Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (731)
Tammikuussa ajettiin joku viikonloppu mun Toyotalla Helsinkiin, moottoritien varressa oli siellä täällä hyytyneitä autoja. Viikinmäessä autoliikkeen digitaalimittari näytti jotain -32 ja Toyotan ikkunat eivät pysyneet sulina kuin etuikkunoiden puoliväliin.
Helmikuussa menin armeijaan Mikkeliin, silloin oli pakkasta enää 20-25 astetta, joka oli jo ihan siedettävää...
Kesäkin oli ennätyssateinen. Kerrankin olimme viikon metsässä - hieman muista sivummalla. Kapiainen antoi meille luvan ottaa aurinkoa, kunhan pysyisimme poissa näkyviltä, jos joku muu herra tulee käymään. Ei otettu aurinkoa ei - joka ikinen päivä satoi....
Vierailija kirjoitti:
Muistan.
Minäkin.
Talvella 1987 oli niin kylmä, että mulla tyhjeni kerran kaks rengasta autosta. Eikä meinannut käynnistyä kaapeleidenkaan kanssa. Kesää 1987 ei voi oikein kutsua kesäksi ainakaan lämpötilan puolesta. T-paita päällä ois palellut läpi kesän.
Muistan... Oli oikeesti aivan järjettömän kylmä ja sitä kesti pitkään. Ulkona piti olla villahuivi pään ja kasvojen ympäri käärittynä.
Muistan kuinka nakkini oli ihan jäässä vaikka lämmitin niitä sytyttimellä bussipysäkillä juoppokavereiden kanssa. Olimme juoppoja, joten meille vain iloisesti naurettiin. Narkkareille ei naurettu.
Nakki ei lämmennyt sytkärilläkään. Oli pakko syödä nakki nakkijääpuikkona.
Mitenköhän tsernoblin säteily on vaiuttanut dna han?
Joo, muistan. Olin lukion 2.luokalla ja koulumatka kävellen 5 km.
Päällä Äitini a-torstai-merkkinen toppatakki ja toppahousut, villoja alle ja toppavaatteiden päälle isoäidin pitkä kaniturkki. Päässä isän lammashattu ja käsissä villalapaset ja niiden päällä ukin turkisrukkaset. Jalassa villasukat ja huopikkaat. Pakkanen osoittautui pukeutumiskysymykseksi- eikä paleltumista yhtään.
Olin varsinainen nöpöfelix.
Olin yhdeksän ja sain joululahjaksi päiväkirjan. Tammikuussa 1987 kirjoitin, että ulkona on -35 astetta pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
En muista erikseen tuota talvea. Olin neljännellä luokalla ja minusta tuntuu, että ala-asteella täällä pohjoisessa oli aina talvella yli 30 astetta pakkasta
Ehket muista juuri siksi, että tuo talvi ei ollut pohjoisessa juurikaan normaalia kylmempi, mutta etelässä ei ole niin kylmää talvea sittemmin ollutkaan.
Muistan. Traktorit eivät käyn istyneet ja hain vesikelkalla veinäpaaleja niittyladosta 3-4 paalia kdrrallaan. Navetta pli sisältäkin kuurassa. Lehmät olivat hyvinvoivia
Saivat energiapitoisia rehuja ja vesi säolyi onneksi lehmille sulana. Olihan se raakaa ilmaa.
Olin kuudennella ja välillä käytiin ulkona leikkimässä kukkulan kuningasta kun oli väljää ja suurin osa oli sisätiloissa. Pakkasraja ulkoiluun taisi olla -20
Vierailija kirjoitti:
Minulle 1987 oli jonkinnäköinen murroskausi. Olin 19-vuotias opiskelijatyttö, vuokrasin pientä huonetta vähän kaupungin ulkopuolella. Aamuisin jouduin kävelemään noin kilometrin bussipysäkille hyvin tuulista peltotietä pitkin. Tien puolessavälissä oli pienehkö kerrostalo, jonka rappukäytävässä kävin lämmittelemässä. Ilman sitä olisin varmaan jäätynyt kuoliaksi. Viimein olin henkisesti ja fyysisesti niin poikki, että en jaksanut enää nousta sängystä. Masentunutkin olin, rahaa ei ollut. Vuokraemäntäni oli minuun hyvin tyytymätön ja käski minun itse hommata polttopuut huoneeni lämmitykseen. No ei niitä keskellä kylmää talvea niin helposti saanut. Jälkeenpäin olen katsonut itsestäni kuvia siltä ajalta ja kuvista katsoo hyvin kaunis nuori nainen. Sisältä olin kuitenkin ihan romuna ja elin melkein kuin helvetissä.
Minäkin olin tuolloin 19 ja tuo vuosi oli myös ehkä paskimpia elämässäni. Ikävä työ, vielä ikävämpi pomo ( m..kun maine hänellä vieläkin seudulla - ja aiheesta) , palkka huono , ei edes tyttöystävää ja käpykylällä kaveripiirikin supistui melko kehnoksi kun kaikki hyvät kamut opiskeli muualla. Onneksi seuraavan vuonna menin suorittamaan varusmiespalvelusta joka sekin tuon vuoden jälkeen tuntui hienolta kaupunkivaruskunnassa..
1987_muistelua kirjoitti:
Lukiossa, välitunnit sisällä. Kouluun kävelin kaulaliina naaman ympäri käärittynä, jos en saanut autokyytiä. Kotona katsottiin Music Boxia ja Sky Channelia. Kovia nimiä oli mm. Huey Lewis ja Eurythmics. Eipä ole enää noita kanavia ja artistitkin kadonneet.
Huey Lewis värkkää uutta albumia joka julkaistaan 2020. Spotyfyssa jo uusi single her Love is killin´me - notalgiaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse muista, olin tuolloin 5-vuotias. Mutta anoppi muistaa, sillä mieheni oli silloin sen viisi, ja pikkusiskonsa 3, ja lisäksi heillä oli vastasyntynyt. Mihinkään ei anoppi voinut kotoa niin pienen vauvan kanssa lähteä, joten mielikuvitusta sai käyttää että sai kaksi isompaa lasta edes jotenkin päin olemaan järjissään, sisällä siis.
Ei kyllä käy kateeksi :) Sen jälkeinen kesä varmaan tuntui ihanalta :)
Sen jälkeinen kesä oli kylmä ja sateinen, mutta -88 lyötiin helle-ennätyksiä. Kuka muistaa?
Minä muistan surkean kesän -87 ja tosiaankin kesä -88 oli sitten ihan toista maata :)
Ja 1989 kesä oli myös mainio säittenpuolesta sekä meikäläisellä muutenkin..
Muistan hyvin , muutin ensimmäiseen omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kysytty ulkomailla: "Kuoleeko Suomessa paljon ihmisiä talvella?" No itse asiassa ei, koska täällä on varauduttu kylmään. Itse asiassa Suomessa talot ovat talvella lämpimämpiä esim. Välimeren maissa. Ja Britanniassa tuplaikkunat on harvinainen luksusjuttu, vaikka siellä on talvisin todella tuulista ja koleaa.
7
Ihmettelin pienessä brittiläisessä kaupungissa - Prestonissa - kun siellä oli hotelleissa kolminkertaiset ikkunat. Niin kuin Suomessa siis.
Se on tosin pohjoista Englantia. Varmaan joku suomalainen kaupparatsu saanut puhuttua ympäri ostamaan kunnon ikkunat.. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kysytty ulkomailla: "Kuoleeko Suomessa paljon ihmisiä talvella?" No itse asiassa ei, koska täällä on varauduttu kylmään. Itse asiassa Suomessa talot ovat talvella lämpimämpiä esim. Välimeren maissa. Ja Britanniassa tuplaikkunat on harvinainen luksusjuttu, vaikka siellä on talvisin todella tuulista ja koleaa.
7
Ihmettelin pienessä brittiläisessä kaupungissa - Prestonissa - kun siellä oli hotelleissa kolminkertaiset ikkunat. Niin kuin Suomessa siis.
Se on tosin pohjoista Englantia. Varmaan joku suomalainen kaupparatsu saanut puhuttua ympäri ostamaan kunnon ikkunat.. :)
-87 en niinkään muista.
Mutta -84--85 talvi oli kova.
Olin silloin armeijassa Korialla (lakkautettu sittemmin) ja palellutin monia paikkoja väijyvuorossa pääportin avoimella kentällä. Korvat edelleen kylmäherkät ja oikea etureisi menee tunnottomaksi milloin mistäkin syystä vaikkei olisi pakkastakaan. Otsa jäätyy herkästi.
Tuo talvi oli Suomen historian kovin talvi. Siinä jää talvisodan talvetkin toiseksi.
Olin silloin talvella 22, ja me mentiin naimisiin. Mutten kylmyydestä muista mitään.
Rakkaus lämmittää.