Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Kuinka vähän ihmisillä on tavaraa, jos kaiken pystyy pakkaamaan edellisenä iltana tai muuttopäivän aamuna?? Viimeksi kun muutin, aloitin pakkaamisen jo pari viikkoa ennen muuttoa. En toki aamusta iltaan pakannut vaan vähitellen, mutta olisi ihan kauhean stressaavaa hirveässä kiireessä viimeisten päivien aikana yrittää saada kaikki pakattua.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!
Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja.
Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.
No aika monella ei ole sitä "paria kolmea tuhatta", joka sinulle on näköjään pikkurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen oma muutto tapahtui hissittömän talon neljännen kerroksen asunnosta omakotitaloon. Meillä oli paljon painavia huonekaluja, kirjoja, levyjä ja astioita. Aivan kaikki oli pakattuna lainalaatikoihin ja vaatteet henkareilla jätesäkkien suojaamina kun muuttoauto tuli. Niemen kaverit siinä kommentoivat, että eipä tässä kauan nokka tuhise kun on noin hyvin pakattu. Eikä mennyt kuin vajaa neljät tuntia kun kaikki oli purettuna 20 km päässä. Oli ihan joka euron väärti se palvelu.
Minulle muutto on niin ahdistava ja stressaava juttu, että en edes harkitsisi mitään muuta firmaa kuin Niemeä. Muuttoja on kuitenkin harvoin ja se on aina iso show. Niin miksi lähteä edes riskeeraamaan ja kokeilemaan jotain muuta firmaa, kun on yksi jonka ammattitaitoon on vankkumaton luottamus omien ja muiden kokemusten pohjalta? Siinä pääsee itse paljon vähemmältä kun ei tarvitse stressata, miten tämä sujuu ja ehditäänkö.
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa?
Erityisesti naurattaa nämä jotka eivät raaski vuokrata sitä muutaman kympin pakua edes reilusti koko viikonlopuksi, vaan pihistelevät siinäkin ja ottavat auton vain pariksi tunniksi ja sitten ihan hirveällä kiireellä ja stressillä säädetään muutenkin surkeasti suunniteltua muuttoa jotenkin sinnepäin.
Jos ei ole sitä rahaa muuttoon laittaa niin on sitten keksittävä muuta kuin kaverien hyväksikäyttö. Ehkä kannattaa vähentää sitä tavaran määrää ja pysytellä sellaisissa määrissä että pystyy itse pakkaamaan ja hoitamaan muuton.
Itselläni on tällainen ystävä ja jo hänen ensimmäisen muuttonsa jälkeen ilmoitin etten ole enää seuraavassa mukana. Tulisi kunnioittaa myös toisen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sitä rahaa muuttoon laittaa niin on sitten keksittävä muuta kuin kaverien hyväksikäyttö. Ehkä kannattaa vähentää sitä tavaran määrää ja pysytellä sellaisissa määrissä että pystyy itse pakkaamaan ja hoitamaan muuton.
No minun kaveripiirissäni ainakin autetaan vastavuoroisesti, joten kenellekään ei tule hyväksikäytetty olo. Tosin olemme kaikki ihan normaaliälyisiä ihmisiä, joten kukaan meistä ei ole koskaan jättänyt tavaroitaan muuttoapulaisten kiireessä pakattaviksi. Vaikka tavaraa olisi paljon, niin ne on ihan mahdollista pakata kunnolla muuttopäivään mennessä, kun aloittaa ajoissa. Suurin osa meistä asuu yksin, niin omin päin muuttaminen olisi vähän vaikeaa, kun kaikkia huonekaluja ei pysty yksin kantamaan.
Olen kyllä ollut myös auttamassa yhtä kaveria pakkaamisessa, mutta tämä oli ok, kun siitä sovittiin etukäteen, ja se tapahtui ennen muuttopäivää, niin sai kaikessa rauhassa pakkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussetti. Normaalisti on tiskit pesualtaassa ja pyykit koneessa. Hyvällä tuurilla pakkaaminen on aloitettu niin, että suurimpaan laatikkoon on pakattu kaikki kirjat ja muut painavat tavarat.
Ja niinkin on käynyt, että suuri arkkupakastin on piripintaan kirjoja.
eri
Eikä! Tämä on jo kaiken huippu!
Kaikilla ei ole sitä rahaa niin muuttavat itse.
Seuraava muutto tehdään itse koska meille tulee olemaan hidas muutto.
Aso irtisanominen 3 kuukautta.
Peräkärryllä tavaraa uuteen kotiin.
Minäkin luulin, että näin amatöörimäiset muutot on jotain urbaanilegendaa. Itselle ei ole sattunut kuin sujuvia muuttoja. Erästäkin tapausta muistelen lämmöllä: tavarat oli pakattu identtisiin pahvilaatikoihin ja niihin oli kirjoitettu mihin huoneeseen mikin kuuluu. Lopuksi pizzaa ja kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vähän ihmisillä on tavaraa, jos kaiken pystyy pakkaamaan edellisenä iltana tai muuttopäivän aamuna?? Viimeksi kun muutin, aloitin pakkaamisen jo pari viikkoa ennen muuttoa. En toki aamusta iltaan pakannut vaan vähitellen, mutta olisi ihan kauhean stressaavaa hirveässä kiireessä viimeisten päivien aikana yrittää saada kaikki pakattua.
Sen verran mitä nyt paljon harrastavassa lapsiperheessä on. Askartelutarvikkeista jumppavälineisiin, polkupyörät, työkalut varastossa jne. Turhaa roinaa ei toki olla kerätty koskaan ja järjestelmällisinä ihmisinä se pakkaaminenkin näyttää olevan aika paljon helpompaa kuin joillakin muilla.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!
Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja.
Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.
Mä en ikinä ota mitään hengareita muuttoavuksi. Jos ei osaa auttaa, on vain tiellä. Sitten on parempi jäädä kotiin.
Huh mä olen ihan varma että täällä kuvailtiin jo mun kaverin, oikeastaan entisen kaverin muutto :D
Vein tosiaan hänelle laatikoita ja tarjouduin pakkaamaan jo pari viikkoa ennen muuttoa. Ei saanut pakata mitään sillä 'hän käy rauhassa läpi tavarat ajan kanssa'. Muistutin häntä siitä että aikaa on enää pari viikkoa ja tieto muutosta ollut jo pari kuukautta.
Muuttoaamuna ilmestyin paikalle, muuttajan äiti oli siinä klo 11 maissa herätellyt hänet sängystään ja passittanut suihkuun. MITÄÄN EI OLTU PAKATTU. Aivan kaikki likaisista tiskeistä lähtien oli paikoillaan. Heillä on aina sotkuista ja paskaista, nyt kaaos oli ihan järkky. Minun lisäksi yksi kyseisen sankarin kavereista ilmestyi paikalle ja me vaan katsottiin järkyttyneinä toisiimme (terkkuja jos tosiaan kirjoitit jo tänne)
Tässä vaiheessa mietin vain että lähdenkö kotiin. Kumpa olisin lähtenyt!
Päivä meni siten että muuttaja itse paineli uudelle asunnolle 'siivoamaan' eli me muuttajan äidin ja sen yhden kamun kanssa pakattiin kaikki ja muuttajan mies joka heräili krapuloissaan kantoi niitä äreänä autoon. Minä kävin ostamassa omalla rahalla vissyä ja jätesäkkejä sillä oli kuuma päivä.
Siinä vaiheessa kun vietiin kamat uudelle kämpälle, muuttaja oli siellä raivoissaan vastassa ja kiukutteli meille miten me ollaan tehty ihan kaikki väärin ja miten hänen muka pitäisi jaksaa siivota vanha asunto tämän uuden lisäksi? (ei tod ollut siivonnut yhtään mitään). Huusi miehelleen ja äidilleen täysiä siinä meidän kavereiden katsoessa ällistyneinä vieressä.
Tässä vaiheessa esitin että lapsellani on kotona hätä ja läksin kylmänviileästi vaan kotiin.
Myöhemmin muuttajan äiti kertoi että oli yli iltakymmeneen laitellut uudessa kodissa paikkoja ja lopulta siivonnut sen vanhankin kodin. Säälittää tämä eläkeikäinen herttainen rouva, muuttaja kuitenkin 30+ aikuinen nainen, työssäkäyvä ja somessa kulissi pystyssä.
Palkkioksi en saanut edes luvattua pizzaa, sen sijaan vielä viikkoja tämän jälkeen kiukutteli missä on hänen se, tämä ja tuo. Soitti minulle kesken työpäiväni ja huusi puhelimessa että hän ei löydä yhtä hajuvettä, missä se on! Oot sen takuulla pöllinyt! (löysi sen myöhemmin, ei pahoitellut)
Pari vuotta jo aikaa ja yhä puistattaa, jotenkin jännästi ollut aina kiireitä kun ko. 'kaveri' haluaisi nähdä. En vaan voi ymmärtää tuollaista, en niin mitenkään. Kuka kohtelee läheisiään noin?
Jos tunnistit itsesi, häpeä. Mulla ei ole sulle enää mitään sanottavaa. Kauniskin nainen on sisältä ruma jos muita noin kohtelee. Vuosia tunnettiin ennen tuota enkä tiennyt millainen ihminen on ennen kuin muutto näytti mikä on naisiaan. Hyvin esitti normaalia siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa?
Erityisesti naurattaa nämä jotka eivät raaski vuokrata sitä muutaman kympin pakua edes reilusti koko viikonlopuksi, vaan pihistelevät siinäkin ja ottavat auton vain pariksi tunniksi ja sitten ihan hirveällä kiireellä ja stressillä säädetään muutenkin surkeasti suunniteltua muuttoa jotenkin sinnepäin.
Missä päin Suomea saa muutamalla kympillä vuokrattua pakun viikoksi? Eihän siellä kannata omistaa autoa, jos auton vuokraaminen on noin halpaa.
Minut onnistuttiin nakittamaan kaverin aikuisen lapsen asunnon muuttosiivous avuksi. Piti olla parin tunnin helppo homma, tyhjä pieni asunto. Totuus oli toisenlainen.. kämpässä oli vielä reilusti pakkaamatta tavaraa, törkypaskaista ja sokerina pohjalla, varmasti monta viikkoa lilluneet limaiset tiskit altaassa. Itse asukas liukeni paikalta tekemään jotain tosi tärkeää uudelle asunnolleen. Ei ikinä enää!
Ei sinkun muuton pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa. Jokainen tietää, mitä omistaa ja kuinka paljon. Tekee suunnitelman, ostaa tarvikkeet, heittää rikkinäisen pois, pakkaa tavarat järjestelmällisesti, helposti kannettavaan muotoon ja huoneiden nimellä. Tekee etukäteen kaiken siivouksen, mitä voi. Muuttopäivänä kannetaan tavarat autoon, kannetaan perillä pois autosta oikeisiin huoneisiin ja tehdään viimeiset loppusiivoukset. Sitten tilataan pizzat tms. ja muuttoväki lähtee kotiin kun muuttaja jää purkamaan tavaroita. Jos sinkun omaisuus ei mahdu kahteen pakulliseen, kannattaa miettiä onko haalinut liikaa tavaraa.
Mikäli on viime tingan ihminen, niin pakkaamisen voi aloittaa edellisenä iltana. Mutta se tarkoittaa, että pitää pakata lakkaamatta yön yli seuraavaan aamuun muuttoauton saapumiseen. Näinkin olen tehnyt. Kun on joutunut muuttamaan tarpeeksi monta kertaa, niin se homma sujuu rutiinilla.
Muuttoapuhan on sitä että kannetaan kamat autoon ja kamat autosta ulos siellä toisessa päässä. Osalle toki sopii olla paikalla vain siellä pakkaamassa autoon tavarat, osa sitten siellä toisessa päässä.
Erikseen sovitaan, että voitko sinä "mirjami" pyyhkiä hyllyt ja laittaa laatikoita oikeisiin huoneisiin (keittiölaatikot keittiöön jne). Toki jos oikein läheisiä ollaan, niin ehkä jo kamoja kaappeihin jos tietää missä minkäkin olisi tarkoitus olla.
Mutta pakkaaminen ja tuo "joo voisko joku käydä hakemassa muuttolaatikoita" ja tiskit tiskaamatta on suoraan sanottuna v*ttuilua. Ei siinä jos on laiska, mutta silloin pitää maksaa siitä pakkaus- ja muuttopalvelusta kunnolla eikä vaan odottaa että muut hoitaa sinun hommasi ilmaiseksi.
Sitten kun on niitä muuttajia, jotka ei viihdy missään ja muuttelevat vähän väliä. Ainakin kerran vuodessa pitää päästä muuttamaan.
Lähtisin menemään heti. Eihän siellä muuttoapua kaivata vielä pitkään aikaan.
Mä olin just avustamassa anoppikokelaan ja miehensä muutossa. Vasta paikan päällä valkeni että hommaan kuului myös kaikenmaailman pikkusälän laittaminen paikoilleen. Onneksi anoppi sitten väsyi itse ja lähdettiin pitserian kautta kotiin (tarjosivat kyllä safkat ja bisset).
Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä että (kavereiden tarjoama) ilmainen muuttoapu kattaa tavaroiden kantamisen autoihin ja niistä uusiin asuntoihin. Ei tavaroiden pakkaamista tai uudelleenasettelua.