Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Enpä kyllä muista. Olen kotoisin Pohjois-Karjalasta, jossa noita kovia pakkasjaksoja tuppaa olemaan joka talvi. Vuoden 2010 kuitenkin muistan, kun meillä oli pieni vauva ja oltiin vuokrattu miehen talvilomaviikolle mökki Ilomantsista. Ei pystytty olemaan ulkona käytännössä yhtään, koska pakkasta oli koko viikon -25-30 astetta. Miehen tohveli jäätyi mökin kuistiin kiinni ja repesi, kun hän kävi saunassa ja kuistin kautta tuli tohveleilla takaisin mökkiin.
Muistan tuon talven, koska veljeni syntyi tuolloin. Äiti kuljetti autolla kouluun, kun oli äitiyslomalla ja kaupan mittari näytti päivästä toiseen -42 astetta. Kumma kyllä, en muista, että olisi ollut erityisen kylmä. Lapsena lienee niin hvyä verenkierto ja välitunnit oltiin toki sisällä.
maantieteellisesti maa mielletään siperian jatkeeksi ja lahti erottaa länsirannan ja läntisestä kehityksestä. tsaarin aikainen lainsäädäntö otettiin käyttöön jota oikeistossa ajettiin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1987 T euvo H akkarainen oli 27 vuotias.
Ah, k uulu i sa k i r kko hop ei de n p ö l l i j ä
Hyvä, että tuli puheeksi. En, entodellakaan muista sitäkään talvea. Olen ollut sisätöissä vuodesta 1971 alkaen.
Olin armeijassa tuona talvena, hyvin muistan mutta silti hyvät muistot jäi.
Muistan. Koulun asuntolassa paukahti lämmityssysteemit, vesi vaan suihkusi lattialle putkesta. Oli ihan älyttömän kylmä, koulussa saatiin pitää takit päällä. Ja tuota kylmyyttä kesti viikkoja. Onneksi silloin ei ollut näitä ilmastonmuutoshihhuleita.
Hyvin muistan. Tulin Espoosta dösällä ja tarkoitus oli jatkaa Ruusulankadulle hammaslääkäriin.
Odotin ratikkaa, ei tullut ja tuuli puhalsi Manskua pitkin niin, että meinasin jäätyä siihen paikkaan.
Köpötin siitä sitten etuajassa töihini Vaakunaan vaihtamaan työvaatteet.
Olin laittanut mieheni pitkät Black Horse-kalsarit housujeni alle kun en muuta keksinyt.
Kun riisuin housuni, niin koko naislauma räjähti nauramaan mun kalsareita.
Ne oli kamalat ripulikakan väriset ja kuvio oli psykedeelisen ja oksennuksen välimuoto.
Mieheni oli saanut ne joululahjaksi mummiltansa ja taisi olla ainoa kerta kun olivat käytössä :)
Vierailija kirjoitti:
90'luvun muksu kirjoitti:
Onko tämä provo?
Miten hesassa voi olla tuollaisia lukemia?Ei niitä nykyään olekaan juuri missään päin Suomea, mutta silloin oli eteläisessä Suomessa useita viikkoja putkeen yli 30 astetta, enimmillään taisi olla 36°.
Muistan hyvin, kuinka kolme pipoa, kolmet hansikkaat ja kuudet housut päällekkäin istuin Töölöntorin kulmalla kaikessa rauhassa pysäkillä odottamassa ratikkaa jäätyvien ohikulkijoiden luodessa vihaisia mulkauksia.
Muistan, olin toisella luokalla koulussa, matkaa kyläkouluun noin kolme kilometriä. Vanhemmat vuorottelivat naapuruston lasten viemisessä kouluun, välitunneilla ei välttämättä menty ulos.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Koulun asuntolassa paukahti lämmityssysteemit, vesi vaan suihkusi lattialle putkesta. Oli ihan älyttömän kylmä, koulussa saatiin pitää takit päällä. Ja tuota kylmyyttä kesti viikkoja. Onneksi silloin ei ollut näitä ilmastonmuutoshihhuleita.
Sääli ettei ollut. Jos päästöjen rajoittamiseen olisi satsattu jo 80- luvulla oltaisiin paljon pitemmällä siinä asiassa. Mutta ei - vielä kun meri nousee tuvan lattialle kiistetään kaikki.
Ensin väitettiin että " ei ole mitään ilmastonmiitosta". Sitten tulee " ilmastonmuutosnon ihan luonnollista eikä johdu ihmisestä" ja lopulta "johtuu kyllä mutta kiinalaisista/intialaisista/kenestätahansa" ja lopulta "ei tälle enää mitään voi tehdö, miksei joku tehnyt ajoissa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli ettei ollut. Jos päästöjen rajoittamiseen olisi satsattu jo 80- luvulla oltaisiin paljon pitemmällä siinä asiassa. Mutta ei - vielä kun meri nousee tuvan lattialle kiistetään kaikki.
Ensin väitettiin että " ei ole mitään ilmastonmiitosta". Sitten tulee " ilmastonmuutosnon ihan luonnollista eikä johdu ihmisestä" ja lopulta "johtuu kyllä mutta kiinalaisista/intialaisista/kenestätahansa" ja lopulta "ei tälle enää mitään voi tehdö, miksei joku tehnyt ajoissa".
Haloo? Silloin 1970- luvulla meitä peloteltiin jääkaudella, kun ilmasto oli viilentynyt 40- luvulta lähtien! Miten voidaan järkevästi varautua ilmastonmuutokseen, kun paniikin aihetta muutetaan syklin mukaisesti?
Muistan. Olin silloin 23 v. ja odotin esikoistani. Kylmää oli.
Niin kumpi nyt on tulossa jääkausi vai ilmaston lämpeneminen. Kukapa sen tietää.
Muistan. Tuona talvena pääsi jäätietä pitkin pikkubussilla Kaivopuistonrannasta Suomenlinnaan.
Muistan, olin peruskoulun ysillä.
Muistan, kuinka innokkaasti odotin valokuvia riparin jatkotapaamisesta, missä ihastukseni tahtoi suureksi innostuksekseni kanssani samaan valokuvaan. Jouduin kävelemään pikkukaupunkimme toiselle puolelle hakemaan valokuvia. Ajankuvaa tämäkin, että valokuvieN kehitystä piti odotella Pari päivää ja maksaa siitä, oli koululaiselle kallis lysti ja siksi tämä halvempi pulju kaupungin toisella laidalla.
Muistan ikuisesti sen järkyttävän kylmyyden, reilut neljä kilometriä suuntaansa. Olin todella nokkelasti suojautunut kuin paraskin sissi. Silti aivan jäässä. Aina kun palelen, kehoni muistaa sen kylmyyden hetken. en voinut pyytää vanhempia viemään autolla sinne, koska en pystynyt mitenkään perustelemaan, miksi ne oli nyt hetisinä kovimpana päivänä saatava, en osannut sanallistaa vaiheen A1 ihastusta ja sen maapallon kokoista merkitystä itselleni. Ja Isosiskon iva oli valmiina odottamassa. Muistaakseni myös auton käynnistyminen ei ollut itsestäänselvää, meillä oli diesel-auto.
Ne kuvat oli ihania, mutta ei siitä romanssista jotenkin tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, taisin leikata Hesarin sääkartan "muistoksi"
olin lukiossa ja muistan, kun kaikki pukivat hirveästi päälle, kun lähdettiin kotiin. Tämä siis Vantaalla
Muistelisin että - 80 luvulla vantaalla oli kunnon talvet, laskettiin, luisteltiin ym. Ja pohjanmaalla lomilla mummolassa oli todella kylmää.
Olin - 87 12v.
-90 luvulla muutettiin pöndelle ja kunnon talvet jatkuivat - 2000luvulle asti.
2002 oli uutenavuotena stadissakin - 30°
En muista. Muistan vain talvisodan pakkaset.
Vanhempi työkaveri aina muistutti että talvet - 85-87 olivat todella kylmiä, vuoksikin oli jäässä silloin. Joskus 80-90 lukujen taitteessa olin vaarin kanssa pilkillä ja kaira piti kairata kahvaa myöten että yletti jäästä läpi.
Muistan. Lähes koko tammikuu -35 astetta. Yhtenä päivänä - 38. Olin 20v. Sitten kun lauhtui - 20 asteeseen, niin ei tuntunut enää missään. Vanha omenapuu paleltui. Edellisenä talvena valmistunut uusi omakotitalo. Vanhassa talossa ei ollut ollut sisävessaa eikä suihkua. Ja talo muutenkin niin kylmä vähemmästäkin. Asuin vielä vanhempien luona. En kaipaa tuota kylmyyttä. Toivottavasti ei tarvitse enää kokeakaan.