Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!

Vierailija
02.10.2020 |

Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?

Kommentit (814)

Vierailija
141/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää ystäviä ja tuttavia vaivata muuton takia? Muuttolaatikot ja muuttoauton voi tilata useita viikkoja aiemmin ja pakata ajan kanssa. Vastaanottopäässä voi tehdä siivouksen ja kun merkitsee kaikkiin muuttolaatikoihin huoneen, jonne tavarat kuuluvat, muuttomiehet (maksulliset, joilla on vakuutukset yms) vievät kyllä tavarat oikeisiin huoneisiin. Loppusiivous ja sitten vain uuteen taloon järjestelemään tavarat omille paikoilleen. 

Vierailija
142/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa, että se on 50 e tunti ja palkka merkitään tulorekisteriin asianmukaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten logistiikan suunnittelu- ja organisointitaidoissa on suuria eroja. Osa pystyy normaalielämässä kompensoimaan huonot taitonsa käyttämällä enemmän aikaa ja vaivaa, mutta talkoomuuttotilanteissa, joissa tulee toisia ihmisiä mukaan kuvioon tiettyyn aikaan tekemään tiettyä asiaa erot tulevat selvästi esille. 

Itse olen "muuttojen harrastaja", olen itse muuttanut monesti ja lähden aina ilomielin auttamaan toisia kun pyydetään. Suurin osa, joita olen auttanut, on hahmottanut ainakin kohtalaisesti miten muutto kuuluu hoitaa, mutta pienien viimeisten yksityiskohtien huomioimatta jättäminen (laatikot pakataan ylitäyteen niin ettei niitä saa kiinni tms.) teettää sitten kuitenkin ylimääräistä työtä. Välillä olen kyllä ottanut organisointiohjat kun olen huomannut että säädetään tai suunnitellaan jotain tosi omituista.

Näitä ei-pakkaajiakin on tullut pari vastaan. Eikä se mitään pahantahtoista varmaan ole, osa ihmisistä ei vain tajua miten aikaisin pakkaaminen pitää aloittaa, että sen ehtii tehdä. Että kaksi päivää ei riitä. Nimittäin ei sitä voi aivan liian aikaisinkaan (= kuukausia etukäteen) aloittaa, jos asunnossa pitää kuitenkin asua. Itse sorrun muutoissa hieman tähän liian aikaisin pakkaukseen ja sitten kaivelen jo pakatuista muuttolaatikoista jotain keittiövälineitä. 

Toisaalta parempi se on pelata varman päälle ja pakata liian aikaisin eikä liian myöhään. Itsekin olen tehnyt 3-hengen ison rivitaloasunnon muuton neljä kertaa 250-400 km päähän vuokrakalustolla, jolloin edestakaiset lukuisat retket eivät yksinkertaisesti ole olleet vaihtoehto vaan kaikki on pitänyt saada kyytiin todella samantien, ja ainoastaan siivoustarvikkeet on jätetty henkilöautossa perässä tulevaksi. Eräästä tällaisesta muutosta olen todella ylpeä, olin pakannut niin hyvin että tavarat oli lastattu kuorma-autoon noin puolessatoista tunnissa, osa muuttoapuun tulleista henkilöistä ei ehtinyt edes kunnolla paikalle! Toisaalta ripeys oli välttämätöntä, koska tosiaan päivässä piti ajaa se 500 km, ja loppupäässä meitä oli kantamassa vain kuorma-autoon mahtunut 3 hengen porukka, joten siihen piti varata enemmän aikaa. Osa tavaroista meni varastoon, joten vuokralaatikoita ei voinut käyttää, mutta hyvin merkityt bilteman vakiokokoiset pahvimuuttolaatikot auttoi paljon. Muistaakseni 11 tunnin keikka oli tuo.

Vierailija
144/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin hoidettu.

Vierailija
145/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, joskus samassa tilanteessa ollut. Useampi ihminen tuli aamusta paikalle työkintaat kädessä valmiina kantamaan ja pakattuna oli ehkä kaksi laatikkoa. Siis kaikki kirjat ja koriste-esineet oli kirjahyllyssä, astiat kaapissa jne. Kyllä hämmästytti.

146/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli oli meidän faijan kanssa auttamassa meidän aikuista pikkusiskoa muutossa, tai oikeastaan ei vain auttamassa, vaan he hoitivat muuton kokonaan. Meidän pikkusisko ei edes ollut paikalla kantamassa tavaroita tai pitelemässä hissiovea auki. Eli veljeni ja isäni hoitivat muuton kokonaan hänen puolestaan ja isäni vielä teki loppusiivouksen.

147/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut useasti ja joskus kantoapuna ollut sukulaisia. Ei olisi tullut mieleenkään, että he olisivat alkaneet pakata minun tavaroitani. Aina kaikki ollut valmiina laatikoissa että ne on vaan pitänyt kantaa autoon.

Vierailija
148/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut oltua itsekin tuollaisessa tilanteessa.

Ihan älytöntä perseilyä, en ole ko. pariskunnalle sen koommin muuttoavuksi lähtenyt.

Omissa muutoissa tullut käytettyä suosiolla muuttafirmaa, ammattilaisten kanssa sujuu homma molemmin puolin helposti.

Vierailija
149/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä menisi muuttoavuksi, juuri siitä syystä että ikinä ei tiedä mitä on vastassa. Onnistuneen muuton periaatteet kun eivät ole kaikilla hanskassa, ja lisäksi oletetaan että muuton kuuluu olla koko viikonlopun kestävä kaoottinen painajainen. Ei kuulu, vaan hoitajalla hommat fiksusti, selviää muutosta muutamassa tunnissa.

Kokemukseni mukaan esimerkiksi käyttämällä kunnollisia laatikoita ja hankkimalla niitä riittävästi, pystyy puolittamaan muuttoon tarvittavan ajan. Kannattaa hankkia vain isoja vuokralaatikoita, jotka on suunniteltu sopimaan päällekkäin, ja niitä mielellään se 1/neliö. Lisäksi ehdoton työväline on kunnollinen rullakko tai rulla-alusta, jolla laatikoita ja huonekaluja voi rullailla asunnosta autoon, eikä tarvitse joka nyssykkää kantaa erikseen.

Itse pakkaan aina kunnolla, ja kantamisen hoitaa ammattilaiset. Edelliseen muuttoon kului kahdelta muuttomieheltä 4 tuntia, kun tulivat paikalle niin kaikki oli valmista, laatikot isoina pinoina valmiiksi rullakoiden päällä, huonekalut purettuna jne. Muuttoapu ei tule edes kalliiksi kun homman tekee kantajille helpoksi, hintaero palvelun ja pelkän vuokra-auton välillä jää olemattomaksi.

Vierailija
150/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perussetti. Normaalisti on tiskit pesualtaassa ja pyykit koneessa. Hyvällä tuurilla pakkaaminen on aloitettu niin, että suurimpaan laatikkoon on pakattu kaikki kirjat ja muut painavat tavarat.

Ja niinkin on käynyt, että suuri arkkupakastin on piripintaan kirjoja.

eri

Mielikuva "mykistyneet muuttomiehet arkun äärellä" sai minut nauramaan hillittömästi pitkän aikaa :D

Vierailija
151/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, tuli mieleen erään perheen iso alkava remppa. Lauantaina mentiin käymään pikaisesti kylässä, perhe istui sohvalla ihan rauhassa ja huolettomana. Kysyin että milloinkas se remontti alkaa? Ylihuomenna, kuului vastaus. Yhtään tavaraa tai huonekalua ei oltu siirretty, mitään ei pakattu, peitetty, kannettu pois. Ei kuulemma tarvitse, ihan hyvin pystyy maalaamaan ja tapetoimaan, emännän mielestä. Isäntä ei uskaltanut tehdä mitään kun emäntä kielsi. Pillastuin samantien ja aloin jakamaan töitä: yksi raivaamaan autotallia tyhjäksi, toiset kantamaan huonekaluja sinne, kolmas repimään verhoja pois ja pakkaamaan pusseihin ym. Muutamassa tunnissa kämppä oli tyhjä ja remppamiehet pääsi maanantaina töihin. Olisivat joutuneet maksamaan parin päivän palkat remppamiehille kämpän tyhjentämisestä. Voin kuvitella sitä miesten sadattelun määrää jos kaikki olisi ollut paikoillaan. Remontissa meni koko kesä: uusivat keittiön, kylppärin, kaikki seinät ja lattiapinnat jne. 

No missä se perhe asui, oliko niillä edes väistötilaa vai siellä autotallissako ne asui sen ajan?

Vierailija
152/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli muutto vähän aikaa sitten ja niin nopeasti, että piti parissa viikossa saada kaikki pakattua. Voin kyllä kertoa, että tuli vähän kiire. Tarkoitus ei ollut näin nopeasti kaikkea tehdä, mutta ostaja tahtoi muuttaa nopeasti ja pelättiin, että peruvat kaupan jos eivät pääse haluamanaan päivänä muuttamaan. Talomme oli muutenkin pitkään myynnissä ja emme halunneet kauppojen peruuntuvan. Itse teimme kaiken ja ei meillä ollut ketään avuksi. Onneksi saimme kolmestaan kaiken kuntoon. Oli kyllä aika rankka viikko ja paljon sai kantaa ja iso talo tavaroineen. Meillä onneksi asunto minne muutettiin valmiina. Talon myynti oli myös hyvä asia, mutta kyllä vähän sellainen kiristyksen maku jäi, että täytyy olla tyhjä nopeasti. Jos olisi ollut eri tilanne niin olisi tehnyt mieli sanoa, että kuukausi pitää olla aikaa tyhjätä eli ota tai jätä, mutta talo oli pakko saada myytyä niin ei voinut ottaa riskiä, että kauppa jää tekemättä. 

No jos kauppa on tehty niin ei sitä enää voi noin vain perua sillä perusteella, ettei muuttamaan pääse niin nopeasti kuin haluaisi.

Vierailija
153/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä, ihmettelen näitä "mitään en oo pakannut" - muuttajia myös siksi, etten todellakaan itse haluaisi kenenkään tonkivan eikun kröhömm siis pakkaavan omia henkilökohtaisia tavaroitani....!? :D

Se muuttopäivä ei oo tullut yllätyksenä, miten ei oo voinut muka ehtiä pakata!

Ja nää tyypit on aina ollut sinkkuja, keiden muutossa on noin käynyt, eli ei oo mitään tekosyytä, ettei oo ehtinyt koska pienet lapset tms.

Vierailija
154/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä menisi muuttoavuksi, juuri siitä syystä että ikinä ei tiedä mitä on vastassa. Onnistuneen muuton periaatteet kun eivät ole kaikilla hanskassa, ja lisäksi oletetaan että muuton kuuluu olla koko viikonlopun kestävä kaoottinen painajainen. Ei kuulu, vaan hoitajalla hommat fiksusti, selviää muutosta muutamassa tunnissa.

Kokemukseni mukaan esimerkiksi käyttämällä kunnollisia laatikoita ja hankkimalla niitä riittävästi, pystyy puolittamaan muuttoon tarvittavan ajan. Kannattaa hankkia vain isoja vuokralaatikoita, jotka on suunniteltu sopimaan päällekkäin, ja niitä mielellään se 1/neliö. Lisäksi ehdoton työväline on kunnollinen rullakko tai rulla-alusta, jolla laatikoita ja huonekaluja voi rullailla asunnosta autoon, eikä tarvitse joka nyssykkää kantaa erikseen.

Itse pakkaan aina kunnolla, ja kantamisen hoitaa ammattilaiset. Edelliseen muuttoon kului kahdelta muuttomieheltä 4 tuntia, kun tulivat paikalle niin kaikki oli valmista, laatikot isoina pinoina valmiiksi rullakoiden päällä, huonekalut purettuna jne. Muuttoapu ei tule edes kalliiksi kun homman tekee kantajille helpoksi, hintaero palvelun ja pelkän vuokra-auton välillä jää olemattomaksi.

Haluaisinpa nähdä miten noiden pinottujen muuttolaatikoiden ja rullakoiden kanssa muutetaan hissittömien kerrostalojen välillä. On huomattavasti helpompaa jos esimerkiksi tekstiilit ovat niissä jätesäkeissä.

Vierailija
155/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin kotiin saman tien.

Vierailija
156/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös muuttoapu ole juuri sitä pakkausta varten?

Vierailija
157/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuttoapu pakkasi muuttolaatikot valmiiksi ja muuttofirma vei tavarat uuteen kotiin.

Vierailija
158/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös muuttoapu ole juuri sitä pakkausta varten?

En tiedä millaisissa muutoissa sinä olet ollut, mutta tyypillisesti muuttoon tarvitaan apua siksi, että saadaan suuret kalusteet siirrettyä, ei piperretyä astioiden pakkaamisen kanssa, jonka voi tehdä itsekin.

Vierailija
159/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei tulisi mieleenkään että tavaroita ei olisi pakattu muuttopäivänä... Vaikka sitä nyt ajattelisi että äkkiähän sitä tavaroita heittelee laatikkoon, mutta kun kaikki kaapit tyhjentää niin siinä on sitä ryjää pienemmässäkin asunnossa vaikka kuinka ja siinä on ihan hirveä homma ja se on aikaavievää. Itse olen ainakin käyttänyt jokaista muuttoa hyväkseni niin että ole karsinut turhaa tavaraa ja sen karsimisen kyllä tekee mieluiten omassa rauhassa ajan kanssa. Jos pyydän muuttoapua (tai joku pyytää minulta) niin se kyllä lähinnä käsittää tavaroiden siirtämisen paikasta a paikkaan b, ei välttämättä edes mitään isompien huonekalujen (esim sänky) purkamista ja kasaamista uudelleen jollei näin ole erikseen sovittu. 

Vierailija
160/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi