Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
1/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä mutta hyvin heikosti,,,,, ei saatu mennä ulos

Vierailija
2/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 22 sinä talvena.

-35 stadissa varmaan kolmatta viikkoa, kävelin Töölöstä Espalle duuniin, kun spåran pysäkilllä ei tarennut seistä. Huopikkaat oli kovassa käytössä. Auton akku kannettin sisään yöksi.

Parempaa se oli, kuin tämä talvenkuvatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnyin toukokuussa 1987.

Vierailija
4/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan! Olimme perheen kanssa Helsingin keskustassa liikkeellä julkisilla, auto oli varmaan hyytynyt. Muistan miten katselin epäuskoisena siinä Rautatieaseman vieressä olevaa lämpömittaria, -35 astetta. Juostiin aina puoli korttelia kohti asemaa ja sitten äkkiä jostain ovesta sisään lähimpään kauppaan hetkeksi lämmittelemään.

Vierailija
5/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan. Löydettiin kissa ulkoa, oli värjötellyt pari päivää roskiksen takana ja sisko kaverin kanssa oli käynyt katsomassa. Yritti välillä viereisen talon rappuun, mutta joku aina ajoi sen pois. Äiti sanoi että hakekaa se meille ja me houkuteltiin se Tähtimissellä (kissanruoka) syliin ja kotiin. Kissa kehräsi taukoamatta useamman päivän. Tassuissa oli paleltumia ja korvissa myös niin että korvista tippui kärjet pois. Olin 11v ja sisko 10v. Koulumatka oli joku vajaa km ja ajattelin kovasti kaikkea lämmintä kun tuntui että jäädyn siihen paikkaan.

Vierailija
6/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.

Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?

Vierailija
7/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin sinä talvena. Kuulema juuri kylmimpään aikaan.

Vierailija
8/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulussa. Tosiaan pakkasraja ulkoilulle välitunnilla oli -17 astetta, ja sinä talvena ei hirveästi ulkoiltu. Olin kyllä asiasta iloinen, koulussamme oli käytävillä isot ikkunat, joiden alapuolella oli patterit. Istuskelin patterin päällä ja luin kaikki välitunnit. :-D

Onneksi asuin vielä Sisä-Suomessa, jossa sentään ei tuule niinkuin Helsingissä!

Vierailija
9/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:30"]

Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?

[/quote]

Aika lailla varmaan. Seurustelin silloin ulkomaalaisen pojan kanssa, joka tuli käymään Suomessa tammikuussa. Hänen äitinsä kuuli niistä pakkasista paikallisista tv-uutisista ja soitti kauhistuneen puhelun. Poikansa kesti itse asiassa pakkasta paremmin kuin minä. 

- 9 -

Vierailija
10/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella ja istuttiin toppatakki päällä vetoisessa koulussa. Dösät kulki miten kulki ja Hgissä oli törkeän kylmää, koska siellä tuulee aina. Siihen maailmanaikaan käveltiin koulumatkat -ja paleltiin. Pipot oli tosi out, koska fledat oli tötteröllä. Jotain sellaista neulottua tuubihuppua viriteltiin pään suojaksi.

Vierailija
11/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ja sen jälkeisen "kesän". Olin 4 vuotias ja ihmettelin tuleeko kevään jälkeen sittenkin syksy?

Vierailija
12/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ensimmäisen kerran naimisiin 31.12.1986. 2.1.1987 lähdimme kahden viikon häämatkalle Agadiriin. Sinne saimme uutisia kovista pakkasista, uutiset tulivat lähinnä viikon päästä saapuvien turistien mukana. Ei ollut nettiyhteyksiä silloin.

Kun palasimme, pakkaslukemat olivat taas siedettävät, ja ykkösuutisena oli Matti Nykänen.

Vierailija
13/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.

Vierailija
14/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, olin lukion tokalla luokalla. Hirvittävä kylmyys taisi jartkua 2-3 viikkoa putkeen.

Vierailija
15/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa muistaa. Olin tuolloin lukiolainen ja minulla oli 20 minuutin kävelymatka koululle. Tuohon aikaan ei nuoriso pipoja käyttänyt kuten nyt, mutta minä kyllä käytin. Inhosin tosin jo 20-asteen pakkasiakin, joten sikäli ihan sama vaikka mittari näytti vielä kylmempää.

Vierailija
16/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:35"]Jotain sellaista neulottua tuubihuppua viriteltiin pään suojaksi.

[/quote]

Mietinkin juuri, miksi sitä sanottiin. Minulla oli sellainen irtohuppu.

-16-

Vierailija
17/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:34"]

[/quote]

Aika lailla varmaan. Seurustelin silloin ulkomaalaisen pojan kanssa, joka tuli käymään Suomessa tammikuussa. Hänen äitinsä kuuli niistä pakkasista paikallisista tv-uutisista ja soitti kauhistuneen puhelun. Poikansa kesti itse asiassa pakkasta paremmin kuin minä. 

- 9 -

[/quote]

Minulta on kysytty ulkomailla: "Kuoleeko Suomessa paljon ihmisiä talvella?" No itse asiassa ei, koska täällä on varauduttu kylmään. Itse asiassa Suomessa talot ovat talvella lämpimämpiä esim. Välimeren maissa. Ja Britanniassa tuplaikkunat on harvinainen luksusjuttu, vaikka siellä on talvisin todella tuulista ja koleaa.

7

Vierailija
18/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-87 oli kylmempi.

Vierailija
19/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, taisin leikata Hesarin sääkartan "muistoksi"

olin lukiossa ja muistan, kun kaikki pukivat hirveästi päälle, kun lähdettiin kotiin. Tämä siis Vantaalla

Vierailija
20/705 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin, opiskelin silloin Seinäjoella. Jaoin huoneen asuntolassa toisen tytön kanssa. Yöllä heräsin, kun tyttö jotin kovasti touhusi ja aukoi kaappeja. Selitti vain että täytyy pukea vähän lisää villasukkaa ja -paitaa päälle, että tarkenee nukkua.

Tais olla vähän vetoisia nuo kämpät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän