä jos kauppa menee 9 kiinni?
Hyvin hyvin harvassa työpaikassa on noin suuret odotukset ja vaatimukset, työtä tehdään jos sitä on, vaikka yötäpäivää nykyään, nekin lapset jotka tehtaissa tekeävt ne kankaat ja sisustustarvikkeet, joita myyt, ei heiltä kysytä kiinnostaako olla lukkojen takana orjana ja tehdä niitä tavaroita.
[/quote]
Onko tämä nyt tulkittava niin, että orjuus on ihan ok juttu?
Kyllä meillä ainakin maksetaan palkkaa ylitse mennystä ajasta. Meillä tosin työpäivä on merkattu päättyneeksi 21.30, koska siivoamme klo 21 jälkeen vielä itse. Jos ilta venyy esim. 21.40 saamme siitä minuutilleen palkkaan. Meillä on "leimakortit" käytössä. Työvaatteiden vaihto ei kuulu työaikaan.
Kyllä itseäni ainakin ärsyttää matti myöhäset. Muksut on haettava päiväkodista, ja ennen ei esim. päivän lopetusta pysty koneella tekemään, kunnes kaikki kassat on tilitetty. Siellä sitte odottelet varttia yli 9 niitä viimeisiä asiakkaita, jotka eivät edes yritä pitää kiirettä. Sitten kun asiasta mainitaan, ollaan kuin mitkäkin maailman omistajat ja mulkoillaan vihaisesti.
Kyllä suuresti ihmettelen, jos on sellaisia asiakkaita, jotka ei tiedä koska kauppa menee kiinni. Äly hoi älä jätä sitten tässä vaiheessa. Toki myyjien pitää palvella, mutta ne myyjät ovat myöskin ihan ihmisiä. Meillä on yhtälailla menoja sun muuta, jos kauppa menee kiinni klo 21 on meno ajoitettava niin, että on ulkona sillon 21. Tai vaikka muutaman minuutin ylikin, sekään ei ärsytä, mutta välillä on niitäkin, jotka ovat vasta puolelta ulkona, vaikka asiasta on mainittu moneen otteeseen.
Myymälässämme esimerkiksi hälytykset menevät päälle tietyn ajan jälkeen, ei siellä ole tarkoitus enää sulkemisajan jälkeen maleksia.
Voin luvata, että sitä kauppiasta ei pätkän vertaa kiinnosta se, mitä mieltä myyjät ovat aukioloajoista. Kauppaan on helppo hankkia uutta työvoimaa, se ei vaadi lähes minkäänlaista koulutusta, ja suurin osa osa-aikaisista on lähtökohtaisestikin läpikulkumatkalla. Meidän kaupassamme ylityöt on kielletty, iltalisät maksavat liikaa. Jos kaikkia hommia ei ehdikään tehdä siinä vartissa tulee nopeasti noottia ylhäältäpäin. Asiakkaita ei saisi rahan takia heittää pihalle aukioloaikojen päätyttyä, mutta samalla palkanmaksu päättyy varttia yli jolloin kassan tulee olla laskettuna ja myymälän mopattuna, koita siinä sitten tasapainotella.
118, et lukenut kunnolla kommenttia tästä kodinsisustusosaston painajaisesta. Kirjoittaja kertoi aivan selkeästi naisen ilmaantuneen aina noin 10 minuuttia ennen sulkemista. Siinä on melkoinen ero siihen, että hän olisi tullut puolelta. En minäkään vaatisi repimään auki kaikkia kangaspakkoja, jos olisin vain katselemassa.
Olen itse vaatekaupassa töissä ja työaika päättyy 21.05, joten sitä ennen tulisi kaikkien asiakkaiden olla ulkona, kassat tilitetty, kaikki koneet sammutettu jne. Jotkut asiakkaat ovat sen verran törkeitä, että luulevat sovittamisen olevan ok vielä klo 20.58. Miten muka ehtii sovittaa vaatteen kolmessa minuutissa ja tulla maksamaan se myös kassalle ennen sulkemisaikaa? Jos asiasta huomauttaa asiallisesti, saa yleensä lokaa niskaan. Monet voisivat ottaa huomioon, että myyjän täytyy esimerkiksi ehtiä bussiin (joillakin bussi saattaa mennä kerran tunnissa), joten ei ole aikaa jäädä odottelemaan asiakkaita. Opiskelijoilla saattaa olla seuraavana päivänä koulua aikaisin aamulla, joten ei huvittaisi asiakkaan takia odottaa tuntia bussia ulkona kylmässä. Aukioloajat ovat selvästi esillä ja kauppa taas seuraavana päivänä auki, joten miksi täytyy olla röyhkeä ja jäädä kauppaan maleksimaan? Venäläiset asiakkaat ovat kaikista röyhkeimpiä ja vaativat vielä tekemään tax freen kaiken lisäksi klo 21.10, tässä lienee kyse kulttuurierosta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 20:52"]
Mä vedän puolet valoista pois ja lasken verhot kaikkien kylmähyllyjen eteen kun kuulutus "olemme sulkeneet" on tullut. Viimeistään silloin pitää tajuta tulla kassan suuntaan. Mulla ei ole intressejä venyttää työpäivääni sen takia että mamma saa shopata rauhassa. Muuten kyllä rakastan työtäni, kunhan saan lähteä kotiin vuoroni päätyttyä :D
[/quote]
Meilläpä päällikkö vaati, että mitään "sulkutöitä" ei tehdä ennen kaupan virallista sulkemisaikaa. Ei saa edes mainosta ottaa pihalta ennen tasaa. Aika haipakkaa pitää, jos tämän lisäksi viimeisiin minuutteihin sisällytetään vielä asiakaspalvelua.
Asiaan liittyen kysymys: Saako siideriä myydä vielä kun kello on ylittänyt 21 rajan?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:49"]
Mä vedän puolet valoista pois ja lasken verhot kaikkien kylmähyllyjen eteen kun kuulutus "olemme sulkeneet" on tullut. Viimeistään silloin pitää tajuta tulla kassan suuntaan. Mulla ei ole intressejä venyttää työpäivääni sen takia että mamma saa shopata rauhassa. Muuten kyllä rakastan työtäni, kunhan saan lähteä kotiin vuoroni päätyttyä :D
[/quote]
Meilläpä päällikkö vaati, että mitään "sulkutöitä" ei tehdä ennen kaupan virallista sulkemisaikaa. Ei saa edes mainosta ottaa pihalta ennen tasaa. Aika haipakkaa pitää, jos tämän lisäksi viimeisiin minuutteihin sisällytetään vielä asiakaspalvelua.
[/quote]
No eikö tuosta päällikön vaatimuksesta voisi päätellä, että ainakin teidän kaupassanne toivotaan asiakkaiden tulevan sisälle sulkemisaikaan asti?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:51"]
Minua häiritsee eniten se, että jotkut asiakkaat tulevat vielä sulkemisajan jälkeen kyselemään ja vaatimaan palvelua, sekä tuotetietoa. Joskus kun olen ystävällisesti pyytänyt palaamaan seuraavana päivänä, kun osaavaa henkilökuntaa on paikalla, on asiakas saanut hienoisen raivokohtauksen. En tajua, miten joku voi olettaa saavansa erikoispalvelua klo 21.15 kun myymälä suljetaan 21.00.
[/quote]
Tuli tästä mieleen omakohtaiset kokemukset jo tuolta kaukaa 80-luvun lopulta. Olin kakkostyönäni tavaratalossa kodinsisustusosastolla myyjänä. Harvoin sinne tuli asiakkaita tekemään isoja ostoksia enää puolta tuntia ennen sulkemisaikaa, jotain verhonipsuja sun muita pikkujuttuja kyllä. Niinpä pystyimme siivoamaan osastoa seuraavaa aamua varten. Kaikki aukirevityt verhokangaspakat sun muut piti laittaa ohjennuksiin. Mutta yksi painajaismainen asiakas siellä oli. Hän oli opettaja ja asui tavarataloa vastapäätä. Hän tuli aina noin kymmentä minuuttia ennen sulkemisaikaa ja halusi, että hänelle esitellään koko valikoima. Yleensä, kun hänen sulkahattunsa purjehti jostain näkyviin, nopeimmat myyjistä pakenivat verho-ompelimoon ja muut lymysivät jossain kangastelineiden takana. Sitten kun hän löysi jonkun, sanottiin että olemme sulkemassa muutaman minuutin kuluttua. Rouva ei millään halunnut ymmärtää tätä, vaan jankkasi, että hän tuli nyt kun henkilökunnalla on aikaa keskittyä palvelemaan häntä. No, ei ollut. Osa myyjistä pääsi kotiin jo tasalta ja kassojen laskijat jäivät osastolle ja pääsivät pois 15 minuuttia sulkemisajan jälkeen. Rouva kävi osaston päälliköllekin valittamassa siitä, ettei häntä palvella. Oli todella törkeää käytöstä siltä naiselta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:53"]
tule suoraan kassalle, vaan hakevat vielä jotain. Kun sulkemisaikaan kuulutetaan että kauppan suljettu. Eikä olla edes mikään automarket vaan pienehkö market niin luulisi että kassalle ehtiis heti kun kuulutus on tullut tai fiksuna katsoisi kelloa ja olisi kaupasta ulkona ennen sulkemisaikaa.
[/quote]
Kaupan asiakkaana mua ärsyttää myyjät jotka eivät ymmärrä että ovat siellä ylipäänsä töissä asiakkaita varten
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:49"]
[/quote]
[/quote]
No eikö tuosta päällikön vaatimuksesta voisi päätellä, että ainakin teidän kaupassanne toivotaan asiakkaiden tulevan sisälle sulkemisaikaan asti?
[/quote]
Ihan varmasti päällikkö toivoo! Päälliköt ei vaan itse taida iltavuoroja tehdä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:58"]Asiaan liittyen kysymys: Saako siideriä myydä vielä kun kello on ylittänyt 21 rajan?
[/quote]
Ei.
Mä en ymmärrä tätä suomalaista tyyliä, jossa ei tunneta asiakaspalvelua alkuunsakaan. Huomaa, että olette töissä vieraalla ja kaupan myynti ei kiinnosta teitä pätkän vertaa. Missään muualla maailmassa ei kauppaa suljeta, jos asiakas on vielä ostamassa jotain. Kauppa ennen kaikkea!
Omistan miehen kanssa kaksikin pienehköä liikettä ja tasan palvelu jatkuu, kunnes viimeinen on tavaransa saanut. Ovi voidaan vetää kiinni, mutta sisällä olevat palvellaan. Ja olenpa joskus vielä koputuksesta avannut oven, vaikka ehdin juuri laittaa kiinni. Raha on tervetullutta ja toivon, että sen ymmärtää myös nämä palkkatyöläiset.
[/quote] Juuri näin....koska kuka sen työntekijän palkan oikeasti maksaa...se ASIAKAS!!!
[Ja maksaako se putiikinpitäjä myyjälle yliajasta palkan. Tuskin. Enpä minäkään suostuisi tekemään ilmaista työtä työnantajan pussiin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:30"]
Täällä ainakin valitetaan asiakkaille, jotka eivät osaa käyttäytyä niin että myyjällä olisi helpompaa. Ihme asenne asiakaspalveluun. Ymmärrän hyvin sitä joka kohteliaasti esitti että lauantainamusia ei tarvitsisi kaikessa rauhassa valita enää puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, mutta en tajua muutamasta minuutista narinaa, kun se kuitenkin on vielä työaikaa.
Meidän kaupassa työntekijät jakavat ne sulkemistyöt niin, että kaikki pääsevät suurinpiirtein ajoissa kotiin. Vaatteiden vaihto ei tosiaan kuulu työaikaan.
[/quote]
Mä en ainakaan puhunut mistään maitopurkin pikanoudosta, vaan kuusihenkisen perheen "minuuttia vaille ostoksista". Vois ihan pysyä asiassa.
Helppoudestakaan ei kukaan ole sanonut mitään, vaan toivonut, että käytettäisiin talonpoikaisjärkeä, ja varattais siihen ostosreissuun puoli tuntia enemmän aikaa? Liikaa ilmeisesti?
[/quote]
Oisko liikaa lukea muutkin viestit kuin omansa? Ja myös aloitus? Siinä ei puhuttu perheen viikko-ostoksista, vaan esitettiin että kaupasta pitäisi olla ulkona jo ennen sulkemisaikaa.
[/quote]
No mikä siinä mättää, ettei sieltä kaupasta voi lähteä kassiensa kanssa kassan kautta ENNEN sulkemisaikaa? Tätähän tässä juuri on jauhettu pitkän ketjun verran? Voisiko joku vastata muuta, kuin että MINÄ ainakin menen minne haluan, ja milloin sattuu huvittamaan? Ja ehdotella liittoon valittamista?
[/quote]
Itselläni on sellaiset aiaktaulut, että monesti ehdin kauppaan vasta kymmentä-viittä minuuttia ennen 21.00. Olen aina kassalla/kävelemässä kassalle viimeistään silloin, kun kuulutus kaupan sulkeutumisesta tulee. Sori, jos häiritsen myyjien työtä. Olen luullut, että olen siellä kaupassa asiakas, joka tuo rahaa firmaan ja pitää puljua pystyssä ja sitä kautta myyjällä on työtä.
Aha. Kiva, ettet sitten viitsinyt kuitenkaan kopioida tai lainata tekstiä siitä, kuinka sinä toimit. Sinä vaan toimit näin. Viestisi informaatioarvo: nolla.