Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Muistan kyllä: tulipalopakkaset jatkuivat viikkokaupalla. Olin silloin lukiolainen.
Ei se 1987 ollut kylmä ollenkaan.
Talvi 1984 - 1985 kylläkin oli
En muista, koska olin tuolloin sikiö... Mutta siis onko tosiaan aikuiset puhuneet totta ja että Helsingissä on ollut lähes 40 astetta pakkasta vielä lähivuosikymmeninä? Oikeasti? Pidin sitä jo lapsena ihan legendana enkä minään todellisuutena.
Ei ole enää kunnon talvia, mutta se ei johdu mistään ilmastonmuutoksesta vaan se on hallituksen ja EU:n vika.
2010- 2011 ja 2011-2012 eikö ollut melko kylmä etelässäkin? Siinä -30 hujakoilla?
Vuonna 1987 T euvo H akkarainen oli 27 vuotias.
en muista, koska en ollut syntynyt vielä silloin.
Kyllä. Asuin tosi pienessä vuokrayksiössä Kalliossa. Asunnossa oli niin kylmä, että lämmitin sitä tuikuilla. Näin jälkikäteen tajus, et olis ehkä voinut hankkia jonkun extrapatterinkin, mut ei parikymppisenä tajunnut. Pipo päässä sisällä, ei ollut silloin muotia, monta huivia naaman edessä. Oli jotenkin silti ihan supermakeeta, kun oli niin kylmä
Vierailija kirjoitti:
2010- 2011 ja 2011-2012 eikö ollut melko kylmä etelässäkin? Siinä -30 hujakoilla?
Jos Turku lasketaan etelään, niin ei ollut. Lumitalvia silloin oli kyllä, niitä oli kolme peräkkäin 2010-luvun taitteessa. Niin paljon lunta en ollut nähnyt sitten 80-luvun lopun, eikä sen jälkeen ole lunta tullut talvella kuin pieniä ripsauksia niihin kolmeen verrattuna.
Yhden kerran olen nähnyt meidän ulkomittarissa -27 astetta eräänä aamuna joko viime talvena tai alkuvuodesta 2018. Sinä päivänä ulkona ollessa tuntui ihan vanhanaikaisen kylmältä ja palelsi ihan hirveästi, oli erikoinen tunne pitkän ajan jälkeen. Mietin, olivatko talvet oikeasti tällaisia lapsuudessani ja nuoruudessani, nyt ei kestäisi sellaisia enää lainkaan kun lämpimämpiin talvin on jo tottunut. :D
Muistan, olin lapsi! Leikittiin ulkona vitalikset naamassa, ihme ettei tullut paleltumia. En omistanut kuin lapasia, joten en muistaakseni kauaa jaksanut. Koulussa ei tarvinu mennä välkällä ulos, se oli mukavaa.
Kissa oli näreissään, vonku ovella ja kääntyi takas kun äiti sen avasi. Ja teki tätä jatkuvasti, niinpä äitikin oli vähän näreissään😊
En taida muistaa -87, mutta muistan -85 kun pakkasta oli -46 astetta. Olin kasiluokalla. Kouluun käveltiin ja kävelin vielä koulusta kampaajallekin; kampaamon peilistä näin että naamani oli ihan punainen. Toppahousuja ei toki ollut käytössä. Oi niitä aikoja!
Muistan! Joutu käyttää pitkiä kalsareita
Muistan koska Savonlinnassa kyrönsalmen sillan pelättiin kovasta -42 asteen pakkasesta vääntyneen ja viranomaiset olivat huolissaan siitä kestääkö se vai romahtaako. Kouluun mentiin kuitenkin joka päivä, oli tuolloin 12 vuotias.
Ulkomaalainen miesystäväni muutti silloin Suomeen vuokseni. Sää oli hänelle hirveä koettelemus. Palasi kotimaahansa siis.
Muistan! Kylmää oli 1987 ja myös 1985. Pienessä autossani oli ison ominaisuuksia: jäykät iskarit ja bensan kulutus pilvissä.
Miksi kukaan ei kerro kiveshiestä mitään =(
Kyllä muistan! Olin seiskalla, ja monta viikkoa oltiin välitunnit sisätiloissa (erittäin harvinaista Turussa!). Turussakin oli tuolloin lähemmäs 35 astetta pakkasta. En kuitenkaan muista palelleeni kovin pahasti koulumatkoilla (bussilla kuljin keskustaan kouluun), oli kunnon takki jne. ja ehkä tuon ikäinen teini on aika lämminverinen tapaus. Paikallisbussitkin kulkivat enimmäkseen ongelmitta. Joskus tosin juuri liikkeelle lähteneen bussin keinonahkapenkkien vaahtomuovitäyte oli ihan kivikova ja jäinen. Senkin muistan, että otin lapasen hetkeksi kädestä laittaakseni kirjeen postilaatikkoon, ja siinä muutaman sekunnin aikana käsi oli jäätyä.
Joo, muistan hyvinkin. Olin justiinsa aloittanut ekassa työpaikassa ja heti myöhästyin töistä ekana aamuna kun bussi hyytyi kesken matkan pakkasessa. Oli kolmisen viikkoa alle -30 asteen pakkaset ja sen jälkeen -20 astetta tuntui kuin olis kesä saapunut.
Ihana ketju! En muista mitään talvelta '87 mutta ah nuoruus!
Enpä tiedä, meillä itäsuomessa oli kyllä kovat pakkaset ihan jokatalvisia 80-luvulla.