Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen äiti "suojelee" lastaan avulta

Vierailija
18.10.2020 |

Luulin että nämä tällaiset ovat urbaanilegendaa. Ja se lyökin sitten ällikällä, kun tällaisen lapsenpuolustajaäidin kohtaa.

Kun äiti puolustaa lastaan niin, ettei salli lapselleen ammattiapua tai erityisopetusta tai kavereita, niin mistä tällaiset äidit tulevat? Ja mikä hemmetti niitä vaivaa?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuule, jos se on mainittua tuo loppuxyz, niin kannattaa tutustua kirjallisuuteen ja tutkimuksiin.

Käytät omaa lastasi oman harhaisen toimintasi jatkeena, ymmärrätkö? pidät huolta että tämä on jatkossa "omassa leirissäsi". tapaan, "meidän sellainen ei tee ikinä mitään, kaikki muut ovat jakomielitautisia"?

joillekin kaikki täytyy vääntää rautalangasta.

Ymmärtääkö kukaan muukaan tästä mitään?

Vierailija
62/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen suhtauduin ammattilaisiin luottaen, mutta nyt kun itselläni on lapsia, on krittinen suhtautuminen alkanut nousta. Oma lapseni puhui esim. 2-vuotiaana sujuvasti pitkiä lauseita, mutta päiväkodissa hän ei suostunut puhumaan hoitajille mitään. Kertoi kotona, että hoitajat huutavat hänelle. Kun vein lapsen kolmen muun 4-vuotiaan kanssa leikkimään. Kukaan lapsista ei puhunut toisilleen mitään. Eikö ole outoa, ettei neljä nelivuotiasta puhu toisilleen mitään, vaikka he näkivät toisiaan päivittäin ja olivat kavereita? Hoitajien mukaan vika oli lapsessani, vaikka hän muualla puhui sujuvasti. Selektiivinen mutismi oli diagnoosi ja lapsi tarvitsi kuulemma tähän puhumattomuuteensa erityistä tukea. Kuvakortteja ehdottivat siis lapselle, joka osaa puhua pitkiä lauseita. Minusta ne hoitajat olivat niin typeriä, että teki mieli itsenikin olla puhumatta. Eli lapseni joka puhuu kaupan kassalle, mummolle ja vaarille, naapureille, tuntemattomille vastaantulijoille pitkiä lauseita oli hoitajien mielestä mutisti ja tarvitsi apua. Ei käynyt mielessä, että ehkä he itse olivat täysiä kuspäitä, eikä lapsi puhu heille siksi. Tietyille eri hoitoryhmien tädeille lapsi puhui, mutta ei oman ryhmänsä hoitajille. Lapsi kertoi myös, että hän oli nähnyt pahaa unta päiväkodissa, koska oli kuullut päiväunien aikana hoitajien haukkuvan äitiä. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun puolustin lastani. Eli en luota ammattilaisiin sinisilmäisesti.

Nyt kuulostaa siltä että olet aloituksen vanhempi. Siis ei ne mitään erityisapua siellä saa tosiaan antaa ilman sinun suostumustasi, ja ilmeisesti ovat tuoneet esille diagnoosin miksi lapsi ei käyttäydy päiväkodissa normaalisti sekä ehdottaneet mitä haluaisivay kokeilla tilanteen helpottamiseksi, ja sinäkin leimaat tädit mänteiksi?

En ole aimempi, mutta samantapaisessa tilanteessa ollut itsekin.

Ujo lapsi oli kyseessä ja päiväkodin suhtautuminen oli välittömästi se, että nyt on saatava lapselle apua kun pieni lapsi ei puhu välittömästi vieraassa ympäristössä. Puhui kuitenkin normaalisti kotona, sekä aiemmin perhepäivähoitajalla vaikka alkuun oli ujo sielläkin jne.

Ymmärrän, että apu on joskus tarpeen. Mutta myös sen, että välillä on hukassa myös se mikä on "normaalia" ja että erilaisista "tukitoimenpiteistä" voi olla myös haittaa silloin kun niille ei ole vahvoja perusteita.

Olen itse eläväesimerkki lapsesta, josta yritettiin koko lapsuus etsiä jotain "vikaa" ja jota "autettiin" monin eri tavoin. Vahinko, ettei kukaan aikuisista oikestaan koskaan kuunnellut silloin ja että olen vahvasti kokenut saamani avun olleen lievimmillään tarpeetonta ja pahimmillaan vahingollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuule, jos se on mainittua tuo loppuxyz, niin kannattaa tutustua kirjallisuuteen ja tutkimuksiin.

Käytät omaa lastasi oman harhaisen toimintasi jatkeena, ymmärrätkö? pidät huolta että tämä on jatkossa "omassa leirissäsi". tapaan, "meidän sellainen ei tee ikinä mitään, kaikki muut ovat jakomielitautisia"?

joillekin kaikki täytyy vääntää rautalangasta.

Ymmärtääkö kukaan muukaan tästä mitään?

En ymmärrä. Mielenkiinnolla vain seurailen. Todella outo ketju.

Vierailija
64/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kysymys ap:lle, että mistä tiedät, ettei lapsi ole saanut apua? Mistä päättelet niin vai kertoiko vanhempansa? Jos siis olet joku utelias läheinen.

Vierailija
65/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on jalo ajatus että ihmiset ovat perusrehellisisä, ja niin edelleen. Se vain sivusta seuranneena ja monen muun todistamana ei läheskään aina toteudu. "meidän pitäsi taas keksiä tohonkin jotain kun tuli huutoa",esimerkiksi.

Ota jo ne lääkkees! 😁

Vierailija
66/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastailee itselleen koska on iltalääkkeet taas ottamatta. Noloa.

Vierailija
67/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden juoppo/nistiäidin, josta tehty lasuja, ja tämä äiti pistää aina kunnon shown pystyyn kun tietää että lasu tms. väkeä tulossa heillä käymään. Nistikämppää puunataan 2-3 päivää putkeen jotta voidaan esittää, että on mukamas siisti koti ja lapsella hyvät oltavat. En ymmärrä miksi tuollainen ihminen ei vain luovu lapsestaan, vaikka varmasti tiedostaa sen, että ei itse pysty tarjoamaan vakaata kotia lapselleen.

Näin siis isoäidin aikaan. Olen kuullut myös tarinoita. Nykyään eivät tästä syystä kerro, milloin saapuvat paikalle.

Vierailija
68/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät/päättelet, että se henkilö olisi päihdeongelmainen tai entinen sellainen? Olisi aika painajaista, jos joku luulisi sellaista minusta, kun oon absolutisti ja täysiraitis ollut aina.

Vierailija
69/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa mikään kodin siisteys ei takaa sitä, että lapsella hyvät oltavat. Itse halusin lapseni jo kolmevuotiaana päiväkotiin nimenomaan siitä syystä, että häntä voidaan tarkkailla mahdollisten tuentarpeiden varalta ja että saisi kavereita. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ole ilmennyt, enkä ollut yllättynyt. Karhuemo.

Vierailija
70/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielähän tässä ehtisi toisen "itsensä jatkeen" pyöräyttää.. Karhuemo

Vierailija
71/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani sanon että väsynyt ja elämänhalunsa menettänyt äiti (ja isä).

Minä olen nepsy ja jo 15 vuotta sitten olisin saanut terapiaa ja oman avustajan, mutta porukat kielsivät. Osasin sairaalaolosuhteissa muutenkin esittää olevani normaalimpi mitä oikeasti olinkaan, joten hoitohenkilökunta ja viranomaiset eivät ottaneet perheestämme koppia. Olisin tarvinnut kodin ulkopuolista sijoitusta kipeästi. 

Näin siis sinun kohdallasi. Otan osaa.

Vierailija
72/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana todellakin näkee kaikenlaisia vanhempia. Mm. sellaisia, joille pitää erillisellä tietolapulla kertoa, moneltako koulu alkaa seuraavana päivänä, sillä he eivät sitä lukujärjestyksestä ymmärtäneet. Vanhemmat eivät muutenkaan ymmärtäneet kellonaikoja. Mutta joissakin kulttuureissa mielenterveysongelmat saattavat olla niin suuri häpeän aihe ja tabu, että vanhemmat yksinkertaisesti kieltäytyvät myöntämästä, että heidän lapsellaan olisi oppimisvaikeuksia tai käytösongelmia. Näin saatetaan myös torpata kaikki se apu, jota lapselle olisi tarjolla. Eräät vanhemmat mm. luottivat siihen, että tarpeeksi rukoilemalla heidän sokeana syntynyt lapsensa voisi saada näkönsä takaisin. Lapsi oli jo yli 10-vuotias. Mutta luottamalla rukoukseen he eivät sitoutuneet harjoittelemaan lapsen sokeain taitoja kotona arjessa, joka olisi ollut oleellista oppimisen kannalta.

Joten yksi selitys saattaa olla vanha kunnon kulttuuriero-kortti.

Vierailija
73/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suojelen lastani ap:n kaltaisilta hulluilta viimeiseen hengenvetoon.

Vierailija
74/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana todellakin näkee kaikenlaisia vanhempia. Mm. sellaisia, joille pitää erillisellä tietolapulla kertoa, moneltako koulu alkaa seuraavana päivänä, sillä he eivät sitä lukujärjestyksestä ymmärtäneet. Vanhemmat eivät muutenkaan ymmärtäneet kellonaikoja. Mutta joissakin kulttuureissa mielenterveysongelmat saattavat olla niin suuri häpeän aihe ja tabu, että vanhemmat yksinkertaisesti kieltäytyvät myöntämästä, että heidän lapsellaan olisi oppimisvaikeuksia tai käytösongelmia. Näin saatetaan myös torpata kaikki se apu, jota lapselle olisi tarjolla. Eräät vanhemmat mm. luottivat siihen, että tarpeeksi rukoilemalla heidän sokeana syntynyt lapsensa voisi saada näkönsä takaisin. Lapsi oli jo yli 10-vuotias. Mutta luottamalla rukoukseen he eivät sitoutuneet harjoittelemaan lapsen sokeain taitoja kotona arjessa, joka olisi ollut oleellista oppimisen kannalta.

Joten yksi selitys saattaa olla vanha kunnon kulttuuriero-kortti.

Olipa härö kirjoitus.

Vierailija
75/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selektiivisten mutistien vanhemmat, oletteko koittaneet videoida lapsenne juttelua kotona ja näyttää sitten näille tarhatäteille tai opettajille miten lapsi puhuu kyllä kotona?

Vierailija
76/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö sä ap yhtään kuinka sä mädätät noiden perhe elämää ja rajoitat heidän sosiaalista elämää. Tajuatko miten ahdistava hullu sinä olet?

Vierailija
77/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tullut sekopäinen ketju tästä. Sohaisikohan aloitus monen kommentoijan herkkiin pisteisiin, kun varsin paljon vainoharhaa ja vihamielisyyttä on vastauksissa.

Minun kertomani asiat ovat juuri kuten olen kertonut. Aloituksessa ja viestissä 3 olen kertonut tilanteesta. Ja kun sanon, että tiedän perheen tilanteesta poikkeuksellisen paljon, niin asia on todella niin.

Ketjussa näkyvät sekoilut ja reaktiot vastaavat kyllä hyvin tuon perheenkin reaktioita. Ehkä otsikko veti vastaavia lapsen oikeuksien puolustajia puoleensa.

Hyvä ketju tämä on kaikessa omituisuudessaan ollut.

Ap

Vierailija
78/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun kaikki sanat pitää miettiä todella tarkkaan, ettei joku mustavalkoinen skitso vedä niistä ihan omia johtopäätöksiä..

Vierailija
79/125 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tullut sekopäinen ketju tästä. Sohaisikohan aloitus monen kommentoijan herkkiin pisteisiin, kun varsin paljon vainoharhaa ja vihamielisyyttä on vastauksissa.

Minun kertomani asiat ovat juuri kuten olen kertonut. Aloituksessa ja viestissä 3 olen kertonut tilanteesta. Ja kun sanon, että tiedän perheen tilanteesta poikkeuksellisen paljon, niin asia on todella niin.

Ketjussa näkyvät sekoilut ja reaktiot vastaavat kyllä hyvin tuon perheenkin reaktioita. Ehkä otsikko veti vastaavia lapsen oikeuksien puolustajia puoleensa.

Ap

Ethän sä ole edelleenkään kertonut yhtään mitään niistä keksimistäsi ongelmista. Tiedoksi, että ne on ne hoitajat jotka ne tuentarpeet arvioi, ei vanhemmat itse. Vanhempi voi arvella lapsestaan ihan mitä vaan, mutta se ei välttämättä ole ollenkaan niin.

Vierailija
80/125 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hämeenlinnankin kokoisessa kaupungissa riittää etsivälle työsarkaa. Jokin aika sitten tuli useita yhteydenottoja, joissa ihmiset halusivat tietää, voiko kotoa paljastaa mahdolliset salakuuntelulaitteet.

– Siinä oli aika erikoisia tapauksia. Joku sivullinen pystyi esimerkiksi tarkkaan kertomaan, mitä kotona oli edellisiltana tehty. Merkit viittasivat siihen, että jollain konstilla oli tarkkailtu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan