Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
401/705 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 84-85 oltiin vetoisessa opiskelija-asunnossa Kouvolassa. Joka hiton aamu lähdettiin kävelemään kurssikeskukselle läpi kaupungin ennen seitsemää. Ja hillitön pakkanen ja pohjoistuuli päin naamaa.

Yön makasin collaripuvussa monen peiton alla naama jäässä kun ikkunat veti niin kovasti, vaikka verhot vedetty kiinni siihen eteen.

Terveisiä kämppiksille jos joku lukee tätä!

Vierailija
402/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muista, kun pakkanen lauhtui ja oli enää vain -32C. Silloin pystyi paremmin leikkimään ulkona.

Se oli kunnon vanhan ajan pakkanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kuin eilisen päivän. Vihdoinkin pääsin kokeilemaan mummon kutomia harmaita villasukkia.

Villasukkia oli laatikkokaupalla. Nykyään arvostan sukkia paljon, mutta silloin ne olivat paskimmat joululahjat ever! Kuvitelkaa laatikollinen harmaita villasukkia jossain vaatekaapin nurkassa odottelemassa koiperhosia ruokailemaan... hohhoijaa

Pakkaset tiesivät sitä ettei ulos ei tarvitsisi mennä ja me läskit pojat olisimme sisätiloissa nintendoa hakaten. Ai jumalauta sitä pelimaratoonia. Pelii putkiii!!!

Mutsi saattai tulla huoneeseen kimittämään että :"leikkisitte he-man ukoilla välillä. "

Nääh, ne on ihan homoi ukkoi" sanottiin. Vielä parisen vuotta takaperin kokeilimme ukkeleiden lihaksia ja salaa pussailimme niiden kautta siskon barbinukkeja. Kaveri näytti miten barbia nussitaan ja mikä on ykkönen ja mikä on kakkonen. Isoveli oli kuulemma näyttänyt lehdistä. Myös sen miten kynttilä työnnetään Hittuun. Jotenkin tajusin että nämä jutut eivät nyt oikein kuulu minulle, mutta antaa mennä kun isovelis kerran näytti (Kaverin isoveljellä oli honda (kypärä tuoksui taivaalliselle ja kokeilimme sitä välillä salaa päähämme) ja karatessa ruskeavyö. Eli kovaluu esikuvaksi).

Minulle se oli uutta ja vähän hämmästelin että mitähän hittoa ja miten hitossa voimme tämän jälkeen käydä verisen taistelun (miten ihmeessä saan leikin aiheen vaihdettua veriseen taisteluun, tämä on kiusallista tietoa)? Onneksi lastenmaailmassa leikit vaihtuu nopeasti ja huomaamatta...

Peleinä oli rockman (megaman1 oikeastaan). Näitä hakattiin kaksi päivää aamusta iltaan joululomalla. Megaman oli juuri ilmestynyt joulukuusa ja olin saanut sen joululahjaksi. Se oli uusi peli. Mun huoneessa oli taloyhtiöstä parhaimmillaan 12 poikaa kylässä pelaamassa ja katsomassa pelaamista. Myös The Legend of Zeldaa pelattiin ja Ice Climberiä. Noh, mariota tietenkin aina.

Karkkia meni ja äiti toimi palvelijana meille pojille. Isäkin kävi vidduilemassa välillä ja ihmetteli nykyajan hömpötyksiä. Kehotti käymään ulkona. Sielä oli kuulemma uudenvuoden rakettitikkuja löydettävänä.

Poikien kanssa mietittiin että mitähän helvettiä me tikuilla tehtäisi. Kuka helvetti nyt tikkuja keräilee? Aika köyhää touhua, kun voi pelata nintendoa!

Ulkonahan oli muutenkin ihan saatnan kylmä.

Elämäni paras joululoman päätös.

Tuollaiset ilmastolliset poikkeukset antoivat hyvän syyn olla sisällä pelikonsolin äärellä. Ei kukaan painostanut ulkoilemaan reippaassa raittiissa WWitun ulkoilmassa.

Menkää itse jumalauta :D !

Et hei ime dikkii mulcero ja äiskä tuo sitä kolaa ja sipsii tänne  vähä heti!

ohu jee me jonnet jo silloin tiedettiin nauttia menosta.

Vierailija
404/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Olin 21 ja asuin 60- lukulaisen elementtikerrostalon ekassa kerroksessa. Kämpän alapuolella oli " lämmin" autotalli ja kodissani aamuisin +14 astetta. Onneksi olin hullun rakastunut sinä talvena.

Vierailija
405/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan lapsilla oli arvot kohdillaan ja nuoretkin osasivat käyttäytyä. Nykyään on paskaa nuorisoa.

Muutenkin kaikki on paskaa.

Vierailija
406/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään pakkasia, mutta muistan että oli paljon lunta Etelä-Suomessakin. Vantaallakin oli mahtavat lumivuoret ja lumirakennelmat leikkipuistoissa.

Vierailija
407/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se 1987 ollut kylmä ollenkaan.

Talvi 1984 - 1985 kylläkin oli

No eikö se ollut ollenkaan kylmä. Torvi.

No kyllä se nyt vain oli. 80-luvun puolivälin jälkeen oli noita ääri-ilmiöitä säässä ja ne jäi kyllä mieleen. Talvet 84-85 ja 86-87 olivat kumpainenkin vttumaisen kylmiä täällä etelässä. Pitkiä, todella kylmiä pakkaskausia. Lukemat yli -40 ja kun 'lauhtui', oli pakkasta enää sellaiset -30. Asian voi tarkistaa helposti Ilmatieteen laitoksen tilastoistakin. Välissä oli hvtin kylmä ja kalsea kesä, sitten tuli ennätyslämmin ja -pitkä kesä, sitten ennätyslauha talvi ja toinen pitkä kuuma kesä.

Olin tuolloin nuori aikuinen ja ei minua ihmetyttänyt niinkään ne kylmät talvet, mutta niiden jälkeen tullut lauha ja vetinen talvi oli jotain, jota en ollut Suomessa ennen kokenut, se oli outoa, nahkarotsissa huitelin , eikä talvitakkeja tarvinnut. Ja ne pitkät kuumat kesät ...huh, kyllä sattui ja tapahtui kesäöinä 80-luvun lopulla, oi ne festarit ja ihanat rokkipojut kajaleissaan...terveisiä yläkertaan, sinne pilven reunalle.

408/705 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo muistaa koska meiltä paleltui niihin pakkasiin yli 200 omenapuuta keskisessä Suomessa!

Vierailija
409/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984 oli kylmä, se jäi mieleen. 1987 ei jäänyt erityisen kylmänä muistiin.

Toinen oli 1999.

Vierailija
410/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

1984 oli kylmä, se jäi mieleen. 1987 ei jäänyt erityisen kylmänä muistiin.

Toinen oli 1999.

Itse asun Oulun seudulla. Toki 80- luvulla oli tammikuussa pakkasia, -35 kävi usein.

Vierailija
411/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erittäin hyvin. On tullut usein mieleeni. Lähdin kävellen töihin joka aamu klo 7. Sopivaa bussiyhteyttä ei ollut. Tämä Helsingissä. Matka oli reilu 2 km. Se vei minulta lähes puoli tuntia, koska jouduin laittamaan niin paljon vaatteita päälle, että kävely vähän kankeaa ja hengittäminen tukalaa. Paksu kaulaliina peitti lähes koko kasvot ja silmälasit olivat aivan huurteen peitossa.

Vierailija
412/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko tammikuu oli auto umpijäässä 30 asteen pakkasissa, vanha fiat 127. Lämppärillä käyntiin ja lounastunnilla ajelua, jotta pyörähti päivän päätteeksi käyntiin.

Vierailija
413/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:30"]

En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.

Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?

-87 oli kylmempi.

Saattoi Etelä- ja Keski-Suomessa ollakin.

Vierailija
414/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo? Miten hesassa voi olla tuollaisia lukemia?

Vierailija
415/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90'luvun muksu kirjoitti:

Onko tämä provo?

Miten hesassa voi olla tuollaisia lukemia?

Kyllä oli muutamana aamuna yli -30°. Minulla on muistiinpanoissa tallessa ja muistan muutenkin. ks.yllä num.411.

Vierailija
416/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin,lähdimme tammikuun lopulla Kanarialle lämpimään.

Vierailija
417/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vielä merisään vuoksi -30° tuntuu huomattavasti kylmemmältä kuin esim. Keski-Suomessa.

Vierailija
418/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea miten monenlaisia asioita ihmisten muistoissa liittyy tuohon kylmyyteen. Itselleni on jäänyt 85' hyisestä helmikuusta ikävä muisto (vaikka muuten en Keski-Suomen asukkina pienestä pakkasesta  hätkähtänytkään), joka liittyy perhepiiriin ja jo edesmenneeseen siskooni. Minulla oli lapsi, kymmenvuotias koululainen, ja hänellä hiihtoloma tuolloin helmikuun viimeisellä viikolla. Oli sovittu että hän menee junalla siskoni luokse toiseen kaupunkiin viettämään osan hiihtolomasta siellä. Emme tienneet asiasta sopiessamme, että pakkaskausi jäisi niin pitkäksi aikaa päälle. Sitten kun alkoi näyttää siltä, että paukkupakkanen jatkuu hiihtolomankin ajan vielä, aloin perua lupaustani ja esittää lapselleni että matka on syytä perua, koska junat ovat tosi paljon myöhässä ja että emme varmaan halua siskolleni aiheuttaa sitä hankaluutta mikä junalla vastassa oleminen niissä olosuhteissa aiheuttaisi. 

Asia mitä häpeän on se, että en saanut lastani uskomaan, että matkaan lähtö oli huono idea, hän piti jääräpäisesti kiinni siitä mitä oli sovittu. En kerta kaikkiaan pystynyt häntä siinä hallitsemaan niin kuin kasvattajan ja vanhemman olisi pitänyt. Niinpä hänet vietiin ensin kotikaupungin asemalle (junat myöhässä) ja kun lopulta nousi junaan, siskoni jo odotteli toisessa päässä että milloin juna mahtaa tulla jos ylipäätään tulee. 

Ei voi mitään, häpeä jäi minulle siitä että jouduin kymmenvuotiaan jääräpäisyyden edessä antautumaan.  Parhaani yritin. Asia kummittelee näköjään ikuisuuteen saakka. 

Vierailija
419/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90'luvun muksu kirjoitti:

Onko tämä provo? Miten hesassa voi olla tuollaisia lukemia?

Talvet 2009-2010 ja 2010-2011 olivat myös kamalan kylmiä Hgissä. kai sinä ne edes muistat?

Vierailija
420/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 86 - 87 armeijassa ja Oulussa oli -35 astetta, mutta lomille tullessa Pohjanmaalle pakkasta olikin - 42 astetta.

Tottuihan tuohon kuitenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi