Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimeentulotuelle päästään?

Vierailija
13.08.2026 |

Olen ollut työtön reilusti yli vuoden. Minulla oli alussa jonkin verran säästöjä tilillä ja reissailin joten en luonnollisesti saanut tt-tukea. Jossain kohtaa tili tyhjeni ja tein tt-hakemuksen. Tuli päätös, et 200e ylimääräistä vaikka olin säästänyt tuon työmarkkinatuesta vuokran maksuun joka on 2.päivä. Sitten odotin taas pari kuukautta, että voisin tehdä tt-hakemuksen. Seuraavan kerran tilillä olikin 70e ylimääräistä. No elokuussa nyt en taas ole saanut kun tuli 400e veronplautus. Mistä tiedän milloin voin nyt tehdä toimeentulotukihakemuksen? Ja miksi pitää olla tili täysin tyhjä jos joudun säästämään vuokran maksuun yleistuesta koska en ole saanut toimeentulotukea siihen? Eli nykyisin mulla elämiseen vain joku 400e, koska asuun asumistuen ja yleistuen, (200e menee ylestuestani vuokraan)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on mulla on vuokra 2kk myöhässä. Toumeentuloasiaita kysellessä mulle vasn äristiin että vuokra maksetaan ekana. Jos ei rahat riitä siihen nii mielummin syön. En ymmärrä miten ne kuvittelee että vuokra on ainoa kulu mikä ihmisellä on.

Vierailija
2/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on mulla on vuokra 2kk myöhässä. Toumeentuloasiaita kysellessä mulle vasn äristiin että vuokra maksetaan ekana. Jos ei rahat riitä siihen nii mielummin syön. En ymmärrä miten ne kuvittelee että vuokra on ainoa kulu mikä ihmisellä on.

Vuosia sitten muistakseeni ei haitannut että oli työmarkkinatuesta osa tilillä koska se meni vuokranmaksuun. En ymmärrä pitääkö nyt jättää vuokra maksamatta vai mitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotukea voi hakea kelan sivuilta lomakkeella. toimeentulo tukea ei saa jos tilillä on rahaa. jos omistat talon tms. omaisuutta jota voi myydä. 

eli tili nostettava tyhjäksi ja esim. asunto myytävä ilmeisesti vasta 0 euroa tilillä voi saada rahaa.

asumistukea voi saada vuokra asuntoon mutta tilin rahat voi vaikuttaa siihen.

Vierailija
4/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hakemus joka kuukausi, niin laskelmiin ei ilmesty näitä ylimääräisiä varoja.

Vierailija
5/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään takeita että tt-tukea joka kuukausi tulisi. Itse sain kesäkuussa mutta sen jälkeen ei ole tippunut. Mikään ei ole muuttunut. Ihan arpapeliä joka kuukausi. Tässä kuussa olen saanut asumistuen mutta en muuta. Vuokraa en ole pystynyt vielä maksamaan.

Vierailija
6/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotuelle päästä. Sitä haetaan jos yleistuki ja asumistuki on jo myönnetty eikä ne riitä elämiseen. Kela tosin ei hyväksy kaikkia menoja, joten mikään automaatio toimeentulotuen saaminen ei ole.

Kelan sivuilta voit perehtyä asiaan paremmin, tai vaikka käydä Kelassa neuvottelemassa.

Vierailija
7/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toimeentulotukea voi hakea kelan sivuilta lomakkeella. toimeentulo tukea ei saa jos tilillä on rahaa. jos omistat talon tms. omaisuutta jota voi myydä. 

eli tili nostettava tyhjäksi ja esim. asunto myytävä ilmeisesti vasta 0 euroa tilillä voi saada rahaa.

Ei tiliä tarvitse tyhjentää, mutta omaisuus ja tilille/tileille tulevat tulot vaikuttaa, saako toimeentulotukea vai ei.

Vierailija
8/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuelle päästä. Sitä haetaan jos yleistuki ja asumistuki on jo myönnetty eikä ne riitä elämiseen. Kela tosin ei hyväksy kaikkia menoja, joten mikään automaatio toimeentulotuen saaminen ei ole.

Kelan sivuilta voit perehtyä asiaan paremmin, tai vaikka käydä Kelassa neuvottelemassa.

Se on sitten valetta, että jokaiselle kuuluu 595? Kuukausi. Itse olen saanut nyt vain siis 400e ja siitä myös maksanut laskuja

Vierailija
9/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuelle joudutaan ja kela käyttää kaikki keinot ettei maksa tt-tukea. Esimerkiksi puhelin ja netti eivät ole kelan mukaan pakollisia menoja. Oikeasti et pysty hoitamaan mitään asioita ilman niitä. 

Vierailija
10/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet tyhjätaskuna jostain ulkomailta pakoloisena Suomeen. Silloin saat kaikki mahdolliset tuet.

Vierailija
11/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kotia automaattisesti tarvitse myydä. Väärää tietoa sinulla.

Vierailija
12/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viestiä sinne ja selität kuinka se raha sun tilillä on vuokraa varten. Meille kävi samoin. Viimeinen päivä oli tilillä ”runsaasti” rahaa, asumistuki maksettiin aina 4. päivä joten jouduin odottamaan kunnes asumistuki tulee jotta sain vuokran maksettua. Ne sitten toisen viestin jälkeen ymmärsivät kun väänsin rautalangasta. 

Vierailija
13/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa laskut ajoissa, etenkin vuokra. Älä säästä rahaa siihen 2. päivään vaan maksa edellisen kuukauden lopussa. Jos et voi maksaa kokonaan, niin maksa sen mitä voit ja loput sitten myöhemmin - vuokran saa maksaa osissa. Sama sähkölaskun kanssa. Ala käyttää käteistä kohtuullisessa määrässä, yritä saada joka kuukausi käteistä säästöön 20 - 100 euroa, jotta sinulle jää rahaa ruokaan tai muuten pahan päivän varalle, kun laskut on maksettu ja odottelet toimeentulotukea.

Vierailija
14/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa laskut ajoissa, etenkin vuokra. Älä säästä rahaa siihen 2. päivään vaan maksa edellisen kuukauden lopussa. Jos et voi maksaa kokonaan, niin maksa sen mitä voit ja loput sitten myöhemmin - vuokran saa maksaa osissa. Sama sähkölaskun kanssa. Ala käyttää käteistä kohtuullisessa määrässä, yritä saada joka kuukausi käteistä säästöön 20 - 100 euroa, jotta sinulle jää rahaa ruokaan tai muuten pahan päivän varalle, kun laskut on maksettu ja odottelet toimeentulotukea.

Ei ainakaan yksityisellä odoteta et vuokra maksellaan osissa

Vierailija
15/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela vähentää kaiken mitä on tilillä niin ne vähennetään toimeentulotuesta. Kannattaa nostaa yllimääräiset rahat kotiin säästöön. Jos tarvii vaikka lääkkeitä niin ei saa säästään jiihin tilille rahaa seuraavaa kuuta varten. Eikä vuokraan rahaa saa säästää.

Vierailija
16/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten valetta, että jokaiselle kuuluu 595? Kuukausi. Itse olen saanut nyt vain siis 400e ja siitä myös maksanut laskuja

Tietenkään jokaiselle ei kuulu 595 € kuussa, eikä kuukausittainen summa välttämättä ole vakio. Esim. elokuussa minulle tuli veronpalautus, joka esti elokuun toimeentulotuen kokonaan ja pienentää luultavasti ensi kuun toimeentulotuki summaa.

Vierailija
17/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö kuitenkin saa yleistukea? Ja ilmeisesti asumistukeakin? Kyllähän siitä jo tulee yli 595 e/kk.

Vierailija
18/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela vähentää kaiken mitä on tilillä niin ne vähennetään toimeentulotuesta. Kannattaa nostaa yllimääräiset rahat kotiin säästöön. Jos tarvii vaikka lääkkeitä niin ei saa säästään jiihin tilille rahaa seuraavaa kuuta varten. Eikä vuokraan rahaa saa säästää.

Älä puhu pas*aa! Ei mitään järjetöntä pelottelua. Hakea voi vaikka olisi tonni tilillä, tosin siinä tapauksessa tukea tuskin tulee. Päätöksen saamiseen voi mennä kymmenenkin arkipäivää, eli hakea voi, saa, ja Kela suositteleekin hakemaan kaksi viikkoa ennen kuin toimeentulotukea tarvitsee.

Vierailija
19/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranmaksun voi sopia vuokranantajan kanssa ihan vapaasti. Suurimmalle osalle on ok kunhan vuokra maksetaan vaikka tulisikin kahdessa erässä.

Vierailija
20/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian voi helposti sopia vuokranantajan kanssa. Kukaan järkevä vuokranantaja ei kieltäydy vastaanottamasta rahaa ennen eräpäivää.  Soitto vaan: *Onko ok että maksan puolet vuokrasta viikko ennen eräpäivää ja loput sitten eräpäivänä/pari päivää eräpäivän jälkeen?'

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi